Πολιτική

Αύριο το ραντεβού Σαμαρά – τρόικας

Η κυβέρνηση φέρεται ότι θα κινηθεί στη γραμμή της σταδιακής διατύπωσης των αιτημάτων

Το νερό στο αυλάκι μπαίνει από την προσεχή Πέμπτη (αύριο), οπότε ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς θα έχει την πρώτη του συνάντηση με το κλιμάκιο της τρόικας, με το νέο του ρόλο, ενώ μία ημέρα μετά αναμένεται να αρχίσουν στη Βουλή οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, που θα καταλήξουν με την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης την Κυριακή.

Για την Τετάρτη (σήμερα) προγραμματίζεται νέα σύσκεψη του πρωθυπουργού με Βενιζέλο και Κουβέλη, ενώ όπως ανακοινώθηκε -επισήμως από την Προεδρία της Δημοκρατίας- το πρωί της Πέμπτης (αύριο) θα πραγματοποιηθεί η ορκωμοσία του Γ. Στουρνάρα, ως υπουργού Οικονομικών, του Σ. Κεδίκογλου ως υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και του Κ. Τσιάρα ως υφυπουργού Εξωτερικών.

Εν τω μεταξύ σε συμφωνία τόσο για τις προγραμματικές δηλώσεις όσο και για τη στάση που θα τηρηθεί στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, κατέληξαν οι τρεις κυβερνητικοί εταίροι κατά την ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στην πρωθυπουργική κατοικία.

Σε δηλώσεις του το πρωί της Τρίτης (χθες) ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου ανέφερε ότι η συζήτηση των πολιτικών αρχηγών διεξήχθη σε καλό κλίμα, ενώ τόνισε ότι έχει γίνει σωστή προετοιμασία από την κυβέρνηση για τις συζητήσεις με την τρόικα.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Τύπο της Τρίτης, η κυβέρνηση αποφάσισε να κινηθεί στη γραμμή της σταδιακής διατύπωσης των αιτημάτων προς την τρόικα, αφού προηγουμένως θα έχει επιδείξει αποτελέσματα σε διάφορους τομείς, ώστε να υπάρξει αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας.

Το ζητούμενο είναι να αποφευχθεί μια κατά μέτωπον αντιπαράθεση με τους εκπροσώπους της τρόικας όσον αφορά αφενός τις άμεσες ανατροπές στη δανειακή σύμβαση και αφετέρου την άμεση επέκταση της απόφασης της τελευταίας Συνόδου Κορυφής των Βρυξελλών για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών σε Ιταλία και Ισπανία, προκειμένου να καλύψει και τις ελληνικές τράπεζες.

Σαμαράς, Βενιζέλος και Κουβέλης συμφώνησαν ότι θα αποτελέσουν “κόκκινη γραμμή” οι περαιτέρω μειώσεις μισθών και οι απολύσεις στο δημόσιο, καθώς και τυχόν νέες φορολογικές επιβαρύνσεις.

Σε αντιστάθμισμα, δεσμεύονται να θέσουν σε εφαρμογή (αρχής γενομένης τον Αύγουστο) ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και συγχωνεύσεων ή καταργήσεων “60 οργανισμών του Δημοσίου εντός 60 ημερών”.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει δημοσιεύσει το “Έθνος”, στο πρώτο “κύμα” των αποκρατικοποιήσεων εντάσσονται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι τρεις θυγατρικές της Αγροτικής Τράπεζας (ΕΒΖ, Δωδώνη, ΣΕΚΑΠ) καθώς και η ΔΕΠΑ και τα Κρατικά Λαχεία, εταιρείες για τις οποίες έχει γίνει ήδη η προετοιμασία από την κυβέρνηση Παπαδήμου.

Σε ό,τι αφορά τη μείωση του κράτους, ο κ. Σαμαράς έχει δώσει το “πράσινο φως” για κατάργηση-συγχώνευση περίπου 60 φορέων του Δημοσίου.

Όσον αφορά στις προγραμματικές δηλώσεις, οι κυβερνητικοί εταίροι αποφάσισαν να παρουσιάσουν στη Βουλή ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει τους άμεσους στόχους, που όμως ο βασικός κορμός του θα έχει ορίζοντα τετραετίας.

Η “ακτινογραφία” των ιδιωτικοποιήσεων

Δεν έχουμε άλλο χρόνο, απαιτούνται άμεσες δράσεις και ενέργειες, επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Κώστας Μητρόπουλος, μιλώντας στο διεθνές συνέδριο του Economist.

Στο διάστημα των τελευταίων 11 μηνών, από την ίδρυση του Ταμείου υλοποιήθηκε ένα σημαντικό έργο νομικής και τεχνικής προετοιμασίας των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου για την αποκρατικοποίησή τους, ενώ μέχρι το τέλος του 2011 ολοκληρώθηκαν 4 αποκρατικοποιήσεις με συνολικά έσοδα 1,8 δισ. ευρώ εκ των οποίων 1,56 δισ. ευρώ σε μετρητά, ανέφερε ο κ. Μητρόπουλος.

Ταυτόχρονα, στην αγορά έχουν τοποθετηθεί 6 ακόμη αποκρατικοποιήσεις (Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, IBC, Κασσιώπη, Αφάντου), σε στάδιο προχωρημένης προετοιμασίας βρίσκονται 9 αποκρατικοποιήσεις (28 Ακίνητα, ΕΥΑΘ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ), οι οποίες θα ξεκινήσουν άμεσα, ενώ για 13 [λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες] ακόμη αποκρατικοποιήσεις εξελίσσεται η προετοιμασία.

Συνολικά, το ΤΑΙΠΕΔ χειρίζεται σήμερα 28 αποκρατικοποιήσεις. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή 82.000 δημόσιων ακινήτων από 35 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους και συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα.

Το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων έχει ως στόχο να προσελκύσει σημαντικά διεθνή κεφάλαια που θα επενδυθούν κυρίως στις υποδομές και στην ανάπτυξη γης.

Το χαρτοφυλάκιο υποδομών περιλαμβάνει λιμάνια, αεροδρόμια, ύδρευση και αποχέτευση, αυτοκινητόδρομους, σιδηροδρομικές μεταφορές και ενέργεια.

Η εφαρμογή του προγράμματος είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε ένα δεύτερο κύμα επενδύσεων περίπου 8 δισ. ευρώ στα προσφερόμενα περιουσιακά στοιχεία, οι οποίες θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία.

Στο ίδιο πνεύμα, ανέφερε ο κ. Μητρόπουλος, πάνω από 18 δισ. ευρώ μπορεί να επενδυθούν στην ανάπτυξη γης σε έργα ορόσημα, όπως η ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, μέχρι και σε συγκεκριμένες μεσαίου μεγέθους επενδύσεις στον τουρισμό.

Συγκεκριμένα για το Ελληνικό, ο κ. Μητρόπουλος, επισήμανε ότι είναι το μεγαλύτερο εν εξέλιξη έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, με εκτιμώμενο κόστος κατασκευής 5,5 δισ. ευρώ και θα αλλάξει την Αθήνα.

Για τα 10 χρόνια κατασκευής του εκτιμάται θα ενισχύσει το ΑΕΠ της χώρας κατά μέσο όρο 0,3% το χρόνο, προσθέτοντας περίπου 15.000 θέσεις εργασίας.

Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αποτελεί αυτήν την περίοδο το μοναδικό μέσο προσέλκυσης Ξένων Άμεσων Επενδύσεων (FDI) προς την χώρα.

Η εφαρμογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόσθετες επενδύσεις ύψους μεγαλύτερου των 25 δισ. ευρώ στην περίοδο μέχρι το 2020, που με τη σειρά τους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, θα αυξήσουν συνολικά το ΑΕΠ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως και θα προσθέσουν 150.000 νέες θέσεις εργασίας σε αυτήν την περίοδο.

Όπως ανακοίνωσε ο κ. Μητρόπουλος σύμφωνα με πανελλήνια δημοσκόπηση της MRB, το 81% του πληθυσμού θεωρεί ότι θα βοηθήσει την ανάπτυξη της χώρας και το 74% ότι οι ιδιώτες θα διαχειριστούν την περιουσία καλύτερα, ενώ το 84% είναι βέβαιο ότι η αξιοποίηση θα φέρει επενδύσεις και θα προσθέσει θέσεις εργασίας.

Ακόμη και για τις «ιερές αγελάδες» του Δημοσίου, η αποδοχή της αποκρατικοποίησης είναι μεγάλη (ενδεικτικά: ΤΡΑΙΝΟΣΕ 65%, Αεροδρόμια 62%, Λιμάνια 55%, ΟΠΑΠ 55%, ΔΕΠΑ 54%, ΔΕΗ 53%, ΕΛΤΑ 50%, ΕΥΔΑΠ 48%). Αντιστάσεις φυσικά εμφανίζονται, και κατά στιγμές με ένταση, στα σημεία που από καιρό υπάρχουν επενδυμένες πελατειακές σχέσεις, οι οποίες δεν επιθυμούν καμία αλλαγή.

Ο κ. Μητρόπουλος επισήμανε ότι έχει, επίσης, γίνει και σημαντική προσπάθεια προώθησης των αποκρατικοποιήσεων στους διεθνείς επενδυτικούς κύκλους, η οποία οδήγησε ήδη σε 17 ενδιαφερόμενους για τη ΔΕΠΑ, 9 για το Ελληνικό, 3 για τα Κρατικά Λαχεία και 3 για το ΙΒC.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το