Τοπικά

Χ. Κόλλιας: Ρεκόρ εικοσαετίας στις τουρκικές παραβιάσεις – Ο καθηγητής του Π.Θ. για νέες γεωπολιτικές εξελίξεις

Ο δεύτερος υψηλότερος αριθμός παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου από τα τουρκικά αεροσκάφη εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια καταγράφηκε το 2018, όπου συνολικά είχαμε 3.700, δηλαδή δέκα παραβιάσεις καθημερινά. Οι παραβιάσεις είναι καθημερινότητα σε μια περίοδο μάλιστα που η Τουρκία ξεκινά τη μεγάλη ναυτική άσκηση «Γαλάζια πατρίδα».
Ο καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Χρήστος Κόλλιας μίλησε στη «Θ» για τις νέες γεωπολιτικές εξελίξεις στην νοτιοανατολική μεσόγειο και πόσο αυτές επηρεάζουν την Ελλάδα.

Ο κ. Κόλλιας ανέφερε πως «η μεγάλη αεροναυτική άσκηση της Τουρκίας σχετίζεται με το ενεργειακό πόκερ που είναι σε εξέλιξη στη νοτιοανατολική Μεσόγειο με την ύπαρξη μικρών η μεγάλων αποθεμάτων από υδρογονάνθρακες. Η Τουρκία φαίνεται πως σταδιακά αποκόπτεται από τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής. Οι αναβαθμισμένες σχέσεις στο τρίγωνο Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου αφήνουν την Τουρκία έξω από τον όποιο διακανονισμό για τα ενεργειακά ζητήματα της περιοχής. Έτσι η οξεία ρητορική και συμπεριφορά της εκπορεύεται από την οπτική της ότι η ενεργειακή θέση της Ελλάδας και της Κύπρου αναβαθμίζεται. Βέβαια δεν πρέπει να είμαστε υπερφίαλα αισιόδοξοι στο πόσα κέρδη θα αποφέρουν τα ενεργειακά θέματα, καθώς δεν είναι δυνατόν σε κάθε γεώτρηση να κινητοποιούνται πέντε στόλοι. Πάντως στους επόμενους μήνες θα δούμε μια συνεχιζόμενη πίεση από της Τουρκίας σε σχέση με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και γι’ αυτό απαιτείται ψυχραιμία και νηφαλιότητα».
Ο ίδιος επισήμανε πως «τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε συνεχώς αύξηση του αριθμού των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου από τα τουρκικά αεροσκάφη με τις αερομαχίες να είναι πλέον καθημερινή εικόνα στους αιθέρες του Αιγαίου».

Συγκεκριμένα, τόνισε πως «το 2018 οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από τα τουρκικά αεροσκάφη άγγιξαν τις 3.700 και το 2017 ήταν 3.300. Μάλιστα το 2018 είχαμε το δεύτερο υψηλότερο αριθμό παραβιάσεων στα χρόνια που παρακολουθώ αυτά τα στοιχεία. Ο πρώτος ήταν το 2003 με 3.900 και πλέον παραβιάσεις. Τότε ήταν και η κορύφωση του σχεδίου βαριοπούλα. Και δεν αισιοδοξώ ότι θα δούμε κάποια κατακόρυφη μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς της γείτονος η οποία χρησιμοποιεί τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου για να υπενθυμίζει τις μονομερείς διεκδικήσεις της. Βέβαια οι συνεχείς παραβιάσεις καταπονούν τις μηχανές και τους ανθρώπους και αυξάνονται οι κίνδυνοι ατυχήματος».
Στο επίπεδο του στρατιωτικού εξοπλισμού της χώρας στα χρόνια της κρίσης ο κ. Κόλλιας είπε πως «η χώρα εκπέμπει ασφάλεια και ικανή αποτρεπτική ισχύ που λειτουργεί αποτελεσματικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η δημοσιονομική κρίση δεν έχει πλήξει και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι έχουν δημιουργηθεί κατεπείγουσες ανάγκες και στους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων και με έξυπνες κινήσεις μπορούν να καλυφθούν με χαμηλό κόστος. Και αυτό πρέπει να αποτελεί μια προτεραιότητα των επόμενων ετών».

Για τη σχέση της Τουρκίας με την Ε.Ε. είπε ότι «η Τουρκία μπορεί να αποκτήσει μια ειδική σχέση, αλλά δεν πρόκειται στο ορατό μέλλον να γίνει μόνιμο μέλος της. Άλλωστε πριν 60 χρόνια η Τουρκία υπέγραψε την πρώτη τελωνειακή ένωση με την τότε ΕΟΚ και από τότε δεν έχει γίνει μέλος της, όταν νυν χώρες της Βαλτικής που τότε ήταν στη Σοβιετική Ένωση, τώρα έχουν ενταχθεί στους κόλπους της Ε.Ε.».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το