Πολιτισμός

Αφιέρωμα στις νέες εκδόσεις – Δέκα μυθιστορήματα, μια νουβέλα και μια συλλογή διηγημάτων

Με δέκα μυθιστορήματα, μια νουβέλα και μια συλλογή διηγημάτων αρχίζουμε το αφιέρωμα στις νέες εκδόσεις το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου του 2021.
Αρκετά τα ενδιαφέροντα μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν τους τελευταίους δυο μήνες. Επιλέγοντας σήμερα κάποια από αυτά, κυρίως μυθιστορήματα και βιβλία που μπορούν να διαβαστούν είτε στις διακοπές είτε στην ηρεμία του σπιτιού, επανερχόμαστε τις επόμενες εβδομάδες με άλλα είδη λογοτεχνίας.
Ας μην ξεχνάμε πως, όπως είπε και ο Άμος Άλκοτ, άριστο βιβλίο είναι εκείνο που ανοίγουμε με λαχτάρα και κλείνουμε με κέρδος.
Καλή ανάγνωση.

Επιμέλεια
Χαριτίνη Μαλισσόβα

Ευτυχία Γιαννάκη,
Στη φωλιά του ιππόκαμπου,
Ίκαρος
Το βιβλίο αποτελεί το δεύτερο μέρος της «Τριλογίας του βυθού», ενός εύπλαστου σύμπαντος, ενός βυθού που καταπίνει τα πάντα εκτός από τις ιστορίες μας, αληθινές μέσα στο ψέμα τους και ψεύτικες μέσα στην αλήθεια τους, νομίζοντας ότι έχουμε αντιληφθεί πώς παίζεται το παιχνίδι και διαπιστώνοντας κάθε φορά ότι δεν ήταν μόνο αυτό, ότι στη φωλιά του ιππόκαμπου κανείς μας δεν είναι αθώος.
Το κουβάρι αυτής της υπόθεσης, που ξεδιπλώνεται μεταξύ Ύδρας και Αθήνας, εμπλέκει τον αστυνόμο Χάρη Κόκκινο και την ομάδα του σε μια υπόθεση που τους φέρνει αντιμέτωπους με φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, κυκλώματα τέχνης, τα όρια της δημιουργίας και τα κλειστά στόματα της μικρής κοινωνίας που μπορεί να βρίσκεται σε ένα νησί ή στην καρδιά μιας μεγαλούπολης.

Ελένη Γκίκα,
Προσωπαγνωσία,
Εκδόσεις ΑΩ
Μια δημοσιογράφος βιβλίου και η τηλεφωνήτρια στην εφημερίδα «Πατρίς» αφηγούνται πώς γκρεμίστηκε μια αυτοκρατορία. Και η «Προσωπαγνωσία» είναι όλοι εμείς που χάσαμε πρόσωπα, παρελθόν, ιδεολογίες, ζωές, που μέσα σε ένα καλοκαίρι γίναμε «Κανένας», σαν τον Οδυσσέα. Κι όλος ο γνωστός κόσμος μας «φτιαγμένος για να καταλήξει ένα ωραίο βιβλίο», σήμερα που τίποτα πια δεν είναι στη θέση του: Ούτε τα αυτονόητα, ούτε οι «σταθερές» μας, ούτε φυσικά η «Πατρίς». Μονάχα το καλοκαίρι.

Κατερίνα Λάκκα,
Μια κάποια Γαλάτεια,
Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Τέλη Αυγούστου 2015. Στον απόηχο του δημοψηφίσματος, η Γαλάτεια επιστρέφει στην επαρχιακή γαλλική πόλη όπου σπουδάζει. Πίσω στη Θεσσαλονίκη, η δίδυμη αδερφή της ζει αμφισβητώντας τα όρια του κόσμου που τις περιβάλλει. Καθώς η Γαλάτεια συνειδητοποιεί πως το αγόρι της την άφησε, καλείται να κάνει τις δικές της επιλογές, μακριά από τη σκιά της αδερφής της. Πριν μετακομίσει θα γνωρίσει έναν ζωγράφο και θα αρχίσει να ποζάρει για εκείνον.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, όταν η Γαλάτεια, αναγνώστρια της Ντόρις Λέσσινγκ και της Έλσα Μοράντε, αποφασίζει να διηγηθεί η ίδια την ιστορία της, να μετατραπεί από μοντέλο σε δημιουργό και να κυνηγήσει το δικό της προσωπικό ιδανικό, αμφισβητώντας το δικαίωμα του Πυγμαλίωνα να την «πλάσει»;
Μια αφήγηση ώριμη και απολαυστική, που ακροβατεί μεταξύ λογοτεχνίας και πραγματικότητας.

Μάρκος Κρητικός,
Το μπλουζ της πεταλούδας,
Μεταίχμιο
Η φαινομενικά ακίνδυνη παρακολούθηση μιας φοιτήτριας από τη Σαντορίνη, οδηγεί τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Μίλτο Οικονόμου στα ίχνη ενός σκοτεινού κυκλώματος ναρκωτικών και πορνείας. Αδίστακτοι εγκληματίες εισβάλλουν αναπάντεχα στη ζωή του όταν μαθαίνουν τη σχέση του με μια πεταλούδα της νύχτας που γνωρίζει πολλά για την παράνομη δράση τους. Αυτό που ίσως αγνοούν είναι ότι ποτέ δεν πρέπει να τα βάζεις με κάποιον που δεν έχει τίποτα να χάσει.
Στη νέα υπόθεση του Μίλτου Οικονόμου, που εξελίσσεται στην Αθήνα και κορυφώνεται στη Μύκονο, κυριαρχούν η νουάρ ατμόσφαιρα στα κακόφημα στέκια της νύχτας και το μαύρο χιούμορ του αντιήρωα πρωταγωνιστή, ενώ οι μελαγχολικές νότες των μπλουζ συνοδεύουν την αφήγηση σαν μουσική υπόκρουση κινηματογραφικής ταινίας.

Γιώργος Κυριακόπουλος,
Η Περίληψη,
Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Σεπτέμβριος 1977. Μια παρέα πρωτοετών φοιτητών της Νομικής, αγόρια και κορίτσια σε ζευγάρια, πηγαίνουν διακοπές στη Σίφνο. Εκεί τους περιμένει ο Αλέξανδρος, ο μεγάλος αδελφός της Σοφίας. Τόποι και χρόνοι πλέκονται, άνθρωποι ιστορούνται με ματιά ανατόμου, η ζωή κυλάει τριάντα χρόνια. Σίφνος, Αθήνα, Οξφόρδη και πάλι Σίφνος. Ο συγγραφέας δίνει άπλετο χώρο στη βιωματική περιγραφή του νησιού, που επανέρχεται συνέχεια στο παρόν σαν στοργική και ξένοιαστη καλοκαιριάτικη ανάμνηση.
Όμως, κάτω από τη γλύκα της μνήμης, ρέει υπόκωφα ένα ορμητικό, ξεχειλισμένο ποτάμι.

Γιάννης Μόσχος,
Και οι τέσσερις ήταν απαίσιοι,
Εκδ. Τόπος
1975: Φάρος Τρικερίου. Ο πρώην νομάρχης Μαγνησίας Σταύρος Σούλας βρίσκεται δολοφονημένος μετά τη συνάντησή του με τον ηγούμενο των Μετεώρων. Ο νοσταλγός της επταετίας, διοικητής της χωροφυλακής Βόλου, Ηλίας Μπάρδας, αναθέτει την υπόθεση στον υποβαθμισμένο τα προηγούμενα χρόνια υπομοίραρχο Μάνο Πετράκη, στο πλαίσιο των άνωθεν πιέσεων για φρέσκο αίμα στα σώματα ασφαλείας. Η αλληλουχία των γεγονότων θα τον οδηγήσει από τον Πολιτικό στον Έμπορο και μετά στον Αγρότη και τον Αστυνομικό. Ξεδιαλύνοντας την υπόθεση, θα βρεθεί αντιμέτωπος με το μεγαλύτερο σκάνδαλο στα χρόνια της χούντας, με πιέσεις και εμπόδια από την ίδια τη χωροφυλακή και με μια διαδικασία, η οποία θα τον οδηγήσει στη ριζική αναθεώρηση του τρόπου προσέγγισης του νόμου, των κανόνων και της ίδιας της ζωής.
1967: Τρεις βασανιστές δείχνουν πού μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος όταν υποκινείται από το μίσος.
Το Και οι τέσσερις ήταν απαίσιοι, είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα για την κατάχρηση της εξουσίας και το μίσος ενάντια σε καθετί διαφορετικό. Σε έναν κόσμο όπου οι λύκοι φυλούν τα πρόβατα, τι πρέπει να κάνει ο αδικημένος για να βρει δικαιοσύνη;

Δημήτρης Οικονόμου,
Το απόκρυφο ημερολόγιο της Αριάδνης,
Πατάκης
Τρεις ενότητες, τρία όνειρα της Αριάδνης, κόρης του Μίνωα και της Πασιφάης.
Ημερολόγια, επιστολές, e-mail, δημοσιεύματα εφημερίδων, ιστορικά πρόσωπα που μεταπλάθονται μυθιστορηματικά και μυθοπλαστικοί ήρωες που διεκδικούν υπόσταση πραγματικών ανθρώπων.
Ένα πολυπρισματικό μυθιστόρημα που διατρέχει αιώνες και εποχές, συνδέει παρόν και παρελθόν, συνδυάζει τη μυθολογία, την ιστορία και την αρχαιολογία µε την ανασκαφή του συναισθήματος, της μνήμης και του πάθους, που είναι όλα προϊόντα της προσωπικής μυθοπλασίας κάθε ανθρώπου. Το 2007, ο Κώστας και η Διονυσία, µέλη της επιστημονικής αποστολής που ερευνά το ναυάγιο των Αντικυθήρων, παίζουν ένα παιχνίδι. Η Διονυσία, σαν άλλη Σεχραζάντ, διηγείται κάθε βράδυ στον Κώστα µία ερωτική ιστορία. Ώσπου θα βρουν τον σκελετό μιας νεαρής γυναίκας που τους περίμενε στη μοναξιά του βυθού από το 70 π.Χ.

Θοδωρής Παπαθεοδώρου,
Άγιες Ψυχές,
Ψυχογιός
Πρώτοι μήνες της Επανάστασης κι ο αέρας της λευτεριάς σαρώνει τα σκλαβωμένα χώματα της πατρίδας απ’ τη Μακεδονία και το Αιγαίο μέχρι το Μεσολόγγι και τον Μοριά.
Ο Νικόλας, η Δέσπω, ο Στέφανος, η Αργυρώ, ο Σίμος, ο μικρός λαός τούτου δω του μυθιστορήματος, μορφές και ψυχές της Επανάστασης, παλεύουν θεριεμένα για τ’ άπιαστο όνειρο και δοκιμάζονται σκληρά απ’ την ανθρώπινη μοίρα. Ζυμώνονται με τη φωτιά και το μπαρούτι, πολεμούν, αγαπούν, θρηνούν, πονούν. Μα, επιτέλους, ανασαίνουν λεύτερα.
Μετά το Σούλι και το Ζάλογγο, τα Ψαρά, τ’ Ανάπλι, η Τριπολιτσά. Τόποι μαρτυρικοί, τόποι ιεροί, μα και τόποι αφάνταστου ηρωισμού. Κει όπου οι σκλάβοι γίνονται άνθρωποι. Κει όπου οι ραγιάδες γίνονται Έλληνες.

Σώτη Τριανταφύλλου,
Σικελικό ειδύλλιο,
Πατάκης
Το «Σικελικό ειδύλλιο» δεν είναι ειδύλλιο. Είναι το χρονικό της συνάντησης δύο ανθρώπων σε μια μικρή πόλη της Σικελίας, στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Με την πρώτη ματιά, ο αστυνόμος Λούκα Ντε Ματέις και η νεαρή Κοντσέττα Βιτάλε δεν έχουν τίποτα κοινό εκτός από τη σικελική τους καταγωγή: Αλλά, καθώς αφηγούνται τα γεγονότα της ζωής τους, φανερώνουν όλο και περισσότερες ομοιότητες. Είναι και οι δυο τους, ο καθένας µε τον τρόπο του, ξένοι στον γενέθλιο τόπο. Μοιάζουν µε τα αντίθετα είδωλα του ίδιου καθρέφτη.
Ο Ντε Ματέις και η Κοντσέττα Βιτάλε δεν βρίσκουν τη θέση τους σ’ αυτόν τον κόσμο. Αν και η προτροπή για τον εαυτό τους είναι Ζήσε!, όλα πάνε στραβά, σχεδόν όλα: Ο Ντε Ματέις βρίσκει τον σικελικό τρόπο θανάτου και η Κοντσέττα αρνείται να συμμορφωθεί µε τον σικελικό τρόπο ζωής.

Σόνια Σαουλίδου,
Το αμάρτημα της κυρίας Ρέμικ,
Εκδόσεις Bell
ΑΓΚΑ ΡΕΜΙΚ: Το παιδί της τραγωδίας του Σαν Αντόνιο του Τέξας τα Χριστούγεννα του 1989. Ο πατριός μου πυροβόλησε τη μητέρα μου κι έπειτα έδωσε τέλος στη ζωή του. Η μικρή μας Μάργκο από την τρομάρα της το έσκασε και δεν είναι πλέον παρά ένας φάκελος που έκλεισε, ενός παιδιού που δε βρέθηκε ποτέ.
ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Η ΑΓΚΑ ΡΕΜΙΚ. Η κατάρα πίσω από κάθε τραγωδία.
Η γυναίκα που απελπισμένα προσπαθεί να σας μοιάσει. Έχω μια όμορφη γάτα, τη Ζόι, και μια έξυπνη κούκλα, τη Ζακλίν.
Έχω μια γειτόνισσα που πουλάει τη ζωή μου στον Τύπο. Έχω ένα βασανιστικό ερώτημα που με στοιχειώνει.
Ποια είμαι; Τι είμαι;
Απεγνωσμένα, πλέον, σας ζητάω να με βοηθήσετε να το ανακαλύψω.

Κώστας Λάνταβος,
Η Σεβαστή (Νουβέλα),
Αρμός
Στη νουβέλα Η Σεβαστή, μια γυναίκα της δεκαετίας του ’50 παντρεύεται και μετακομίζει στην πόλη. Στη δεκαετία του ’60, της ανοικοδόμησης και της οικονομικής ανόδου, το ζευγάρι, ύστερα από σκληρή δουλειά, τα καταφέρνει εξαιρετικά, αλλά η ευτυχία του δεν ολοκληρώνεται, καθώς δεν μπορούν να αποκτήσουν παιδιά. Γυναικολογικού τύπου αναποδιές φέρνουν την ατεκνία. Η ατεκνία με τη σειρά της οδηγεί τον σύζυγο να διαπράξει την Ύβρη, συκοφαντώντας τη γυναίκα του ως μοιχαλίδα. Η Σεβαστή αισθάνεται αδικημένη και προδομένη και ζητεί από τον συνεργό του άντρα της να αποκαταστήσει το δίκαιο. Εκείνος αρνείται, κι εκείνη επιβάλει τη Νέμεση, ώστε να επέλθει στο τέλος η Κάθαρση.


Τάκης Γεράρδης,
Η Κουρελού (Διηγήματα)
Μια σαΐτα αργαλειού ξεχασμένη στο πατάρι ζωντανεύει μνήμες κι οδηγεί τον συγγραφέα να στήσει ξανά τον αργαλειό της μάνας του για να υφάνει μια πολύχρωμη κουρελού από μικρές ή μεγάλες αφηγήσεις.
Μια κουρελού με ιστορίες ανακατεμένες χρονικά, πότε σοβαρές, πότε ανάλαφρες και με ήρωες άλλοτε άγνωστους και άλλοτε γνωστούς και διάσημους.
Στη Μεσόγειο η εκτός κεντρικού σχεδιασμού μείξη πολιτισμών, θρησκειών και αίματος, δημιούργησαν μια πανανθρώπινη κουρελού.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το