Photo Gallery, Τοπικά

Επανασύνταξη του Π.Δ. για το Ρυθμιστικό

Ζητεί το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος

 


 

Επικριτικοί όλοι με τους μελετητές κάνοντας λόγο για «παρωχημένη» μελέτη και «μπάχαλο» διαδικασία

 

 

Επανασύνταξη του Προεδρικού Διατάγματος για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Βόλου προκειμένου να συμπεριληφθούν οι προτάσεις του Δήμου και των φορέων – όπως διατυπώθηκαν μετά από συζητήσεις και δουλειά τριών ετών – θα ζητήσει ο Δήμος Βόλου, σύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Θα ζητηθεί νέα συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό ή υφυπουργό Περιβάλλοντος προκειμένου να απαιτηθεί η ένταξη των προτάσεων της Μαγνησίας στο τελικό κείμενο. Όπως τόνισε ο Δήμαρχος Βόλου κ. Σκοτινιώτης, το μήνυμα είναι πως υπάρχει «κόκκινη γραμμή» και θα επιμείνει η πόλη να υιοθετηθούν βασικές προτάσεις ανάπτυξής της για τα επόμενα χρόνια. Δεν τέθηκε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα των ενεργειών αυτών, ωστόσο όλα θα γίνουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Στη χθεσινή, ειδική, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με μοναδικό θέμα την οριστικοποίηση των προτάσεων για το Ρυθμιστικό Σχέδιο του Βόλου, παραβρέθηκαν όλοι οι βουλευτές του Νομού και ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας.

Επικριτικοί με τους μελετητές και το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος ήταν τόσο οι βουλευτές, όσο και οι εκπρόσωποι των φορέων, οι επικεφαλής των συνδυασμών και δημοτικοί σύμβουλοι στο σχέδιο για το Ρυθμιστικό του Βόλου και άλλων περιοχών, τονίζοντας πως δεν ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές ανάγκες. «Σχέδιο επί χάρτου» και αντιγραφή προηγούμενων χαρακτηρίστηκε το Ρυθμιστικό και κρίθηκε επιβεβλημένη η αναθεώρησή του σύμφωνα και με τις προτάσεις των φορέων.

Κατά της πρότασης να ζητηθεί η επανασύνταξη τάχθηκε η ΔΑΣ, όπως διατυπώθηκε τόσο από τον βουλευτή κ. Νάνο, όσο και από το δημοτικό σύμβουλο κ. Νίκου οι οποίοι διαφωνούν γενικότερα με τους σκοπούς που εξυπηρετεί το Ρυθμιστικό.

 

Ρεπορτάζ:

ΤΟΥΛΑ ΚΕΚΑΤΟΥ

 

Την αναγκαιότητα σύνταξης και εφαρμογής ρυθμιστικού σχεδίου υπογράμμισε ο Δήμαρχος στην εισαγωγική του τοποθέτηση. Πρόσθεσε πως με το ρυθμιστικό χαράσσεται το μέλλον της πόλης για τα επόμενα 20 χρόνια. Σημείωσε πως βρίσκεται σε προχωρημένη φάση η αναθεώρηση του ΓΠΣ, του λιμανιού και του τουρισμού, και τώρα παρεμβαίνουμε στη διαμόρφωση του τελικού σχεδιασμού του ρυθμιστικού, έχουμε όμως και ευθύνη. Διανύουμε δύσκολη οικονομική συγκυρία, υπάρχουν και χρηματοδοτικά εργαλεία (όπως η τροποποίηση ΕΣΠΑ). Μίλησε για ολοκληρωμένη εισήγηση του Δήμου Βόλου, που ενσωματώνει τον προβληματισμό όλων των ΟΤΑ, οι οποίοι συνενώθηκαν με το Δήμο Βόλου. Βασικό το ζήτημα των ΖΟΕ (Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου) για τον επικείμενο σχεδιασμό, καθώς υποχωρούν μπροστά στα νέα εργαλεία επεσήμανε ο Δήμαρχος και πρόσθεσε πως πρέπει να αναπνεύσει η πόλη, παραγωγικά. Η άποψη είναι πως δεν πρέπει να γίνει ανεξέλεγκτη επέκταση, ναι στους περιορισμούς της δόμησης, καθώς υπάρχει βαθύτατα περιβαλλοντική συνείδηση στις προτάσεις του Δήμου.

Την εισήγηση του Δήμου Βόλου παρουσίασε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Μόσχος. Επεσήμανε πως το σχέδιο προεδρικού διατάγματος είχε δεχτεί έντονες κριτικές και παρατηρήσεις από τους φορείς της πόλης (Δήμο, ΤΕΕ, χαρακτηρίζοντάς το ως ασαφές). Γενική παρατήρηση αποτελούν οι ΖΟΕ (Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου).  Όλοι έθεσαν την ανάγκη τροποποίησής τους. Ο Δήμος ζητεί επανασχεδιασμό τους με επέκτασή τους πάνω από τον περιφερειακό δρόμο. Ο κ. Μόσχος παρουσίασε αναλυτικά τις προτάσεις του Δήμου Βόλου για το ρυθμιστικό (η «Θ» ήδη έχει δημοσιεύσει αναλυτικά τις προτάσεις-παρεμβάσεις του Δήμου) δίνοντας έμφαση στη μεταποιητική δραστηριότητα, οδική πρόσβαση στο αεροδρόμιο, περιφερειακός, προστασία περιβάλλοντος, τουριστική ανάπτυξη, μαρίνα, τουρισμός κρουαζιέρας, εκτόνωση πολεοδόμησης της πόλης.

Για τη μείζονα μειοψηφία εισήγηση έκανε ο κ. Αρ. Δουλόπουλος. Η επικεφαλής κ. Μακρή τόνισε πως υπάρχουν σωρεία αντιφάσεων στο σχέδιο Π.Δ., ενώ πολλή φασαρία γίνεται για τις ΖΟΕ χωρίς αποτέλεσμα. Βάζει περιορισμούς και δεν επιφέρει ανάπτυξη. Προχειρότητα και βιασύνη από την Πολιτεία. Με άλλοθι την προστασία του περιβάλλοντος επιβάλει περιορισμούς είπε και πρόσθεσε πως «γίνεται γενική και αόριστη αναφορά για την ανάπτυξη αγνοώντας την πραγματική κατάσταση και ανάγκη της πόλης. Άσκησε κριτική για τον τρόπο των διοικητικών αλλαγών από την Πολιτεία, που έφερε περισσότερα προβλήματα και ειδική αναφορά στον «Καλλικράτη». «Δεν υπάρχει ουσιαστική μεταρρύθμιση γιατί και για το ρυθμιστικό το ΔΣ μόνο γνωμοδοτικό τελικά ρόλο έχει και όχι καθοριστικό. Έως τώρα κανείς από την κεντρική διοίκηση δεν έχει δώσει σημασία στις προτάσεις του Δήμου» τόνισε.

Ο δημοτικός σύμβουλος και βουλευτής κ. Απ. Νάνος μίλησε για ανισόπεδη ανάπτυξη από την πολιτική και ενέπλεξε οικονομική κρίση και τραπεζίτες και κοινή αγροτική πολιτική. Ευνοεί κερδοφορία μεγάλου κεφαλαίου υποστήριξε ο βουλευτής για το Ρυθμιστικό και επεσήμανε πως  η λύση βρίσκεται στη λαϊκή εξουσία. Χαρακτήρισε υποκρισία το σχέδιο προεδρικού διατάγματος, καθώς έχει στόχο τα λαϊκά στρώματα. Για τις στοές πρότεινε να εξεταστούν από μηδενική βάση. Μίλησε για οδικές προσβάσεις, και υπογράμμισε πως είναι αμφίβολη η ένταξη στο ΕΣΠΑ και η υλοποίησή τους.

Ο κ. Μαργαρίτης Πατσιαντάς ανέφερε πως ο συνδυασμός του είναι αρνητικός για το σχέδιο, λόγω της προχειρότητας, που – όπως είπε – το χαρακτηρίζει. Ελλιπείς και οι προτάσεις του Δήμου, αλλά αρνητική και η διαδικασία είπε και ανέφερε πως πρέπει να προηγηθεί διαβούλευση. «Μπάχαλο» χαρακτήρισε τη διαδικασία του Ρυθμιστικού. Πρέπει να ληφθεί υπόψη και η νέα διοικητική μεταρρύθμιση. Οι παρατηρήσεις του αφορούσαν το κυκλοφοριακό, ανάπτυξη αστικών τοπίων (παλαιά, κ.λπ.) παραλία, τουρισμός. «Λάθος επιλογές του παρελθόντος (π.χ. Νοσοκομείο, γραμμές τρένου στη Νέα Ιωνία, σχεδιασμός περιφερειακού) τις πληρώνει η πόλη. Πιστεύουμε πως το ΡΣ πρέπει να κάνει ανατροπές και να φύγουμε από τη μιζέρια. Να δοθεί εξάμηνη αναβολή στην έκδοση ΠΔ ώστε μέσα από μία πραγματική διαβούλευση να δοθούν όλες οι κατευθύνσεις» είπε.

 

Οι βουλευτές

Ο κ. Θανάσης Νάκος, παίρνοντας πρώτος το λόγο, ανέφερε ότι το σχέδιο του Ρυθμιστικού έχει ίδια φιλοσοφία με ανάλογες προτάσεις πριν από 25 χρόνια. «Καμία από τις ενστάσεις που έγιναν και από τους κυβερνητικούς βουλευτές δεν ελήφθησαν υπόψη. «Εκτός τόπου και χρόνου είναι το κείμενο» είπε και ανέφερε χαρακτηριστικά πως αγνοείται η σπουδαιότητα του αεροδρομίου, οι αθλητικές εγκαταστάσεις που μας φέρνουν μεγάλες διοργανώσεις, ενώ ζητάμε εθνικό αθλητικό κέντρο. «Η ζωή ξεπέρασε τον πολυετή σχεδιασμό. Παρωχημένη η μελέτη. Ο Δήμος Βόλου έχει εμπεριστατωμένη μελέτη κυρίως για τις ΖΟΕ. Σχεδιασμός παλαιού σοσιαλιστικού τύπου. Αγνοείται η τουριστική ανάπτυξη, η βιοτεχνία, βιομηχανία. Από τη φύση του είναι προσδιορισμένο το όριο του Δήμου Βόλου. Πρέπει να εντοπιστεί ο ζωτικός χώρος, ενώ δεν υπάρχει στο σχέδιο η ζώνη κατοικίας. Να αποσυρθεί το σχέδιο ως η μόνη λύση πρότεινε. Επανασχεδιασμός και νέα μελέτη με συγκερασμό παρατηρήσεων. Να σταλεί μήνυμα προς τον κ. Σηφουνάκη πως δεν μπορεί να μη λαμβάνεται υπόψη καμία πρόταση.

Η αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Ζήση, ιδιαίτερα επικριτική με τους μελετητές και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τόνισε πως το σχέδιο ΠΔ αποτελεί  ανάχωμα για την ανάπτυξη της Μαγνησίας για τα 30 επόμενα χρόνια. Ζητεί να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις και να ζητήσουμε το μέλλον της πόλης μας χωρίς αγκυλώσεις. Ζήτησε και πρότεινε την έκδοση ψηφίσματος και νέα συνάντηση με το αρμόδιο υπουργείο για να μην μπει ταφόπλακα στην κοινωνική συνοχή και ανάπτυξη, όπως είπε χαρακτηριστικά.

« Ήμουν νιος και γέρασα με την μελετήτρια του Βόλου κ. Κλουτσινιώτου» είπε ο βουλευτής του ΛΑΟΣ κ. Μαρκάκης και διερωτήθηκε: «Οι μελετητές δεν παίρνουν σύνταξη;».

«Η κοινωνία και η ζωή φέρνει νέα πράγματα. Δεν μπορεί να είμαστε κολλημένοι στις νοοτροπίες μίας μελετήτριας. Υπάρχει ευθύνη κυβέρνησης και πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Αν υπογραφεί όπως είναι θα «κτυπάμε το κεφάλι μας στον τοίχο». Πρέπει να απαλλαγούμε από το άγχος των ΖΟΕ και υπάρχει διαδικασία. Να αναπτυχθεί το δίπολο Βόλου-Λάρισας και πρέπει να λυθεί μέσα από το ρυθμιστικό, όπως και η ανάπτυξη λιμανιού και η οδική πρόσβαση στο αεροδρόμιο. Να ζητηθεί να μην υπογραφεί το σχέδιο και να γίνει νέα μεστή διαβούλευση χωρίς την κ. Κλουτσινιώτου», είπε.

Ο βουλευτής κ. Κ. Καρτάλης υπογράμμισε πως χρειάζεται η καλύτερη δυνατή συνέργεια των φορέων. Αν κάποιος έκανε ρυθμιστικό πριν ένα χρόνο δεν θα έδινε ανάπτυξη στο αγροτικό, σήμερα όμως είναι καθοριστική παράμετρος. Η περιοχή πρέπει να έχει εξάρτηση από τη βιομηχανία και πρέπει να ληφθεί υπόψη. Συμπαγής πόλη σημαίνει αξιοποιώ τη γειτονιά και όχι απαραίτητα την κτίζω. Για περιφερειακό είπε πως έγινε εσωτερικός.

Έχει θετικά σημεία το Ρ.Σ. θεωρεί ο κ. Καρτάλης, αλλά και αρνητικά. Σε αυτά παρατηρεί ότι δεν ενσωματώνει χρήσιμες περιοχές, όπως Βελεστίνο και Αλμυρό. Δεν βοηθά στο δίπολο Βόλου-Λάρισας.

Με κάποιες παρατηρήσεις του Δήμου συμφώνησε, αλλά διαφώνησε με κάποιες άλλες. Μίλησε για παραλείψεις στο σχεδιασμό και διαφωνίες με μελετητές. Συνέστησε υπομονή, γιατί χρειάζεται ακόμη χρόνος.

Ο Περιφερειάρχης κ. Κ. Αγοραστός ανέφερε πως υπάρχουν θετικά και αρνητικά σημεία στο σχέδιο. Δεν ελήφθησαν κοινωνικά, οικονομικά και αναπτυξιακά στοιχεία υπόψη. Η Περιφέρεια αναμένει τις τελικές παρατηρήσεις.

Ο Δήμαρχος Αλμυρού κ. Χατζηκυριάκος τόνισε: «Δεν λαμβάνεται υπόψη η ανάπτυξη του τόπου. Δεν θα συνυπογράψει ο Δήμος για να μην είναι υπεύθυνος προς μία κατεύθυνση που δεν αρμόζει στην περιοχή. Και η κεντρική διοίκηση φαίνεται είναι σε σύγχυση. Να περιμένουμε Αναρχία γενικής διοίκησης έχει επιφέρει τη σύγχυση. Μέχρι τώρα δεν ελήφθησαν υπόψη οι προτάσεις. Να σκληρύνουμε στάση μας, κυρίως ο Δήμος Βόλου, ως ο μεγαλύτερος του Νομού. Δεν διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για τον Αλμυρό.

Η περιφερειακή σύμβουλος κ. Τζούλια Τσαλίκη στράφηκε κατά των μελετητών για τον τρόπο σχεδιασμού που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. «Θέλουμε απεικόνιση της ανάπτυξης της γης και όχι μόνο σχεδιασμό στο χαρτί» είπε.

Ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ  κ. Πέτρος Σούρλας ήταν επίσης επικριτικός με τους μελετητές και υπογράμμισε πως είναι λάθος να μην περιλαμβάνει όλη τη Μαγνησία, φτωχό το χαρτογραφικό, καταγραφή προτάσεων χωρίς συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Ο καθηγητής κ. Παντελής Σκιάγιαννης, εκπρόσωπος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αναφέρθηκε σε διαφωνίες και παρατηρήσεις, τάχθηκε κατά των συμπαγών πόλεων, ενώ για το δίπολο ανέφερε πως η ουσία είναι η οικονομικοκοινωνική λειτουργία δύο πόλεων και διατύπωσε οκτώ επισημάνσεις στις προτάσεις του Δήμου Βόλου. Άτολμο σχέδιο, χωρίς φαντασία και χωρίς να δίνει αναπτυξιακές διαστάσεις.

Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Αρ. Δουλόπουλος υπογράμμισε πως όλες οι προτάσεις πήγαν «στον κάλαθο των αχρήστων» και στάθηκε στην ανάπτυξη και την προώθηση του τουρισμού. Αντιγραφή τα περισσότερα στοιχεία του ρυθμιστικού, χωρίς νέες ιδέες, είπε. Επέκταση πόλης πάνω από τον περιφερειακό δρόμο, που δεν πρέπει να οριοθετείται ως όριο της πόλης με τους όμορους Δήμους. Πρότεινε καθορισμό περισσότερων χώρων για βιομηχανικές ζώνες και αυστηροποίηση των όρων λειτουργίας του λιμανιού. Ανέφερε πως αγνοείται το Πανθεσσαλικό και είναι αντίθετος με τις στοές. Ζήτησε να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των φορέων καταλήγοντας πως οι μελετητές του Ρυθμιστικού δεν αφουγκράστηκαν τις ανάγκες της περιοχής.

Ακολούθησαν τοποθετήσεις από τους κ.κ. Νίκου, Μολοχίδη, Δερβένη. Η τοποθέτηση του τελευταία είχε διαφοροποίηση. «Ακούστηκαν υπερβολές, είπε. Η συζήτηση για το Ρυθμιστικό άρχισε το 2007 και αρχές του 2008 έγινε σύσκεψη στην Περιφέρεια. Μάρτιο του 2009 διαδημοτική σύσκεψη, ακολουθούν συσκέψεις με άλλους Δήμους και τον Οκτώβριο 2010 τελικές συσκέψεις. Δεκαπέντε προτάσεις φορέων έγιναν δεκτές και διατυπώνονται 29 άλλες, υπουργείο κάνει 36 τροποποιήσεις. Σχεδιασμός έχει πολλά θετικά, αλλά και ελλείψεις, οι οποίες καλύπτονται με τις προτάσεις της εισήγησης του αντιδημάρχου Ν. Μόσχου. Θα έχουμε ένα κατά βάση καλό Προεδρικό Διάταγμα. Επιδίωξη είναι ένα Ρυθμιστικό για την ανάπτυξη και νοικοκύρεμα της περιοχής. Το ζητούμενο είναι η υλοποίηση του τελικού σχεδίου. Εκεί πρέπει να ασκηθούν οι πιέσεις. Η κινητοποίηση που έγινε για τον Ολυμπιακό μπορεί να γίνει και για το ρυθμιστικό, που επηρεάζει όλο το μέλλον. Πίεση να γίνουν δεκτές οι προτάσεις του Δήμου».

Παρεμβάσεις-προτάσεις έκαναν και οι κ.κ. Γκουντέλιας, Νομικός (πρότεινε το τρένο Πηλίου, να ξεκινάει από το Βόλο για να αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά ο Βόλος) και Ζάχος.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο Δήμαρχος Βόλου υπογράμμισε πως θα ζητήσουμε να περιληφθούν οπωσδήποτε οι προτάσεις μας. Να γίνει επανασύνταξη και να μην προχωρήσει η έκδοση ΠΔ αν δεν ενσωματωθούν βασικές αναπτυξιακές προτάσεις. Με άξονα την εισήγηση του Δήμου πρέπει να στείλουμε μήνυμα καθολικής ταύτισης και να αξιώσουμε από την Πολιτεία την αξίωση όλης της πόλης. Ζητούμε συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, αφού υπάρξει προετοιμασία και να σταθμίσουμε τα αποτελέσματά της. Συμφώνησε και η κ. Μακρή με την προοπτική αυτή των κινήσεων από το Δήμο.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το