Τοπικά

Η προσφυγική κρίση ως μάθημα στην Αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας 

Στο μάθημα «Οπτική επικοινωνία» (+πολιτισμός) που διδάσκεται στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, επιχειρήθηκε να επαληθευτεί και να σχολιαστεί συλλογικά τόσο το φαινόμενο του «μέσου ως μηνύματος» όσο και το παραδειγματικό δυναμικό του υπόβαθρο σημασίας εφόσον αυτό, το υπόβαθρο, μπορεί να οριστεί, να δημιουργηθεί και να επηρεάσει τον πληθυσμό ή τμήμα των πολιτών μιας πόλης.
Όπως τονίζει ο αναπληρωτής καθηγητής από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Ιορδάνης Στυλίδης «το θέμα που επιλέχτηκε ήταν, φυσικά, η γεωστρατηγική – πολιτική ταυτότητα και η ποικιλία των εκδηλώσεων – συμπτωμάτων της προσφυγικής κίνησης τόσο από την περιοχή της εγγύς ανατολής όσο και από την υποσαχάρια Αφρική, αλλά και την Μέση και Άπω Ανατολή. Η μέθοδος – τεχνική που χρησιμοποιήθηκε ήταν αυτή του σχεδιασμού και της επεξεργασίας μιας εικόνας σύμφωνα με την οπτική πρόταση μιας σημαντικής πολιτικής εκστρατείας που πραγματοποιήθηκε στο παρελθόν από την οργάνωση Διεθνής Αμνηστία στην περιοχή της πόλης Ζυρίχη στην Ελβετία, με τίτλο: «Δεν συμβαίνει εδώ, αλλά συμβαίνει τώρα». Σε αυτή την πρόταση φωτογραφήθηκε το ακριβές αστικό τοπίο πέρα από την στάση αναμονής στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης και εκεί, επί της εικόνας, προστέθηκε, ψηφιακά, σωστά σε σχέση με την προοπτική και την θέση της, η λεπτομέρεια από μία άλλη εικόνα δείγμα και απόδειξη άσκησης βίας στον πλανήτη. Η εικόνα του ενόπλου παιδιού-στρατιώτη, η εικόνα του παιδιού που λιμοκτονεί, η εικόνα ενός πατέρα με το παιδί του στην αγκαλιά σε μία πόλη της Συρίας, η εικόνα ενός έγκλειστου παιδιού που αποχωρίστηκε από τους γονείς του στα σύνορα Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού.

Ο σκοπός της άσκησης αλλά και ο σκοπός αυτού του παραδείγματος οπτικής-ιδεολογικής ρύθμισης είναι να παρουσιαστεί η δυνατότητα, αλλά και το αποτέλεσμα του οπτικού χειρισμού που μπορεί να εισάγει στη συμβατική ζωή του πολίτη, πολύ μακριά από τα εξελισσόμενα πραγματικά γεγονότα, το ακριβές, ένα ή τα αλλεπάλληλα, γεγονότα και τη σημασία τους. Για εκείνη την ελάχιστη στιγμή που ο ή η άνθρωπος που κινείται στο οικείο και σημασιολογικά σταθερό περιβάλλον της καθημερινότητάς του προσβάλλεται οπτικά από την σύνθετη και ισχυρή σημειολογική-οπτική ψευδαίσθηση και μετακινείται στο χώρο και το χρόνο του γεγονότος. Σαν, δηλαδή, να συμβαίνει εδώ και τώρα. Ορισμένα από τα εξαιρετικά αυτά παραδείγματα εργασιών παρουσιάζονται στις εικόνες που δημιούργησαν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που συμμετείχαν σε αυτή την ερευνητική εργασία για τη δυναμική των σημειολογικών-οπτικών χειρισμών».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το