Πολιτισμός

Γυναικείες λογοτεχνικές φωνές – Μυθιστορήματα, υπό έκδοση βιβλία και τριλογία

Υπάρχει μια γυναίκα στην αρχή όλων των μεγάλων πραγμάτων, είπε ο Γάλλος ποιητής και φιλέλληνας Alphonse de Lamartin.
Επιλογή από γυναικείες λογοτεχνικές φωνές, με ιδιαίτερη καταβύθιση στη γυναικεία ιδιοσυγκρασία και καταγραφή γεγονότων με άξονα τη γυναίκα.
Το μυθιστόρημα της Μαριαλένας Σπυροπούλου με τίτλο Τάισέ με, οι Ιστορίες της κυρίας Φ από τη Φωτεινή Τσαλίκογλου, καθώς δυο υπό έκδοση μυθιστορήματα από τη Γιώτα Κούγιαλη και την Ευγενία Φακίνου.
Παράλληλα παρουσιάζεται το εκδοτικό φαινόμενο, η περίφημη μυθιστορηματική τριλογία της Rachel Cusk (Περίγραμμα – Μετάβαση – Κύδος) που, σύμφωνα με την Guardian, «δεσπόζει ως εμβληματικό έργο της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας».

Επιμέλεια Χαριτίνη Μαλισσόβα

Μαριαλένα Σπυροπούλου,
Τάισέ με,
Μεταίχμιο
Δεν μπορεί να αποδεχτεί ότι είναι άλλη μία που θα τακτοποιηθεί μέσα από τον γάμο της, ότι θα είναι άλλη μία που θα κυνηγά τα παιδιά της στις παιδικές χαρές, μετά θα κυνηγά τον άνδρα της να μην την απατήσει και στο τέλος θα κυνηγά τα χρόνια της που θα έχουν βάλει φτερά στα πόδια. Δεν θέλει να είναι άλλη μία που θα κυνηγά τις ρυτίδες στο πρόσωπό της, θα τρέχει σε αισθητικούς και πλαστικούς χειρουργούς για να παραμείνει νέα. Δεν μπορεί να αποδεχτεί ότι αυτό είναι η ζωή.
Η τριαντάχρονη Μαρίνα αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στον έρωτα, στην αφοσίωση και την ελευθερία των επιλογών της, ανάμεσα στις προσδοκίες των άλλων για εκείνη και στις προσδοκίες της ίδιας για τον εαυτό της. Παράλληλα με την ιστορία της, στην Ελλάδα του 2010, μεταφερόμαστε και στον κόσμο που μέλλεται να ακολουθήσει δύο αιώνες μετά. Εκεί όπου οι γυναίκες πεινασμένες παίρνουν τα ηνία της εξουσίας, εξορίζοντας τους άνδρες:
«Οι γυναίκες ήταν το κατώτερο φύλο, το άνθος του κακού. Το μυστικό και ακατανόητο. Τα τελευταία χρόνια όλα συνέκλιναν στο τι τις εμπόδιζε. Ποιοι τις εμπόδιζαν. Ο εχθρός ήταν οι άνδρες. Κυρίως η μητρότητα…».
Ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, την αγάπη και τον τρόπο με τον οποίο η μύχια πείνα γίνεται το σημείο καμπής στη ζωή ανδρών και γυναικών.

Φωτεινή Τσαλίκογλου,
Οι παράξενες ιστορίες της κυρίας Φι,
Καστανιώτης
Μα δεν υπάρχει κανένας σοβαρός λόγος να μην πιστεύει ένας άνθρωπος στο θαύμα. Τα λόγια του Πασκάλ ασπάζεται η κυρία Φι και ενδίδει στο απροσδόκητο, στο απίθανο που παραμονεύει σε κάθε μας βήμα. Γιατί η ζωή, έτσι όπως είναι, δεν μας είναι αρκετή και η κυρία Φι εννοεί να ζήσει. Με πόνο, με αβεβαιότητα, με συντριβή, με γέλιο, με έκσταση, ακόμα και με χαμό, αλλά εννοεί να ζήσει. Και στο τέλος, ποιος ξέρει; Ίσως καταφέρει να γιατρέψει τον γιο της, που πάσχει από μια παρατεταμένη και ακατανόητη θλίψη. «Οι παράξενες ιστορίες της κυρίας Φι» είναι αναπάντεχες, ευρηματικές, ανοιχτές σε ένα μέλλον που έτσι κι αλλιώς ανήκει μόνο στην έκπληξη.

Γιώτα Κούγιαλη,
Απόψε τι βλέπεις γύρω σου;,
Καστανιώτης
(υπό έκδοση – κυκλοφορεί 20 Μαρτίου)
Ο Λάμπης ερωτεύεται άλλη, μια νταρντάνα, και παρατά τις «τρεις ομορφάδες», όπως αποκαλούσε την οικογένειά του τον καιρό της αγάπης. Η μοίρα όλων κρίνεται όταν η γυναίκα του βρίσκεται τσακισμένη στα βράχια. «Αυτοκτόνησε», συμπεραίνουν στο χωριό.
Η Αθηνά, η μικρή κόρη, κλείνεται τότε στην Παιδόπολη της Λάρισας, όπου ανάμεσα σε εκατοντάδες παιδιά μεγαλώνει ψάχνοντας τον εαυτό της. Η μεγαλύτερη, η Ευθαλία, παντρεύεται τον εύπορο Νίκο, έναν σύζυγο-δυνάστη. Για να βρει την ελευθερία της, σκέφτεται να τον δηλητηριάσει. Οι ζωές των ηρώων περιπλέκονται με σφιχτό υφάδι.
Η Γιώτα Κούγιαλη σκιαγραφεί τη ζωή στις Παιδοπόλεις, τη δεκαετία του ’60 και τις πολιτικές αναταράξεις της, τις σχέσεις των δύο φύλων, τους πόθους και τα πάθη. Στηρίζει τη μυθοπλασία της σε γεγονότα πραγματικά, σε βιώματά της, αλλά και σε μαρτυρίες άλλων παιδιών που έζησαν σε ιδρύματα.
Το βιβλίο της είναι ένα δραματικό μυθιστόρημα απαλλαγμένο από μελοδραματισμό, με αισιόδοξη ματιά και υφέρπον χιούμορ που απαλύνει την αγωνία στις συγκλονιστικές ανατροπές. Καταδεικνύει τα λεπτά όρια της ταυτότητάς μας σε σχέση με το περιβάλλον όπου κινούμαστε.

Ευγενία Φακίνου,
Γράμματα στη Χιονάτη,
Καστανιώτης
(υπό έκδοση – κυκλοφορεί 6 Απριλίου )
Μια γυναίκα με ασυνήθιστη εμφάνιση φτάνει σ’ ένα χωριό που εγκαταλείπεται από τους κατοίκους του λόγω κατολισθήσεων, επιλέγει ένα απομονωμένο σπίτι και περιμένει το «άλλο χιόνι».
Σ’ αυτό το σκηνικό εγκατάλειψης η γυναίκα θα παρασυρθεί σε αναπάντεχες περιπέτειες, σε μια περιδίνηση σε τόπους κοντινούς, αλλά και σε ανεξερεύνητα μέρη της ύπαρξής της.
Θα συναντήσει έναν σπουδαίο και οργισμένο ποιητή που επίσης κρύβεται, θα παραστεί ψυχρή σαν άγαλμα σ’ έναν απρόσμενο γάμο αλά Κουστουρίτσα, θα βρεθεί με τα «ρετάλια» του παλιού κοινοβίου, τον Ρόθκο, τον Καίσαρα και την αινιγματική Αισθήρ.
Κανείς όμως απ’ όλους αυτούς δε θα ασκήσει πάνω της την καταλυτική επιρροή της Χιονάτης, όπως ονομάζει ένα αμίλητο κορίτσι που το φέρνει η χιονοθύελλα.
Ένα μυθιστόρημα αινιγματικό και ταυτοχρόνως λυτρωτικό, γεμάτο συμπόνια, αλλά και πολλά ερωτήματα.
Είναι τελικώς η αγάπη η μέγιστη πλάνη; Ή μήπως ο ύψιστος σκοπός;

Rachel Cusk,
Τριλογία,
Gutenberg
Η περίφημη μυθιστορηματική τριλογία της Rachel Cusk (Περίγραμμα – Μετάβαση -Κύδος) που, σύμφωνα με την Guardian, «δεσπόζει ως εμβληματικό έργο της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας».
«Το εμβληματικό έργο της αγγλικής λογοτεχνίας του 21ου αιώνα» (The Guardian), μιας από τις «εξυπνότερες συγγραφείς εν ζωή» (New York Times), του «θηλυκού Ροθ», όπως τη χαρακτήρισαν, που όμως δεν παρακολουθεί άνδρες σε κρίση, αλλά μια σύγχρονη ώριμη γυναίκα στο ταξίδι της προς μια νέα ζωή.
Η τριλογία έχει προκαλέσει κύμα θετικών κριτικών (έως και διθυραμβικών) από τα περισσότερα ξένα μέσα. Ούτε λίγο ούτε πολύ θεωρείται ένα νέο εκδοτικό γεγονός.

Περίγραμμα
Το «Περίγραμμα» είναι το πρώτο βιβλίο της τριλογίας.
Η αφηγήτρια δεν θέλει να μας μιλήσει για τον εαυτό της, παρ’ όλα αυτά τον σκιαγραφεί (Περίγραμμα) μέσα από δέκα συνομιλίες με ανθρώπους που συναντά. Διδάσκει δημιουργική γραφή ένα καλοκαίρι στην Αθήνα, κολυμπά σ’ ένα ξερονήσι κοντά στην Αττική και γευματίζει με συγγραφείς. Οι συνομιλητές της δεν διστάζουν να της αποκαλύψουν φαντασιώσεις, αγωνίες, επιθυμίες, λανθασμένες επιλογές τους. Απ’ τις αντιδράσεις της σχηματίζεται σταδιακά το πορτρέτο μιας γυναίκας που μαθαίνει να αντιμετωπίζει την απώλεια ως συνθήκη της ζωής.

Μετάβαση
Μετά τον χωρισμό, η Φαίη, η συγγραφέας που γνωρίσαμε στο Περίγραμμα, αντιμετωπίζει την απώλεια και αποφασίζει ν’ αλλάξει την πραγματικότητά της. Μετακομίζει στο Λονδίνο με τους έφηβους γιους της και τολμά να έρθει πρόσωπο με πρόσωπο με ό,τι μέχρι τότε απέφευγε. Ανακαινίζει το σπίτι της, συγκρούεται με τον έναν της γιο, επανασυνδέεται με παλιούς φίλους, γνωρίζει καινούργια άτομα, συναντάει άλλους συγγραφείς και ερωτεύεται ξανά. Κάθε εξωτερική της αλλαγή απηχεί και μια εσωτερική.
Στη Μετάβαση βλέπουμε τον αγώνα μιας γυναίκας ν’ αγαπήσει τον εαυτό της και να πιστέψει στη ζωή.

Κύδος
Σε έναν κόσμο ρευστό, όπου προσωπικές, κοινωνικές και πολιτικές βεβαιότητες συνθλίβονται, μια γυναίκα μεταμορφώνει το τραύμα σε αφετηρία για μια νέα ζωή. Η Φαίη έχει ολοκληρώσει τη μετάβασή της από ένα διαζύγιο σε έναν νέο γάμο και μια καινούργια ζωή. Πιο κατασταλαγμένη, εκφράζει τις απόψεις της για την αγάπη, την οικογένεια, την ταυτότητα και κυρίως για την απώλεια ως τροχοπέδη, αλλά και ως πηγή ανασυγκρότησης.
Με το «Κύδος» η Rachel Cusk ολοκληρώνει τη λαμπρή τριλογία της (Περίγραμμα, Μετάβαση). Και στα τρία έργα, οι διαδοχικοί σύντομοι διάλογοι αποδίδουν απλά, αλλά συγκλονιστικά τα θραύσματα της καθημερινής μας ζωής και ανοίγουν τις μικρές χαραμάδες μέσα από τις οποίες γνωρίζουμε (ελάχιστα) τους άλλους. Αυτές οι μικρές στιγμές, ωστόσο είναι η ζωή μας.

Συνομήλικη περίπου με την ηρωίδα της, Φέι, και χωρισμένη συγγραφέας με παιδιά, όπως και εκείνη, η Ρέιτσελ Κασκ γεννήθηκε το 1967 στον Καναδά, μεγάλωσε στο Λος Άντζελες και ζει σήμερα στην Αγγλία.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το