Τοπικά

600 εκατ. ευρώ για οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης από τις πλημμύρες – Ο υφ. Υποδομών Ν. Ταχιάος ζήτησε μέσα σε ενάμιση μήνα χαρτογράφηση των ζημιών

Τον οδικό χάρτη για την αποκατάσταση των καταστροφών που άφησαν πίσω τους οι δύο πλημμύρες Daniel και Elias στη Μαγνησία, ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Οι πιστώσεις είναι εξασφαλισμένες, τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα θα χρηματοδοτηθούν αρχικά με 600 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα χρήματα για όλα τα έργα είναι εξασφαλισμένα. Σε διάστημα ενάμιση μήνα θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει δήμοι και περιφέρεια την καταγραφή των ζημιών και την κοστολόγηση των έργων που θα απαιτηθούν.
Ο κ. Ταχιάος, στο πλαίσιο επίσκεψής του σε όλη τη Θεσσαλία μετά τις καταστροφικές πλημμύρες, βρέθηκε χθες στη Μαγνησία, όπου στο διοικητήριο της Περιφερειακής Ενότητας παρέστη σε σύσκεψη παρουσία του περιφερειάρχη και δημάρχων του νομού. Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Τριαντόπουλος, και οι βουλευτές της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος και του ΚΚΕ Βασίλης Μεταξάς.
Ο κ. Νικ. Ταχιάος κάλεσε ουσιαστικά τους δήμους και την περιφέρεια να «τρέξουν», ώστε να ολοκληρωθεί τον επόμενο ενάμιση μήνα η πλήρης χαρτογράφηση των ζημιών και η κοστολόγησή τους από τους μηχανικούς ιδιωτικής εταιρείας συμβούλου του υπ. Υποδομών. Βάσει των τεχνικών περιγραφών θα ανατεθεί στη συνέχεια στις τεχνικές εταιρείες που θα επιδείξουν ενδιαφέρον η κατασκευή των έργων, που αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του χειμώνα του 2024. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης, ανάλογα το έργο, είναι τα τρία χρόνια και, όπως διεμήνυσε ο υφυπουργός, δεν πρόκειται να γίνουν «φαραωνικά» έργα.

Ο κ. Ταχιάος είπε, επιπλέον, ότι είναι αρχικά διαθέσιμα 600 εκατ. ευρώ για οδικά και σιδηροδρομικά έργα. Από αυτά, τα 400 εκατ. θα διατεθούν για οδικά και τα άλλα 200 για σιδηροδρομικές υποδομές.
Όσον αφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ Βόλου – Λάρισας, που έχει υποστεί μεγάλη ζημιά εκτιμάται ότι η σύνδεση δεν θα αποκατασταθεί μέχρι το τέλος του 2025, καθώς δεν αποκλείεται να συνδεθεί και με το έργο της ηλεκτροκίνησης που σταμάτησε. Ο ίδιος ο υφυπουργός εκτίμησε ότι θα υπάρξει διαφορετική όδευση των γραμμών.
Στην τοποθέτησή του ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στο Πήλιο, όπου οι καταστροφές είναι τεράστιες. Διαβεβαίωσε ότι θα υπάρξει χρηματοδότηση για να γίνουν όλες οι αποκαταστάσεις, με έμφαση στη διατήρηση του ιδιαίτερου χαρακτήρα του «βουνού των Κενταύρων».
Τα αντιπλημμυρικά έργα αποτελούν ξεχωριστό κεφάλαιο των χρηματοδοτήσεων, ενώ για την αγροτική οδοποιία θα γίνουν από τους δήμους οι γνωστές διαδικασίες για την εξασφάλιση των χρημάτων.
Όσον αφορά στις πλημμυρισμένες εκτάσεις της Κάρλας, ο κ. Ταχιάος είπε ότι αναμένεται το στρατηγικό σχέδιο που θα εκπονήσουν οι Ολλανδοί, αφιλοκερδώς, και που αφορά στη γενικότερη διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας.
Ο υφυπουργός Υποδομών ζήτησε από όλους να μην καθυστερήσουν και τόνισε ότι τα έργα θα πρέπει να γίνουν γρήγορα και χωροταξικά στα ίδια σημεία με τα παλαιότερα και όπου δεν έχει αλλάξει η γεωγραφία της περιοχής.

Ο βουλευτής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος, μεταξύ άλλων, έθεσε το θέμα της γέφυρας του Ξηριά στον Αλμυρό, που έπεσε μετά τις πλημμύρες. Το έργο είχε αποκατασταθεί από την Περιφέρεια μετά τον «Ιανό». Ο κ. Μπουκώρος σημείωσε ότι η κατάρρευση της γέφυρας έχει προκαλέσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην περιοχή και ειδικά μετά την παύση των έργων που έχει θέσει η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, που διερευνά ευθύνες για τα έργα μετά τον «Ιανό». Η αποκατάσταση καθυστερεί, τόνισε, προτείνοντας να τεθεί το θέμα στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ώστε να δοθεί η άδεια να ξεκινήσει το έργο.
Για την ανεπάρκεια των παλαιότερων έργων και της γεωγραφία της περιοχής έθεσε, ανάμεσα σε άλλα, και ο βουλευτής Μαγνησίας του ΚΚΕ Βασίλης Μεταξάς.
Ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Τριαντόπουλος, ανέφερε ότι μέχρι τώρα έχουν δοθεί 95 εκατ. ευρώ στους δήμους για άμεσες αποκαταστάσεις και σχεδόν 93 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις στους πλημμυροπαθείς. Παράλληλα σε εξέλιξη είναι η προτεραιοποίηση των αναγκαίων έργων σε συνεργασία με τους δήμους ώστε να γίνουν οι μελέτες και να είναι «ώριμα» για χρηματοδότηση.

Στην τοποθέτησή του ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, ανέφερε ότι η Περιφέρεια συνεχίζει τους καθαρισμούς των χειμάρρων και τις πρόχειρες αποκαταστάσεις, ενώ σημείωσε ότι οι τεχνικές της υπηρεσίες ανέλαβαν την ευθύνη για τα έργα αυτά, ώστε να δοθεί πρόσβαση παντού. Ο κ. Αγοραστός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον Βόλο, λέγοντας ότι οι δύο πλημμύρες ήταν μοναδικές στο είδος τους, αλλά «όλα θα καταρρεύσουν στον χρόνο, γιατί το ψέμα δεν αντέχει και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θα κάνουμε ό,τι μπορούμε. Εμείς ακολουθήσαμε τον δρόμο του Γολγοθά. Υπήρξαν εκβιασμοί, απειλές και πολλά. Δεν θα μπορούσαμε να το αντιμετωπίσουμε».
Ο κ. Κ. Αγοραστός υποστήριξε ότι ο Βόλος «πνίγηκε πριν υπερχειλίσει το οποιοδήποτε ποτάμι. Είχε 30 πόντους νερό στους δρόμους, λόγω του μεγάλου όγκου. Ο Άναυρος και ο Κραυσίδωνας ήταν καθαροί, αλλά δεν άντεξαν. Έγιναν και αντιπλημμυρικά στον νομό, όπως ο Ξηριάς και ο Κραυσίνδωνας από το 2011 και από εμάς και από την τότε δημοτική Αρχή. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτά τα δύσκολα καιρικά φαινόμενα και εύχομαι να μην πέσουν 70 λίμνες Μαραθώνα στη Θεσσαλία και δη στον Βόλο. Αυτή τη στιγμή επιχειρούν 48 μηχανήματα στον Κραυσίδωνα, αν και μας σταμάτησαν για να μην κόψουμε τα δέντρα. Ας αναλάβουν την ευθύνη αυτοί που αποφασίζουν».
Με τη σειρά του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Βόλου, Θάνος Θεοδώρου, είπε ότι οι ζημιές στην πόλη ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ και έχει γίνει προτεραιοποίηση των έργων.

Ο δήμαρχος Ζαγοράς – Μουρεσίου, Παναγιώτης Κουτσάφτης, επεσήμανε ότι θα πρέπει να γίνουν και λιμενικά έργα, ενώ εξέφρασε τον προβληματισμό του για τα σημεία που θα κατασκευαστούν οι νέες γέφυρες.
Ο δήμαρχος Ρήγα Φεραίου, Δημήτρης Νασίκας, τόνισε ότι αν και υποχωρούν τα νερά στις πλημμυρισμένες εκτάσεις γύρω από την Κάρλα, εν τούτοις δεν έχει λυθεί το θέμα και αύριο θα τοποθετηθούν οι πρώτες πλωτές αντλίες για την απομάκρυνση των νερών από τα Κανάλια και την απόρριψή τους στην Κάρλα.
Τέλος, εκ μέρους των Τεχνικών Υπηρεσιών της ΠΕ Μαγνησίας, κ. Χριστοδούλου, έθεσε το ζήτημα της οριοθέτησης των χειμάρρων και τα προβλήματα με τις υπάρχουσες κατασκευές.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το