Ελλάδα

Άγρια κόντρα για τα Τέμπη μετά την τοποθέτηση Καραμανλή: Κατηγορίες Τσίπρα προς κυβέρνηση για «συγκάλυψη» και σκληρή απάντηση Οικονόμου

Συνεχίζεται η πολιτική αντιπαράθεση για τα αίτια που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, μετά και τα όσα είπε ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, αλλά και τα πυρά που εξαπέλυσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας από τη Λάρισα.

Ο Καραμανλής τα ρίχνει στο σταθμάρχη

Σε αυτό το πλαίσιο, στην πρώτη δημόσιά του παρέμβαση μετά την τραγωδία, ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής επιχείρησε να ρίξει το σύνολο των ευθυνών για το δυστύχημα στον σταθμάρχη που είχε βάρδια, λέγοντας ότι υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν. Ειδικότερα, αρχικά αναφέρθηκε στην τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Όπως είπε σχετικό σύστημα υπήρχε από τον Νοέμβριο του 2022 και αυτό χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα. «Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά όπως έκαναν οι προηγούμενοι. δυστυχώς δεν το έκανε, τη χάραξε χειροκίνητα και ξέχασε ένα κλειδί. Επειδή λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης μπορούσε να δει το τρένο στη λάθος κατεύθυνση για 12 λεπτά αλλά δυστυχώς δεν το έκανε», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Σε ότι αφορά το σύστημα ETCS υπογράμμισε ότι ακόμα κι αν υπήρχε δεν είναι σίγουρο ότι το ατύχημα θα είχε αποφευχθεί. Κι αυτό διότι ο σταθμάρχης σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή παρέκαμψε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό σύστημα. «Έδωσε εντολή παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη κανένα σύστημα δεν θα σταματούσε την κίνηση του τρένου. Και το ETCS και η σηματοδότηση θα είχε απενεργοποιηθεί. Με το σύστημα αυτό ναι θα είχε περισσότερες δυνατότητες ο σταθμάρχης αλλά δεν ξέρουμε να θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα γιατί όλα τα συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους», είπε.

Ο Κ. Καραμανλής απάντησε και για την ραδιοκάλυψη GSMR , καθώς σύμφωνα με ορισμένους μπορεί να είχαμε προλάβει το κακό.« Ισχυρίζονται από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι το σύστημα είχε παραδοθεί. Παραλείπουν να πουν ότι έλειπε η απαραίτητη πριν την χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία με έγκριση και πιστοποιητικό συμμόρφωσης. Το GSMR τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Το σύστημα αυτό που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται είναι αυτό που χρησιμοποιήθηκε και ακούσαμε τους διαλόγους που έχουν δοθεί σε δημοσιότητα», σημείωσε.

Τέλος, απάντησε και το περιβόητο «Πύργο Ελέγχου». Όπως είπε προφανώς αναφέρονται στο το άτυπο κέντρο στην Καρόλου καθώς πύργος ελέγχου δεν υπήρξε ποτέ. «Λειτουργεί και σήμερα χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train που είναι ιδιωτική εταιρεία. Σκοπός του κέντρου ήταν να παρακολουθεί τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Δεν ήταν τίποτε περισσότερο από κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης των δρομολογίων», επισήμανε.

Ο ίδιος, σημείωσε πως «υποχρέωσή μου, σεβόμενος τους θεσμούς ήταν η πρώτη τοποθέτησή μου να γίνει εδώ στο εθνικό κοινοβούλιο. Όλο αυτό το διάστημα έχουν μιλήσει πολλοί, αλλά λίγοι μίλησαν με νηφαλιότητα αίσθημα ευθύνης και πυξίδα την αλήθεια».

Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι περισσότεροι δυστυχώς ενέδωσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και τη δημαγωγία».

Συμπεριφορές, όπως είπε, «όχι ξένες για την πολιτική μας κουλτούρα την οποία θα περίμενε κανείς να βάλουμε στην άκρη μπροστά σε μια τέτοια τραγωδία».

Προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω υποστήριξε ότι «λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα από τη θέση του υπουργού. Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Γιατί έχω μάθει να είμαι πιστός στο καθήκον, να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί και να σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο». Ισχυρίστηκε ότι ούτε είχε ούτε έχει κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση.

«Παραιτήθηκα θα σας έλεγα εδώ ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής σε τέτοιες περιπτώσεις να θέτονται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Δεν το έπραξα αυτό, ανέλαβα εγώ την πολιτική ευθύνη και αυτό το έκανα από εκεί από τον τρόπο της τραγωδίας».

Επισήμανε, όμως, ότι η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει γράμμα κενό εάν δεν συνοδευτεί και από την αναζήτηση των διαχειριστικών ευθυνών σε όλους του το εύρος.

Την ίδια ώρα, ο Γιώργος Γεραπετρίτης κατέθεσε έγγραφό σύμφωνα με το οποίο, «μέχρι τις 22:12 το βράδυ της τραγικής ημέρας του δυστυχήματος στα Τέμπη όλα τα δρομολόγια έγιναν με αυτόματη χάραξη».

Μοναδική εξαίρεση, σύμφωνα με τον ίδιο ήταν το μοιραίο τρένο η χάραξη της διαδρομής του οποίου έγινε χειροκίνητα.

Ειδικότερα, όπως είπε «από το καταγραφικό προκύπτει ότι έως τις 22:12 όλα τα δρομολόγια έγιναν με αυτόματη χάραξη. Το επίμαχο δρομολόγιο που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα έγινε δυστυχώς με χειροκίνητη χάραξη. Και περίπου 2 ώρες μετά το δυστύχημα έγινε δοκιμαστική λειτουργία και διαπιστώθηκε ότι το σύστημα αυτόματης χάραξης λειτουργούσε απόλυτα». Το ίδιο, μάλιστα, νωρίτερα είχε τονίσει και ο πρώην Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.

Ο Υπουργός Επικρατείας υποστήριξε επίσης ότι υπήρχαν ασφαλιστικέ δικλείδες αλλά αποδείχτηκε ότι δεν αρκούσαν.

Τσίπρας: Γιατί 20 μέρες λένε ψέματα πως λειτουργούσε το Κέντρο Τηλεδιοίκησης Λάρισας, που είναι γιαπί από το καλοκαίρι του 2019;
Την ώρα που ο κ. Καραμανλής τοποθετούνταν στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ μαζί με μηχανοδηγούς και σταθμάρχες επισκέφθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας.

Κατά την επίσκεψή του ο κ. Τσίπρας συζήτησε με εργαζόμενους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συντελέστηκε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, «καθώς και για τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν μέχρι το 2019 και οι οποίες εν συνεχεία είτε απαξιώθηκαν είτε καταργήθηκαν», σύμφωνα με ενημέρωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, κατά την επίσκεψη επιβεβαιώθηκε «πως το Κέντρο Τηλεδιοίκησης της Λάρισας, το οποίο «έβλεπε» την κίνηση των τρένων από το Δομοκό μέχρι το Πλατύ – δηλαδή και το σημείο του δυστυχήματος – και που λειτουργούσε ως τον Ιούλιο του 2019, έχει καταστραφεί πλήρως και μέχρι και σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Πρόκειται για το ίδιο Κέντρο Τηλεδιοίκησης, για το οποίο η κυβέρνηση διά των υπουργών Γεραπετρίτη και Οικονόμου, αλλά και σήμερα του αρμόδιου Υπουργού κ. Καραμανλή στην Επιτροπή της Βουλής, ισχυρίζεται ψευδώς πως «λειτουργούσε πλήρως», αποδίδοντας το δυστύχημα αποκλειστικά σε ανθρώπινο λάθος».

Μετά την περιοδεία του στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης της Λάρισας ο κ. Τσίπρας έκανε την ακόλουθη δήλωση προς τους εκπροσώπους του Τύπου:

«Η αλήθεια και η δικαιοσύνη δεν είναι ένας στόχος ενός κόμματος. Είναι απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας. Και πρώτα από όλα εκείνων, που με τόσο τραγικό και απροσδόκητο τρόπο έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους.

Η κυβέρνηση επιχειρεί με ψέματα να συγκαλύψει τις ευθύνες της. 57 αδικαχαμένες ζωές όμως ζητούν απαντήσεις.

Γιατί ο σταθμός τηλεδιοίκησης της Λάρισας, που τέθηκε εκτός λειτουργίας τον Ιούλιο του 2019 μετά από μία πυρκαγιά, δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, δεν ξαναλειτούργησε ποτέ και είναι σήμερα αυτό το γιαπί;

Αν λειτουργούσε δεν θα είχε συμβεί το μοιραίο.

Γιατί εδώ και 20 μέρες, οι υπεύθυνες φωνές της κυβέρνησης λένε ψέματα ότι δήθεν όλα λειτουργούσαν κανονικά;

Η αλήθεια πρέπει να βγει στο φως. Είναι ευθύνη όλων μας να βγει στο φως.

Η συγκάλυψη της αλήθειας αποτελεί ύβρη απέναντι στους ανθρώπους που άδικα έχασαν τη ζωή τους. Και βαραίνει την κυβέρνηση Μητσοτάκη εξίσου σημαντικά με τις ευθύνες της για την εγκατάλειψη κάθε δικλείδας ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».

Οικονόμου: Στήνει παραστάσεις ο Τσίπρας στη σκιά της τραγωδίας

Στα όσα είπε ο κ. Τσίπρας, απάντησε σε υψηλούς τόνους ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.

«Δυστυχέστατα, στη σκιά μιας ανείπωτης τραγωδίας, ο κ. Τσίπρας επιμένει να στήνει παραστάσεις. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Σήμερα δεν μετέβη ανατολικά της Αθήνας, αλλά πιστός στην πολιτική του πολακισμού, ταξίδεψε μέχρι την Λάρισα για να δείξει ότι τα έργα αποκατάστασης σε ένα γιαπί -κυριολεκτικά- που εγκατέλειψαν το 2019 και που θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες είναι δήθεν κέντρο τηλεδιοίκησης που η κυβέρνηση υποστήριξε πως λειτουργεί. Δεν μπήκε στον κόπο βέβαια να επισκεφθεί το Σταθμαρχείο και να δει αυτό για το οποίο από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε», τόνισε ο κ. Οικονόμου και συνέχισε:

«Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών, που έχει παραδοθεί από το Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε. Όπως λειτούργησε κανονικά και την μοιραία εκείνη νύχτα, πριν από το τραγικό δυστύχημα, και που δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε».

«Όλοι γνωρίζουμε την εμμονή του με τα ψέματα και ότι καθόλου δεν άλλαξε. Όμως για αυτό που κάνει ο κ. Τσίπρας, στην προσπάθεια εργαλειοποίησης της τραγωδίας, ακόμα κι η λέξη ΝΤΡΟΠΗ είναι ανεπαρκέστατη», κατέληξε.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το