Πολιτισμός

Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο ντα Βίντσι της Θεσσαλίας – Εγκαινιάστηκε η έκθεση-αφιέρωμα στον Ιταλό μηχανικό

Γεμάτη ήταν η ισόγεια αίθουσα του Κέντρου Τέχνης Τζόρτζιο Ντε Κίρικο χθες το βράδυ στα εγκαίνια της έκθεσης-αφιερώματος στον Ιταλό μηχανικό Εβαρίστο Ντε Κίρικο, που συνέδεσε το όνομά του με την ίδρυση των Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας και ιδιαίτερα με τη νεόδμητη πόλη του Βόλου, με την οποία ταυτίστηκε και συνέβαλε στην ανάπτυξή της.
Στον πατέρα του μεγάλου Ευρωπαίου ζωγράφου, που γεννήθηκε στον Βόλο στις 10 Ιουλίου 1888, είναι αφιερωμένη η φετινή ετήσια εκδήλωση, που διοργανώνει κάθε χρόνο η Διεύθυνση Πολιτισμού του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ, η οποία φέτος συμπίπτει με τα 130 χρόνια από τη γέννηση του Τζόρτζιο και τα 40 χρόνια από τον θάνατό του.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει έκθεση αρχειακού υλικού και στα εγκαίνια παρουσιάστηκαν ανατυπώσεις επιλεγμένων σχεδίων της γαλλοϊταλικής κατασκευαστικής εταιρείας «Εργολαβία Ε. Κίρικο και Σία» / «Enterprise E. Chirico et Cie», που διηύθυνε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο προερχόμενα από το αρχείο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Βόλου σε συνδυασμό με φωτογραφικό υλικό, κείμενα και άλλα ντοκουμέντα, με σκοπό να καταδείξει μέρος της δραστηριότητας του Εβαρίστο και της πολυδιάστατης προσωπικότητάς του, αλλά και την επιρροή που άσκησε το έργο του στην καλλιτεχνική δημιουργία του υιού του Τζόρτζιο, αλλά και του μικρότερου Αντρέα.
Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με τον ΟΣΕ και το Παγκόσμιο Σωματείο Αποδήμων Μαγνήτων «το Κοινόν των Μαγνήτων», με την αιγίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου της ιταλικής πρεσβείας στην Αθήνα και του Σωματείου «Κόμητες» των Ιταλών της Διασποράς.

Την έκθεση παρουσίασε στο κοινό ο κεντρικός σταθμάρχης του σιδηροδρομικού σταθμού Βόλου κ. Γιώργος Αποστολέρης, ο οποίος ανέφερε ότι «εφτά τσιφλικάδες της Θεσσαλίας συνενώθηκαν παρά τις έχθρες τους και βρήκαν τον Μαυροκορδάτο, ο οποίος επιλέγει τον Ντε Κίρικο και τον στέλνει στη Θεσσαλία, που έφερε το εξής θαύμα: Από τα 4 χιλιόμετρα ανά ώρα της βοϊδάμαξας σαν ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων πήγε στα 40 χλμ./ώρα, δεκαπλασιάζοντας την ταχύτητα».

«Ο Εβαρίστο είναι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι της Θεσσαλίας. Ήταν ο άνθρωπος που δεν σχεδίασε μόνο αυτά. Σχεδίασε φάρους, εκκλησίες κ.ά.» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Όσον αφορά τι θα ήταν η περιοχή χωρίς τον σιδηρόδρομο ο κ. Γ. Αποστολέρης τόνισε χαρακτηριστικά: «Δείτε την Ήπειρο για να καταλάβετε, αν δεν υπήρχε ο σιδηρόδρομος στη Θεσσαλία. Δυστυχώς σήμερα ζούμε το ναδίρ της σιδηροδρομικής ιστορίας, γιατί δεν υπάρχει χειρότερη στιγμή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο» για να συμπληρώσει: «Εμπόρευμα ενός τρένου ισούται με 20 νταλίκες ρουχισμού, σκεφτείτε πόσο είναι το κοστολόγιο καθενός πράγματος που φοράμε».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το τρένο σε ολόκληρη την Ευρώπη, σε ευνομούμενες κοινωνίες, θεωρείται οικολογικό, ασφαλές, άνετο, χωρίς ατυχήματα, ενώ ανέφερε ότι «σήμερα έχουμε ακριβώς τα ίδια δεδομένα με το 1884: Λιμάνι, Θεσσαλία, κέντρο της Ελλάδας».

Ο κεντρικός σταθμάρχης του σιδηροδρομικού σταθμού Βόλου σημείωσε ότι ο σιδηρόδρομος δεν κατέχει τη θέση που έπρεπε, αφού έχει το απόλυτο μηδέν στις εθνικές μεταφορές, κάτι που οφείλεται στην πολιτεία, η οποία δεν θέλησε να τον δώσει ώθηση.
«Επιχειρησιακά η υποβάθμιση σημαίνει κάτι. Ή το φοβάμαι ή με ένα πιστόλι στο κεφάλι το βάζω στην πάντα. Επειδή δεν υπάρχει ορθώς λόγος από τους σιδηροδρόμους, σημαίνει ότι αυτό το πράγμα το φοβόμαστε, όπως φοβήθηκαν πλέον τα ΚΤΕΛ της Λάρισας τον προαστιακό σιδηρόδρομο» κατέληξε ο κ. Γ. Αποστολέρης.
Η έκθεση θα παραμείνει έως και τον Οκτώβριο προκειμένου να πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα και παράλληλες εκδηλώσεις και συνεργασίες, που θα ανακοινωθούν άμεσα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το