Τοπικά

“Πρόσωπο με πρόσωπο” στα δικαστήρια πολίτες και ΑΓΕΤ για το RDF – Σε ένα μήνα η απόφαση

Στη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς των δεματίων που περιέχουν rdf και στον τρόπο μετακίνησης του φορτίου από το πλοίο έως τις αποθήκες του εργοστασίου, επικεντρώθηκε η συζήτηση για την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν πολίτες και φορείς του Βόλου κατά της ΑΓΕΤ, προκειμένου να σταματήσουν οι εκφορτώσεις rdf. Ως μάρτυρες εξετάστηκαν ο πρώην επιστημονικός σύμβουλος της Νομαρχίας σε θέματα περιβάλλοντος Γιώργος Κουμπαρέλος και από την πλευρά της ΑΓΕΤ ο διευθυντής του εργοστασίου Μιχαήλ Βλάχος. Οι πολίτες και οι φορείς εκπροσωπήθηκαν από επτά δικηγόρους και το εργοστάσιο από τρεις.

Η εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων ξεκίνησε στις 10:10 το πρωί σε ήρεμο κλίμα, αν και δύο φορές απαιτήθηκε η παρέμβαση του προέδρου της έδρας για σχόλια που ακούγονταν από το κοινό, τη στιγμή που εξεταζόταν ως μάρτυρας ο κ. Βλάχος.

Οι δικηγόροι της ΑΓΕΤ υπέβαλαν ένσταση κατά της πρόσθετης παρέμβασης, επισημαίνοντας ότι μόνο ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος έχει δικαίωμα να εκπροσωπεί πολίτες και όχι οι τοπικοί ιατρικοί σύλλογοι, για να απαντήσει ο δικηγόρος της Επιτροπής ότι ο τοπικός Ιατρικός Σύλλογος έχει τις προϋποθέσεις να εκπροσωπεί πολίτες.
Πρόσθετη παρέμβαση κατέθεσε επίσης ο δικηγόρος Ν. Παπαπέτρου για λογαριασμό 60 πολιτών και της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας Μαγνησίας, δηλώνοντας ότι έχουν έννομο συμφέρον. Οι δικηγόροι της ΑΓΕΤ ισχυρίστηκαν ότι το πολιτικό δικαστήριο δεν μπορεί να μπει στην ουσία διοικητικών πράξεων όπως οι Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).

Ο κ. Κουμπαρέλος ανέφερε ότι ότι έχουν διαπιστωθεί πλημμέλειες στον τρόπο εκφόρτωσης του RDF από την Ιταλία στις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ και ότι η διαδικασία δεν συμβαδίζει απόλυτα με όσα περιγράφονται στην ΑΕΠΟ, φέρνοντας ως παράδειγμα τους ανοιχτούς ταινιόδρομους. Σε ερώτηση των δικαστών σχετικά με τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτή η διαδικασία, ο κ. Κουμπαρέλος απάντησε ότι αν κάποια συσκευασία πέσει στη θάλασσα, θα υπάρξει θαλάσσια ρύπανση. «Ο μεγάλος κίνδυνος, ωστόσο, είναι η ίδια η καύση σκουπιδιών», είπε ο ίδιος και ο δικηγόρος της ΑΓΕΤ τον διέκοψε λέγοντας ότι η συγκεκριμένη δίκη δεν αφορά την καύση αλλά την εκφόρτωση του RDF.
Ο περιβαλλοντολόγος σημείωσε ότι για την εκφόρτωση του rdf απαιτείται ειδικός γερανός με δαγκάνα και επισήμανε τον κίνδυνο καταστροφής του “πακέτου”, όπως επίσης και το γεγονός ότι η μελέτη προβλέπει κλειστό υπέργειο ή υπόγειο ταινιόδρομο μεταφοράς του. “Μέχρι πρότινος ήταν ανοιχτός. Μετά τοποθετήθηκε πλαστικό δίχτυ” δήλωσε. Πρόσθεσε πως η μεταφορά των δεματίων δεν γίνεται με κλειστά φορτηγά, όπως προβλέπεται, και δεν αποθηκεύεται σε κλειστές αποθήκες.
“Πρόκειται για ένα υλικό που είναι επικίνδυνο, είναι απόβλητο”, δήλωσε και συμπλήρωσε πως δεν γίνεται έλεγχος για ραδιενέργεια. Ακόμη, είπε ότι έχει μάθει για μεταφορές που γίνονται τις βραδινές ώρες.

Οι δικηγόροι-εκπρόσωποι των πολιτών επικεντρώθηκαν στους κινδύνους που προκαλούνται από τη μη τήρηση της ΑΕΠΟ αλλά και στις επιπτώσεις που θα επιφέρει τυχόν ατύχημα κατά τη μεταφορά του rdf στο περιβάλλον και στην υγεία των πολιτών.
Από την πλευρά τους οι δικηγόροι της ΑΓΕΤ τόνισαν πως η ΑΕΠΟ του 2017 αναφέρει ότι το rdf είναι μη επικίνδυνο απόβλητο, πως η ΑΓΕΤ ελέγχεται συνεχώς και πως στο πόρισμα του Κλιμακίου Ελέγχου Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν διαπιστώθηκε υποβάθμιση του περιβάλλοντος. “Κάθε φορά που έρχεται καράβι μας ελέγχουν και μας βρίσκουν σύμφωνους με την ΑΕΠΟ”, δήλωσε ενώ ο κ. Κουμπαρέλος αναφέρθηκε στην αύξηση των περιστατικών καρκίνου από το 2015. “Καίγονται σκουπίδια, ίσον θάνατος” είπε.

 

Κατά την εξέτασή του, ο διευθυντής της ΑΓΕΤ, ανέφερε ότι το εργοστάσιο παραλαμβάνει rdf από πλοία από το καλοκαίρι του 2017, και δια της χερσαίας οδού από το 2014.  “Οι όροι τηρούνται, έχουμε ελεγχθεί πολλές φορές. Τα έγγραφα των αρμοδίων μιλούν από μόνα τους” είπε και πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα εναλλακτικό καύσιμο με απορριμματογενή προέλευση . Ακόμη υποστήριξε ότι η μεταφορά γίνεται με κλειστά φορτηγά και πως στον ταινιόδρομο, το δίχτυ είναι συρόμενο. Εξήγησε ότι το εργοστάσιο μπορεί να μεταφέρει το rdf με τρεις τρόπους: υπόγειο ταινιόδρομο, κλειστό υπέργειο και με φορτηγά ενώ πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει κίνδυνος να σκιστούν τα δεμάτια με το rdf κατά τη μεταφορά του με τα κλαρκ.
Όπως δήλωσε στο δικαστήριο, “ακόμα και να σκιστεί το νάιλον, το υλικό δεν διαφεύγει. Το υλικό είναι συμπιεσμένο και δεν υπάρχει κίνδυνος να πέσει στη θάλασσα. Το κενό του πλοίου από τον προβλήτα είναι 30 πόντοι και το δεμάτιο 80-90 πόντους”.

Σε ερώτηση των δικηγόρων, απάντησε ότι έχουν γίνει στο εργοστάσιο περίπου 18 εκφορτώσεις από πλοία και πως γίνεται δειγματοληψία, όπως ορίζεται στην ΑΕΠΟ, ανά 1000 τόνους. Δήλωσε ακόμη πως σε κάθε εκφόρτωση υπάρχουν άνθρωποι από το εργοστάσιο, ώστε αν διαφύγει ποσότητα -θα είναι γραμμάρια όπως ανέφερε- αμέσως μαζεύονται με σκούπα και φαράσι. Έκανε λόγο για κατάλληλη διάταξη καθώς το υλικό δεν έρχεται σε επαφή με σίδερο για να σκιστεί το περιτύλιγμα και επισήμανε πως οι εργαζόμενοι είναι ενημερωμένοι για το rdf και ότι το εμπιστεύονται απόλυτα. Ακόμη, σημείωσε ότι τα δεμάτια δεν συσσωρεύονται στον προβλήτα και πως η μεταφορά τους γίνεται με τον υπέργειο ταινιόδρομο, καθώς οι συσκευασίες είναι μεγάλες και δεν μπορούν να διέλθουν από τον υπόγειο.

“Είμαστε δεκτικοί και ανοιχτοί στον έλεγχο. Δεν πιστεύω ότι άλλος ελέγχεται όσο εμείς” ανέφερε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, χαρακτήρισε εύλογη την ανησυχία των πολιτών, αλλά όπως είπε δεν πρέπει να ανησυχούν γι’ αυτό το υλικό. Ο κ. Βλάχος πρόσθεσε ότι το υλικό ελέγχεται για όσα προβλέπονται, και πως δεν προβλέπονται έλεγχοι για ραδιενέργεια.
Αναφορικά με το πλοίο Fiona, δήλωσε ότι τα χαρτιά του λένε ότι ήρθε από την Ιταλία και πως έγινε έλεγχος και από το Λιμεναρχείο.

Ο δικηγόρος της Επιτροπής Πολιτών Νίκος Μόσχος παρουσίασε φωτογραφίες, που όπως ανέφερε, δείχνουν διασκορπισμένο υλικό rdf στον ανελκυστήρα του εργοστασίου ενώ αναφέρθηκε και σε πόρισμα του ΚΕΠΕ που μιλάει για “πιθανή διάρρηξη κατά την ανύψωση”.
Ο κ. Βλάχος δήλωσε ότι ο ταινιόδρομος είναι ασφαλής κατασκευή, με τον κ. Μόσχο να του απαντάει με δήλωση στελέχους της ΑΓΕΤ τουλάχιστον μέχρι το 2017, σύμφωνα με την οποία “οι ταινιόδρομοι είναι ο πιο επικίνδυνος τρόπος μεταφοράς.

Αναφορικά με το φορτηγό που είχε εντοπιστεί από μέλη της Επιτροπής Αγώνα κοντά στο εργοστάσιο της ΑΓΕΤ να μεταφέρει rdf, ο διευθυντής του εργοστασίου απάντησε ότι δεν θυμάται αν το όχημα ήταν κλειστό ή όχι.
“Γιατί ο περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός ζήτησε να κλείσει αεροστεγώς ο ταινιόδρομος μεταφοράς; Είναι προφανές ότι δεν είστε σύμφωνοι με την ΑΕΠΟ” σημείωσε δικηγόρος που εκπροσωπούσε τους πολίτες.
Από την πλευρά του ο δικηγόρος Βασίλης Μπακαλιάνος δήλωσε “τρομοκρατημένος γιατί ο διευθυντής του εργοστασίου δήλωσε 15 φορές “δεν ξέρω”. Σημειώνεται ότι νωρίτερα του είχαν γίνει ερωτήσεις για το έτος κατασκευής του ταινιόδρομου.

Η απόφαση επί των ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι πολίτες και φορείς της πόλης αναμένεται να ανακοινωθεί σε διάστημα περίπου ενός μήνα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το