Τοπικά

Η τέχνη δημιουργεί διαύλους επικοινωνίας

Πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε στην Ανάπα της Ρωσίας διεθνές συμπόσιο κεραμικής, στο οποίο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, η κ. Ευτυχία Μώρου, σπουδάστρια της Κεραμικής του ΙΙΕΚ Δήμου Βόλου, η κεραμίστρια από τη Λάρισα κ. Μαριάννα Γκουντουβά, ενώ την κατασκευή του φούρνου νομποριγγάμα κατασκεύασε ο Γάλλος κ. Κλοντ Όσανζ, που βρέθηκε πριν λίγες ημέρες στον Βόλο. Το studio που φιλοξένησε τους συμμετέχοντες βρίσκεται στο οινοποιείο του Γιάννη Καρακεζίδη, ενώ τον συνδετικό κρίκο έπαιξε ο Ελληνορωσικός Πολιτιστικός Σύλλογος Φιλίας και Συνεργασίας Νομού Μαγνησίας, πρόεδρος του οποίου είναι η αδερφή του Γιάννη Καρακεζίδη, Ελένη. Επόμενος στόχος είναι ένα ανάλογο συμπόσιο στον Βόλο.

Το διεθνές συμπόσιο
Στους γραφικούς λόφους στα προάστια της πόλης Ανάπα, στη βόρεια ακτή της Μαύρης Θάλασσας, εξαπλώνεται μια πανέμορφη κοιλάδα. Στην κοιλάδα, στους λόφους έχουν εξαπλωθεί χωράφια και αμπελώνες.
Μεταξύ των λόφων υπάρχει ένα σπίτι που μοιάζει με κάστρο, το οποίο έχτισε ένας εξαιρετικός άνθρωπος. Ο Γιάννης Καρακεζίδης, αδερφός της Ελένης, η οποία είναι πρόεδρος του Ελληνορωσικού Πολιτιστικού Συλλόγου Φιλίας και Συνεργασίας Νομού Μαγνησίας, έχτισε τον δικό του κόσμο, που δημιουργεί έργα ζωγραφικής, τραγουδάει και παίζει τζαζ, ενώ φτιάχνει κρασί, όπως το έκαναν οι παππούδες και οι προπαππούδες του, Έλληνες.
Ο οικοδεσπότης συχνά οργανώνει καινούργια πρότζεκτ. Τον ενδιαφέρουν διαφορετικές δημιουργικές ιδέες, ενώ στήριξε και συμφώνησε για την οργάνωση μιας συνάντησης ζωγράφων-κεραμιστών, αφού από τα παλιά χρόνια κεραμιστές και οινοποιοί δούλευαν ο ένας δίπλα στον άλλο. Και έτσι μαζεύτηκαν αγγειοπλάστες-κεραμιστές.
Αυτό ήταν η αρχή της καλής φιλίας του κ. Καρακεζίδη, ζωγράφων-κεραμιστών του στούντιο «4Ρα» και της δημιουργικής ομάδας «Ελεύθερη Πτώση». Επίσης και η αρχή του πρότζεκτ «Αρτ-Συνέργεια».
Ως οινοποιός, μουσικός και ζωγράφος ο κ. Καρακεζίδης καταλαβαίνει ποσό σημαντικό είναι να έχεις ένα καλό εργαλείο. Αυτό σημαίνει ότι ο φούρνος για το ψήσιμο πρέπει να είναι ο καλύτερος. Έτσι εμφανίστηκε και πραγματοποιήθηκε η ιδέα κατασκευής ενός μοναδικού ξύλινου φούρνου για υψηλές θερμοκρασίες ψησίματος το νομποριγγάμα (είδος γιαπωνέζικου φούρνου για ψήσιμο κεραμικών έργων).

Ένας μοναδικός ξύλινος φούρνος για ψήσιμο κεραμικών αντικειμένων, χτίστηκε στο συμπόσιο, σύμφωνα με τους κανόνες γιαπωνέζικων φούρνων νομποριγγάμα

Νομποριγγάμα
Το σχέδιο και την καθοδήγηση για την οικοδόμηση του νομποριγγάμα έκανε ο Γάλλος κεραμιστής Κλοντ Όσανζ.
Κτίστηκε ένας μοναδικός ξύλινος φούρνος για ψήσιμο κεραμικών αντικειμένων, που σχεδιάστηκε σύμφωνα με τους κανόνες γιαπωνέζικων φούρνων νομποριγγάμα, οι οποίοι είναι πολυεστιακοί ξύλινοι φούρνοι. Έτσι «γεννήθηκε» ο τριεστιακός φούρνος νομποριγγάμα με ωφέλιμο εμβαδόν 5 κ.μ. και προγραμματισμένη θερμοκρασία ψησίματος έως 1370 βαθμών Κελσίου.
Οι μοναδικές δυνατότητες του φούρνου νομποριγγάμα σαν εργαλείο δημιουργούν συνθήκες για πραγματοποίηση εκδηλώσεων διεθνούς επιπέδου, κάτι που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο με δοκιμαστικό ψήσιμο νομποριγγάμα στο πλαίσιο παρουσίασης του πρότζεκτ «Αρτ-Συνέργεια». Ομάδα καλεσμένων ζωγράφων – κεραμιστών εργάστηκε στο καινούργιο εργαστήριο του χώρου «Οίκος Οινοποιίας Καρακεζίδη» από 1 έως 21 Σεπτεμβρίου. Μέσα σε αυτές τις τρεις εβδομάδες οι καλλιτέχνες δημιούργησαν και έψησαν την πρώτη συλλογή κεραμικών έργων.
Το μεγάλο στοίχημα πλέον των οργανωτών και του κ. Καρακεζίδη είναι η δημιουργία ενός μουσείου κεραμικής στην Ανάπα, αλλά και η πραγματοποίηση ενός διεθνούς συμποσίου στον Βόλο.

Βολιώτισσα στο συμπόσιο
Η κ. Ευτυχία Μώρου, ιδιωτικός υπάλληλος, σπουδάστρια στο ΙΙΕΚ Δήμου Βόλου στην Κεραμική, μίλησε στη «Θ» για την εμπειρία της συμμετοχής στο διεθνές συμπόσιο στην Ανάπα της Ρωσίας.
«Για το συμπόσιο έμαθα μέσω της σχολής που είχε επικοινωνήσει με την κ. Ελένη Καρακεζίδη και έτσι δήλωσα συμμετοχή» τονίζει η ίδια για να συμπληρώσει: «Η εμπειρία ήταν πρωτόγνωρη, αν και δύσκολα λίγο στην αρχή, επειδή δεν γνώριζα τη γλώσσα, σε ένα διαφορετικό μέρος και με διαφορετική κουλτούρα».
Η κ. Ευτυχία Μώρου επισήμανε ότι η ίδια είναι ακόμα στο στάδιο της εκπαίδευσης, ενώ οι συμμετέχοντες στο συμπόσιο ήταν όλοι επαγγελματίες κεραμιστές με την προσαρμογή να είναι δύσκολη, αλλά όλοι ήταν φιλόξενοι και μου έδειξαν πράγματα μαθαίνοντας νέες τεχνικές. Η εμπειρία ήταν πολύ δυνατή».
Ο φούρνος που κατασκευάστηκε ήταν χτιστός με πυρότουβλα, με τρεις κάμαρες-δωμάτια και με την κυκλοφορία της φωτιάς και της στάχτης να γίνεται από το ένα δωμάτιο στο άλλο, ενώ αποτελούσε μια ιδιαίτερη διαδικασία εξηγεί η ίδια.
Σύμφωνα με την κ. Ευτυχία Μώρου, ο κ. Κλοντ Όσανζ, γνώστης και κατασκευαστής του φούρνου, τους έδειξε όλα τα μυστικά, ενώ τόνισε ότι οι συμμετέχοντες κεραμιστές ήταν από Ρωσία, Γαλλία, Γεωργία και Ελλάδα, χωρισμένοι σε ομάδες.

Η Ευτυχία Μώρου, ιδιωτικός υπάλληλος, σπουδάστρια στο ΙΙΕΚ Δήμου Βόλου στην Κεραμική, με τον Γάλλο Κλοντ Όσανζ, κεραμιστή και ειδικό χτίστη καμινιών

Τέλος η ίδια επισήμανε ότι η γλώσσα δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο και η τέχνη δημιουργεί διαύλους επικοινωνίας.
Ο κ. Κλοντ Όσανζ, κεραμιστής και ειδικός χτίστης καμινιών, ανέφερε ότι για το συμπόσιο έμαθε μέσω ενός κοινού γνωστού, ο οποίος ήταν διαχειριστής ενός άλλου συμποσίου και στο οποίο ο Κλοντ έχτισε έναν φούρνο. Του πρότειναν αν ήταν δυνατόν να χτίσει έναν φούρνο στο συμπόσιο στην Ανάπα της Ρωσίας και έτσι γνωρίστηκε με τον Γιάννη Καρακεζίδη και έμαθε για το πρότζεκτ του.
Ο ίδιος ανέφερε ότι έχει χτίσει πάνω από 15 φούρνους στον κόσμο, ενώ στη Ρωσία είναι ο τρίτος που κατασκεύασε. Όσον αφορά στο διεθνές συμπόσιο ανέφερε ότι «ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η μίξη κρασιού και κεραμικής, ενώ ιστορικά αυτά τα δύο έχουν συνδεθεί και έτσι πίστεψα ότι το μέρος ήταν το κατάλληλο για να συνδεθούν το κρασί με την κεραμική».
Ο κ. Κλοντ Όσανζ ελπίζει ότι θα δημιουργηθεί ένα παρόμοιο συμπόσιο και στον Βόλο δίνοντας την υπόσχεση ότι θα βρεθεί στην πόλη για να πάρει μέρος, ενώ σημείωσε ότι η κεραμική στην Ελλάδα έχει μεγάλη ιστορία αιώνων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το