Τοπικά

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης της Ζέττας Μακρή στη «Θ»

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης για την εκπαιδευτική επικαιρότητα παραχωρεί σήμερα στη «Θ» η υφυπουργός Παιδείας, βουλευτής της Ν.Δ. κ. Ζέττα Μακρή, η οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων στην αξιολόγηση, στις αντοχές των σχολείων απέναντι στην πανδημία, στις προσλήψεις, στον σύγχρονο ρόλο του εκπαιδευτικού, στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, στην επαγγελματική εκπαίδευση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό στα σχολεία, ενώ μας αποκαλύπτει και την πιο συγκινητική στιγμή που έζησε με μαθητές.

Μετά από ενάμιση μήνα μαθημάτων στα σχολεία, τα κρούσματα έχουν μια αυξητική τάση. Ανησυχείτε ότι μπορεί να οδηγηθούμε ξανά σε κλείσιμο των σχολικών μονάδων και στην επιστροφή της τηλεκπαίδευσης;
Το βλέπουμε καθημερινά ότι η πανδημία εξακολουθεί να αποτελεί μια δυναμική κατάσταση.
Από τις 13 Σεπτεμβρίου που ξεκίνησε η σχολική χρονιά, έχω βρεθεί σε πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα, στη Φλώρινα, τη Σαμοθράκη, την Καλαμαριά, το Ωραιόκαστρο, τη Σύμη, σχολεία της Μαγνησίας και της Αττικής.
Παντού παρατήρησα, με ιδιαίτερη ικανοποίηση, ότι εκπαιδευτικοί και μαθητές εφαρμόζουν υποδειγματικά τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Στόχος όλων μας είναι η σχολική χρονιά να κυλήσει με ασφάλεια και τα σχολεία μας να παραμείνουν ανοιχτά.
Με βάση τα πρωτόκολλα που ισχύουν, τα τμήματα στα σχολεία θα αναστέλλουν τη διά ζώσης λειτουργία τους και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης όταν σε αυτά εντοπιστούν, ταυτόχρονα, επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19 σε παραπάνω από τους μισούς (50%+1) μαθητές.
Το υπουργείο Παιδείας μετουσιώνει σε πολιτική απόφαση τις εισηγήσεις των ειδικών, σε στενή συνεργασία και με σεβασμό στις επιστημονικές και εμπεριστατωμένες υποδείξεις τους.
Ακολουθούμε τη διεθνή τάση και πρακτική για αυξημένο έλεγχο και διασφαλίζουμε τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας.
Ωστόσο, τα σχολεία μας αποτελούν τον καθρέπτη της κοινωνίας, όπως πολύ εύστοχα έχει αναφέρει η υπουργός κ. Κεραμέως, όπου έχουμε, δηλαδή, χαμηλότερη εμβολιαστική κάλυψη τα κρούσματα είναι υψηλότερα.
Στο σημείο αυτό, να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς μας, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για την άμεση ανταπόκριση στο εμβολιαστικό πρόγραμμα σε ποσοστό που έχει ξεπεράσει, ήδη, το 83%. Επιπλέον, υπολογίζουμε και το ποσοστό εκπαιδευτικών της τάξης του 5%, που έχουν νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο, όποτε και προκύπτει το ποσοστό του 88% κάλυψης της εκπαιδευτικής κοινότητας απέναντι στον κορωνοϊό.
Εξακολουθούμε να απευθύνουμε έκκληση στους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς να σπεύσουν να αξιοποιήσουν την ασπίδα προστασίας από τον κορωνοϊό.
Παράλληλα, προτρέπουμε τους γονείς να συμβουλευτούν τον παιδίατρό τους, να εμβολιάσουν τα παιδιά τους και να επωφεληθούν από το τεράστιο αυτό δώρο της επιστήμης.

Φέτος διορίστηκαν ως μόνιμοι πάνω από 11.500 εκπαιδευτικοί στη γενική εκπαίδευση. Υπάρχει σχεδιασμός για νέους μόνιμους διορισμούς την επόμενη διετία ή τα κενά θα καλύπτονται με αναπληρωτές; Φέτος πόσες προσλήψεις αναπληρωτών έχει τη δυνατότητα να κάνει το υπουργείο Παιδείας;
Είμαι πολύ χαρούμενη που πραγματοποιήσαμε, φέτος, σχεδόν 12.000 μονίμους διορισμούς εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης και πέρυσι 4.500 διορισμούς στην ειδική αγωγή, τους πρώτους στα εκπαιδευτικά χρονικά.
Πέραν των 31.638 αναπληρωτών που έχουν, ήδη, προσληφθεί για τη σχολική χρονιά 2021-2022, προχωρήσαμε, την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, σε 2.500 νέες προσλήψεις για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Θα ακολουθήσουν, τις προσεχείς ημέρες, ακόμα 3.000 προσλήψεις, που θα καλύψουν πραγματικές ανάγκες. Αυτά είναι τα απτά αποτελέσματα των συντονισμένων και μεθοδευμένων παρεμβάσεων της υπουργού κ. Νίκης Κεραμέως προς το υπουργείο Εσωτερικών.
Η κάλυψη των αναγκών είναι μια δυναμική διαδικασία και οι ανάγκες προκύπτουν καθημερινά, όταν έχεις να διαχειριστείς 180.000 εκπαιδευτικούς.

Οι εκπαιδευτικοί που αντιδρούν στην αξιολόγηση, υποστηρίζουν ότι πρώτον, θα κατηγοριοποιήσει τα σχολεία και δεύτερον, είναι ως διαδικασία πολύ γραφειοκρατική. Τι τους απαντάτε;

Μπορώ με ικανοποίηση να σας αναφέρω ότι πάνω από 8.000 σχολεία έχουν προχωρήσει στην πρώτη φάση της αξιολόγησης. Αναμένουμε τη συμμετοχή και των υπόλοιπων σχολικών μονάδων σε μια αξιολόγηση προς όφελος της εκπαίδευσης και της σχολικής ζωής.
Έχουμε τονίσει, πολλές φορές, ότι η αξιολόγηση έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και διαβεβαιώνουμε ότι δεν υπάρχει θέμα απολύσεων ή περικοπής κονδυλίων στα σχολεία.
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των σχολικών μονάδων είναι βασική προϋπόθεση για τη συνολική αναβάθμιση των σχολείων.
Εισάγουμε την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών στην κοινή λογική ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί, εάν δεν αξιολογηθεί.
Στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς μας, αναγνωρίζουμε το υψηλό επίπεδό τους, τα προσόντα τους και εκτιμούμε τη συνεργασία τους.
Και σε αυτή τη διαδικασία ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι σημαντικός και νευραλγικός, καθώς είναι εκείνοι που θα καταγράψουν την πορεία του εκπαιδευτικού έργου πάνω σε συγκεκριμένους άξονες, όπως η εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων, η ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον, η εξωστρέφεια.
Η αξιολόγηση προϋποθέτει, σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο και τη σχετική υπουργική απόφαση, εξειδικευμένη, για κάθε σχολείο, καταγραφή επί συγκεκριμένων αξόνων, κατόπιν συνεδρίασης και ομαδικών δράσεων των εκπαιδευτικών.
Μετά από τις επιμορφώσεις σχετικά με τις αξιολογήσεις, επιλέγονται τα νέα στελέχη, που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες, θα ξεκινήσει η υλοποίηση και της ατομικής αξιολόγησης, ώστε να επιβραβευτούν οι εκπαιδευτικοί και να δοθούν κίνητρα βελτίωσης, μέσω επιμόρφωσης, σε όσους μπορούν να αποδώσουν περισσότερο.
Είμαστε εδώ για να αναδείξουμε το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό υλικό σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και δομές.

Φέτος ιδρύθηκαν στη Μαγνησία τέσσερα πειραματικά και δύο πρότυπα σχολεία. Είστε ικανοποιημένη από την ανταπόκριση των μαθητών να παρακολουθήσουν τους νέους αυτούς θεσμούς στην περιοχή μας;
Πιστοί στο όραμά μας για ποιοτική εκπαίδευση, ενισχύσαμε και συνεχίζουμε να ενισχύουμε τον θεσμό των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων.
Αξιοποιούμε την ευκαιρία αναβάθμισης των σχολείων με υψηλά παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια και χαίρομαι που τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και στην περιοχή της Μαγνησίας έτυχαν της αναγνώρισης που δικαιούνται.
Βασική στόχευση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτέλεσε αφενός η λειτουργία πρότυπων και πειραματικών σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, τα Ιόνια Νησιά και τη Στερεά Ελλάδα, και αφετέρου η αύξηση και υποστήριξη των σχολείων ανά βαθμίδα σε όλες τις Περιφέρειες.
Ζητούμενο είναι τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία να συμβάλλουν στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.
Αναβαθμίζοντας τα σχολεία μας, δίνουμε νέα προοπτική στην εκπαίδευση και τους νέους και τις νέες της χώρας μας.

Στο πολεοδομικό συγκρότημα υπάρχουν αρκετά τμήματα με 25 μαθητές, την ώρα που λόγω της πανδημίας εκπαιδευτικοί ζητούν τμήματα με μάξιμουμ δεκαπέντε μαθητές. Θεωρείτε ότι είναι ασφαλές να υπάρχουν 25 μαθητές σε μια αίθουσα;
Η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, των μέτρων πρόληψης και προστασίας, η τακτική διενέργεια test διασφαλίζουν τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας.
Σύμφωνα με τον κ. Γκίκα Μαγιορκίνη, επίκουρο καθηγητή Επιδημιολογίας και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, «όλα τα στατιστικά μοντέλα δείχνουν ότι οι πιο αποτελεσματικές πολιτικές ελέγχου της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες είναι το συχνό test, η χρήση της μάσκας και ο έλεγχος για συμπτώματα, ενώ η λιγότερο αποδοτική είναι η μείωση της πυκνότητας των μαθητών. Μαθηματικά μοντέλα του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, στα οποία κάνει αναφορά και ο ECDC, υπολόγισαν ότι για να επιτευχθεί 40% μείωση της μετάδοσης στις σχολικές αίθουσες μέσω μείωσης της πυκνότητας, θα πρέπει οι μαθητές να χωριστούν στα τρία και να πηγαίνουν εκ περιτροπής κάθε τρεις ημέρες σχολείο εναλλάξ. Αντιθέτως, μέσω του καθολικού test μία φορά την εβδομάδα επιτυγχάνεται 70% μείωση της μετάδοσης».
Ως προς το ποσοστό των τμημάτων γενικής παιδείας στις δημόσιες σχολικές μονάδες, μόνο ένα 4,53% έχει πάνω από 25 μαθητές/μαθήτριες.

Μιλήστε μας για τον ρόλο του εκπαιδευτικού στο νέο σχολείο.
Στο υπουργείο Παιδείας εργαζόμαστε συστηματικά, κτίζουμε, μεθοδικά και συντονισμένα, το σύγχρονο σχολείο, με νέα φιλοσοφία και επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό μας με γνώμονα το όφελος της μαθητικής κοινότητας.
Εξασφαλίζουμε για τους εκπαιδευτικούς μας ένα σχολείο απελευθερωμένο από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και δεσμεύσεις, με μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας και ελευθερίας.
Ένα σχολείο που δίνει δυνατότητες και βήμα στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν δημιουργικές πρωτοβουλίες, να απεγκλωβιστούν από τους παρωχημένους περιορισμούς του παρελθόντος, να φέρουν και να εφαρμόσουν καλές πρακτικές στις σχολικές μονάδες.
Ένα σχολείο όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέγουν μέσα από εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια ποιο είναι το κατά την κρίση τους καλύτερο για τη διδασκαλία των μαθητών τους, να ενθαρρύνουν τη λειτουργία ενδοσχολικών ή/και διασχολικών ομίλων, να επιλέγουν τον αριθμό, τα κριτήρια, τη συχνότητα και τη χρονική διάρκεια της αξιολόγησης των μαθητών τους, να επιτύχουν την καλύτερη οργάνωση και συνεργασία του εκπαιδευτικού προσωπικού με τη θέσπιση ενδοσχολικών συντονιστών τάξης και μαθημάτων, μεντόρων και συμβούλων αξιοποιώντας την εμπειρία, τις σπουδές και τις ιδιαίτερες ικανότητες των εκπαιδευτικών.
Ενισχύουμε έμπρακτα τη θέση των εκπαιδευτικών μας με περισσότερη αυτονομία στα σχολεία, τους δείχνουμε ουσιαστική και έμπρακτη εμπιστοσύνη και τους παρέχουμε τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά και πιο ελεύθερα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας.
Ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα υιοθετεί και στηρίζει το νέο περιβάλλον μάθησης, που διαμορφώνει ο διεθνής προσανατολισμός, και καλείται να βοηθήσει τους μαθητές του, από πολύ νωρίς, να αναπτύξουν δεξιότητες, μέσα από παιδαγωγικές διδακτικές προσεγγίσεις και με τη χρήση σύγχρονου και εξειδικευμένου υλικού προσαρμοσμένου στην ηλικιακή ομάδα των μαθητών.

Στην αγορά εργασίας αναζητούν καταρτισμένους τεχνίτες και δεν μπορούν να βρουν, ενώ αρκετοί πτυχιούχοι παραμένουν άνεργοι. Μήπως πρέπει να ενδυναμώσουμε τον επαγγελματικό προσανατολισμό στο σχολείο;
Εισάγουμε μια ανανεωμένη και σύγχρονη φιλοσοφία γύρω από την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που ανταποκρίνεται στις επιθυμίες των μαθητών και τις παγκόσμιες επαγγελματικές προκλήσεις, παρέχοντας γνώσεις σε σύγχρονους κλάδους υψηλής ζήτησης.
Με τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ της χώρας, με τα πρώτα 5 Πειραματικά ΙΕΚ και τα 5 πρώτα Θεματικά ΙΕΚ. Με ενίσχυση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και τη δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού, μέσω του οποίου οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων μπορούν να οδηγηθούν σε πάνω από 50 επιλεγμένες, σύγχρονες ειδικότητες υψηλής ζήτησης στην αγορά εργασίας στα αναβαθμισμένα δημόσια ΙΕΚ.
Ανταποκρινόμαστε στις ολοένα αυξανόμενες προκλήσεις του 21ου αιώνα και δρομολογούμε την άμεση διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την πραγματική οικονομία, προκειμένου να αποτελέσει συνειδητή επιλογή και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής.
Επιδιώκουμε με τον τρόπο αυτό να δώσουμε απάντηση σε ακόμα ένα οξύμωρο: Την ίδια ώρα συνυπάρχουν σημαντική ανεργία νέων και αυξημένη ζήτηση για ορισμένες ειδικότητες στην αγορά εργασίας, χωρίς ωστόσο να υπάρχει αντίστοιχη προσφορά.
Τα στατιστικά στοιχεία υπογραμμίζουν την ανάγκη αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που εμφανίζεται ελλειμματική, με μόλις το 28% των σπουδαστών της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να την επιλέγει, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 47%.
Διασφαλίζουμε ίσες ευκαιρίες, παρέχοντας πολλές και ποιοτικές εναλλακτικές διαδρομές ανέλιξης σε κάθε παιδί, μέσω της ουσιαστικής αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η ελληνική κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων εργάζεται επισταμένα για την ισχυροποίηση και επίτευξη του κεντρικού της στόχου: Την ανάδειξη της εκπαίδευσης ως μοχλού ανάπτυξης της κοινωνίας και της οικονομίας.

Στις περυσινές πανελλαδικές εξετάσεις χιλιάδες υποψήφιοι έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω της βάσης. Πιστεύετε ότι είναι ένα δίκαιο μέτρο;
Είναι αλήθεια ότι η αναβάθμιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής προκάλεσε κριτική και αντιδράσεις.
Ο στόχος του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, είναι ξεκάθαρος. Θέλουμε φοιτητές, αλλά θέλουμε και αποφοίτους. Δεν θέλουμε να εγκλωβίζονται οι νέοι μας σε ένα πανεπιστήμιο, από το οποίο δε θα καταφέρουν να αποφοιτήσουν.
Με την ελάχιστη βάση εισαγωγής θέλουμε, από τη μια, να εξαλείψουμε παθογένειες που ισχύουν μέχρι σήμερα, καθώς εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 0,6 στα 20, με, σχεδόν, το 30% των φοιτητών να μην αποφοιτά ποτέ, και από την άλλη, να εξασφαλίσουμε περισσότερες και καλύτερες επιλογές, πιο κοντά στις κλίσεις, τα ταλέντα και τις επιθυμίες των νέων.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις παρέχουν μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στα Πανεπιστήμια να καθορίζουν τους όρους εισαγωγής σε αυτά. Παράλληλα, ενισχύουν την επιτυχή φοίτηση, δεδομένου ότι η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, σε τμήματα πρώτων προτιμήσεων θα αποτελεί συνειδητή και στοχευμένη επιλογή, αλλά, ταυτόχρονα, οδηγούν στην έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών με ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης και στη γρηγορότερη ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας.

Ποιο είναι το πιο συγκινητικό ή ξεχωριστό που ακούσατε ή είδατε επισκεπτόμενη ένα σχολείο;
Θα μοιραστώ μαζί σας μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία με το 4ο Νηπιαγωγείο Βόλου και το Νηπιαγωγείο Γλαύκης Ξάνθης, που, την Τρίτη 15 Ιουνίου, πραγματοποίησαν διαδικτυακή εκδήλωση αδελφοποίησης, στην οποία είχα το προνόμιο να συμμετέχω.
Τα παιδιά των δυο Νηπιαγωγείων διαδέχονταν το ένα το άλλο παρουσιάζοντας τις πρωτότυπες δημιουργίες, που είχαν ετοιμάσει, ειδικά για την περίσταση, ενώ κράτησαν για το τέλος μια μοναδική μουσική σύμπραξη πάνω στο τραγούδι «Γλυκό Καλοκαιράκι».
Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Βόλου τραγουδούσαν και τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Γλαύκης, σε εκπληκτικό συγχρονισμό, απέδωσαν τους στίχους του τραγουδιού στην ελληνική νοηματική γλώσσα σε μια σπάνια στιγμή για όλους.
Στους μαθητές της Γλαύκης και του Βόλου, υποσχέθηκα, ότι, μόλις οι υγειονομικές συνθήκες το επιτρέψουν, θα πραγματοποιήσουμε όλοι μαζί τη διαδρομή από τον Βόλο στη Γλαύκη και πάλι πίσω, ώστε να ολοκληρώσουμε την αδελφοποίηση επισκεπτόμενοι τους δυο τόπους, από όπου προέρχονται όλοι αυτοί οι μικροί συμμαθητές στο μεγάλο σχολείο της κοινωνίας και της ζωής.
Εκείνη την ημέρα όλοι γίναμε πιο πλούσιοι, πιο σοφοί, πιο άνθρωποι. Γιατί διδαχθήκαμε την αξία της κοινής πορείας, της συναισθηματικής υποστήριξης, της αληθινής και αγνής φιλίας που ξεκινά σε μια τόσο τρυφερή ηλικία και θα συνοδεύει τα παιδιά μας σε όλη τους τη ζωή.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το