Πολιτική

“Χορός” διαφθοράς στο Δημόσιο

Αποκαλύπτει έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το οικονομικό έτος 2010

Ατέλειωτο “χορό” διαφθοράς στο δημόσιο αποκαλύπτει έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το οικονομικό έτος 2010, την πρώτη χρονιά εφαρμογής των σκληρών μέτρων του μνημονίου.

Ειδικότερα, το Ελεγκτικό Συνέδριο εντόπισε, μεταξύ άλλων, προσπάθεια διασπάθισης δημόσιου χρήματος, κακοδιαχείριση, σπατάλες αλλά και πολλές παρανομίες σε προμήθειες, έργα, υπηρεσίες κ.λπ. «Πρωταθλητές» στην κακοδιαχείριση και την παραβίαση των νόμων αναδείχθηκαν οι εκπρόσωποι της διοικητικής μηχανής και των ΟΤΑ.

Το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο, όπως προκύπτει από τη σχετική ετήσια έκθεση που παρέδωσε ο πρόεδρός του Ι. Καραβοκύρης στον πρόεδρο της Βουλής Ευ. Μεϊμαράκη, κατάφερε να αποτρέψει παράνομες δαπάνες 146,5 εκατ. ευρώ μέσα στο 2010 «μπλοκάροντας» παράλληλα την παράνομη εκταμίευση άλλων 13,5 εκατ., ενώ εκκρεμεί η διαδικασία για τον καταλογισμό διάφορων κονδυλίων σε βάρος εκπροσώπων της διοικητικής μηχανής και των ΟΤΑ.

Παρά την οικονομική κρίση και το 1ο Μνημόνιο, η κρατική μηχανή φάνηκε να συνεχίζει να λειτουργεί στην ίδια λογική με προμήθειες και έργα που γίνονταν με απευθείας αναθέσεις, με κατατμήσεις δαπανών και αναθέσεις συμπληρωματικών εργασιών για να αποφεύγονται διαγωνισμοί, με παράνομες προσλήψεις συμβασιούχων και ειδικών συμβούλων, με σωρεία παράνομων αμοιβών (μισθοί, αποζημιώσεις, επιδόματα, έξοδα κίνησης κ.λπ.) υπερβολικές δαπάνες σε γιορτές, κηδείες, εκδηλώσεις, αναμνηστικά δώρα, δημόσιες σχέσεις, διαφήμιση έργου αρχών, σε κινητά, ακόμα και σε πούρα…

Αναλυτικά, , μερικές από τις σπατάλες που αποκάλυψε η Έκθεση έχουν ως εξής:

Εξοδα 23.100 περιφερειακού ΤΕΕ για κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας, αναμνηστικά δώρα 16.800 για βράβευση μαθητών από δύο δήμους της Αττικής, έκδοση 1.240 βιβλίων αξίας 15.000 από δήμο της Στ. Ελλάδας για την πολεοδομική εξέλιξη στην περιοχή, έρευνα δήμου για θέματα που απασχολούν συνταξιούχους (12.000), παραγωγή ταινίας (45.000) από νησιωτικό δήμο για προβολή του, δαπάνες 33.600 για εκδηλώσεις Χριστουγέννων για παιδιά ασφαλιστικού φορέα κ.λπ. κρίθηκε ότι υπερβαίνουν το αναγκαίο μέτρο ιδίως στην εποχή της κρίσης που διερχόμαστε.

Ανάμεσα στις δαπάνες που «μπλόκαρε» είτε εντοπίζοντας παρατυπίες, παράβαση νόμου κ.λπ. είτε θεωρώντας ότι είναι υπερβολικές και ξεπερνούν το αναγκαίο μέτρο στη φάση της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα, συγκαταλέγονται:

* Η προσπάθεια τριών δήμων στη Β. Ελλάδα να αγοράσουν τζιπ 4Χ4 για τις μετακινήσεις τεχνικών υπηρεσιών τους, ενώ δεν προβλέπεται στο νόμο (συνολική δαπάνη 79.700 €).

* Νοσοκομειακές προμήθειες με υπερτιμολογήσεις και αναντιστοιχία ποσότητας ειδών, χωρίς αξιολόγηση τιμών σε σχέση με προηγούμενες προμήθειες ή την κατάσταση στην αγορά, με λανθασμένες συνθέσεις επιτροπών κ.λπ.

* Μη νόμιμη κατάτμηση έργων ασφαλτόστρωσης (1,6 εκατ. €) σε τουριστικό νησί των Κυκλάδων για να αποφευχθεί ο προσυμβατικός έλεγχος του ΕΣ, παράνομη ανάθεση άλλου αντίστοιχου έργου σε υπεργολάβο κατά 100%, απευθείας ανάθεση σε εταιρεία για κατασκευή χλοοτάπητα δημοτικού γηπέδου στα Δωδεκάνησα (205.000€) χωρίς να συντρέχει επείγουσα ανάγκη κ.λπ.

* Εκτός λειτουργικών αναγκών κρίθηκε δαπάνη 4.500 για φιλοτέχνηση πορτρέτου αποθανόντος τ. δημάρχου και υπουργού για την αίθουσα του Δήμου Πειραιά.

* Μη νόμιμες προσλήψεις συμβασιούχων από διάφορους ΟΤΑ για κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών, με διαδοχικές συμβάσεις (μικρότερης απόστασης 3 μηνών) που ξεπερνούσαν τους 24 μήνες παράνομα, με παράτυπες και λανθασμένες μοριοδοτήσεις. Υπήρξαν προσλήψεις και απασχολήσεις σε χρόνο όπου είχαν εκλείψει οι εποχικές ανάγκες, προσλήψεις χωρίς να τηρηθεί η σειρά, ακόμα και για υδρονομείς άνω των 65 ετών, ενώ δεν επιτρέπεται.

* Προμήθεια πούρων 5.300 € για εξυπηρέτηση αναγκών δημοσίων σχέσεων στο υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης. «Μπλοκαρίστηκε» και γιατί δεν υπήρχε έγκριση του υπουργείου για τη δαπάνη. Η έγκριση δόθηκε με νεότερη υπουργική απόφαση που δεν μπορούσε να καλύψει την πλημμέλεια, ενώ νεότερη έγκριση με όμοιο αριθμό πρωτοκόλλου και ημερομηνία προγενέστερη της προμήθειας, κρίθηκε ότι δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα.

* Εξοδα κηδείας 36.700 για τ. δήμαρχο Γλυφάδας, που κατά το ΕΣ υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο. Εξοδα κηδείας 5.400 για τ. πρόεδρο τοπικού συμβουλίου στη Β. Ελλάδα, χωρίς να προβλέπεται από τον νόμο.

* Μισθώσεις ΚΤΕΛ (δαπάνες 8.200 €) από δύο δήμους για να μεταβούν οι κάτοικοι στην Αθήνα για διαμαρτυρία κατά της συνένωσης Δήμων (σχέδιο Καλλικράτης).

* Δαπάνες υπερβολικές για κινητή τηλεφωνία. Δεν εγκρίθηκε δαπάνη 36.800 για κινητά τηλέφωνα του διαστήματος 17/11/08 έως 16/9/09 που αποδίδονταν στην πολιτική ηγεσία και σε ανώτατα διοικητικά στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού – Τουρισμού χωρίς να προκύπτει η ιδιότητα των χρηστών.

* Δαπάνες για πολλά λίτρα βενζίνης σε νησιωτικό δήμο, αξίας μερικών χιλιάδων ευρώ, μολονότι ο δήμος δεν διαθέτει βενζινοκίνητα οχήματα! Σε άλλη περίπτωση ζητήθηκε η έγκριση δαπάνης για βενζίνη σε όχημα άλλου δήμου, που διαπιστώθηκε (από την κατάσταση κίνησης) ότι δεν είχε μετακινηθεί καθόλου σε όλη τη διάρκεια του μήνα… Μπλοκαρίστηκε άλλη δαπάνη (14.700) για γενική επισκευή απορριμματοφόρου, γιατί τρεις εβδομάδες νωρίτερα καταβλήθηκε δαπάνη 11.500 για εκτεταμένη επισκευή του ιδίου.

* Για πρόστιμο που επέβαλε η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στον υπουργό Εξωτερικών (5.000) πριν από λίγα χρόνια, κρίθηκε ότι δεν πρέπει να επιβαρυνθεί το Δημόσιο, αλλά ο υπουργός τις προσαυξήσεις που επέβαλε η Εφορία λόγω καθυστέρησης πληρωμής του προστίμου.

* Νησιωτικός δήμος επικρίθηκε για δαπάνες 256.600 € σε μία 7ετία (2000-07) για δεξιώσεις, γιορτές, τιμητικές διακρίσεις, αναμνηστικά δώρα, έξοδα φιλοξενίας, καθώς δεν ανάγονται στη λειτουργική του δραστηριότητα ούτε στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του.

Στον ίδιο δήμο εκκρεμούν διαδικασίες καταλογισμού σε βάρος πρώην δημοτικών συμβούλων του, καθώς διαπιστώθηκε ότι το διάστημα 2000-05 όταν έγιναν προσλήψεις εργατών για καθαρισμό αυλάκων και δημοτικών κτιρίων (αξίας 328.600€) μετείχαν στο Δημοτικό Συμβούλιο δημοτικοί σύμβουλοι, συγγενείς μερικών από τους προσληφθέντες.

* Το ΕΣ μπλόκαρε το 2010 πολλές προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων εντοπίζοντας παρατυπίες σε όλα τα όπλα, ενώ σε κατασταλτικό έλεγχο σε ΟΤΑ για δαπάνες που έγιναν μετά το 1997, ξεκίνησε διαδικασίες σε βάρος αντιδημάρχων, μελών δημοτικών συμβουλίων ή οικονομικών στελεχών, γιατί δίνονταν την περίοδο εκείνη αυξημένα κατά 20% έξοδα παράστασης που αναζητούνται. Αντίστοιχες διαδικασίες γίνονται και για άλλες παρεμφερείς δαπάνες για τις οποίες θα ζητηθεί μετά από χρόνια η επιστροφή χρημάτων.

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το