Τοπικά

“Χωρίς ασφάλεια έκφρασης πλέον η Γαλλία” –  Ο Βολιώτης σκιτσογράφος Δ. Δημαρέλος σχολιάζει τα τελευταία γεγονότα 

Το γαλλικό σατιρικό περιοδικό «Charlie Hebdo» βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο μίας νέας αντιπαράθεσης, με αφορμή το τελευταίο εξώφυλλό της που απεικονίζει τον πρόεδρο της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν. Στον απόηχο των χθεσινών αιματηρών επιθέσεων στη Γαλλία, αλλά και την άγρια κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ του Τούρκου ηγέτη και του Γάλλου ομoλόγού του, Εμανουέλ Μακρόν, ο Βολιώτης σκιτσογράφος, Δημήτρης Δημαρέλος, πήρε θέση για τα τελευταία γεγονότα, υπερασπίζοντας σθεναρά το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης.

Η προ πενταετίας επίθεση στα γραφεία του «Charlie Hebdo» που κόστισε τον θάνατο δώδεκα ανθρώπων, ο αποκεφαλισμός ενός καθηγητή στο Παρίσι από έναν 18χρονο Τσετσένο την περασμένη Παρασκευή, επειδή έδειξε στους μαθητές του σκίτσα του προφήτη Μωάμεθ, αλλά και το χθεσινό αιματηρό μπαράζ τρομοκρατικών επιθέσεων, αποδεικνύουν έμπρακτα ότι η σάτιρα πολύ εύκολα μπορεί να μπλεχθεί σε παιχνίδια με τη… φωτιά. Ο κ. Δημαρέλος, ο οποίος το τελευταίο διάστημα συνεργάζεται με το περιοδικό «Mancode» που κυκλοφορεί από την «Καθημερινή», ενώ από χρόνια τροφοδοτεί με σκίτσα του και τη «Θεσσαλία», κατέθεσε την άποψή του για το γαλλικό έντυπο, επισημαίνοντας ότι «η σκοπιά των σκιτσογράφων της σατιρικής εφημερίδας «Charlie Hebdo» είναι δύσκολο να κατανοηθεί από τους περισσότερους σύγχρονους αναγνώστες, ανεξαρτήτως πολιτιστικής και κοινωνικής καταβολής. Πρόκειται για ένα αμιγώς αναρχικό παρακλάδι της γαλλο – βελγικής γελοιογραφικής σχολής, που συστάθηκε τις δεκαετίες ‘60-‘70 από δημιουργούς που είχαν στόχο την αποδόμηση των ιδεολογικών και θρησκευτικών ειδώλων, καθώς εργαλειοποιούνταν από τους εκάστοτε ηγέτες για την προώθηση των συμφερόντων τους. Δεν είναι ούτε αριστεροί ούτε δεξιοί ούτε καν υπέρ της ίδιας της ελευθερίας της έκφρασης, καθώς ακόμη και εκείνη μπορεί να αξιοποιηθεί ως γρανάζι προπαγάνδας».

Μία γελοιογραφία μπορεί να έχει στόχο να ταρακουνήσει, αλλά στην πιθανότητα οι Γάλλοι συνάδελφοί του να φτάνουν στο άλλο άκρο και να προσβάλλουν τον μουσουλμανικό κόσμο, ο Δημήτρης Δημαρέλος επικαλέστηκε μία παλαιότερη συνέντευξη του «Luz», όπως είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του καρτουνίστα Rénald Luzier που γλίτωσε από το μακελειό του 2015 στα γραφεία του «Charlie Hebdo» (σ.σ. στάθηκε τυχερός, αφού καθυστέρησε να πάει στη δουλειά λόγω των γενεθλίων του): «Δεν θεωρείς πως τα σκίτσα σου μειώνουν τους μουσουλμάνους;», ρωτήθηκε σε μία συνέντευξη ο Rénald Luzier, ένας από τους λίγους επιζώντες σκιτσογράφους της επίθεσης. «Σκιτσάρω μόνο τους ραβίνους, τους κληρικούς και τους μουλάδες: Ποτέ τους πιστούς. Εκείνους που ερμηνεύουν ιερά κείμενα προς το συμφέρον τους. Όσοι ισχυρίζονται πως οι μουσουλμάνοι προσβάλλονται από ανάλογα σκίτσα, τους αντιμετωπίζουν ως ηλίθιους. Εμείς δεν πιστεύουμε πως οι μουσουλμάνοι είναι ηλίθιοι».

Στη συνέχεια, ο Βολιώτης καλλιτέχνης επισήμανε πως η Γαλλία υπήρξε από πολύ παλιά μία χώρα με παράδοση στην καταπολέμηση του θρησκευτικού σκοταδισμού, αν και στάθηκε στις αλλαγές που επέφερε η παγκοσμιοποίηση. «Πιστεύω πως η «Charlie Hebdo» επ’ ουδενί λόγο θα μπορούσε να λειτουργήσει στην Αμερική. Με τα σκίτσα που έχει δημοσιεύσει εδώ και δεκαετίες για τον Χριστό και το Άγιο Πνεύμα, εάν είχε τα γραφεία της στις ΗΠΑ, θα είχαμε πολλούς νεκρούς και εκεί. Η Γαλλία, ως κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο είναι ένας χώρος που μπορεί να το επιτρέψει να συμβαίνει. Όμως λόγω της παγκοσμιοποίησης και τη μεγάλη μουσουλμανική κοινότητα που υπάρχει πλέον στη Γαλλία, εμπεριέχοντας προφανώς και εξτρεμιστικά στοιχεία, ούτε εκεί υπάρχει πλέον η ασφάλεια της έκφρασης», ανέφερε χαρακτηριστικά, για να καταλήξει: «Με προβληματίζει αρκετά το γεγονός ότι ξαφνικά είχαμε τέτοια έκρηξη στον τρόπο αντιμετώπισης των σκίτσων του «Charlie Hebdo» στη Γαλλία. Σίγουρα υπάρχει υπερευαισθησία σε κάποιες κοινότητες, όμως εάν εξετάσουμε τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, θα διαπιστώσουμε πως τα αίτια της κρίσης είναι πολύ βαθύτερα».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το