Πολιτισμός

Διαχρονικός Παπαδιαμάντης από την Σ. Κανταράκη – Παρουσιάστηκε το βιβλίο της στην Ελληνογαλλική Σχολή

Παρουσιάστηκε χθες σε εκδήλωση στην Ελληνογαλλική Σχολή «Άγιος Ιωσήφ» το βιβλίο της καθηγήτριας φιλολογίας Σοφίας Κανταράκη «Κοινωνίας δρώμενα στον Παπαδιαμάντη» που εξετάζει «Ζητήματα κοινωνικού και εκπαιδευτικού προβληματισμού».

 

Την εκδήλωση διοργάνωσαν οι Φίλοι του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και οι εκδόσεις «ΗΡΑ Εκδοτική, ενώ μίλησαν οι εξής: Βασιλική Μαντζώρου, φιλόλογος, γραμματέας του συνδέσμου φιλολόγων Μαγνησίας, Αννίτα Πρασσά, ιστορικός – προϊσταμένη των Γ.Α.Κ. Μαγνησίας, Αδάμος Μουζούρης, φιλόλογος – πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Μαγνησίας, Νικόλαος Κατσαβριάς, φυσικός – διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ Βόλου. Συντόνισε η Σούλα Μπαρτζιώκα, πρόεδρος του Σωματείου Φίλοι του Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου, εκπαιδευτικός – μουσειοπαιδαγωγός, ενώ την ανάγνωση του προτύπου έκανε η Κική Δανιηλίδου, υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων Δ. Δ. Ε. Μαγνησίας.\

Αναφερθείσα στο βιβλίο της η κ. Σοφία Κανταράκη τόνισε πως το βιβλίο περιέχει επιλεγμένα αποσπάσματα από διάφορα διηγήματα του πεζογράφου που αφορούν κοινωνικά, αλλά και εκπαιδευτικά θέματα. Προσπαθεί να εξομοιώσει τη μακρινή εκείνη πραγματικότητα και τα προβλήματα που απασχολούσαν την κοινωνία με το σήμερα. Επισημαίνει τον τρόπο που ο συγγραφέας στηλιτεύει, αλλά και αναδεικνύει παράλληλα κοινωνικά ζητήματα που έχουν μια διαχρονικότητα και ένα άρωμα που δεν εξατμίζεται. Σχολιάζονται οι γυναίκες και η συμπεριφορά τους στην κοινωνία της Σκιάθου, η αθλιότητα της πολιτικής κατάστασης και ο εκμαυλισμός των ηθών, εκλογικά ήθη και έθιμα της εποχής, η κοινωνική διαφθορά και η έξαρση του φανατισμού και των μικροκομματικών διαφορών που διχάζουν την κοινωνία και η έλλειψη πολιτικής συνείδησης. Η δύναμη της περιγραφής και των εικόνων είναι αναμφίβολα και η δύναμη της γραφής του Παπαδιαμάντη, ο τρόπος που τις χειρίζεται και τις αντιλαμβάνεται, μεταδίδοντας σε μας αποτυπώσεις της απτής πραγματικότητας».

Η ίδια πρόσθεσε πως «σημαντικό μέρος του βιβλίου αναφέρεται στη φυσιολατρία του συγγραφέα και ειδικά στο δέσιμό του με τη φύση του νησιού. Με το κομμάτι αυτό συμπορεύεται και η προσφορά αυτής της φυσιολατρίας με την εκπαίδευση. Πώς μπορεί να προσφέρει η γραφή του συγγραφέα αισθητική απόλαυση και καταλυτική επίδραση μέσω των εικόνων της φύσης στην ευαίσθητη ψυχή των παιδιών, μέσα από τη λογοτεχνική τους καταγραφή και δημιουργεί αισθητική συγκίνηση, η οποία κατάλληλα επεξεργασμένη μπορεί να οδηγήσει σε θαυμαστά αποτελέσματα και να αποτελέσει δίαυλο παιδευτικής αγωγής. Έτσι, η επαφή του μαθητή με αυτή την πραγματικότητα, προσφέρει ερείσματα και παράλληλα τη διάθεση για μια διεξοδικότερη και πιο εμπεριστατωμένη μελέτη της φύσης. Η ανάγνωση των έργων του Παπαδιαμάντη στο σχολείο προσφέροντας ένα γόνιμο έδαφος για διάλογο και προβληματισμό απέναντι στις καχεκτικές κοινωνικές συμβάσεις και τη νοσηρή πραγματικότητα μιας άλλης εποχής, προϋποθέτει μια υπεύθυνη και άγρυπνη αντιμετώπιση από τον εκπαιδευτικό, μια προσέγγιση που θα αγγίξει τις ευαίσθητες χορδές των μαθητών μέσα από μια δυναμική διαδικασία διασταύρωσης ποικίλων εμπειριών».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το