Πολιτισμός

Το μεγαλύτερο λιμάνι της αρχαίας Ελλάδας είναι κατά 500 χρόνια παλαιότερο από όσο γνωρίζαμε

Στην αρχαία Μεσόγειο, η Κόρινθος ήταν μια οικονομική δύναμη. Χτισμένη σε έναν στενό ισθμό η πόλη έλεγχε το εμπόριο μεταξύ της βόρειας Ελλάδας και της χερσονήσου της Πελοποννήσου. Δεσμευμένη εκατέρωθεν από φυσικά προστατευμένους όρμους, η Κόρινθος ήταν επίσης μια γέφυρα μεταξύ του Αιγαίου και του Ιονίου. Το κύριο λιμάνι της πόλης, που βρίσκεται κατά μήκος του Κορινθιακού κόλπου, ήταν το μεγαλύτερο λιμάνι της αρχαίας Ελλάδας.

Τι έδειξαν οι μελέτες
Σε παλαιότερες μελέτες, οι αρχαιολόγοι που εξέτασαν τάφους και ιστορικές πηγές αποκάλυψαν ότι έμποροι απέπλευσαν από το λιμάνι, γνωστό ως Λέχαιο, πριν από περισσότερα από 2.600 χρόνια, τον 7ο αιώνα π.Χ. Το έκαναν σε πλοία πιθανότατα φορτωμένα με αγγεία, αρώματα, τρόφιμα και υφάσματα για εμπόριο σε όλη την περιοχή. Όμως, μια πρόσφατη ανακάλυψη έχει κάνει πολλούς επιστήμονες να πιστεύουν ότι η ιστορία του λιμανιού είναι πιο παλιά κατά 500 χρόνια και μάλιστα ήταν από τα πρώτα ενεργά λιμάνια στον ευρωπαϊκό χώρο.

Η νέα ανακάλυψη
Γάλλοι αρχαιολόγοι μελέτησαν ευρήματα από μόλυνση η οποία είχε προκληθεί από μόλυβδο και κατέληξαν στο συμπερασμα ότι αυτή είχε προκληθεί από το 1381 π.Χ. Πιθανολογείται πως προήλθε από ψήγματα μετάλλων που εισήγαγαν οι εμποροι την εποχή εκείνη για να τροφοδοτήσουν τους φούρνους τους. Πάντως, ενω έχουν βρεθεί σημάδια δραστηριότητας που σχετίζονται με τη μεταφορά αγαθών δια θαλάσσης, ακόμα δεν έχουν βρεθεί τμήματα της εποχής εκείνης από το λιμάνι. Τα νεότερα ευρήματα υποδομής χρονολογούνται από τον πρώτο αιώνα μ.Χ. ή τη ρωμαϊκή περίοδο. Οι εργασίες θα συνεχιστούν και το καλοκαίρι του 2024.

Σύμφωνα με πληροφρίες από το περιοδικό Hakai, που φιλοξενεί την είδηση, επισημαίνει πως οι αρχαιολόγοι έχουν βρει στο στοιχεία για ανθρώπους που ταξίδευαν στην Κόρινθο πριν από περισσότερα από 8.000 χρόνια, αλλά και αγγεία από έναν πολιτισμό της ύστερης εποχής του λίθου που ζούσε στα βορειοδυτικά, κατά μήκος της Αδριατικής Θάλασσας. Ο Bjørn Lovén, συν-διευθυντής του Lechaion Harbor Project και συν-συγγραφέας της νέας εργασίας, λέει ότι αυτό υποδηλώνει ότι το δίκτυο θαλάσσιου εμπορίου της Κορίνθου μπορεί να επεκταθεί ακόμη πιο βαθιά στην ιστορία.

*Πληροφορίες από Hakai Magazine

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το