Ελλάδα

Χωρίς ναυαγοσώστη μία στις 10 οργανωμένες παραλίες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο – SOS για τρία νησιά με πλήθος τουριστών

Το 10% των οργανωμένων παραλιών της χώρας δεν διαθέτει ναυαγοσώστη τους δύο καλοκαιρινούς μήνες αιχμής της τουριστικής σεζόν, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ το ποσοστό μη κάλυψης τον Ιούνιο φτάνει στο 20%.

Αυτό ανέφερε στον ethnos.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος, Μάριος Μυρωνάκης, σημειώνοντας ότι τη συγκεκριμένη κατάσταση δεν την αντιμετωπίζουμε μόνο φέτος αλλά και όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ο ίδιος τονίζει ότι υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι κάποιοι δήμοι, οι οποίοι κάθε χρόνο αργούν συστηματικά να εκκινήσουν τις διαδικασίες του διαγωνισμού για την επιλογή της ναυαγοσωστικής εταιρείας που θα επιτηρεί στο χώρο ευθύνης τους.

Ειδικότερα, αν και οι δήμοι έχουν τη δυνατότητα, βάσει νόμου, να ξεκινήσουν τη διαδικασία κάθε Αύγουστο, ώστε να είναι απολύτως έτοιμοι αναφορικά με τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες τους την επόμενη σαιζόν, κάποιοι δεν κάνουν το παραμικρό μέχρι το Μάιο, τον Ιούνιο ή ακόμα και τις αρχές Ιουλίου, με αποτέλεσμα οι διαγωνισμοί να αποβαίνουν άγονοι και να χάνονται άδικα ζωές κάθε χρόνο.

«Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η ναυαγοσωστική περίοδος ξεκινάει την 1η Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, κάθε χρόνο σε κάποιους δήμους της χώρας παρατηρείται μία συστηματική κωλυσιεργία να ξεκινήσουν τις διαδικασίες. Τις ξεκινούν τον Μάιο, τον Ιούνιο ή ακόμα και στις αρχές Ιουλίου, τη στιγμή που γνωρίζουν καλά ότι η διαδικασία του διαγωνισμού χρειάζεται 2-3 μήνες για να ολοκληρωθεί. Το αποτέλεσμα είναι σε πολλές περιπτώσεις να αποβαίνει άγονος και οργανωμένες παραλίες να παραμένουν χωρίς ναυαγοσώστη. Κάθε χρόνο το ποσοστό κάλυψης την 1η Ιουνίου βρίσκεται στο 80%, στο τέλος του μήνα φτάνει στο 90% και εκεί παραμένει. Να σημειωθεί ότι η κωλυσιεργία παρατηρείται κάθε χρόνο στους ίδιους δήμους της χώρας. Δεν είναι δυνατό να μην προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τον διαγωνισμό μέσα σε σχεδόν ένα χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι διαρκώς να θρηνούμε άδικα θύματα», τονίζει στο ethnos ο κ. Μυρωνάκης.

Κοσμοπολίτικα νησιά χωρίς ναυαγοσώστη
Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα πολύ τουριστικών περιοχών πουν δε διαθέτουν ναυαγοσώστη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ο ίδιος αναφέρει ολόκληρο το νησί της Κέρκυρας (όπου προβλέπονται 60 βάθρα ναυαγοσώστη), την Κω και μέρος της Κεφαλονιάς. Στον αντίποδα, σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική η κάλυψη είναι επαρκής.

Αναφορικά με τους πνιγμούς στη χώρα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος τονίζει ότι λιγότερο από το 15% σημειώνονται σε περιοχές που υπάρχει ναυαγοσώστης. Οι υπόλοιποι καταγράφονται σε παραλίες που δεν εποπτεύονται από ναυαγοσώστη ή σε κάποιες που έχουν διασώστη αλλά μετά τη λήξη του ωραρίου του.

«Όπου βρίσκεται ναυαγοσώστης, οι πνιγμοί έχουν σχεδόν μηδενιστεί. Η συντριπτική πλειοψηφία των πνιγμών καταγράφεται σε παραλίες που δεν υπάρχουμε εμείς ή πριν και μετά τη λήξη του ωραρίου μας, το οποίο ξεκινάει από τις 10:00 το πρωί και ολοκληρώνεται στις 6:00 το απόγευμα. Πέρυσι στην Ελλάδα καταγράφηκαν περίπου 380 πνιγμοί. Από αυτούς οι 48 σημειώθηκαν σε παραλία με ναυαγοσώστη. Μάλιστα, ένα ποσοστό αυτών οφειλόταν σε παθολογικά αίτια», λέει ο κ. Μυρωνάκης.

Κατά τον ίδιο, η κωλυσιεργία κάποιων δήμων στη διαδικασία επιλογής ναυαγοσωστών έχει ως αποτέλεσμα να φεύγουν από το χώρο άτομα εξειδικευμένα, που έχουν αποφοιτήσει από σχολή ναυαγοσωστικής. Από το 2020 μέχρι σήμερα από αυτές τις σχολές έχουν αποφοιτήσει 3.000 άτομα, όμως, ένα μεγάλο μέρος αυτών, επειδή δεν μπορούσε να μένει χωρίς δουλειά μέχρι σχεδόν τα μέσα του καλοκαιριού, στράφηκαν σε άλλες εργασίες στο χώρο του τουρισμού.

Σήμερα σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν 800 βάθρα ναυαγοσώστη, ενώ ο συνολικός αριθμός όσων βρίσκονται στην υπηρεσία διάσωσης των λουομένων, ανέρχεται σε 1.300.

«Ισχύει νόμος – πρότυπο»
Ως πρότυπο για ολόκληρη την Ευρώπη χαρακτηρίζει την ελληνική ισχύουσα νομοθεσία για τους ναυαγοσώστες, η οποία επικαιροποιήθηκε το 2020, ο κ. Μυρωνάκης. Όπως λέει, ο νόμος έχει «οπλίσει» τους ναυαγοσώστες με πολλές σύγχρονες υποδομές, ώστε να εκτελούν αποτελεσματικότερα τα καθήκοντά τους.

«Ο νόμος του 2020 έχει εισάγει τη χρήση σύγχρονων σωστικών μέσων για όλες τις καιρικές συνθήκες. Έχουμε απινιδωτές, πεντάμετρα σκάφη, ένα μικρό σκάφος σε κάθε βάθρο, τζετ σκι και άλλα. Επίσης, μείωσε το χώρο ευθύνης του κάθε ναυαγοσώστη από τα 600 στα 400 μέτρα. Αποτέλεσμα αυτού είναι να υπάρχουν περισσότεροι ναυαγοσώστες σε κάθε παραλία. Είμαστε πολύ καλά θωρακισμένοι και είναι κάτι που το θέλαμε. ώστε να είμαστε περισσότερο υπεύθυνοι απέναντι στον κόσμο. Ωστόσο, για να γίνεται αποτελεσματικά η δουλειά μας και να μειωθούν οι πνιγμοί στο ελάχιστο, θα πρέπει να είναι τυπικοί και οι δήμοι», υπογραμμίζει ο κ. Μυρωνάκης.

Πηγή:ethnos

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το