Τοπικά

Θ. Κακαδιάρης: «Δεν γίνονται ουσιαστικές παρεμβάσεις για βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς παρά μόνο ημίμετρα αποσπασματικά»

Η μοτοσικλέτα και η ασφαλής οδήγηση βρίσκεται στο επίκεντρο δράσεων του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσυκλέτας «ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ», όπου ο κ. Θωμάς Κακαδιάρης διευθύνει τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Μιλά στη «Θ» για τον σημαντικό ρόλο του Ινστιτούτου στην καλλιέργεια σωστής οδηγικής συμπεριφοράς και για τη συμπόρευση με τα σχολεία. «Εκπαιδεύουμε τα νέα παιδιά να προστατεύουν τον εαυτό τους και τους γύρω τους, αλλά θα πρέπει αυτή η λογική να περάσει και στους ενήλικες, διότι πολλοί είναι πολύ πίσω» τονίζει σχετικά.

Ρεπορτάζ
ΒΙΟΛΕΤΤΑ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ

To Ελληνικό Ινστιτούτο Μοτοσυκλέτας «ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ» είναι ο εκπαιδευτικός φορέας της Μοτοσυκλετιστικής Ομοσπονδίας Eλλάδος γνωστής ως ΜΟΤ.ΟΕ. και βρίσκεται σε συνεργασία με την αθλητική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος την ΑΜΟΤ.ΟΕ.
Έχει επίσημα ζωή 12 χρόνια. Εκπαιδευτική δράση έχει αναπτύξει στα σχολεία από τη δεκαετία του ’90 σε όλη την Ελλάδα, με μέλη που στεγάζονται στις λέσχες της ομοσπονδίας. Προσφέρει το έργο του στους χώρους που έχουν έδρες οι λέσχες και στις ομοσπονδίες. Το έργο του προσφέρεται αφιλοκερδώς.
Οι άξονες που κινείται τα τελευταία χρόνια είναι 3 διαφορετικών κατηγοριών: Άξονας των ενημερώσεων εκπαιδεύσεων για όσους δεν έχουν αποκτήσει άδεια οδήγησης μοτοσικλέτας, για όσους έχουν αποκτήσει άδεια οδήγησής και σε έρευνα θεμάτων πάντα κοντά στην εκπαίδευση της μοτοσικλέτας και στην ασφάλεια της χρήσης της και σε θέματα ενημέρωσης γενικότερα που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μοτοσικλέτα.

37 ευρωπαϊκά προγράμματα εκπαίδευσης
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτό που επιδιώκεται είναι από τη μία η αναθεώρηση των οδηγιών που έχουν σχέση με την εκπαίδευση για την απόκτηση άδειας οδήγησης και των εξετάσεων που ακολουθούν και η προσφορά περισσότερης εκπαίδευσης στον δρόμο, αλλά και από την άλλη στη φάση της εξέτασης να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στο πραγματικό μέρος της οδήγησης της μοτοσικλέτας σε κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας και όχι στο πόσο επιδέξιος είναι κάποιος στον χειρισμό του οχήματος, γιατί ενδιαφέρει η χρήση της μέσα στην καθημερινή κίνηση και αυτό είναι το σημαντικότερο. Επίσης, η Ευρώπη οδηγείται στην υιοθέτηση, εθελοντικά μεν σε αυτή τη φάση πιθανόν αργότερα να υπάρξει και θέσπιση επίσημων, προγραμμάτων εκπαίδευσης.
Υπάρχουν αυτή τη στιγμή 37 διαφορετικά προγράμματα εκπαίδευσης σε όλη την Ευρώπη. Τα προγράμματα αυτά ουσιαστικά υποστηρίζονται από τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά η διεξαγωγή τους είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τον σύνδεσμο των Κατασκευαστών. Σε αυτή την προσπάθεια συμπράττει η Διεθνής Ομοσπονδία μοτοσικλέτας, οι φίλοι και ο φορέας πιστοποίησης.
Ο φορέας που ελέγχει αν τα προγράμματα αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις προγραμμάτων ασφαλούς οδήγησης, είναι το Γερμανικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Το Ινστιτούτο έχει πρόγραμμα το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο επαίνων από τους ελεγκτές του Γερμανικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, που επισκέφτηκε την πόλη μας σχετικά πρόσφατα, για την εφαρμογή του. Επίσης, κλήθηκε να παρουσιάσει το πρόγραμμα αυτό στην Κολωνία αυτό το φθινόπωρο σε Διεθνή συνέδρια.
Τα προγράμματα και οι δράσεις του Ινστιτούτου προωθούν την εκπαίδευση, κυρίως των μαθητών, όσων ασχολούνται με τη μοτοσικλέτα.
«Το πρόγραμμα που διαθέτει το Ινστιτούτο και παρουσιάζεται στα Λύκεια, κατά κύριο λόγο συμπίπτει με την ηλικία της απόκτησης άδειας οδήγησης δικύκλου. Να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια μοίρα με άλλες χώρες της Ευρώπης όπως Γερμανία και Γαλλία, χώρες δηλαδή με πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό».

Ένας στους δυο στην Ελλάδα οδηγεί μοτοσικλέτα
Στην Ελλάδα έχουμε 1.600.000 χρήστες μοτοσικλέτας στον δρόμο. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ένας στους δύο Έλληνες της Ευρώπης σε μια ηλικία ενεργή βρίσκεται επάνω στη σέλα μιας μοτοσικλέτας. Η ανάγκη για ενημέρωση πριν κάποιος ξεκινήσει τη διαδικασία για να πάρει άδεια οδήγησης είναι εντελώς απαραίτητη.
Το πρόγραμμα που παρουσιάζεται στα σχολεία είναι ένα εγκεκριμένο πρόγραμμα και φέτος για 11η φορά από το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας). Κάθε χρόνο υπάρχει η σχετική εγκύκλιος και σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων καλείται το Ινστιτούτο και παρουσιάζει τα προγράμματα οδικής ασφάλειας όσον αφορά στο δίκυκλο. Ο διάλογος και η συζήτηση με τα παιδιά, καθώς και η ανταλλαγή απόψεων σε πρακτικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον εξοπλισμό προστασίας είναι σημαντικός. Ένα μεγάλο λάθος που γίνεται από το 1992, αφορά στην ταύτιση του κράνους με τη χρήση της ζώνης. Αυτό είναι τελείως λάθος. Το κράνος δεν χρησιμοποιείται για να αποφύγουμε το ατύχημα ή τις επιπτώσεις του ατυχήματος. Το κράνος, όπως ο υπόλοιπος εξοπλισμός προστασίας, είναι εντελώς απαραίτητος για να οδηγηθεί το όχημα που λέγεται μοτοσικλέτα πέραν του γεγονότος της υποχρεωτικότητας από τον νόμο και από τον Κ.Ο.Κ.

Παραδείγματα κακής οδηγικής συμπεριφοράς
-Χρήση για μεταφορά – εκτός από τα δυο άτομα που είναι επιτρεπτά από την άδεια του οχήματος – εμπορευμάτων που στοιβάζονται σε σημεία χρήσιμα για την ασφαλή οδήγηση.
– Μηδενική ή ελάχιστη χρήση κράνους.
– Άνθρωποι που δεν έχουν καν τη δεξιότητα να χρησιμοποιήσουν το δίκυκλο, διότι είναι απαιτητικό όχημα στη χρήση του και το σύστημα ανάβασης χρειάζεται ισορροπία. Πολλές φορές θα δούμε ανθρώπους που δεν μπορούν να ισορροπήσουν και πέφτουν.
– Επίσης, η οδήγηση με την παρουσία τρίτων πλευρικά είτε μπρος είτε πίσω, που σε περίπτωση ατυχήματος μπορεί να έχει μικρότερες ή μεγαλύτερες συνέπειες.

Πώς θα αποφύγουμε το ατύχημα;
Σοβαρότητα στην οδήγηση και προσοχή.

Πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε; Υπάρχουν κάποιες βασικές οδηγίες που θα πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι για να είμαστε ασφαλείς;
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας είναι ότι το πιο σύνθετο και απρόβλεπτο κομμάτι της ημέρας μας είναι η οδήγηση. Θα πρέπει να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι, και ψυχικά και σωματικά, να αποφεύγουμε την κατανάλωση αλκοόλ, τη χρήση φαρμάκων, καθώς οποιαδήποτε αδιαθεσία θα πρέπει να μας αποτρέπει να οδηγήσουμε οποιοδήποτε όχημα και πολύ περισσότερο κάποια μοτοσικλέτα.
Άλλα σημαντικά μέσα προστασίας είναι μετά το κράνος τα γάντια, που αποτελούν το σημείο τριβής που θα προσβληθεί σε οποιαδήποτε περίπτωση ατυχήματος. Οπωσδήποτε να κάνουμε χρήση του κατάλληλου ρουχισμού και ενδυμασίας, αλλά και κατάλληλων παπουτσιών. Οι αποστάσεις από τα άλλα οχήματα να είναι αυτές που συστήνονται από τον κώδικα, αλλά και αυτό που λέει η λογική μας. Δεν κάνουμε επίσης «περίεργες» μεταφορές, π.χ. μεταφορά επιπλέον των δύο ατόμων που προβλέπεται από την άδεια, μεταφορά διαφόρων εμπορευμάτων και αντικείμενων.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο; Οι ενήλικες ή τα παιδιά;
Εκπαιδεύουμε τα νέα παιδιά να έχουν μια οδηγική συμπεριφορά σωστή, να προστατεύουν τον εαυτό τους, να προστατεύουν τους γύρω τους, αλλά θα πρέπει αυτή η λογική να περάσει και στους ενήλικες, διότι πολλοί ενήλικες είναι πολύ πίσω σε σχέση με αυτό. Για να αλλάξουμε την κατάσταση που επικρατεί θα ξεκινήσουμε από τους ενήλικες και ιδιαίτερα αυτούς που είναι άνω των 60 που έχουν οδηγική συμπεριφορά απαράδεκτη, π.χ. κινούνται με τη μοτοσικλέτα επάνω στον ποδηλατόδρομο, οδηγούν χωρίς μέτρα προστασίας. Δεν έχει δικαιολογία ο ενήλικας.

Πώς επιλέγετε τους χρόνους δράσης του Ινστιτούτου, κυρίως όσον αφορά στα σχολεία;
Επιλέγουμε το φθινόπωρο και την άνοιξη, κυρίως όσον αφορά στα σχολεία, γιατί είναι σωστότερη εποχή. Αποφεύγουμε να κάνουμε παρεμβάσεις όταν τα θέματα είναι εν θερμώ, γιατί δεν ακούει κανένας και επειδή στη χώρα μας συνηθίζουμε τις κραυγές και τις διαμαρτυρίες. Όταν συμβαίνει κάτι, την επομένη το ξεχνάμε. Και όταν πρέπει να δουλέψουμε πραγματικά για να αλλάξει κάτι, δεν το θυμόμαστε. Έχουμε πάρα πολύ κοντή μνήμη γενικά. Σημειώστε εδώ ότι Ελλάδα ήταν και θα είναι παρούσα διαχρονικά. Είτε έχουμε οικονομική κρίση αγοράζουμε δίκυκλο είτε μας περισσεύουν χρήματα αγοράζουμε και δυστυχώς δεν γίνονται ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς παρά μόνο ημίμετρα αποσπασματικά.
Η πολιτεία εξαντλεί την αυστηρότητα στα αστυνομικά μέτρα. Μόλις περάσει η έκθεση του προβλήματος, αυτό περνά σε δεύτερη, τρίτη, τέταρτη, ίσως και πιο κάτω, προτεραιότητα και έτσι ξαναβλέπουμε το ίδιο έργο από την αρχή κάθε άνοιξη και κάθε καλοκαίρι.

Επισκέψεις στα σχολεία
Ο κ. Κακαδιάρης ως εκπρόσωπος του Ινστιτούτου προτίθεται να επισκεφθεί τα σχολεία από το φθινόπωρο, για να μιλήσει για την ασφάλεια και τους τρόπους που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το δίκυκλο και το αγαπούν. Θα πρέπει, όπως τόνισε στη «Θ», όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθούν τις ανακοινώσεις για τις cleanup ορεινές εκπαιδεύσεις και τις ανοιξιάτικες που πάντα αναγγέλλονται αρκετά νωρίτερα και υποστηρίζονται πάντα από Λέσχες Μοτοσυκλέτας.
Μία από τις λέσχες που έχει στηρίξει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πάνω από δύο δεκαετίες τώρα είναι η Μοτολέσχη Βόλου, που είναι μοναδική λέσχη και η οποία το στηρίζει με κάθε δυνατό τρόπο προβάλλοντας και θέματα ασφαλείας και φιλοξενώντας εκπαιδευόμενους από άλλες πόλεις ή και το εξωτερικό εκπαιδευτές που τους χρειαζόμαστε για την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού προσωπικού μας.
Ας μην ξεχνάμε όλοι ότι μέχρι να συμβεί το επόμενο ατύχημα θα εθελοτυφλούμε, ενώ θα πρέπει να είμαστε ενημερωμένοι και η ενημέρωση ξεκινά πρωτίστως από τους ενήλικες, οι οποίοι και είναι περισσότερο παραβατικοί σε σχέση με τους νεότερους που τους δικαιολογεί και εν μέρει η ανωριμότητα της ηλικίας.
Ας είμαστε πιο προσεκτικοί και πιο υπεύθυνοι, κυρίως για να γαλουχήσουμε σωστά τη νεότερη γενιά.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το