Τοπικά

Συντήρηση του μεταβυζαντινού μνημείου της Μονής Παναγίας Κεχριά Σκιάθου

87e56f21-8e2e-4777-9628-6381620fd472

Επιτελείο επιστημόνων επισκέφθηκε τη Σκιάθο, για δεύτερη φορά το διάστημα 7 με 14 Ιουνίου 2016, για τη συλλογή στοιχείων που απαιτεί η σύνταξη των μελετών συντήρησης των τοιχογραφιών και του τέμπλου του μνημείου, ενώ είχε ήδη προηγηθεί στις 22 και 23 Μαρτίου 2016, η αυτοψία στο μνημείο.
Οι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν από τους εξειδικευμένους επιστήμονες της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, κα Χριστίνα Σπεράντζα και κ. Πέτρο Πρόκο, και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας κ. Μανώλη Διονυσίου, ήταν οι εξής: σχεδιαστική και φωτογραφική τεκμηρίωση της παθολογίας, μετρήσεις επιφανειακής υγρασίας, συλλογή υγροθερμικών καταγραφών, επί τόπου μικροσκοπία, δειγματοληψία αλάτων και εφαρμογή πρώτων σωστικών μέτρων. Στην επόμενη φάση θα συνταχθεί η μελέτη συντήρησης του μνημείου, η οποία αφού εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες θα μπορέσει να εκτελεστεί.
Χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες της Προϊσταμένης του Τμήματος Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιολογικών Χώρων, Μνημείων, Αρχαιογνωστικής Έρευνας και Μουσείων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας, κ. Άννας Γιαλούρη, για πρώτη φορά συνεργάζονται οι τρεις παραπάνω Υπηρεσίες για τη συντήρηση μνημείου στη Σκιάθο.

1c5ef85b-ab9d-400e-9ab1-a47026375f76
Η Μονή Παναγία Κεχριά είναι ιστορικό μοναστήρι της Σκιάθου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, χαρακτηρισμένο ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο Πολιτισμού, (ΦΕΚ 644Β΄/2-10-1965). Η κακή κατάσταση διατήρησης του καθολικού, που αντιμετωπίζει σοβαρά και πιεστικά προβλήματα και η κατάσταση διατήρησης των τοιχογραφιών, στάθηκαν αφορμή να ενεργοποιηθεί ο Σύλλογος με την άδεια του ηγούμενου της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού πατέρα Ιωσήφ.
Το μόνο οικοδόμημα της Μονής, που δεν καταστράφηκε και διατήρησε την αρχική του μορφή είναι το καθολικό, που ανήκει στον τύπο των μικρών μονόχωρων τρουλαίων ναών με πλευρικές κόγχες. Το καθολικό είναι κατάγραφο με τοιχογραφίες βυζαντινής τεχνοτροπίας που ιστορήθηκε κατά τον 18ο αιώνα, οι τοιχογραφίες χαρακτηρίζονται από εικονογραφική πληρότητα, μνημειακότητα και καλλιτεχνική ποιότητα, ανάμεσα στις τοιχογραφίες ξεχωρίζει η Πλατυτέρα, με το υποβλητικό της βλέμμα και τη δυτικότροπη τεχνοτροπία, ενώ χαρακτηριστική είναι αυτή που απεικονίζει τον ιερομόναχο Γρηγόριο Άννη να προσφέρει εκκλησία, προφανώς το καθολικό της Παναγίας της Κεχριάς, αφού υπήρξε ηγούμενος της Μονής στα μέσα του 18ου αιώνα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το υψηλής τέχνης ξυλόγλυπτο τέμπλο του τέλους του 18ου αι, κατασκευασμένο σύμφωνα με την τριμερή καθ’ύψος διάρθρωση των μεταβυζαντινών τέμπλων με έξεργο ξυλόγλυπτο διάκοσμο.
Μεγάλης σπουδαιότητας είναι οι δεσποτικές εικόνες του τέμπλου, οι οποίες μαζί με το βυμόθυρο του τέμπλου, φυλάσσονται στο Μουσείο της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου της Σκιάθου, ανάμεσά του ξεχωρίζει η εικόνα “Ρόδον το Αμάραντο”, εικόνα απεικονίζει τη Υπεραγία Θεοτόκο βρεφοκρατούσα, με κεντρικό σύμβολο της το Ρόδο.

Μετά από σχετικό αίτημα του Συλλόγου, προς τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, έγινε εφαρμογή πρώτων σωστικών μέτρων στην τοιχογραφική σύνθεση που σώζεται στην κόγχη της προθέσεως με θέμα την άκρα ταπείνωση, στο ερείπιο της Μονής Ευαγγελισμού στο Κάστρο (15ος αιώνας).

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το