Πολιτισμός

«Σπείρα»: Μύηση στα μυστικά της φρέσκιας μπύρας

Της ΒΙΟΛΕΤΤΑΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ

Η ζυθοποιία φρέσκιας απαστερίωτης «Σπείρα» δημιουργήθηκε το 2018 στη Σκόπελο, που είναι και η έδρα της, ενώ μετρά πέντε χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Επεξεργάζεται τέσσερα διαφορετικά είδη, με την προοπτική στο μέλλον να παραχθούν πολλά περισσότερα.
Ο ζυθοποιός Κωνσταντίνος Λεμονής μιλά για την παραγωγή της φρέσκιας μπύρας, την ανάγκη στήριξής της, όπως και των τοπικών προϊόντων.
Από πού γίνεται η προμήθεια της ποικιλίας και της πρώτης ύλης;
Ο κ. Λεμονής τόνισε πως «οι πρώτες ύλες είναι ο λυκίσκος, η βύνη και το κριθάρι. Τη βύνη και το κριθάρι τα προμηθευόμαστε από την εταιρεία Βεργίνα, η οποία έχει στην ιδιοκτησία της αρκετά στρέμματα που καλλιεργεί και τροφοδοτεί την εγχώρια αγορά. Τον λυκίσκο τον προμηθευόμαστε από εισαγωγές κυρίως από Αγγλία, Αμερική και Γερμανία».
Ποιες δυσκολίες έχει αντιμετωπίσει στο όλο εγχείρημα; «Οι δυσκολίες είναι πολλές, πάρα πολλές. Όσον αφορά στην προμήθεια των πρώτων υλών, η συνεργασία με τη Βεργίνα είναι πολύ καλή, υπάρχει απόθεμα και τροφοδοτεί την αγορά χωρίς κανένα πρόβλημα, εάν εξαιρέσουμε την άνοδο της τιμής των πρώτων υλών που την τελευταία περίοδο έχει αγγίξει το 100% της αρχικής τους αξίας. Επίσης η τοποθέτηση της εταιρείας στην αγορά είναι ικανοποιητική.
Όμως, το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η επιχείρηση είναι η γραφειοκρατία του δημοσίου, κυρίως όσον αφορά στην παραγωγή ζύθου στην Ελλάδα, που είναι δαιδαλώδης.
Οφείλω όμως να σημειώσω πως η Χημική Υπηρεσία του Βόλου είναι πολύ βοηθητική και δείχνει κατανόηση στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την παραγωγή μπύρας.
Το κομμάτι της παραγωγής απαιτεί γνώση χειρισμού που αφορά βαρύ βιομηχανικό εξοπλισμό και προσήλωση στην καθαριότητα του εξοπλισμού κατά τη διάρκεια της παραγωγής, έτσι ώστε το προϊόν να ταξιδεύει με ασφάλεια στον καταναλωτή.
Το παραμικρό πρόβλημα μπορεί να αχρηστέψει την μπύρα. Στο κομμάτι της αποθήκευσης και της διανομής, επειδή η δική μας μπύρα είναι απαστερίωτη, δηλαδή αφιλτράριστη φρέσκια μπύρα, δηλαδή δεν την έχουμε «κακοποιήσει» ώστε να παρατείνεται η διάρκειά της, αποθηκεύεται σε συνθήκες όχι πάνω από 15 βαθμούς κελσίου και κυρίως σε ψυγείο σε θερμοκρασία 2-4 βαθμούς κελσίου.
Επίσης υπάρχει θέμα με την κατανάλωση, διότι η δική μας μπύρα είναι πίσω σε σχέση με την κλασική μπύρα, δεν είναι εύκολο προϊόν, έχουμε ακόμη πολύ χρόνο για να αρχίσει η κατανάλωση της φρέσκιας μπίρας, διότι ο καταναλωτής έχει συνηθίσει να καταναλώνει μια μπύρα, έχει συνηθίσει σε μπύρες βιομηχανικού τύπου, έτσι χρειάζεται χρόνος για να επενδύσει κάποιος στην ποιότητα.

Πώς αντιμετωπίζει η επιχείρηση τον ανταγωνισμό από άλλες μπύρες; «Πρωτίστως ο ανταγωνισμός δεν είναι εύκολος, με την έννοια ότι εμείς δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τις μπύρες βιομηχανικού τύπου, διότι το δικό μας προϊόν είναι φρέσκο γνήσιο και παράγεται σε σχετικά μικρές ποσότητες σε σχέση με τη μαζική παραγωγή της βιομηχανικής μπύρας. Στόχος μας είναι να κάνουμε τον καταναλωτή να προτιμήσει τη φρέσκια μπύρα και να την αγοράσει.
Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό των πολυεθνικών με τη βιομηχανοποιημένη μπύρα, διότι μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό προϊόν» απαντά ο κ. Λεμονής.
Τι προτιμούν οι καταναλωτές; «Οι καταναλωτές προτιμούν κάποια προϊόντα δικά μας που βρίσκονται πιο κοντά σε βιομηχανοποιημένες μπύρες, κατά βάση πιο εύπεπτα προϊόντα που δεν διαφοροποιούνται από την μπύρα όπως τη γνωρίζει. Δηλαδή για παράδειγμα μια χρυσαφένια μπύρα που δεν διαφοροποιείται από τη βιομηχανοποιημένη, μια αρωματική μπύρα, μια μαύρη μπύρα, αλλά και μια μπύρα με πικρή γεύση και φαίνεται να προτιμά μπύρες πιο εύπεπτες, πιο κοντά στη βιομηχανοποιημένη μορφή τους. Τώρα σιγά σιγά τη μαθαίνει τη φρέσκια μπύρα, έχει πολύ δρόμο ακόμα για να καθιερωθεί στην αγορά.
Το μυστικό βρίσκεται στο να μην γίνεται έκπτωση στη χρήση των πρώτων υλών, δηλαδή αυτό που συμβαίνει είναι ότι κατά 95% η προμήθεια από τη Βεργίνα, οι λυκίσκοι που απαιτούνται σε κάθε συνταγή, η καλή αποθήκευση και το καλό σερβίρισμα.
Φυσικά το σερβίρισμα δεν θα πρέπει να γίνεται σε παγωμένα ποτήρια, η κατανάλωση να γίνεται σε θερμοκρασία περίπου 3-4 βαθμών, για να μπορεί κανείς να αντιληφθεί τα βασικά συστατικά της μπύρας.
Στόχος είναι να φέρουμε τον κόσμο κοντά στη φρέσκια απαστερίωτη μπύρα και να μάθει να στηρίζει τα τοπικά προϊόντα» σημείωσε ο κ. Λεμονής.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το