Πολιτισμός

Γίνονται θαύματα στο δημόσιο σχολείο – Ο Πασχάλης Δήμου απαντά στο ερωτηματολόγιο του Proust

Επιμέλεια

Μαίρη Τσακνάκη –Γαβαλά

Πασχάλη, η έκδοση του βιβλίου σου 10 Χρόνια Δημιουργικής Πορείας του 30ού Δημοτικού Σχολείου ήταν μια έκπληξη για πολλούς. Γίνονται αυτά τα θαύματα στο δημόσιο σχολείο;

Η συγκεκριμένη έκδοση αποτελεί την κορύφωση μιας αποτελεσματικής συνεργασίας 10 χρόνων εκπαιδευτικών – μαθητών – γονέων και τοπικών φορέων. Το δημόσιο σχολείο είναι δικαίωμα, αλλά και κατάκτηση για την κοινωνία και είμαι πολύ χαρούμενος, γιατί στην περιοχή μας υπάρχουν πολλοί εκλεκτοί συνάδελφοι, στοιχείο που φαίνεται από τις πλούσιες δράσεις, αλλά και την πανελλήνια καταξίωση. Πραγματικά γίνονται θαύματα στο δημόσιο σχολείο.

Πόσος είναι ο κόπος για τον εκπαιδευτικό που… ξεφεύγει τόσο πολύ από τα στενά πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος;

Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, δεν υπάρχει κόπος, αλλά προσπάθεια που απαιτεί περισσότερο χρόνο και αξιοποίηση της κάθε στιγμής και ανθρώπων με τους οποίους μοιράζεσαι το ίδιο όραμα, κάτι άλλωστε που έφερε κι εμάς κοντά.

Πόση είναι η ικανοποίηση;

Η ολοκλήρωση ενός σχεδίου εργασίας, η γνώση που αποκτούν τα παιδιά κι η ευτυχία τους όταν βρίσκονται στον σχολικό χώρο είναι τα στοιχεία που δίνουν σε έναν εκπαιδευτικό το απόλυτο της ικανοποίησης και σου δημιουργούν ένα συναίσθημα πληρότητας.

Ποιο το αντίτιμο;

Το ωράριο επεκτείνεται και το απόγευμα, αλλά και τα Σαββατοκύριακα στο σχολείο κι ένα μέρος από τις διακοπές έχουν ένα άλλο χρώμα! Επαναλαμβάνω όμως ότι δεν είναι κάτι που με στενοχωρεί το αντίθετο μάλιστα!

Πόσο μεγάλο είναι το όφελος των μαθητών σου;

Αυτό που με χαροποιεί είναι να τους βλέπω ευτυχισμένους και στη συνέχεια να κερδίζουν τίμια τη ζωή τους κάνοντας αυτό που πραγματικά τους αρέσει ξεπερνώντας τις κοινωνικές συμβάσεις που επιβάλλει στα παιδιά μας συγκεκριμένες επιλογές.

Οι καταλήψεις αυτές τις μέρες, οι συμπεριφορές γονιών και μαθητών προβλημάτισαν εκπαιδευτικούς της γενιάς μου. Μεγαλώνει ένα παιδί χωρίς πειθαρχία και όρια;

Τα παιδιά πρέπει να αμφισβητούν και να αποκτούν κριτική σκέψη, δυστυχώς όλοι μας όμως έχουμε ένα μερίδιο ευθύνης, καθώς επιτρέψαμε μη υγιείς συμπεριφορές να επαναλαμβάνονται και να νομιμοποιούνται κατά κάποιο τρόπο. Σε αυτό το κομμάτι η οικογένεια, πρώτα από όλα, και οι θεσμοί πρέπει να σταθούν στο ύψος τους στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους, αλλά και στην τήρηση της νομιμότητας.

 Πόσο δύσκολο είναι να είσαι δάσκαλος και γονιός;

Θα ήταν εύκολο να πω ότι δεν επηρεάζει το ένα το άλλο, αλλά έχοντας βιώσει αυτόν τον ρόλο και ο ίδιος πιστεύω ότι έχει τη θετική του πλευρά, αλλά και την αρνητική του. Ως εκπαιδευτικός από τη μια έχεις τις γνώσεις και τα εργαλεία να αντιμετωπίσεις ιδιαίτερες καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν στα παιδιά σου, αλλά από την άλλη είσαι αρκετές φορές πιο απαιτητικός σε αυτό που μπορούν να αποδώσουν δημιουργώντας ένα χάσμα στη σχέση σου μαζί τους.

Τα χρόνια που έζησες στο εξωτερικό επηρέασαν θετικά τον Πασχάλη Δήμου, νομίζω;

Η εκπαίδευση είναι ένα ταξίδι, μπορεί να σε πάει σε μέρη που ήθελες να πας, αλλά και σε μέρη που δεν θα μπορούσες να φανταστείς κάνοντάς σε σοφότερο και πιο δίκαιο στην εκτίμηση καταστάσεων. Η διαδρομή μου ξεκίνησε από την κοινότητα Ρομά στο Αλιβέρι, συνεχίστηκε στα Πομακοχώρια με μουσουλμανόπαιδες μαθητές και ακολούθησαν μερικά χρόνια στη Σουηδία στην Ελληνική Παροικία Στοκχόλμης. Η επιστροφή στην Ελλάδα με βρήκε στη θέση του προϊστάμενου στο Δημοτικό Σχολείο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Βόλου, όταν αυτό στηνόταν, μαθαίνοντας ελληνικά σε νεαρούς κρατούμενους από 12 χώρες της Ασίας και Αφρικής και τα τελευταία δέκα χρόνια υπηρετώ ως διευθυντής στο 30ό Δημοτικό Σχολείο Βόλου, της πόλης το καλύτερο σχολειό, όπως τραγουδάνε οι μαθητές/τριές μας. Θέλω να πιστεύω ότι ο μέχρι τώρα απολογισμός είναι θετικός κι ελπίζουμε ότι τα καλύτερα μας περιμένουν.

Η συνεργασία δασκάλων, γονιών και μαθητών είναι εφικτή;

Η σύγχρονη παιδαγωγική θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ την ομαλή και συνεργατική σχέση γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προς όφελος του παιδιού. Το πλαίσιο συνεργασίας υπάρχει και μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά όταν όλες οι πλευρές εργάζονται με κέντρο – στόχο το παιδί. Στην περίπτωσή μας έχει επιτευχθεί κατά ένα μεγάλο μέρος.

Η συνεργασία μου μαζί σου στον τομέα της Γαλλοφωνίας ήταν για μένα έκπληξη, τιμή και μεγάλη χαρά.

Και για όλη την ομάδα του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου ήταν μεγάλη τιμή η συνεργασία μαζί σας σε όλες τις κοινές δράσεις των τελευταίων χρόνων. Μέσα από αυτές οι μαθητές μας πέρα από τη γνωριμία με έναν ξεχωριστό άνθρωπο, είχαν την ευκαιρία να προβάλουν τη δημιουργικότητά τους και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους. Σε ευχαριστώ και για αυτή τη συνεργασία και για τη σημερινή τιμή.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το