Ελλάδα

Η dream team του ελληνικού CSI

Στο σημείο έσπευσαν πυροτεχνουργοί της ΕΛ.ΑΣ. και με ελεγχόμενη έκρηξη εξουδετέρωσαν τη βόμβα.

Μοναδικός «μάρτυρας» ήταν η κάμερα του κλειστού κυκλώματος που διέθετε το αστυνομικό τμήμα. Το βίντεο κατέληξε στον 4ο όροφο της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ). Η υπόθεση που ερευνά η Αντιτρομοκρατική είναι μία από τις 4.000 που χειρίζονται ετησίως τα περίπου 50 άτομα που εργάζονται στο Τμήμα Οπτικοακουστικού Υλικού.

Σύμφωνα με τους αξιωματικούς που υπηρετούν σ’ αυτά τα εργαστήρια, το 90% των περιπτώσεων που χειρίζονται αφορά βίντεο από κλειστά κυκλώματα. Ληστείες υποκαταστημάτων τραπεζών, όπως του Νίκου Μαζιώτη και της Πόλας Ρούπα, ανατινάξεις ΑΤΜ, επεισόδια σε γήπεδα ποδοσφαίρων, τροχαία όπως το πρόσφατο με την Πόρσε, η δολοφονία των δύο χρυσαυγιτών στο Νέο Ηράκλειο, αλλά και βίντεο από κινητά τηλέφωνα σαν αυτό που είδε το φως της δημοσιότητας στην υπόθεση του αδικοχαμένου Βαγγέλη Γιακουμάκη.

Το Τμήμα Φωτογραφικού «ψηφιοποιεί» με ειδική διαδικασία τα αποτυπώματα για να μπορέσουν να τα «τρέξουν» στις βάσεις δεδομένων

Στην ψηφιακή εποχή που ζούμε, με μια κάμερα να βρίσκεται στο χέρι σχεδόν κάθε πολίτη, για την εξιχνίαση εγκλημάτων απαιτείται πλέον η συλλογή και ανάλυση αυτών των βίντεο με τρόπο επιστημονικό. «Η δουλειά μας έχει να κάνει με την ομαδοποίηση των υποθέσεων, τη βελτίωση της εικόνας που έχει καταγραφεί, τη συγκριτική ανάλυση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στο βίντεο. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που είναι στο background να συγκριθεί με βίντεο διαφορετικής υπόθεσης. Να απομονώσουμε ένα σακίδιο πλάτης και να το ταυτοποιήσουμε, να δούμε αν είχε χρησιμοποιηθεί από κάποιον άλλον δράστη» εξηγεί ο τμηματάρχης.

Η βάση δεδομένων ανήκει στο Τμήμα Μεθοδικοτήτων ή αλλιώς Modus Operandi. Από το γραφείο αυτό ξεκινούν όλες οι έρευνες, λόγω και της μοναδικής βάσης που διαθέτει. Οι λιγοστοί αστυνομικοί που έχουν πρόσβαση σ’ αυτήν μπορούν να κάνουν σύνθετη αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά, όπως: τατουάζ, ύψος, εθνικότητα, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (μακριά μαλλιά, φαλάκρα κ.ά.) και κυρίως τον τρόπο με τον οποίο διαπράχθηκε το έγκλημα.

Οι φωτογραφίες
Η αναζήτηση γίνεται στο Αυτόματο Σύστημα Αρχειοθέτησης Αναζήτησης Φωτογραφιών (ΙSIS) με 55.000 σεσημασμένους κακοποιούς που έχουν καταχωριστεί μαζί με φωτογραφίες, το είδος εγκλήματος, γνωστούς συνεργούς και συνήθη μεθοδολογία. Οταν υπάρξει αποτέλεσμα, τότε οι φωτογραφίες επιδεικνύονται στα θύματα προς αναγνώριση. Οταν δεν υπάρχουν τότε δημιουργούνται σκίτσα υπόπτων ή αναζητούμενων προσώπων και πραγματοποιούνται συγκρίσεις φωτογραφιών. Το Τμήμα Μεθοδικοτήτων είναι επιφορτισμένο με την παρακολούθηση των τάσεων εγκληματικότητας, όπως έχει συμβεί πρόσφατα με τις τηλεφωνικές απάτες εις βάρος ηλικιωμένων. Πολλές υποθέσεις εξαπάτησης έχουν εξαρθρωθεί μέσω αυτού του Τμήματος.

Τα ψηφιακά μέσα αποθήκευσης που έχουν κατασχεθεί ως πειστήρια μεταφέρονται στα Εγκληματολογικά Εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ. όπου αντιγράφονται και εξετάζονται σε ειδικό περιβάλλον

ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΠΕΙΣΤΗΡΙΩΝ
«Αν ο δράστης έχει αποκρύψει τα ίχνη, κάπου θα τα βρούμε»

Εναν όροφο πιο κάτω βρίσκεται το Τμήμα Εξέτασης Ψηφιακών και Ηχητικών Πειστηρίων. Μεγάλες οθόνες με πανίσχυρους υπολογιστές είναι το πρώτο που αντικρίζει ο επισκέπτης. Είναι επίλεκτο τμήμα, καθώς σχεδόν σε κάθε έγκλημα οι επικεφαλής των ερευνών θα κατασχέσουν τουλάχιστον ένα ψηφιακό πειστήριο (κινητό τηλέφωνο, USB stick, υπολογιστή, tablet). Από τη διερεύνηση μίας οικονομικής απάτης μέχρι παιδική πορνογραφία και από μία δολοφονία έως την απόπειρα απόδρασης των «Πυρήνων της Φωτιάς», τα πειστήρια καταλήγουν στους αστυνομικούς τού εν λόγω τμήματος. Σ’ αυτούς ανατίθεται να βρουν τα ηλεκτρονικά ίχνη των δραστών, να ανασύρουν κωδικοποιημένα ή σβησμένα αρχεία, να βρουν πώς υπεξαιρέθηκαν χρήματα από μία τράπεζα…

Αρχικά δημιουργούν ένα ηλεκτρονικό αντίγραφο του πειστηρίου, πάνω στο οποίο «δουλεύει» το εξειδικευμένο προσωπικό. Στους υπολογιστές τους υπάρχει ειδικό λογισμικό αποτροπής εγγραφών ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα αλλοιωθούν τα πειστήρια. Τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων της υπηρεσίας είναι αδιαμφισβήτητα, όπως και όλου του προσωπικού της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών.

Το Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων αναλύει βίντεο, ενώ το Τμήμα Πλαστότητας Εντύπων και Αξιών κάνει έλεγχο 5 σημείων σε έγγραφα και διαβατήρια

 

Στην υπόθεση με το USB stick της Λίστας Λαγκάρντ, οι αστυνομικοί εργάζονταν επί ώρες για να βρουν τα ηλεκτρονικά ίχνη των ατόμων που «άνοιξαν» το αρχείο. Στην υπόθεση του Ακη Τσοχατζόπουλου αναζητούσαν τις οικονομικές συναλλαγές. Δουλεύουν ταυτόχρονα περισσότερες από 100 υποθέσεις τον μήνα, από τρομοκρατία μέχρι πορνογραφία.

Ο αστυνόμος Α. Δελτσίδης και ο διευθυντής του Τμήματος Χρ. Γκιόλιας εξηγούν ότι δεν υπάρχει τέλειο έγκλημα. «Ακόμα και να έχει διαγράψει τα πάντα ο δράστης, κάνουμε ανάκτηση δεδομένων. Αν έχει αποκρύψει τα ίχνη, κάπου θα τα βρούμε», λένε στο «Εθνος» και προσθέτουν ότι το επίπεδο του τμήματος είναι πολύ υψηλό μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Τόσο υψηλό που «σπάει» ακόμα και τους τετραψήφιους κωδικούς ασφαλείας στα smartphones…

Απειλητικές επιστολές
Στον ίδιο όροφο βρίσκεται το Τμήμα Εργαστηρίων Δικαστικής Γραφολογίας και Πλαστότητας Εντύπων και Αξιών. Η διευθύντρια Γραφολογίας σπεύδει να κατακεραυνώσει τις «απάτες» περί σύνδεσης γραφικού χαρακτήρα και προσωπικότητας. Οπως εξηγεί, η δουλειά τους έχει να κάνει με έντυπα, απειλητικά σημειώματα, υποθέσεις απαγωγών, συμβόλαια, πληρεξούσια, τραπεζικές συμβάσεις. Πραγματοποιούν γραφολογική εξέταση ακόμη και σε σώματα, πέτρες και τζάμια. Στο τμήμα τηρείται αρχείο με ανώνυμες απειλητικές επιστολές, όπως αποστέλλονται καθημερινά από δράστες σε υπουργούς, δικαστές και άλλα δημόσια πρόσωπα.

ΕΠΙ ΠΟΔΟΣ 24 ΩΡΕΣ ΤΟ 24ΩΡΟ

Το Φωτογραφικό Τμήμα επιλαμβάνεται περιστατικών όλο το 24ωρο. Είναι μία από τις πρώτες υπηρεσίες που καταφθάνει στον τόπο του εγκλήματος και φωτογραφίζει τα πάντα για να μη χαθεί καμία πληροφορία, όπως έγινε πρόσφατα με τη δολοφονία του οδηγού ταξί. Με ειδικά χημικά εντοπίζουν δακτυλικά αποτυπώματα σε επιφάνειες που δεν μπορούν να εξαχθούν και φωτογραφίζονται για να ψηφιοποιηθούν ώστε να καταχωριστούν στις βάσεις δεδομένων.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το