Άρθρα

Η αναπτυξιακή προοπτική για το λιμάνι του Βόλου

του Θρασύβουλου Σταυριδόπουλου

Το λιμάνι του Βόλου λόγω της σημαντικής γεωγραφικής θέσης του Παγασητικού , στο κέντρο των αξόνων Βορρά – Νότου και Αιγαίου – Ιονίου, αναδείχθηκε σε κόμβο διακίνησης εμπορευμάτων και επιβατών, καθώς βρίσκεται στο κέντρο της απόστασης ανάμεσα στα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Σήμερα και μετά την ιδιωτικοποίησή τους το λιμάνι μας αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία και έναν ξεχωριστό κομβικό ρόλο. Οι προοπτικές ανάπτυξής του βασίζονται στη βελτίωση των υποδομών του, για να εξυπηρετήσει ταχύτερα και ασφαλέστερα τα πλοία και τα φορτία.

Στην αύξηση της εμπορικής του δραστηριότητας και του αριθμού των χρηστών, στην αξιοποίηση των τουριστικών δυνατοτήτων, λαμβανομένου υπόψη ότι βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς όπως Πήλιο, Μετέωρα, Σποράδες, στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων για παροχή ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών με ήπιο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το Δ.Σ. της ΟΛΒ Α.Ε. προωθεί την ανάπτυξη του λιμένα μέσω συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού που εγκρίνεται και από τον μέτοχο όπως και από τα αρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες κάθε φορέα και σύμφωνα με το σύνολο των κυβερνητικών σχεδιασμών. Ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου βρίσκεται στο τελικό σύνταξης 5ετούς Στρατηγικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης (strategic development plan) με βάση τον οποίο εκπονείται ήδη και το αντίστοιχο επιχειρηματικό σχέδιο (business plan), ώστε σε συνεργασία με τους παραπάνω φορείς και με την έγκρισή τους να πραγματοποιηθούν δράσεις και έργα με τους εξής στρατηγικούς στόχους:

Την ίδρυση και λειτουργία σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ).

Την αύξηση πλοίων και φορτίων, καθώς και χώρων αποθήκευσης.

Τον εκσυγχρονισμό των φορτοεκφορτωτικών μέσων.

Τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών.

Τη διασύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή.

Την ταχύτερη έξοδο στην εθνική οδό.

Την αύξηση των υπηρεσιών ελλιμενισμού ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών.

Τη βελτίωση των υποδομών υποδοχής κρουαζιέρας.

Την αξιοποίηση και εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του λιμένα.

Την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Τη συμμετοχή του λιμένα στο πρόγραμμα χρήσης υγροποιημένου φυσικού αερίου για την κίνηση των πλοίων.

Την αύξηση των ακτοπλοϊκών γραμμών που εξυπηρετούνται από τον λιμένα.

Τη διασύνδεση του λιμένα με τους ναυτιλιακούς άξονες προς τη Νοτιανατολική Μεσόγειο (καταρχήν Κύπρος -Ισραήλ).

Την αξιοποίηση της ύπαρξης του γειτονικού αερολιμένα της Νέας Αγχιάλου.

Τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα.

Τη δημιουργία πολιτιστικού πολυχώρου.

 

Η μελλοντική επέκταση του λιμένα προς μη αστική ζώνη

Αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι να «κρατηθεί» το λιμάνι μέσα στο πλαίσιο της συνολικής ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού των ευρωπαϊκών λιμένων δεδομένου ότι, ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που τα 2/3 της είναι θάλασσα, τα λιμάνια αποτελούν τις βασικές πύλες για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο και στηρίζουν την αγροτική και βιομηχανική παραγωγή. Σήμερα από τα λιμάνια όλης της Ευρώπης διακινείται περισσότερο από το 80% των αγαθών, των πρώτων υλών, των καυσίμων, αλλά και των επιβατών και η Ε.Ε. προωθεί ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας όλων των λιμενικών εγκαταστάσεων με σκοπό και στόχο την ανάπτυξή τους και την πλήρη διασύνδεσή τους μέσα στην επόμενη 10ετία.

Αυτό σημαίνει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίοδο που πρέπει να εκμεταλλευτούμε με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες που παρέχονται τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από τις χρηματοδοτήσεις των Ευρωπαϊκών Ταμείων, ώστε το λιμάνι μας να προχωρήσει σε βελτιώσεις και αναβαθμίσεις των λιμενικών υποδομών και σε συγκεκριμένες παραχωρήσεις λειτουργιών χρήσεων για να επιτύχει τους στόχους του και να παραμείνει κερδοφόρο, αλλά και να παρέξει περισσότερες δυνατότητες απασχόλησης και να δώσει προοπτικές στην αγροτική, βιομηχανική και τουριστική ανάπτυξη της Μαγνησίας και εν γένει της Θεσσαλίας.

Θα πρέπει όμως παράλληλα να έχουμε υπόψη μας ότι απαιτείται στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προοπτικών να προωθήσουμε συμμαχίες και συνέργειες και με άλλα λιμάνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές μας περιοχές, ακολουθώντας μια ρεαλιστική στρατηγική επιλογής συμμάχων προκειμένου να συνεκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που προσφέρει η πολιτική της Ε.Ε. με τους ευρωπαϊκούς θαλάσσιους διαδρόμους και να κατορθώσουμε να παραμείνουμε μέσα στο «παιχνίδι» του ανταγωνισμού, που σαφώς υφίσταται και θα συνεχίσει να υφίσταται όσον αφορά στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών.

Με λίγα λόγια, θα πρέπει να επιδιώξουμε και να εφαρμόσουμε συνέργειες που θα μας επιτρέπουν να μετέχουμε σε ομάδες λιμένων και να παρέχουμε αλληλοσυμπληρούμενες υπηρεσίες προς τους χρήστες. Και όλα αυτά πρέπει να τα λαμβάνουμε υπόψη μας γιατί ο 21ος αιώνας που διανύουμε κινείται με βάση τις τρεις οικονομικές παραμέτρους: μεταφορές, επικοινωνία, ενέργεια. Άρα, θα πρέπει ν’ αποφύγουμε περίπτωση «απομονωτισμού» του λιμένα μας και να επιδιώκουμε συνέργειες που θα μας εξασφαλίζουν και την προβολή των πλεονεκτημάτων του λιμένα μας και τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδυτικών προοπτικών.

Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε πολύτιμο χρόνο και πρέπει να κατανοήσουμε ποιες είναι οι τάσεις στην ναυτιλιακή και στη λιμενική βιομηχανία. Γιατί σήμερα όλα τα πλοία εμπορικά και επιβατικά τείνουν ν’ αυξάνουν τα μεγέθη τους αλλά και τα λιμάνια τείνουν να μεγεθύνουν τόσο τις προβλήτες τους, για να ικανοποιούν τ’ αυξανόμενα μεγέθη των πλοίων, όσο και τους χερσαίους χώρους για να ικανοποιούν τις ανάγκες των αυξανόμενων φορτίων και τον μεγεθυνόμενο αριθμό των επιβατών. Αυτά σημαίνουν μια ορθολογιστική χρήση θαλάσσιων και χερσαίων χώρων και δημιουργίας βιώσιμων τερματικών σταθμών κάθε είδους (εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιέρας, κ.λπ.).

Παράλληλα και όσον αφορά στον αμιγή τουριστικό τομέα, είναι σαφές ότι απαιτείται ν’ αυξήσουμε τις θέσεις ελλιμενισμού για ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη και να βελτιώσουμε την ποιότητα της παροχής των υπηρεσιών, γι’ αυτό κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση με σαφή γνώμονα τις ανάγκες της υφιστάμενης ζήτησης.

Το σημερινό Δ.Σ. της ΟΛΒ Α.Ε. αυτό που επιδιώκει είναι να διατηρηθεί το λιμάνι του Βόλου κερδοφόρο και ανταγωνιστικό.

 

Share

Πρόσφατα άρθρα

Καθηλωτική χριστουγεννιάτικη εκδήλωση του Προτύπου Γυμνασίου Βόλου – Δάσκαλος σε ρόλο Αλ. Παπαδιαμάντη

  Μια διαφορετική χριστουγεννιάτικη εκδήλωση έλαβε χώρα χθες Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου στο Πολιτιστικό κέντρο της…

22 Δεκεμβρίου 2023

Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

Για όγδοη συνεχόμενη χρονιά, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου εκδίδει την ετήσια Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης, η οποία…

22 Δεκεμβρίου 2023

Προσφορά ειδών πρώτης ανάγκης από παιδικό σταθμό στο Ορφανοτροφείο Βόλου

Το Ορφανοτροφείο Βόλου ευχαριστεί θερμά τον ιδιωτικό παιδικό σταθμό ΚΑΡΑΙΣΚΟΥ, για την πρωτοβουλία του να…

22 Δεκεμβρίου 2023

Συνάντηση Δικτύωσης του ΚΗΦΗ Αγριάς με το ΚΔΗΦ-ΑμεΑ

  Το ΚΔΗΦ-ΑμεΑ αποτελεί έναν χώρο ημερήσιας φιλοξενίας ατόμων με κινητικές ή/και αισθητηριακές αναπηρίες, ατόμων…

22 Δεκεμβρίου 2023

Βράβευση Δήμου Αλμυρού για άρτια πρόταση βελτίωσης πρόσβασης σε γεωργική γη

  Επτά Δήμοι, μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Αλμυρού, βραβεύτηκαν προ ημερών στα Ιωάννινα…

22 Δεκεμβρίου 2023

Χριστουγεννιάτικη γιορτή ορφανοτροφείου Βόλου

  Με συγκίνηση και πολύ χειροκρότημα πραγματοποιήθηκε η χριστουγεννιάτικη γιορτή των παιδιών του Ορφανοτροφείου Βόλου.…

22 Δεκεμβρίου 2023