Τοπικά

Δίκτυο άγονης γραμμής και αεροπορική σύνδεση με Σητεία, Ρόδο, Κέρκυρα προτείνει μελέτη για το αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου

Την ένταξη του αερολιμένα Νέας Αγχιάλου στο Δίκτυο Αεροπορικών Γραμμών Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας μέσω θέσπισης σταθερών αεροπορικών συνδέσεων γραμμών εσωτερικού, προτείνει μελέτη που έχει κατατεθεί στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τα συναρμόδια υπουργεία. Η μελέτη στην ουσία προτείνει να ενταχθεί το αεροδρόμιο Κεντρικής Ελλάδας σε επιδοτούμενη άγονη γραμμή και να συνδεθεί όλο τον χρόνο με πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια Σητείας στην Κρήτη, Ρόδου και Κέρκυρας. Τη μελέτη έχει συντάξει ο κ. Νίκος Σαρούκος, προϊστάμενος Ελέγχου Επιθεώρησης και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας για το υπουργείο Τουρισμού, ο οποίος τονίζει πως «το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου δεν έχει απογαλακτιστεί και δεν έχει καταφέρει να κρατήσει σταθερές γραμμές».

Τη μελέτη συνέταξε ο κ. Νίκος Σαρούκος, προϊστάμενος Ελέγχου Επιθεώρησης και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας

Ο ίδιος επισημαίνει ότι «υπάρχει έλλειμμα αξιοπιστίας στις εμπορικές γραμμές και μόνο με 12μηνη λειτουργία μέσω σύνδεσης με αεροδρόμια του εσωτερικού, θα καταφέρει να «ανέβει» το αεροδρόμιο, καθώς είναι τριτεύουσας προτεραιότητας. Μπορεί να ενταχθεί σε εσωτερικό δίκτυο και να ενωθεί με δευτερεύοντες αερολιμένες και συγκεκριμένα με τη Σητεία στην Κρήτη, τη Ρόδο κα την Κέρκυρα. Το αεροδρόμιο της Σητείας έχει ήδη ενταχθεί σε επιδοτούμενη γραμμή και συνδέεται με την Αλεξανδρούπολη και την Πρέβεζα» συμπληρώνει ο ίδιος.
Βάσει των στοιχείων που παρουσιάζονται στη μελέτη, το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου είχε το 2019 47.749 επιβάτες, εξακολουθώντας να βρίσκεται αγκυλωμένο στον ίδιο άξονα με αεροδρόμια όπως για παράδειγμα ο Κρατικός Αερολιμένας Κυθήρων με 39.584 επιβάτες (2019), ο Δημοτικός Αερολιμένας Λέρου με 23.487 επιβάτες (2019), ενώ ακόμη και ο Δημοτικός Αερολιμένας Σητείας, ο οποίος προ τριών ετών απέκτησε επίσης καινούργιο επιβατικό σταθμό και πίστα στάθμευσης αεροσκαφών, έφθασε το 2019 τους 47.342 επιβάτες.
Σύμφωνα με τον κ. Σαρούκο, «ο Αερολιμένας Νέας Αγχιάλου, παρουσιάζει επίσης το εξής χαρακτηριστικό, το οποίο συναντάται μόνον σε αυτόν και στον Αερολιμένα Αράξου, δηλαδή να δεν διαθέτουν ουδεμία σταθερή και απρόσκοπτη αεροπορική σύνδεση με προορισμό εσωτερικού.
Για σειρά ετών, το ζήτημα της αξιοποίησης του Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου, απασχολεί έντονα την τουριστική επιχειρηματικότητα ιδίως του ηπειρωτικού τμήματος του Νομού Μαγνησίας. Εργαλεία ενίσχυσης του πτητικού έργου του αεροδρομίου, μέσω σύστασης οργανισμού ειδικού σκοπού, αποσπασματικών επαφών και ενεργειών με αεροπορικές εταιρείες μέσω αυτοδιοικητικών καναλιών, όπου παρά τις φιλότιμες προσεγγίσεις, δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα σε επίπεδο διάρκειας και διατήρησης συνδέσεων.
Η ερμηνεία και η ανάγνωση της Διεύθυνσής μας για το συγκεκριμένο ζήτημα, είναι ότι παρά την ποιοτική ανέλιξη του Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου την τελευταία δεκαετία ως προς τις υποδομές σε επιβατικό κοινό και αεροπορικές εταιρείες (με τις παράλληλες εξαίρετες προσπάθειες του προσωπικού του αεροδρομίου), εν τούτοις δεν υπάρχει η επενδυτική τουριστική αποτύπωση που να «ατσαλώσει» και να απογειώσει όχι μόνον την κίνηση του αερολιμένα, αλλά και της ευρύτερης γεωγραφικής και επιχειρηματικής γραμμής που συνδέει νοερά τον Παγασητικό με τον Μαλιακό» προσθέτει.

Η ένταξη σε άγονη γραμμή
Εξηγώντας η μελέτη τι ακριβώς επιδιώκεται με την ένταξη του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου σε Προκήρυξη Άγονων Γραμμών, επισημαίνεται ότι η σε κάθε περίπτωση υποδοχή πτητικού έργου, σε δωδεκάμηνο χρονικό κύκλο, από έναν αερολιμένα με περιορισμένη επιβατική κίνηση, είναι από μόνο του ένα γεγονός το οποίο θα τον εντάξει με αξιώσεις σε έναν σταθερό (έστω και σε ορίζοντα τετραετίας) συγκοινωνιακό χάρτη.
Επίσης, θα δώσει επιπλέον έναυσμα στον τοπικό πληθυσμό να γνωρίσει το πλήρως αναβαθμισμένο αεροδρόμιο, δια ζώσης, πλέον με την ιδιότητα του επιβάτη.
Να αναφερθεί ότι οι επιδοτούμενες γραμμές επιχορηγούνται από το «Σπατόσημο», το οποίο αποτελεί ρήτρα ανταποδοτικότητας.
«Καμία εταιρεία δεν θα βάλει το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου στο πρόγραμμά της λόγω μικρής εμπορικότητας, καθώς θέλει πληρότητες 60% και άνω για να το κάνει. Το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου πρέπει να μπει σε συγκοινωνιακό χάρτη και για να γίνει αυτό χρειάζεται η στήριξη της Πολιτείας» τονίζει ο κ. Σαρούκος και προσθέτει:
«Κατά συνέπεια, είμαστε βέβαιοι πως ενδεχόμενη ένταξη του συγκεκριμένου Αερολιμένα στην επόμενη Προκήρυξη Άγονων Αεροπορικών Γραμμών, θα προσδώσει προστιθέμενη αξία τόσο σε αυτό κάθε αυτό το αεροδρόμιο, όσο και στην ευρύτερη περιοχή μας ως προορισμό. Πέραν αυτού, είμαστε πεπεισμένοι ότι η ένταξη του Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου στο Δίκτυο Γραμμών Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας, θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλίας, καθώς και την ανάγνωση που έχουν οι κάτοικοι της θεσσαλικής ενδοχώρας για τον αερολιμένα».

Αναμενόμενες πληρότητες
Σχετικά με το ποσοστό πληρότητας που αναμένεται από τις προτεινόμενες πτήσεις στη μελέτη αναφέρονται τα εξής:
«Ένας άτυπος κανόνας της αεροπορικής βιομηχανίας, ορίζει ότι η προσδοκία κερδοφορίας για μια αεροπορική εταιρεία ξεκινάει όταν η μέση πληρότητα ενός αεροσκάφους ξεπεράσει το 60% – 66% (break-even load factor). Ωστόσο, πέραν του ότι ο κανόνας αυτός συσχετίζεται με έτερα δεδομένα (όπως ο τύπος πωλούμενου ναύλου, ο τύπος αεροσκάφους, το βάρος του, η τιμή αεροπορικού καυσίμου, κ.ά.), πρόκειται για ζήτημα που αφορά στην – επιλεγμένη – αεροπορική εταιρία, η οποία θα διασφαλίσει την επιδότηση της Πολιτείας εκτελώντας μια – ενδεχομένως μη προσοδοφόρα υπό απόλυτες συνθήκες ανταγωνισμού – σταθερή σύνδεση.
Το ποσοστό πληρότητας των προτεινόμενων συνδέσεων, λαμβάνοντας υπόψη ως τάξη μεγέθους ένα αεροσκάφος τύπου ATR-42 (χωρητικότητας 48 θέσεων) αναμένουμε, τουλάχιστον το πρώτο έτος λειτουργίας να αγγίξει τον μέσο όσο του 55%, με αυξητικές όμως τάσεις (υπό συνθήκες επιστροφής σε καθεστώς υγειονομικής κανονικότητας).
Βασική επιδίωξη είναι η παγίωση ζήτησης σε ένα σεβαστό βάθος χρόνου και η ένταξη της Νέας Αγχιάλου στον σχεδιασμό αεροπορικών εταιρειών για εκτέλεση δρομολογίων ακόμη και μικρών αποστάσεων (λαμβάνοντας υπόψη το ενιαίο του Ευρωπαϊκού χώρου και όχι μόνον το Εσωτερικό)».
Επίσης, το κάθε αναφερόμενο στις παραπάνω γραμμές αεροδρόμιο, (Ρόδος, Κέρκυρα, Σητεία, Νέα Αγχίαλος) διαθέτει την υποδομή επίγειας εξυπηρέτησης και το απαραίτητο μήκος διαδρόμου, προκειμένου να εξυπηρετήσουν ακόμη και αεροσκάφη τύπου Boeing ή Airbus (κάτι το οποίο δεν συναντάται σε σειρά άλλων αερολιμένων που εντάσσονται στο δίκτυο άγονων γραμμών, όπως η Σύρος, η Κάλυμνος, η Αστυπάλαια, η Κάσος, το Καστελόριζο, η Ικαρία, η Λέρος, κ.ά.).

Προτείνει έναρξη τον ερχόμενο Οκτώβριο
Σύμφωνα με τη μελέτη, προτείνεται να εφαρμοστεί η επιδότηση άγονης γραμμής από τον ερχόμενο Οκτώβριο, για τους παρακάτω λόγους:
– Να υπάρξει ικανοποιητικός χρόνος ωρίμανσης σκοπιμότητας και προκήρυξης των αναφερόμενων γραμμών.
– Να συμπέσει με την περίοδο έναρξης χειμερινού δρομολογιακού προγράμματος της αεροπορικής εταιρείας που θα επιλεγεί, στο πλαίσιο ομαλού προγραμματισμού και κατανομής στόλου και πληρωμάτων από πλευράς του αερομεταφορέα.
-Να γνωστοποιηθεί η έναρξη εκτέλεσης των συγκεκριμένων γραμμών, προκειμένου να ανακύψει σχετική κινητικότητα στα συστήματα κρατήσεων, αλλά και για να υπάρξει ταξιδιωτικό ενδιαφέρον για την περίοδο Εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς 2021-2022.
«Το αεροδρόμιο είναι «τυφλό» και να το «ξετυφλώσουμε». Να βοηθήσουν οι αρμόδιο να ξεμπλοκάρει και να μην εξαρτάται μόνο από την «ελεημοσύνη» των εταιρειών από το εξωτερικό. Παράλληλα, θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν θα κατέβει κανείς στον Βόλο χωρίς να υπάρχει επένδυση – θέλγητρο, όπως έγινε με την Καλαμάτα. Το ζητούμενο είναι να μπει χθες το αεροδρόμιο σε αυτές τις γραμμές και να δοθεί «φιλί ζωής», ώστε να λειτουργεί από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο έστω για τέσσερα χρόνια σε πρώτη φάση. Με λίγα λόγια να έχει σταθερή παρουσία μέσα στον αεροπορικό χάρτη του εσωτερικού.
Η αναγγελθείσα σύνδεση Ηρακλείου – Βόλου, κινείται παράλληλα με το πνεύμα την μελέτης, τουλάχιστον ως προς το σκέλος της κάλυψης με την Κρήτη, όμως (χωρίς να υποτιμάται διόλου το ειδικό βάρος της εν λόγω γραμμής και της όλης πρωτοβουλίας) απέχει ωστόσο σε επίπεδο συχνοτήτων και
πυκνότητας πτήσεων και προορισμών, ως υποδεικνύει η πρότασή μου» επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Σαρούκος.
Ο ίδιος βρίσκεται σε διαρκή επαφή με αεροπορική εταιρεία για εξέλιξη της παρουσίας της στον Αερολιμένα Νέας Αγχιάλου και με επόμενους προορισμούς, όπως ορίζει η μελέτη.
Να αναφερθεί ότι έχει ήδη ενημερώσει από τον Νοέμβριο του 2020 τους τοπικούς φορείς για τη μελέτη, με στόχο να δημιουργηθεί ένα ενισχυμένο μέτωπο, ωστόσο, όπως λέει «μόνο ο βουλευτής κ. Χρ. Μπουκώρος ενδιαφέρθηκε και την προώθησε στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το