Τοπικά

Αναπτυξιακή εκπαίδευση από τη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών

Μεγάλη ήταν η ανταπόκριση της εκπαιδευτικής κοινότητας, επιστημόνων, ανεξάρτητων ερευνητών, στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης και εθελοντικών οργανώσεων της Μαγνησίας, που συμμετείχαν στην καινοτόμα Στρογγυλή Τράπεζα με τίτλο «Αναπτυξιακή Εκπαίδευση» και διοργάνωσε την περασμένη Πέμπτη 27 Απριλίου η Σχολή Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο πλαίσιο υλοποίησης μαζί με φορείς άλλων έξι χωρών της Ευρώπης, του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Rural DEAR Agenda-EYD 2015 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με επιστημονικό υπεύθυνο τον ομότιμο καθηγητή κ. Κων/νο Κίττα και υπεύθυνο παρακολούθησης του έργου τον αναπλ. καθηγητή κ. Νίκο Κατσούλα.

 
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι Δήμων του Ν. Μαγνησίας, του Φορέα Διαχείρισης Κάρλας, της Εταιρείας Ανάπτυξης Πηλίου, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, του ΚΕΜΕΒΟ, του ΚΠΕ Μακρινίτσας και πολλοί εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων και εθελοντικών οργανώσεων της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας.
Στο πλαίσιο της σημαντικής αυτής συνάντησης αναλύθηκε το θέμα της Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης στη Θεσσαλία και καταγράφηκαν οι απόψεις και προτάσεις των δεκάδων εκπροσώπων των φορέων, προκειμένου να διαμορφωθεί, σε συνεργασία με τις άλλες έξι χώρες, η Ευρωπαϊκή Ατζέντα Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης των αγροτικών περιοχών της Ευρώπης.
Ένα σημαντικό κομμάτι του έργου Rural DEAR Agenda-Πρόγραμμα Europe Aid της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αφορά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης, έχουν αναλάβει με ανοιχτό διαγωνισμό και το υλοποίησαν με απόλυτη επιτυχία, τέσσερις φορείς πολιτισμού και επιστημών από τη Θεσσαλία, που είναι το Δίκτυο Εθελοντικών Οργανώσεων Θεσσαλίας, το Δίκτυο «Περραιβία», η «Πράσινη Κιβωτός» και ο ΧΟΠΣ ΣΠΑΡΜΟΥ.

 
Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος αυτού για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών της Θεσσαλίας από τους αναδόχους του έργου, πραγματοποιήθηκαν, με απόλυτη επιτυχία, τηλεοπτικές εκπομπές, ημερίδες, συνέδρια, βιωματικά εργαστήρια, θεατρικά δρώμενα, μαθητικοί διαγωνισμοί, συνεργασίες με εκπαιδευτικούς και γονείς, με εκπροσώπους της Κοινωνίας των Πολιτών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ ολοκληρώθηκαν ντοκιμαντέρ που εξέτασαν το φαινόμενο της μετανάστευσης, όπως επίσης και ντοκιμαντέρ για τον Όλυμπο και τη λίμνη Κάρλα, ως πόλων οικοτουριστικής ανάπτυξης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω δράσεις των εθελοντικών φορέων και η μεθοδολογία ευαισθητοποίησης των πολιτών της Θεσσαλίας, υπό την καθοδήγηση των υπευθύνων του προγράμματος καθηγητών κ.κ. Κ. Κίττα και Ν. Κατσούλα, παρουσιάστηκαν στη συνάντηση όλων των εταίρων στη Μάλτα (7, 8 και 9/3/2017), χαρακτηρίζονταν από μεγάλη εξωστρέφεια και αποτελεσματικότητα και δημιούργησαν θετικότατη εντύπωση μεταξύ όλων των δράσεων που υλοποιήθηκαν από τους άλλους εταίρους σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αποτέλεσμα της καλής αυτής παρουσίας ήταν η πρόσκληση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του προέδρου του Δικτύου «Περραιβία» και Δικτύου Εθελοντικών Οργανώσεων Θεσσαλίας κ. Κων. Σκριάπα για την παρουσίασή τους στο Torun της Πολωνίας στις 11 και 12 Μαΐου 2017, όπου συμμετέχουν επιλεγμένοι εκπρόσωποι φορέων στο πλαίσιο παρουσίασης καλών πρακτικών, διασύνδεσης των προγραμμάτων και δικτύωσης όλων των Φφρέων που υλοποιούν Ευρωπαϊκά Προγράμματα (DEAR).

 
Ο αν. καθηγητής κ. Νίκ. Κατσούλας μετά το τέλος της συνάντησης της περασμένης Πέμπτης, αφού ευχαρίστησε όλους για τη σημαντική συμβολή τους και τις ουσιαστικές τους προτάσεις, δήλωσε ότι: «H αναπτυξιακή εκπαίδευση συμβάλλει στην εξάλειψη της φτώχειας και στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από την ευαισθητοποίηση του κοινού και μέσα από εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και δραστηριότητες που είναι βασισμένες στις αξίες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της κοινωνικής υπευθυνότητας και της ισότητας των φύλων.
Δημιουργεί την αίσθηση ότι ανήκουμε σε έναν κόσμο, στις ιδέες και την κατανόηση των ανισοτήτων, στις ανθρώπινες συνθήκες ζωής και των προσπαθειών να ξεπεραστούν τέτοιες ανισότητες και στη συμμετοχή σε δημοκρατικές ενέργειες που ασκούν επιρροή σε κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές ή περιβαλλοντικές καταστάσεις που επηρεάζουν τη φτώχεια και τη βιώσιμη ανάπτυξη στον πλανήτη.
Ο στόχος της εκπαίδευσης για την ανάπτυξη και ευαισθητοποίηση είναι να διευκολύνει όλους τους Ευρωπαίους πολίτες να έχουν συνεχείς ευκαιρίες προκειμένου να μάθουν και να αντιληφθούν τα παγκόσμια προβλήματα ανάπτυξης και την τοπική και την προσωπική συνάφεια των εν λόγω ανησυχιών, και να θεσπίσει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως κάτοικοι ενός αλληλοεξαρτώμενου και μεταβαλλόμενου κόσμου, επηρεάζοντας την αλλαγή για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο πλανήτη.
Με βάση μια τέτοια άποψη, αντιλαμβανόμαστε την Αναπτυξιακή Εκπαίδευση ως μια συνεχή, δυναμική και ενεργητική διαδικασία μάθησης που βασίζεται στις αξίες της δικαιοσύνης, της ένταξης, της ισότητας και της αλληλεγγύης, η οποία δημιουργεί προβληματισμό, ανάλυση και κριτική σκέψη σχετικά με τις αιτίες και τις επιπτώσεις των παγκόσμιων σχέσεων, με στόχο την προώθηση της ατομικής και συλλογικής ιθαγένειας που έχει δεσμευτεί για την εξάλειψη της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και αγωνίζεται για τα ανθρώπινα, οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά δικαιώματα».
Οι κύριες θεματικές περιοχές που σχετίζονται με την Αναπτυξιακή Εκπαίδευση και αποτελούν θέματα του Προγράμματος Rural DEAR Agenda – EYD 2015 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι:
1. Παγκόσμια Ιθαγένεια, 2. Συν-Ανάπτυξη, 3. Δίκαιο εμπόριο/Υπεύθυνη Κατανάλωση, 4. Συνεργασία για Ανάπτυξη, 5. Ανθρώπινα Δικαιώματα, 6. Εκπαίδευση στις αξίες: αλληλεγγύη, δικαιοσύνη, ειρήνη, 7. Φύλο και ανάπτυξη, 8. Παγκοσμιοποίηση, 9. Μετανάστευση και ανάπτυξη, 10. Περιβάλλον και ανάπτυξη /Κλιματική Αλλαγή, 11. Αναπτυξιακοί Στόχοι Χιλιετίας/Στόχοι Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης, 12. Διεθνείς Οργανισμοί, 13. Φτώχεια και Ανάπτυξη/Διανομή πλούτου και δύναμης, 14. Σχέσεις Βορρά-Νότου, 15. Επίλυση Διαφορών.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται στο τέλος του έτους 2017.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το