Τοπικά

Εξαφάνιση των σπιτικών γιορτών και στροφή σε νέες μορφές διασκέδασης στα χρόνια της κρίσης

Οι αλλαγές στις κοινωνικές στάσεις και συμπεριφορές, όπως διαμορφώθηκαν μέσα στην περίοδο της κρίσης, επηρεάζουν την κατανάλωση και τη διασκέδαση οι οποίες λαμβάνουν νέες μορφές. Ο περιορισμός των σπιτικών γιορτών φέρνει και αντίστοιχη μείωση στα δώρα, ενώ το άγχος και η αίσθηση της κατάθλιψης που προκάλεσαν οι ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες, ωθούν τον κόσμο, να βγαίνει έξω για φαγητό ή ποτό από το να αγοράζει ρούχα και άλλα είδη.
Οι φετινές γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αποτέλεσαν ουσιαστικά και έναν καθρέπτη των αλλαγών στις κοινωνικές στάσεις και τη μεταστροφή των ανθρώπων από τα παραδοσιακά ήθη και έθιμα σε κάτι καινούριο.

Η εμπορική αγορά της πόλης αποτέλεσε τον κοινωνικό δείκτη μιας αλλαγής στις αντιλήψεις και συμπεριφορές. Η μείωση κατά 20% στον τζίρο των εμπόρων που καταγράφηκε τον φετινό Δεκέμβριο σε σχέση με πέρυσι, μόνο τυχαία δεν είναι και αποτυπώνει όχι μόνο την οικονομική αδυναμία των νοικοκυριών αλλά και τις επιλογές για άλλου είδους κατανάλωση.
Άλλωστε δεν είναι επίσης τυχαίο πως την ίδια στιγμή η εστίαση και η διασκέδαση είχαν αυξημένη κίνηση από πέρυσι.

Τι αλλάζει λοιπόν; «Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με δύο νέα στοιχεία» τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου κ. Απόστολος Οντόπουλος και συμπληρώνει πως «το πρώτο είναι ο περιορισμός, για να μην πούμε η εξαφάνιση, των σπιτικών γιορτών. Πιο συγκεκριμένα παλιότερα οι οικογένειες γιόρταζαν στα σπίτια και οι καλεσμένοι αγόραζαν δώρα. Υπήρχε συνεπώς μια κινητικότητα στην αγορά η οποία κρατούσε μέχρι και το δεύτερο δεκαήμερο του Ιανουαρίου που τελειώνουν οι ονομαστικές γιορτές. Αυτές οι σπιτικές γιορτές τα τελευταία χρόνια τείνουν να εκλείψουν. Για οικονομικούς και ψυχολογικούς λόγους οι άνθρωποι κλείνονται, δεν ξανοίγονται με τις γιορτές, οπότε δεν υπάρχει κινητικότητα με τα δώρα. Το δεύτερο στοιχείο είναι η ψυχική κόπωση των ανθρώπων λόγω της κρίσης και η ανάγκη για κάποια διέξοδο. Επομένως, αν έχουν κάποια χρήματα για να ξοδέψουν, πιο εύκολα θα τα διαθέσουν για να βγουν έξω με την παρέα τους και να φάνε ή να πιουν ένα ποτό ή καφέ, παρά να αγοράσουν κάτι. Νιώθουν ότι με το πρώτο καλύπτουν περισσότερο μια ψυχική ανάγκη που έχουν».

Η ανάγκη για έξοδο από το σπίτι και συναναστροφή με τον κόσμο μέσα από τη συμμετοχή σε ένα κοινωνικό ή πολιτιστικό γεγονός φαίνεται και στην παρουσία πλήθους πολιτών σε διάφορες εκδηλώσεις, ιδιαίτερα όταν συνδέεται με κάποια δωρεάν υπηρεσία, όπως ένα γεύμα αγάπης, μια συναυλία, ένα θέατρο ή οτιδήποτε άλλο, αλλά και, όταν υπάρχει και κάποιος φιλανθρωπικός σκοπός.
Για παράδειγμα το reunion των αποφοίτων Γυμνασίων του 1990, προπαραμονή Χριστουγέννων, συγκέντρωσε 1.100 40άρηδες που πέρασαν όμορφα γνωρίζοντας συγχρόνως ότι τα χρήματα θα διατεθούν και σε ιδρύματα της πόλης.
Παράλληλα και η τεχνολογία επιδρά στην κατανάλωση. «Θυμόμαστε παλιότερα πως, όταν κάποιος γιόρταζε, οι άνθρωποι έστελναν μια ανθοδέσμη ή μια γλάστρα για να ευχηθούν στον εορτάζοντα χρόνια πολλά. Τώρα το κάνουν με ένα μήνυμα στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης χωρίς οικονομικό κόστος. Τα ανθοπωλεία παλιότερα είχαν μεγάλη κίνηση με τις ονομαστικές γιορτές, τώρα όμως υπάρχει στον κλάδο αυτό σημαντική πτώση στην κατανάλωση» επισήμανε ο κ. Οντόπουλος.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το