Τοπικά

Αγώνας διάσωσης από πυρηνικό γιατρό μνημείων του Πηλίου – Η Ιουλία Β. Μαλαμίτση χρηματοδοτεί αποκαταστάσεις σε ναούς

Η Ιουλία Β. Μαλαμίτση είναι απόφοιτη της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με ΑΡΙΣΤΑ, Master of Science στην Πυρηνική Ιατρική από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, διδακτορικό από το ΕΚΠΑ. Έλαβε τον τίτλο ειδικότητας της Πυρηνικής Ιατρικής και εργάστηκε σε Τμήματα Πυρηνικής Ιατρικής σε νοσοκομεία των Αθηνών και σε δύο πανεπιστημιακά νοσοκομεία του Λονδίνου. Είναι υπότροφη του Ι.Κ.Υ., του Βρετανικού Συμβουλίου και του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας. Υπήρξε επιστημονική υπεύθυνη του Τμήματος Πυρηνικής Ιατρικής στο Διαγνωστικό και Θεραπευτικό Κέντρο (ΔΘΚΑ) «Υγεία» και συνέβαλε στην εγκατάσταση και λειτουργία του πρώτου Τομογράφου Εκπομπής Ποζιτρονίων μαζί με αξονικό τομογράφο (PET/CT) στην Ελλάδα. Ως μέλος ΔΕΠ της Ιατρικής Φυσικής της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ δίδαξε το μάθημα της Πυρηνικής Ιατρικής για 37 συναπτά έτη τόσο σε φοιτητές της Ιατρικής, Οδοντιατρικής και Νοσηλευτικής, όσο και σε φυσικούς μεταπτυχιακούς φοιτητές, αλλά και σε ειδικευόμενους πυρηνικούς ιατρούς. Αφυπηρέτησε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών με τον βαθμό της αναπληρώτριας καθηγήτριας. Διετέλεσε εμπειρογνώμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θέματα ραδιοφαρμάκων. Δημοσίευσε δεκάδες επιστημονικές εργασίες, ξενόγλωσσες και ελληνικές, και συνέγραψε κεφάλαια σε συγγράμματα Πυρηνικής Ιατρικής, τόσο ξενόγλωσσα, όσο και ελληνικά.
Επίσης, είναι απόφοιτη της Ιστορίας – Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, με μεταπτυχιακές σπουδές τόσο στη Διαχείριση Μνημείων, όσο και στη Μουσειολογία σε διατμηματικά, διεπιστημονικά Τμήματα μεταπτυχιακών σπουδών του ΕΚΠΑ και άλλων Πανεπιστημίων.

Ποια τα οφέλη και οι προοπτικές της Πυρηνικής Ιατρικής στην Ελλάδα;
Η Πυρηνική Ιατρική είναι η ιατρική ειδικότητα, η οποία αποσκοπεί στη διάγνωση και στη θεραπεία παθήσεων με την χρήση ραδιενεργών ουσιών που ονομάζονται ραδιοφάρμακα. Με τη χρήση κατάλληλων ραδιοφαρμάκων και απεικονιστικών πρωτοκόλλων πραγματοποιείται η διερεύνηση παθοφυσιολογικών και μεταβολικών διαταραχών που προκαλεί μια νόσος. Τα ραδιοφάρμακα, εισερχόμενα μέσα στον οργανισμό, εκπέμπουν ακτινοβολία, η οποία στην περίπτωση των διαγνωστικών εφαρμογών ανιχνεύεται με τη βοήθεια εξωτερικών ανιχνευτών. Αυτοί οι ανιχνευτές στη περίπτωση της Συμβατικής Πυρηνικής Ιατρικής είναι οι τομογράφοι SPECT, εξέλιξη των γ-camera, που πραγματοποιούν τη λειτουργική απεικόνιση για ιστούς και όργανα του εξεταζομένου, ενώ στη περίπτωση της Εξελιγμένης Πυρηνικής Ιατρικής είναι οι Τομογράφοι PET που πραγματοποιούν τη μεταβολική απεικόνιση, αμφότεροι με τρισδιάστατες εικόνες. Επειδή οι διαταραχές του μεταβολισμού προηγούνται των μορφολογικών, η παροχή πληροφορίας από την ΡΕΤ είναι περισσότερο πρώιμη και ακριβής σε σχέση με εκείνη των μορφολογικών τεχνικών (Κλασικής Ακτινολογίας, Αξονικής Τομογραφίας κ.ά.). Επιπλέον υπάρχουν οι υβριδικοί τομογράφοι SPECT/CT και ΡΕΤ/CT που συνδυάζονται με αξονικούς τομογράφους και προσφέρουν πληροφορία ανατομομεταβολική. Η εφαρμογή της PET αφορά κυρίως στην ανίχνευση, μελέτη και παρακολούθηση της θεραπείας των καρκινικών όγκων, αλλά και στη μελέτη νευρολογικών παθήσεων του εγκεφάλου, όπως είναι η Νόσος Alzheimer, καθώς και παθήσεων της καρδιάς. Μολονότι στην Ελλάδα η τεχνολογία PET/CT εφαρμόστηκε καθυστερημένα και, συγκεκριμένα, μόλις το 2004, με πρώτο τομογράφο εκείνον που εγκαταστάθηκε στο ΔΘΚΑ «Υγεία», σήμερα υπάρχουν 15 λειτουργικοί τομογράφοι PET/CT εγκατεστημένοι ανά την επικράτεια, ενώ ο αριθμός τους αναμένεται συντόμως να αυξηθεί περαιτέρω. Μεγάλη επανάσταση στη διάγνωση θα επιφέρει προσεχώς η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην επεξεργασία των εικόνων Πυρηνικής Ιατρικής από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, ώστε να αναγνωρίζονται χαρακτηριστικά των διαφόρων κατηγοριών όγκων, μη αναγνωρίσιμα από τον γυμνό οφθαλμό του γιατρού διαγνωστή.

-Ποια ήταν η αφετηρία για τις προσπάθειες διαφύλαξης της ιστορίας των ναών του Πηλίου και ειδικότερα του Αγίου Γεωργίου Νηλείας;
Η καταγωγή της μητέρας μου ήταν από τον Άγιο Γεώργιο Νηλείας του Πηλίου, συνεπώς έχω ιδιαίτερη σχέση με το συγκεκριμένο χωριό, όπου έχω περάσει πολλά καλοκαίρια. Πολλοί από τους ναούς του Πηλίου είναι ιστορικά κηρυγμένα μνημεία, και ανάγονται κυρίως στον 18ο /19ο αιώνα, έχουν χαρακτηριστική αρχιτεκτονική, αξιολογότατα τέμπλα και ξυλόγλυπτες και λιθανάγλυφες διακοσμήσεις. Η λατρεία μου για τα μνημεία είναι δεδομένη από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, γι αυτό και σπούδασα, ως δεύτερη επιστήμη, την Ιστορία και Αρχαιολογία στο ΕΚΠΑ, τόσο σε προπτυχιακό, όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

-Προς τα πού κατευθύνεται η οικονομική στήριξη;
Μαζί με τον σύζυγό μου Σπύρο Μαράτο έχουμε χρηματοδοτήσει την αρχιτεκτονική μελέτη και τη μελέτη συντήρησης των οροφογραφιών του Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου του «Γέρου» των Μηλεών, του οποίου η αποκατάσταση έχει ολοκληρωθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Μαζί με την αδελφή μου Αριάδνη Μαλαμίτση-Πούχνερ και άλλους έχουμε χρηματοδοτήσει την αντικατάσταση των κουφωμάτων του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου, κοιμητηριακού ναού του Αγίου Γεωργίου Νηλείας και τη δημιουργία εικόνων για το τέμπλο του παρεκκλησίου των Αγίων Αναργύρων. Ως σημαντικότερη από όλες τις δράσεις μου σε διάσωση μνημείων του Πηλίου θεωρώ τη συμβολή μου, μαζί με πολλούς άλλους φιλότιμους Αηγιωργίτες, στην αρχιτεκτονική και στατική αποκατάσταση του Ιερού Ναού του Αγίου Αθανασίου του Αγίου Γεωργίου Νηλείας, ο οποίος, κατόπιν καθίζησης του εδάφους λόγω υπογείων υδάτων, «γλίστραγε» προς τη χαράδρα. Οι παλιές μελέτες είχαν χαθεί. Όταν τελικά τις βρήκαμε, η μεν αρχιτεκτονική μελέτη χρειαζόταν επικαιροποίηση, ενώ έπρεπε να συνταχθούν και νέες μελέτες (γεωτεχνική και στατική), ώστε να ενταχθεί το έργο σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και να υλοποιηθεί η αποκατάσταση του υπό την επίβλεψη της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων και του υπουργείου Πολιτισμού. Σήμερα, ο Ιερός Ναός του Αγίου Αθανασίου έχει πλέον στερεωθεί, ενώ συνεχίζεται η αποκατάστασή του τέμπλου και των ξυλογλύπτων και λιθαναγλύφων διακοσμήσεων.

-Ποια άλλα μνημεία του Πηλίου και της περιοχής χρήζουν συντήρησης, προκειμένου να διασωθεί ο ιστορικός πλούτος τους;
Το επόμενο πρόγραμμα αποκατάστασης εκκλησιαστικού μνημείου στο χωριό μας αφορά πάλι στον κοιμητηριακό ναό και συγκεκριμένα στη συντήρηση του τέμπλου και των εικόνων του, καθώς και των λοιπών ξυλόγλυπτων. Ευτυχώς υπάρχουν αρκετοί ευπατρίδες Πηλιορείτες που δεν φείδονται κόπων και χρημάτων για την αποκατάσταση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το