Τοπικά

Από 10 χρονών στο ψαλτήρι ο Γρηγόρης μιλά για τα οφέλη της βυζαντινής μουσικής -«Επειδή η φωνή μου είναι παιδική, δίνει διαφορετικό χρώμα στην ψαλτική»

Τις ημέρες των γιορτών εκκλησιαστήκαμε στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Αγριάς. Μας έκανε εντύπωση τόσο ο καλλίφωνος ψάλτης όσο και τα παιδάκια που είχε δίπλα του στο αναλόγιο. Ένα από αυτά ήταν ο μικρός Γρηγόρης, ο 13χρονος μαθητής της Β’ Γυμνασίου.
Τον παρουσιάζουμε σήμερα σε μια συνέντευξη με τον δάσκαλο βυζαντινής μουσικής Άλκη Μιχάλη, καθώς και τον πατέρα του μικρού Γρηγόρη, πατέρα Βάιο Κορομπίλια, εφημέριο του ιερού ναού Αγίου Γεωργίου Αγριάς.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ:
ΑΡΤΕΜΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ /[email protected]

Ο Αλκιβιάδης Μιχάλης γεννήθηκε στην Αγριά Βόλου και είναι γόνος γνωστής ιεροψαλτικής οικογένειας. Η ιεροψαλτική του πορεία άρχισε το 1993. Από το 2013 παραδίδει μαθήματα βυζαντινής μουσικής σε μαθητές της ευρύτερης περιοχής Αγριάς, ενώ από το 2018 αποτελεί μέλος του διδακτικού προσωπικού της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Δημητριάδος, όντας καθηγητής και υπεύθυνος του Τμήματος Αγριάς.
Ο ίδιος μας προσφέρει μια γνωριμία με τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της μητρόπολης και το τμήμα στην Αγριά, όπου είναι και δάσκαλος.
«Η Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος ιδρύθηκε στον Βόλο το 1947, από τον μεγάλο δάσκαλο και πρωτοψάλτη Μανώλη Χατζημάρκο. Σήμερα η σχολή λειτουργεί με διευθυντή τον αρχιμανδρίτη πατέρα Επιφάνιο Οικονόμου, που αποτελεί κόσμημα για τη σχολή μας υπό την αιγίδα βέβαια του μητροπολίτη μας κ. Ιγνατίου. Διδάσκουν περίπου συνολικά 10 καθηγητές. Εκτός από το Τμήμα Βόλου που αποτελεί το μεγαλύτερο και πολυπληθέστερο λειτουργούν Τμήματα στον Αλμυρό, την Αγριά και την Αγιά.
Το 2013 ήρθα ως ψάλτης στον ιερό ναό Αγίου Γεωργίου Αγριάς. Εκεί παρατήρησα ότι πολλά παιδιά μικρής ηλικίας, αλλά και μεγαλύτεροι άνθρωποι επιθυμούσαν να έρχονται στο ψαλτήρι δίπλα μου και να συμμετάσχουν στη θεία λειτουργία. Έτσι αποφάσισα να τους κάνω κάποια μαθήματα ώστε να αγαπήσουν και να κατανοήσουν τη βυζαντινή μουσική. Σήμερα σε όλες τις τάξεις, καθώς η φοίτηση είναι πενταετής, φοιτούν στην Αγριά περίπου 20-25 μαθητές όλων των ηλικιών».
Στη συνέχεια μάς εξηγεί ποια είναι τα οφέλη για τα παιδιά που έρχονται στο αναλόγιο.
«Έρχονται, ειδικά τα μικρά παιδιά που δείχνουν ενθουσιασμένα. Τα παιδιά που παρακολουθούν τα μαθήματα βυζαντινής μουσικής έχω παρατηρήσει ότι ωριμάζουν πιο γρήγορα. Γίνονται επιμελείς σε ό,τι κάνουν και οπωσδήποτε αποκτούν μια σχέση με την Εκκλησία και τον Χριστό που γενικά τους προσδίδει μια ηρεμία.

Ο ψάλτης του ναού του Αγίου Γεωργίου Αγριάς Άλκης Μιχάλης

«Η βυζαντινή μουσική με έχει βοηθήσει
και στο σχολείο, γιατί αποκτάς πειθαρχία…»

Ένας από τους μικρούς μαθητές του ο Γρηγόρης, μαθητής Β’ Γυμνασίου, μιλά για την ενασχόληση του με τη βυζαντινή μουσική.
«Είμαι μαθητής της Β’ Γυμνάσιου. Παρακολουθώ μαθήματα βυζαντινής μουσικής με δάσκαλο τον κ. Άλκη Μιχάλη από την ηλικία των 10 ετών. Μου αρέσει πολύ η βυζαντινή μουσική και ελπίζω κάποια στιγμή να γίνω ένας καλός ψάλτης. Ο πατέρας μου είναι ιερέας στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Αγριάς. Από μικρός πηγαίνω στην εκκλησία και αυτό που άκουγα και αυτό που έβλεπα πάντα μου άρεσε. Ο πατέρας μου με παρακίνησε να παρακολουθήσω μαθήματα βυζαντινής μουσικής ώστε να μπορέσω να κατανοήσω καλύτερα αυτά που άκουγα και έψελνα. Στη σχολή βελτιώθηκα και αγάπησα ακόμη περισσότερο τη βυζαντινή μουσική. Σήμερα φοιτώ στην Δ’ τάξη της σχολής».

Πόσο δύσκολη είναι η βυζαντινή μουσική για ένα παιδί;
«Στην αρχή είναι λίγο δύσκολη, όπως όλα τα πράγματα. Όμως, σιγά – σιγά με τη μελέτη την κατανοείς, την αγαπάς και όλα γίνονται πιο εύκολα. Όλους μας συνδέει η αγάπη για την εκκλησία και την ψαλτική. Αν θες να βελτιωθείς, αυτό γίνεται μονάχα στο ψαλτήρι. Η σχολή σου δίνει κάποιες κατευθύνσεις. Όμως, μόνο στο ψαλτήρι μπορείς να βελτιωθείς, γιατί εκεί μαθαίνεις στην πράξη όσα έμαθες στη θεωρία. Στο ψαλτήρι προσπαθώ να πηγαίνω κάθε Κυριακή και θέλω να βρίσκομαι δίπλα στον δάσκαλό μου, που μου δίνει πρωτοβουλίες και με κατευθύνει να γίνω καλύτερος ψάλτης.
Η βυζαντινή μουσική με χαλαρώνει. Αισθάνομαι μια αγαλλίαση. Μου αρέσει και όσο πιο πολύ την κατανοώ τόσο πιο πολύ θέλω να μάθω περισσότερα. Με έχει βοηθήσει και στο σχολείο, γιατί νομίζω πως αποκτάς πειθαρχία.
Μετά το πέρας της θείας λειτουργίας κάποιοι από το εκκλησίασμα θα τον ενθαρρύνουν λέγοντάς του «μπράβο».
«Ναι, αυτό συμβαίνει σχεδόν πάντα. Μου λένε μπράβο, τα είπες πολύ ωραία, με ενθαρρύνουν να συνεχίσω. Επειδή η φωνή μου είναι ακόμη παιδική οπωσδήποτε αυτό δίνει ένα διαφορετικό χρώμα στην ψαλτική».

Στο ψαλτήρι του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Αγριάς

Ο μικρός Γρηγόρης θα παρότρυνε άλλα παιδιά της ηλικίας του να έρθουν και εκείνα να γραφτούν στη Σχολή και να μάθουν Βυζαντινή Μουσική;
«Φυσικά θα τα παρότρυνα. Όχι μόνο της ηλικίας μου, αλλά και όλους. Είναι κάτι που θα τους κάνει καλό. Είναι ένα εφόδιο που βοηθά τον κάθε άνθρωπο ανεξαρτήτως ηλικίας».
Ο πατέρας Βάιος, ιερέας του ναού Αγίου Γεωργίου Αγριάς, πατέρας του μικρού Γρηγόρη σημειώνει σχετικά: «Όπως σας είπε και ο γιος μου εγώ απλώς τον παρότρυνα. Από εκεί και πέρα μόνος του προχώρησε και προχωράει. Όμως, συνδυάζει τη βυζαντινή μουσική με τα μαθήματά του. Είναι πολύ καλός στα μαθηματικά όπου διακρίθηκε πρόσφατα στον διαγωνισμό της μαθηματικής εταιρείας.
Η βυζαντινή μουσική καλλιεργεί τα παιδιά, και τα βοηθά να έρθουν πιο κοντά στην Εκκλησία και τον Θεό. Κάποια στιγμή ένα άλλο παιδάκι ερχόταν από μόνο του στο ψαλτήρι του ναού μας. Μετά από λίγο καιρό ήρθε και με βρήκε η μητέρα του και μου είπε πως άλλαξε εντελώς συμπεριφορά. Έγινε πιο επιμελής στα μαθήματά του. Γενικά άλλαξε προσωπικότητα. Το ψαλτήρι κρατάει κοντά τα παιδιά μας στην Εκκλησία και την Παράδοση. Όσοι συνδέθηκαν με το ψαλτήρι δεν άφησαν ποτέ την Εκκλησία και την Παράδοση».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το