Τοπικά

Χρηματοδότηση επιχειρήσεων μέσω τοπικής πλατφόρμας στη Μαγνησία

Δημιουργία τοπικής πλατφόρμας στη Μαγνησία για την πρόσβαση στη χρηματοδότηση των τοπικών επιχειρήσεων που θα δεχθούν κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης και διαρκούς ποιοτικού ελέγχου, είναι η πρόταση για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων από το τραπεζικό σύστημα στη μεταμνημονιακή εποχή.
Η πρόταση κατατέθηκε στο συνέδριο του Επιμελητηρίου Μαγνησίας από τον δικηγόρο Αθηνών Δημήτρη Τσιμπανούλη, ο οποίος είναι επικεφαλής νομικός σύμβουλος της Κυπριακής κυβέρνησης για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της κυπριακής κεφαλαιαγοράς. Ο ίδιος πρότεινε ανάπτυξη πρωτοβουλιών σε τοπικό επίπεδο για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων συγκεκριμένων επιχειρηματικών κλάδων και δημιουργία μηχανισμών ποιοτικού ελέγχου. Ταυτόχρονα πρότεινε τη δημιουργία τοπικής πλατφόρμας επιχειρήσεων, που θα αποδεχθούν κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης και θα υπαχθούν οικειοθελώς σε ποιοτικούς κανόνες ελέγχου και πιστοποίησης, με ανάπτυξη συγκεκριμένων μορφών συμμετοχικής ή δανειακής χρηματοδότησης.

Η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι χαμηλή σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ. Τα αίτια της χαμηλής ανταγωνιστικότητας συνοψίζονται στο υψηλό ποσοστό πολύ μικρών επιχειρήσεων χαμηλής παραγωγικότητας και ελλειμματικής υποδομής και οργανωτικής αρτιότητας, στην πρόταξη δραστηριοτήτων χαμηλής προστιθέμενης αξίας σε συνδυασμό με την περιορισμένη εισαγωγή καινοτομίας και στην έλλειψη κατάλληλου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, το οποίο θα βοηθούσε
τις ΜΜΕ να εντοπίζουν και να αξιοποιούν τις ευκαιρίες ανάπτυξης.
Σύμφωνα με εμπειρικές μελέτες, η ανάπτυξη των ΜΜΕ προϋποθέτει τη χρηματοδότησή τους σε μεγάλη κλίμακα, η οποία θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με ίδια και δανειακά κεφάλαια, καθώς και «θεσμικά», όπως «ευρωπαϊκά» κεφάλαια. Η χρηματοδότηση και αναχρηματοδότηση των ΜΜΕ για να είναι επιτυχής δεν πρέπει να έχει στατικό προσανατολισμό σε σχέση με την κατάσταση των χρηματοδοτουμένων επιχειρήσεων, αλλά να προσλάβει δυναμικό χαρακτήρα, δημιουργώντας ευκαιρίες εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Τρόφιμα και ποτά «ανθούν» στη Μαγνησία
Ο Δημήτρης Καλλιώρας, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έδωσε έμφαση στην εξέλιξη της μεταποίησης στον Νομό.
Αντικείμενο της εισήγησης ήταν η εξέλιξη της μεταποίησης στον Νομό Μαγνησίας κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα, έγινε αντιπαραβολή κρίσιμων στοιχείων τα οποία χαρακτηρίζουν τη μεταποιητική δραστηριότητα (αριθμός επιχειρήσεων, αξία τζίρου, αριθμός απασχολουμένων) μεταξύ των ετών 2006 και 2016. Η αντιπαραβολή καθίσταται εφικτή με την αξιοποίηση των Στατιστικών Μητρώων Επιχειρήσεων τα οποία παρέχονται από την ΕΛΣΤΑΤ. Το Στατιστικό Μητρώο Επιχειρήσεων αποτελεί την αποτελεσματικότερη μέθοδο ομαδοποίησης πληροφοριών που αφορούν στις επιχειρήσεις και το βασικότερο εργαλείο διεξαγωγής οικείων ερευνών. Τα στοιχεία αναφέρονται σε επιχειρήσεις με τουλάχιστον 10 απασχολούμενους και σε κλάδους με τουλάχιστον 2 επιχειρήσεις.
Η επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων φανερώνει ότι ο αριθμός των καταστημάτων καταγράφει θετική μεταβολή στον Νομό Μαγνησίας. Το ίδιο συμβαίνει και στους υπόλοιπους Νομούς της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Ο αριθμός των απασχολουμένων και το επίπεδο του τζίρου καταγράφουν αρνητική μεταβολή στον Νομό Μαγνησίας. Εν αντιθέσει, στους υπόλοιπους Νομούς της Περιφέρειας Θεσσαλίας οι αντίστοιχες μεταβολές είναι θετικές. Προκύπτει ότι το μέσο μέγεθος των καταστημάτων (απασχολούμενοι / κατάστημα) μειώνεται στον Νομό Μαγνησίας, με πιθανά αρνητική επίδραση στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Οι περισσότερο δυναμικοί (και ανθεκτικοί) μεταποιητικοί κλάδοι στον Νομό Μαγνησίας είναι τα «τρόφιμα-ποτά» και τα «χημικά» καθώς καταγράφουν θετικές μεταβολές σε όλα τα εξεταζόμενα στοιχεία.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το