Άρθρα

Εαρινές μοτοσυκλετιστικές εξορμήσεις

Του Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας – εκπαιδευτή οδηγών

Οι καλές μέρες της άνοιξης πλησιάζουν αργά, αλλά σταθερά. Για αρκετούς αυτή η εποχή σηματοδοτεί την έναρξη μεγάλων εκδρομών με μοτοσικλέτα. Γράφω για αρκετούς και όχι για πολλούς, καθώς το πλήθος των μοτοσικλετιστών από ιδεολογία και όχι από ανάγκη (ευελιξία, οικονομία), έχει μειωθεί αρκετά. Ωστόσο, θα χρειαστεί να ελέγξουμε ορισμένα σημεία στη μοτοσικλέτα πριν φύγουμε για ταξίδι. Πολλοί είναι αυτοί που ξεχειμωνιάζουν τον «έρωτά» τους σε ένα πάρκιν κουκουλωμένη και προστατευμένη και τέτοια εποχή αρχίζουν την προετοιμασία για την επανακυκλοφορία της. Από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε και ας επιλέξουμε το καύσιμο. Αν η βενζίνη στο ρεζερβουάρ είναι πολύ παλιά, αλλάξτε την! Συνιστάται να αποθηκεύετε τη μοτοσικλέτα σας με γεμάτο ρεζερβουάρ για να αποφύγετε τη σκουριά. Ωστόσο, να γνωρίζετε ότι με την πάροδο του χρόνου, η σύνθεση του καυσίμου αλλάζει, όπως και οι χημικές του ιδιότητες. Η προσθήκη κατάλληλου πρόσθετου τη στιγμή της αποθήκευσης βοηθά στην προστασία του συστήματος καυσίμου από αυτές τις αλλαγές. Επίσης, πέρα από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα (ανάλογα με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται), η βενζίνη γίνεται πιο παχύρρευστη. Έτσι, μπορεί να προκαλέσει φράξιμο στο σύστημα καυσίμου. Αυτό το πρόβλημα παρουσιάζεται κυρίως σε μοτοσικλέτες με καρμπυρατέρ, μπορεί, όμως, να προκαλέσει ζημιά και σε μοτοσικλέτες με ψεκασμό. Στη συνέχεια, καλό είναι να ελέγξουμε το φίλτρο αέρα. Μπορεί να έχει συσσωρευθεί βρωμιά κατά τη διάρκεια του χειμώνα και μην ξεχνάμε ότι το κουτί του πολλές φορές μετατρέπεται σε φωλιά τρωκτικών.
Ελέγξτε τη στάθμη όλων των υγρών στη μοτοσικλέτα σας. Λάδι κινητήρα, μετά υγρό φρένων και τέλος ψυκτικό. Το μεταχειρισμένο λάδι κινητήρα περιέχει λειαντικά συστατικά. Γι’ αυτό καλό θα είναι να το αντικαταστήσετε εάν η τελευταία αλλαγή λαδιών χρονολογείται περισσότερο από έναν χρόνο. Επιθεωρήστε το χρώμα του υγρού φρένων. Αν είναι πολύ σκούρο, τότε καλό είναι να αλλαχθεί. Για να ελέγξετε τη σωστή λειτουργία του φρένου, δοκιμάστε το μοχλό και πατήστε το πεντάλ του πίσω φρένου. Θα πρέπει να αισθάνεστε σταθερή πίεση, χωρίς σπογγώδη αίσθηση. Στο στάδιο της λίπανσης, έχετε ελέγξει τη στάθμη και το χρώμα του υγρού φρένων. Επομένως, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επιθεωρήσετε τα τακάκια σας. Πάρτε έναν φακό και κοιτάξτε προσεκτικά τις μπροστινές και πίσω δαγκάνες φρένων για να μετρήσετε το πάχος από τα τακάκια. Τα περισσότερα έχουν εγκοπές ως ένδειξη φθοράς. Μπορεί να μην έχετε κάνει πολλά χιλιόμετρα με τη μοτοσικλέτα σας και τα ελαστικά να φαίνονται σε καλή κατάσταση, όμως, στο πέρασμα των χρόνων «ξεραίνονται» και χάνουν τις ιδιότητές τους. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν και οι συνθήκες στις οποίες είναι εκτεθειμένη η μοτοσικλέτα όταν δεν κινείται. Ψάχνουμε για φθορές που μπορεί να προκλήθηκαν από δαγκώματα ζώων, και ελέγχουμε την πίεσή τους, προσθέτοντας αέρα αν χρειάζεται. Στη συνέχεια εάν η μοτοσικλέτα σας έχει σύστημα μετάδοσης με αλυσίδα, αυτή, θα πρέπει να είναι σφιχτή, καθαρή και με σωστή λίπανση. Εάν η αλυσίδα είχε λιπανθεί πριν την αποθήκευση, το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει σκουριά και θα αρκεί μια ελαφριά πρόσθετη λίπανση. Παρόλα αυτά αν παρατηρήσετε σημεία σκουριάς, καθαρίστε καλά την αλυσίδα και λιπάνετε. Προσοχή. θα πρέπει να περιμένετε πριν πάτε να οδηγήσετε. Διαφορετικά, το γράσο δεν θα προλάβει να διαπεράσει πλήρως την αλυσίδα σας και θα γεμίσετε με αυτό την όμορφη μοτοσικλέτα σας. Γενικότερα, είναι αποτελεσματικότερο να ασχολείστε μα το καθάρισμα της αλυσίδας αμέσως μετά από μια βόλτα που είναι ζεστή και καθαρίζετε πιο εύκολα.


Πλησιάζουμε προς το τέλος και πολύ πιθανόν η μηχανή να μην παίρνει εμπρός με την πρώτη προσπάθεια. Μάλλον η μπαταρία χρειάζεται φόρτιση. Εάν έχετε «έξυπνο φορτιστή», θα έχετε αφήσει την μπαταρία σας στην πρίζα καθ’ όλη την περίοδο του χειμώνα χωρίς να καταστρέφεται. Αυτός ο τύπος φορτιστή διατηρεί τη μπαταρία στο βέλτιστο επίπεδο παρακολουθώντας αυτόματα τον ρυθμό φόρτισης. Βεβαιωθείτε ότι όλα τα φώτα είναι καθαρά και λειτουργούν. Μην ξεχάσετε να δοκιμάσετε τα εμπρός και πίσω φώτα φρένων, τα φλας, κ.λπ. Επιθεωρήστε τα καλώδια του γκαζιού, του συμπλέκτη και του φρένου. Δεν πρέπει να παρουσιάζουν σημάδια φθοράς, τριβής ή κοψίματος (προσοχή και εκεί στα τρωκτικά!). Ελέγξτε τη σωστή επιστροφή της λαβής του γκαζιού και το ελεύθερο παιχνίδι των μοχλών. Επωφεληθείτε επίσης από αυτόν τον γενικό έλεγχο για να γρασάρετε με WD40 τους μηχανισμούς των υποποδίων, των χειριστηρίων φρένων και συμπλέκτη, του σταντ, καθώς και των κλειδαριών και του μηχανισμού ανοίγματος της σέλας.
Ανοιξιάτικη λοιπόν οδηγική – περιηγητική σεζόν και για κάποιους, με νέα μοτοσικλετιστικά παρεάκια. Θέστε κανόνες και δεσμευτείτε για την ευλαβική τήρησή τους. Μην ξεχνάτε ότι μια ομαδική βόλτα δεν είναι εκδήλωση MotoGP!. Για να μην επηρεαστεί η ηρεμία των άλλων συμμετεχόντων, των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου και των κατοίκων της περιοχής, ο ρυθμός οδήγησης πρέπει να παραμείνει σε λειτουργία «ride». Για να γίνει αυτό ξεκάθαρο, απαγορεύστε το προσπέρασμα, εκτός αν υπάρχει πολύ σοβαρός λόγος. Ρυθμίστε την ώρα συνάντησης 15 έως 20 λεπτά πριν ξεκινήσετε, κάτι που δίνει σε όλους χρόνο να γνωριστούν και να προετοιμάσουν τη μοτοσικλέτα τους. Βρείτε ένα σημείο συνάντησης για την αναχώρηση που βρίσκεται κοντά σε πρατήριο, για να γεμίσετε καύσιμα και φροντίστε να έχει ένα αξιόπιστο σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Μην αυτοσχεδιάζετε μια διαδρομή την τελευταία στιγμή λίγο πριν την αναχώρηση. Βεβαιωθείτε ότι όλοι έχετε σε γενικές γραμμές κατανοήσει την διαδρομή. Συμφωνείστε για την πρώτη στάση ανάπαυσης και φροντίστε να έχετε κλείσει τραπέζι στο εστιατόριο που έχετε κατά νου να γευματίσετε. Καλό θα ήταν να υπάρχει εμπειρία για την ποιότητα και την ποικιλία των φαγητών, έτσι ώστε κανείς να μην δυσαρεστηθεί. Τέλος μην ξεχνάτε ότι: Όταν οδηγείτε με 90 km/h, πρέπει να αφήνεται ένας χώρος τουλάχιστον 60 μέτρων μεταξύ κάθε μοτοσικλέτας για να εγγυάται την ασφάλεια όλων. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα μεσοδιάστημα δύο δευτερολέπτων , που είναι απαραίτητο για την πραγματοποίηση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης χωρίς κίνδυνο. Σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή αυτοκινητόδρομους , μην προσπαθήσετε να οδηγήσετε ομαδικά, αλλά αντίθετα, αυξήστε πολύ αυτήν την απόσταση ασφαλείας ( 150 έως 200 μέτρα ). Αυτό αφήνει περιθώριο σε άλλον χρήστη να «πέσει» πίσω, ανάμεσα σε κάθε μοτοσικλέτα μετά την προσπέραση. Σε κατοικημένες περιοχές, μπορείτε να «σφίξετε» την ομάδα για να προσπαθήσετε να διασχίσετε διασταυρώσεις μαζί. Ωστόσο, εάν κάποιος σταματήσει στο κόκκινο φανάρι, οι υπόλοιποι τον περιμένουν σε ασφαλές μέρος χωρίς να εμποδίζουν και να κινδυνεύουν. Για να κάνετε διαλείμματα, επιλέξτε τοποθεσίες αρκετά μεγάλες ώστε να μπορείτε να παρκάρετε όλοι τις μοτοσικλέτες σας, σε ασφαλείς χώρους που βρίσκονται μακριά από λωρίδες κυκλοφορίας. Βεβαιωθείτε επίσης ότι αυτοί οι χώροι στάθμευσης θα σας επιτρέψουν να επιστρέψετε στον δρόμο με μέγιστη ορατότητα, τόσο για εσάς όσο και για άλλους χρήστες του δρόμου. Σας εύχομαι καλές και ασφαλείς βόλτες!

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το