Πολιτισμός

Οικολογικό μήνυμα από το Φεστιβάλ CineDoc

Με ένα ισχυρό οικολογικό μήνυμα θα πραγματοποιηθεί η Πρεμιέρα του στον Βόλο για το 2017-2018. Το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου 2017, ώρα 19.30, στο «Αχίλλειον», θα προβληθεί για τους μικρούς και μεγαλύτερους θεατές το γαλλικό ντοκιμαντέρ «Les Saisons» («Οι Εποχές»). Σε μια περίοδο όπου η κλιματική αλλαγή κάνει αισθητή την παρουσία της, το ντοκιμαντέρ μας διηγείται τη μακρά και πολυτάραχη ιστορία της Ευρώπης, μέσα από τα χνάρια των ζώων που την κατοικούν και συνδέει την ανθρωπότητα με το ζωικό βασίλειο, ξεκινώντας από την τελευταία εποχή των παγετώνων. Η ταινία είναι υποτιτλισμένη στα ελληνικά και κατάλληλη για παιδιά από 8 ετών. Τιμή εισιτηρίου 5 ευρώ, φοιτητικό 4 ευρώ.
Μετά την προβολή της ταινίας, ο κ. Στέλιος Αποστολόπουλος, καταξιωμένος διευθυντής Φωτογραφίας, θα αποκαλύψει στους μικρούς και μεγάλους θεατές τα μυστικά της κινηματογράφησης της άγριας φύσης.

Ο Στέλιος Αποστολόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά της Κρήτης. Εργάζεται περισσότερα από 20 χρόνια ως Διευθυντής Φωτογραφίας και σκηνοθέτης, στον χώρο του ντοκιμαντέρ και του κινηματογράφου. Τα τελευταία 10 χρόνια ασχολείται αποκλειστικά με το ντοκιμαντέρ. Ειδικεύεται σε θέματα περιβάλλοντος, φύσης και σε υποβρύχια γυρίσματα. Έχει πραγματοποιήσει υποβρύχια γυρίσματα σε περισσότερες από 100 εθνικές και διεθνείς παραγωγές, που τον καθιστούν ως τον πιο έμπειρο υποβρύχιο κινηματογραφιστή που εργάζεται στις μοναδικές τοποθεσίες του Αιγαίου. Είναι μόνιμος συνεργάτης της Greenpeace, του WWF και του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης καλύπτοντας τις δράσεις τους και παράγοντας ταινίες γι’ αυτούς.
Ενόψει της επικείμενης παρουσίας του στο CineDoc Βόλου ο κ. Αποστολόπουλος παραχώρησε στην κ. Ελένη Χρυσοπούλου, υπεύθυνης διοργάνωσης του CineDoc στην πόλη μας, την ακόλουθη συνέντευξη.

Έχετε ασχοληθεί συστηματικά με τη μυθοπλασία, ωστόσο την τελευταία δεκαετία ασχολείστε αποκλειστικά με το ντοκιμαντέρ. Ποιο ήταν το έναυσμα για αυτή τη μετάβαση;
Αυτό που με έκανε να στραφώ στο ντοκιμαντέρ ήταν το ενδιαφέρον για τις ιστορίες της πραγματικής ζωής και η πρόκληση του να τις καταγράψεις και να τις αφηγηθείς, μέσα από την κάμερα και να τις μοιραστείς με το ευρύτερο κοινό. Ακόμα και στη μυθοπλασία αυτό που με γοήτευε στη διαδικασία του γυρίσματος ήταν η στιγμή που κάτι πήγαινε ανάποδα και ό,τι είχε σχεδιαστεί έπρεπε να αλλάξει και να αντιμετωπιστεί άμεσα γρήγορα και αποτελεσματικά. Το να κάνεις ντοκιμαντέρ πέρα από κάθε προετοιμασία και σχεδιασμό είναι λίγο πολύ σαν να περπατάς σε τεντωμένο σχοινί. Σε πλήρη εγρήγορση και προσπαθώντας να αποδόσεις στο μέγιστο την ιστορία που θες να αφηγηθείς.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε τα ντοκιμαντέρ που γυρίζετε;
Για να αφηγηθείς μια ιστορία θα πρέπει καταρχήν να σε ενδιαφέρει η ίδια η ιστορία και οι χαρακτήρες που εμπλέκονται. Επίσης, θα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ποια ακριβώς είναι τα στοιχεία της ιστορίας που θα αφηγηθείς και να επικεντρωθείς εκεί, παραμένοντας πάντα ανοικτός στην πιθανότητα η πραγματική ιστορία να είναι ακριβώς δίπλα σου και να σου αποκαλυφθεί στην πορεία.

Γιατί έχετε επιλέξει να ειδικευτείτε σε θέματα περιβάλλοντος και φύσης;
Η επιλογή δεν ήταν απόλυτα συνειδητή αλλά οδηγήθηκα εκεί μέσα από μία σειρά επιλογών. Μεγάλωσα στα Χανιά και η επαφή μου με τη φύση ήταν καθημερινή τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Αυτό που έδωσε μεγάλη ώθηση ήταν η συνεργασία μου με το ελληνικό γραφείο της Greenpeace το 1995 και η συνεργασία μου με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του πανεπιστημίου της Κρήτης. Είχα την ευκαιρία να βρεθώ σε δυναμικές αντιπαραθέσεις της Greenpeace με εταιρείες που καταστρέφουν ή θέτουν σε κίνδυνο το περιβάλλον αλλά και την πολιτεία όταν οι δράσεις αυτές προστασίας του περιβάλλοντος ήταν πρακτικά παράνομες. Επίσης, είχα την ευκαιρία να ταξιδέψω πέρα από την Κρήτη και σε όλη την ανατολική μεσόγειο ακολουθώντας τους επιστήμονες ερευνητές του Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του πανεπιστημίου της Κρήτης. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω και να καταγράψω αμέτρητα ζώα και φυτά αλλά και οικοσυστήματα της γεωγραφικής περιοχής. Το να ασχολείσαι με τις ταινίες για το φυσικό περιβάλλον είναι μια μεγάλη πρόκληση γιατί πρέπει να καταφέρεις να καταγράψεις ζώα στο περιβάλλον τους πράγμα που δεν είναι πάντα εύκολο αλλά και να καταφέρεις να δημιουργήσεις μια ταινία που θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή.

Ποια η διαφορά και οι δυσκολίες αυτού του είδους των ντοκιμαντέρ σε σχέση με τα άλλα είδη;
Τα ντοκιμαντέρ αυτού του είδους χρειάζονται πολύ καλή προετοιμασία, συνεργασία με ειδικούς, τόσο όπου στο τέλος αποκτάς τόση γνώση που έχεις σε ένα μικρό βαθμό γίνει και εσύ ειδικός στο αντικείμενο. Χρειάζεται πολλή υπομονή και επιμονή και ανοσία στις δυσκολίες και την αποτυχία.

Πόσο κοντά είναι το ντοκιμαντέρ στην αλήθεια;
Το ντοκιμαντέρ σαν κινηματογραφικό είδος είναι ένα αφήγημα που χρησιμοποιεί αληθινούς χαρακτήρες και πραγματικά γεγονότα. Ο κινηματογραφιστής αφηγείται την ιστορία που ο ίδιος βλέπει ή έχει διαλέξει να πει και αυτή μπορεί να είναι διαφορετική από αυτή που θα διάλεγε κάποιος άλλος. Όσο κοντά και να είναι μια ταινία ντοκιμαντέρ στην αλήθεια παραμένει ένα προσωπικό αφήγημα και τις περισσότερες φορές αυτό είναι που το κάνει ενδιαφέρον και μοναδικό.

Πόσο δύσκολο ήταν να γυριστεί το ντοκιμαντέρ «Les Saisons» που θα παρουσιάσετε και αναλύσετε στο CineDoc Βόλου και γιατί πρέπει να το δουν όλοι;
Για να γυριστεί το «Les Saisons» χρειάστηκαν πάνω από δύο χρόνια, πολλή προετοιμασία, πολλοί άνθρωποι και το κυριότερο πολλή και σκληρή δουλειά. Το πιο σημαντικό όμως ήταν το όραμα των σκηνοθετών και η καλλιτεχνική εγγύτητα στο θέμα. Ο λόγος για τον οποίο πρέπει κανείς να δει το «Les Saisons» είναι γιατί είναι μια εξαιρετική ταινία, όπου ο θεατής διασχίζει χιλιάδες χρόνια για να ανακαλύψει την μοίρα των τεράστιων δασών που κάλυπταν την Ευρώπη και έχει την ευκαιρία να δει και να νιώσει από κοντά τα ζώα που κατοικούν σε αυτά να αγωνίζονται να επιβιώσουν, αλλά και να τα απολαύσει, καθώς μεγαλώνουν και ανακαλύπτουν τον κόσμο. Σαν θέαμα και μόνο είναι εκπληκτικό.

Ποιο είναι το τελευταίο ντοκιμαντέρ που κινηματογραφήσατε και ποια είναι η ιδιαίτερη σημασία του;
Το τελευταίο ντοκιμαντέρ που κινηματογράφησα ήταν το «Dolphin Man»- ένα ντοκιμαντέρ το οποίο αφηγείται τη ζωή του Jacques Mayol, ενός από τους πρωτοπόρους της ελεύθερης κατάδυσης. Η ταινία μας ταξιδεύει στον κόσμο του Jacques Mayol, καταγράφοντας το συναρπαστικό ταξίδι της ζωής του, βυθίζοντας τους θεατές στην αισθητική και μεταμορφωτική εμπειρία της ελεύθερης κατάδυσης. Η ταινία πλέκει την ιστορία του Jacques μέσα από αρχειακά υλικά, τις αφηγήσεις των οικείων του και με μαρτυρίες κορυφαίων δυτών του σήμερα, δίνοντάς μας τη ευκαιρία να ανακαλύψουμε πως ο Dolphin Man έφερε μια νέα συνειδητότητα στη σχέση μας με τη θάλασσα και τον εσώτερο εαυτό μας.

Τι συνθήκες αντιμετωπίζουν όσοι ασχολούνται με το ντοκιμαντέρ σήμερα; Έχει τη θέση που του αξίζει στην Ελλάδα;
Η θέση του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα έχει ανέβει πολύ τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Υπάρχουν πολύ περισσότεροι κινηματογραφιστές που ασχολούνται σοβαρά με το είδος και σχεδόν κάθε χρόνο έχουμε κάποιες εξαιρετικές ταινίες. Οι συνθήκες είναι δύσκολες, γιατί υπάρχει μια αυξανόμενη πίεση σε όλη την Ευρώπη, με όλο και πιο συμπιεσμένους προϋπολογισμούς. Ειδικά στην Ελλάδα, όπου ζούμε μια περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Πέρα από τις συνθήκες, όμως, υπάρχει μια ισχυρή τάση στον χώρο για δημιουργία νέων ταινιών και, παρά τις δυσκολίες η θέληση και η επιμονή των δημιουργών και των συνεργατών τους θα μας δώσουν κι άλλες καλές ταινίες στο άμεσο μέλλον.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το