Άρθρα

Η νουβέλα του Παπαδιαμάντη και η παραπλάνηση των click…

Του Γιώργου Ινεπολόγλου, φυσικού

Κατεβαίνω την Σπυρίδη με νωχελικό βάδισμα επηρεασμένο από τον μεσημεριανό καυτερό ήλιο. Ντάλα καλοκαίρι λίγο πριν τις διακοπές του Αυγούστου αναζητώ «τα ρόδινα ακρογιάλια» του αγαπημένου Παπαδιαμάντη. Θέλω μία σύντομη αλλά και καλοκαιρινή νουβέλα που θα ταίριαζε στις καλοκαιρινές διακοπές. Μία βαρκούλα να πλέει στα νερά και τα ρόδινα ακρογιάλια της Σκιάθου, θα ήταν ο καλύτερος συνδυασμός για τις επόμενες διακοπές μου στο εγγύς ανατολικό Πήλιο. Επιθύμησα λίγες οξείες, περισπωμένες, ψιλές, δασείες του Παπαδιαμάντη, που να μοιάζουν με τον κυματισμό της θάλασσας. Ονειροπαρμένος από τις ημέρες που πλησιάζουν, πέφτει το βλέμμα μου στην βιτρίνα του μικρού Βιβλιοπωλείου με τα πάμπολλα καλο-στοιβαγμένα βιβλία και τα χαμόγελα της Σούλας που ήταν έτοιμη να μου προτείνει τις τελευταίες κυκλοφορίες. Με την δεξιοτεχνία της καλής εμπόρισσας γέμισα το σακίδιό μου όχι με βιβλία για την βιβλιοθήκη, αλλά για τις επόμενες καλοκαιρινές αναγνώσεις. Γεμάτος απορίες από τα λεγόμενά της, ήθελα να μάθω πέρα από τις περιπέτειες του εθνικού μας λογοτέχνη και τις προτεινόμενες «χίλιες και μία νύχτες» της Αραβικής λογοτεχνίας αλλά και μία σειρά από πολλά μυθιστορήματα ελληνικών και ξένων εκδόσεων. Θα ήταν παράλειψη στο σημείο αυτό να μην αναφέρω την πολύ καλή προσπάθεια του βιβλιοπωλείου της Γιάννη Δήμου να διοργανώνει με ειλικρίνεια, εκδηλώσεις παρουσίασης νέων εκδόσεων, χωρίς τις απρόσωπες ιντερνετικές τηλεπωλήσεις των καναλιών και των εκδοτικών οίκων. Θα ήταν επίσης παράλειψη να μην επαινέσω και την προσπάθεια παρουσίασης νέων βιβλίων ντόπιων συγγραφέων στο τοπικά ραδιόφωνα. Η οποιαδήποτε ραδιοφωνική εκπομπή ανάδειξης νέων εκδόσεων προσφέρει χρήσιμες υπηρεσίες ειδικά για εκδόσεις που απευθύνονται σε παιδιά.

Δεν θα μπορούσα ποτέ μου να φανταστώ μία τόσο δημιουργική εργασία, που προτείνει μόρφωση, ότι θα μπορούσε να εξελιχθεί με ένα «click away ή ένα οποιοδήποτε click inside». Αν δεν συζητήσεις με το καθ-ύλη αρμόδιο πρόσωπο, η αγορά σου θα βγει λανθασμένη και θα καταλήξει στην βιβλιοθήκη χωρίς να προσφέρει αυτό για το οποίο δημιουργήθηκε που είναι η μόρφωση. Έχετε φανταστεί ποτέ να προτείνατε σε παιδί προσχολικής ηλικίας να διαβάσει τα αυθεντικά κείμενα του Φρόυντ ; Θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα αν του προτείνατε να διαβάσει τα απομνημονεύματα του Τσόρτσιλ. Η πώληση εγκυκλοπαιδειών ή σειράς ιστορικών βιβλίων με την παραπλανητική τεχνική της διαφήμισης προσφέρουν κακές υπηρεσίες στο εμπόριο. Ένα προϊόν αξίζει όταν πετυχαίνει τον σκοπό της δημιουργίας του. Τα βιβλία δημιουργήθηκαν για να διαβάζονται και όχι να κοσμούν τις βιβλιοθήκες των σπιτιών. Είναι προφανές ότι η προτεινόμενη μορφή εμπορίου από κυβερνητικά στελέχη πέφτει στο κενό. Αν η πώληση βιβλίων είναι μία εμπορική πράξη και τίποτε άλλο, τότε δεν έχει καμία τύχη. Χάνεται η προστιθέμενη αξία που προσφέρει η μόρφωση άρα είναι μία άχρηστη διαδικασία. Όταν πουλάς φούμαρα για μεταξωτές κορδέλες τότε στο τέλος θα εισπράξεις μερικούς τόνους χαρτομάζας στα ράφια, και στο τέλος την περιφρόνηση. Το κυριότερο όμως είναι η απογοήτευση και η αποστροφή του κόσμου από την γνώση.

Πέρα βέβαια και από την αδυναμία εξυπηρέτησης της αγοράς. Όταν προτείνεις εναλλακτικούς τρόπους πώλησης πρέπει να έχεις μελετήσει και τους τρόπους διακίνησης. Ανικανότητα τέτοιας μελέτης σημαίνει πρόχειρη και χωρίς αιδώ διακυβέρνηση . Ίσως βέβαια αυτός να είναι και ο σκοπός των παραπάνω clicks. Αμόρφωτος πληθυσμός είναι ευκολότερα διαχειρίσημος και αποτελεί την πρώτη επιδίωξη αντιδημοκρατικών καθεστώτων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το