Ελλάδα

Τι αλλάζει στις δημόσιες συμβάσεις με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών

Την απόλυτη αιτιολόγηση των προσφορών με εκπτώσεις των οποίων η απόκλιση ξεπερνά το 10% αλλά και τη δυνατότητα ιδιωτικής επίβλεψης στις μελέτες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στο νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του ν. 4412 για τις δημόσιες συμβάσεις.
Οι σημαντικές αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο του 2016, το οποίο έχει ήδη υποστεί περισσότερες από 400 τροποποιήσεις σε διάστημα τεσσάρων ετών παρουσιάστηκαν την Πέμπτη κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου. Στόχος είναι το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το συντομότερο δυνατό ώστε έως τα τέλη Νοεμβρίου να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρεί στην αλλαγή του νόμου με στόχο, όπως επισημαίνεται σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα, την απόλυτη διαφάνεια και τη δυνατότητα τα έργα να ολοκληρώνονται στην ώρα τους.

«Όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, αυτή η κυβέρνηση δεν κάνει καμία έκπτωση ούτε στη διαφάνεια, ούτε στην αποτελεσματικότητα. Με τον εξορθολογισμό της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, διασφαλίζονται και τα δύο. Ο εξορθολογισμός ήταν δε αναγκαίος, καθώς ο Νόμος 4412 σχεδιάστηκε με μεγάλη προχειρότητα το 2016  και  στη συνέχεια η ίδια η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον τροποποίησε 385 φορές. Γεγονός που αποδεικνύει την ανάγκη αλλαγών» σημειώνεται.

Συγκεκριμένα, οι βασικές μεταρρυθμίσεις που εισάγονται με το υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου έχουν ως εξής:

– Ενίσχυση του συστήματος μελέτη – κατασκευή, ώστε να μπορεί να εκκινεί η διαδικασία δημοπράτησης των έργων αμεσότερα απ’ ό,τι ισχύει σήμερα, παράλληλα με την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την ανακήρυξη αναδόχου, υπό τον όρο οι εγκριθέντες περιβαλλοντικοί όροι να μην μεταβάλλουν ουσιωδώς το αντικείμενο του έργου. Βασική αρχή του συγκεκριμένου τρόπου ανάθεσης αποτελεί η μετατόπιση της ευθύνης των μελετών στον Ανάδοχο.

– Η δημοπράτηση έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας, έργων δηλαδή που είναι ενταγμένα στο άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, θα μπορεί να ξεκινήσει γρηγορότερα από ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Στα μεγάλα έργα προβλέπεται επίσης η εφαρμογή των διατάξεων, που αφορούν στις ιδιωτικές επενδύσεις, για την ταχύτερη δημοπράτηση τους.

  • Θεσμοθετείται η δυνατότητα να μπορεί να ασκηθεί η επίβλεψη εκτός από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία και από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα (φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων), ο οποίος θα διαθέτει τις αναγκαίες εξειδικευμένες γνώσεις.
  • Το σύστημα μετατρέπεται σε δηλωτικό, από ελεγκτικό όπως ισχύει σήμερα. Σκοπός είναι να διευκολύνονται οι επιμετρήσεις και οι λογαριασμοί του έργου. Η Διευθύνουσα Υπηρεσία απαλλάσσεται από υποχρεώσεις, στις οποίες δεν μπορούσε να ανταποκριθεί με αποτέλεσμα να προκύπτουν δυσμενή αποτελέσματα για το Δημόσιο, λόγω αυτοδίκαιων εγκρίσεων. Η υποβολή των επιμετρήσεων από τον ανάδοχο γίνεται πλέον κανόνας και συνοδεύεται με αυξημένη ευθύνη ως προς την αλήθεια αυτών, με στόχο να επιταχυνθεί η πληρωμή των λογαριασμών.

– Θεσμοθετείται για έργα προϋπολογισμού άνω των 10.000.000 ευρώ, η δυνατότητα διαιτητικής επίλυσης κάθε διαφοράς που προκύπτει σχετικά με την εφαρμογή, την ερμηνεία ή το κύρος της Σύμβασης. Για έργα κατώτερου προϋπολογισμού, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου.

– Προωθείται ο εκσυγχρονισμός και η ψηφιοποίηση διαδικασιών. Ειδικότερα, καθιερώνεται η υποχρεωτική τήρηση από τον ανάδοχο ηλεκτρονικού ημερολογίου του έργου, σε ελεύθερο λογισμικό ευρείας χρήσης. Το ηλεκτρονικό ημερολόγιο αποστέλλεται ηλεκτρονικά στον Προϊστάμενο της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και στον επιβλέποντα του έργου, με στόχο την επιτάχυνση ενημέρωσης όλων των εμπλεκομένων στο έργο και την επίλυση οιωνδήποτε διαφωνιών χωρίς χρονικές καθυστερήσεις.

Πηγή: Έθνος
Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το