Τοπικά

Το πνεύμα του Νίκου Καζαντζάκη αστείρευτη πηγή έμπνευσης για τους μαθητές 17 σχολείων στη Μαγνησία (photos)

«Δεν υπάρχουν ιδέες, έγραψε ο Καζαντζάκης, υπάρχουν μονάχα άνθρωποι που κουβαλούν τις ιδέες κι αυτές παίρνουν το μπόι των ανθρώπων που τις κουβαλούν». Στο πνεύμα αυτών των λόγων του Νίκου Καζαντζάκη, η εκδήλωση της ΔΔΕ Μαγνησίας με τίτλο «Νίκος Καζαντζάκης, Ταξιδεύοντας και φιλοσοφώντας» επιχειρεί έναν διάλογο ανάμεσα στη Λογοτεχνία και στην Τέχνη. Τα 17 σχολεία που παίρνουν μέρος θα παρουσιάσουν με ιδιαίτερο εικαστικό τρόπο τη δουλειά τους την Τετάρτη 5 Απριλίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας Βόλου. Ο διευθυντής της ΔΔΕ κ. Σωκράτης Σαβελίδης, όσο και η υπεύθυνη της διοργάνωσης κ. Κυριακή Δανιηλίδου τονίζουν ότι οι υψηλές αξίες και ποιότητες που διαπνέουν το έργο του Νίκου Καζαντζάκη καθοδηγούν εμάς τους εκπαιδευτικούς στην άοκνη προσπάθειά μας να μορφώνουμε, να διαπλάθουμε και να διαπαιδαγωγούμε τις μαθήτριες και τους μαθητές μας.

Η εκδήλωση στηρίζεται από τη Διεθνή Εταιρεία Φίλων του Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ).

Σήμερα στη «Θ» παρουσιάζεται ένα τμήμα των δημιουργιών των σχολείων και θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα με επόμενα δημοσιεύματα. Οι εκπρόσωποι των σχολείων σημειώνουν τα ακόλουθα:

1ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας

1ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας

«Οι εκπαιδευτικοί του 1ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας βλέπουμε τη συμμετοχή μας στην εκδήλωση προς τιμήν του Νίκου Καζαντζάκη πρώτα ως μια ευκαιρία συνεργασίας και δημιουργικής επικοινωνίας, τόσο μεταξύ μας, όσο και με τους μαθητές μας, έξω από το καθιερωμένο πλαίσιο διδασκαλίας των σχολικών αντικειμένων. Κυρίως όμως η εμπλοκή μας στη διασχολική αυτή συνάντηση αποτελεί για όλους μας μια ευκαιρία επανασύνδεσης με το έργο του Καζαντζάκη συνολικά, αλλά και τον φιλοσοφικό στοχασμό που αυτό απηχεί.

Επτά μαθητές και οι εκπαιδευτικοί Γεράκα Β., Ευθυμιάδου Α., Καρακούση Δ., Προυσσαέως Κ., Πύργου Κ., Σταϊκούδη Ν., Χατζή Μ., με τη συνδρομή της διευθύντριας κ. Χατζηδημητρίου Ελ., συνομιλήσαμε με τα ταξιδιωτικά έργα του συγγραφέα και επιλέξαμε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από την Αίγυπτο.

Με μια παλιά βαλίτσα στο χέρι και προπάντων με όχημα το υπέροχο σκηνικό της Εύας Αγαλοπούλου, καθηγήτριας Καλλιτεχνικών του σχολείου μας, μεταφερόμαστε νοερά και ταξιδεύουμε, όπως και ο συγγραφέας, στη χώρα αυτή: Τα πανάρχαια σύμβολά της, ο Νείλος και οι Πυραμίδες, λουσμένα στο εκτυφλωτικό αιγυπτιακό φως, στέκουν πάντα εκεί, για να δηλώσουν την ηρεμία και τη σταθερότητα και παράλληλα να διαμορφώσουν την καρτερικότητα και τη μοιρολατρία του λαού της, όπως την έζησε ο Ν. Καζαντζάκης και την αποδίδει με τη φιλοσοφική διάσταση του έργου του.

Η διαδρομή μας αυτή προς την παρουσίαση και δραματοποίηση του μικρού αποσπάσματος ζωντανεύει το έργο του λογοτέχνη και ταυτόχρονα είναι μια σπουδαία εμπειρία για όλους μας, αφού κάθε παράπλευρη σχολική δραστηριότητα – οδηγώντας στη βιωματική γνώση – αποδεικνύεται συχνά πιο αποδοτική και ωφέλιμη για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

H θεατρική ομάδα του 1ου Γυμνασίου Βόλου, στο πλαίσιο των ποικίλων δραστηριοτήτων της, αποφάσισε τη συμμετοχή της στη διασχολική εκδήλωση των Σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας προς τιμή του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη Νίκου Καζαντζάκη για τα 60 χρόνια από τον θάνατό του. Έτσι οι μαθητές/τριες της θεατρικής ομάδας μελέτησαν τη ζωή και το έργο του μεγάλου δημιουργού και ετοίμασαν ένα μικρό θεατρικό δρώμενο, προσαρμοσμένο στον περιορισμένο χρόνο παρουσίασης, που τους αναλογεί. Το θεατρικό αυτό δρώμενο σχετίζεται με την επίσκεψη – αποστολή του Νίκου Καζαντζάκη στον Καύκασο. Συμμετέχουν κατά σειρά εμφάνισης οι μαθητές/τριες της θεατρικής ομάδας Χρήστος Μακρής, Ευαγγελία Κατσάδα, Μαρία Κουτσορεβύθη. Θεατρική διδασκαλία-επιλογή κειμένου Λεωνίδας Χριστοδουλίδης, φιλόλογος, ενδυματολογία Χρηστίδη Ελένη γυμνάστρια, σκηνική επιμέλεια Δημήτρης Αϊβαλιώτης Καλλιτεχνικών.

2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας

2ο Γυμνάσιο Ν. Ιωνίας

Το σχολείο μας ανέλαβε να μελετήσει το κείμενο του Ν. Καζαντζάκη, «Το νησί της Αφροδίτης», που αναφέρεται στην Κύπρο. Πρώτα μοιράσαμε το κείμενο στους μαθητές (η έκταση του κειμένου είναι μικρή κι αυτό έκανε εύκολη την αναπαραγωγή του), έπειτα το διαβάσαμε και τους ζητήσαμε να απομονώσουν φράσεις και εικόνες που τους εντυπωσίασαν. Οι μαθητές ζωγράφισαν, δημιούργησαν πήλινα αγαλματίδια, συνέθεσαν ποίημα και αναζήτησαν πληροφορίες τόσο για τον συγγραφέα, όσο και για το νησί. Εκτίμησαν τον μεγάλο λογοτέχνη και γνώρισαν καλύτερα την ιστορία του νησιού, τις ομορφιές του και τον χαρακτήρα των ανθρώπων. Κυρίως όμως εμπνεύστηκαν και αυτενέργησαν. Και αυτό υπήρξε ο μεγαλύτερος στόχος μας.

Οι φιλόλογοι: Άννα Ξαφά, Αρετή Καμόσου, Αριστέα Πούλιου, Κορνηλία Παπαδημητρίου, Νικολέτα Βούγια.

2ο ΓΕΛ Βόλου

2ο ΓΕΛ Βόλου

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς και με αφορμή το έτος Καζαντζάκη που τιμούμε φέτος, καθώς συμπληρώθηκαν 60 χρόνια από τον θάνατό του, αποφασίσαμε να ανεβάσουμε με τη θεατρική ομάδα του σχολείου μας τρία διασκευασμένα αποσπάσματα από τρία χαρακτηριστικά έργα του Καζαντζάκη, μέσα από τα οποία φαίνεται η συνεχής φιλοσοφική αναζήτηση του συγγραφέα πάνω σε ζητήματα που αφορούν κάθε άνθρωπο διαχρονικά. Στο απόσπασμα από το «Συμπόσιο» αναζητείται η ουσία του θεού. Στο απόσπασμα από τον «Καπετάν Μιχάλη» ο Καζαντζάκης υποστηρίζει απερίφραστα ότι η ελευθερία κατακτάται με αγώνα. Στο απόσπασμα από το «Ο βίος και η πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» ο διανοούμενος, που είναι ο ίδιος ο Καζαντζάκης, και ο Ζορμπάς διαλέγονται σχετικά με το τι αξίζει πραγματικά στη ζωή. Επίσης στο τέλος κάθε αποσπάσματος οι μαθητές θα χορέψουν και από έναν χορό που διδάχθηκαν από τον γυμναστή του σχολείου μας Καλύβα Δημοσθένη. Το τελευταίο απόσπασμα θα παρουσιάσουμε στην εκδήλωση της ΔΔΕ Μαγνησίας που οργανώνει η κα Κική Δανιηλίδου. Υπεύθυνες καθηγήτριες είναι η Μαριάνθη Γάκη και η Στυλιανή Μπάμπου. Το αφιέρωμά μας συνοδεύεται με τη δημιουργία ενός οπτικού και ηχητικού έργου, όπου οι μαθητές αφηγούνται στοιχεία από τη ζωή του συγγραφέα. Τη σύνθεση ήχου και εικόνας έκανε ο καθηγητής πληροφορικής του σχολείου μας Μότσιας Απόστολος.

Συντελεστής εκδήλωσης:

Εκπαιδευτικοί: Μπάμπου Στυλιανή, φιλόλογος Γάκη Μαριάνθη, φιλόλογος, Καλύβας Δημοσθένης, γυμναστής, Μότσιας Απόστολος, καθηγητής Πληροφορικής.

Μαθητές: Γανωτής Παναγιώτης, Ακριβοπούλου Αικατερίνη, Αποστολοπούλου Ιωάννα, Βόντζου Αναστασία, Ζαχαρία Χριστίνα, Αποστόλου Παύλος, Ζαχαρός Νικόλαος, Θεολόγη Αθηνά, Ζύμαρη Μαρία, Θάνου Σπυριδούλα, Παλαιοκαρίτη Δέσποινα, Λέτσιου Βικτώρια, Γελαδάρης Δαφνομήλης, Ποτολίδη Ελένη.

2ο Γυμνάσιο Βόλου

Το 2ο Γυμνάσιο Βόλου

Εξήντα χρόνια από τον θάνατο του Ν. Καζαντζάκη. Αφορμώντας από αυτό το γεγονός και ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της κ. Κικής Δανιηλίδου, υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας του νομού μας οι μαθητές του σχολείου μας επιχείρησαν να περπατήσουν στα μονοπάτια του συγγραφικού του έργου εστιάζοντας στις ταξιδιωτικές του εμπειρίες ύστερα από την επίσκεψή του στην Αγγλία. Αυτή πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση του Βρετανικού Συμβουλίου το 1939, όταν η Μεγάλη Βρετανία προετοίμαζε την είσοδό της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μαθητές του Γυμνασίου μας μελέτησαν στην τάξη χαρακτηριστικά αποσπάσματα του βιβλίου του, «είδαν» τη χώρα μέσα από τα μάτια του Ν. Καζαντζάκη και εργάστηκαν ομαδικά συνθέτοντας τη δική τους δημιουργική εργασία. Επέλεξαν τους κυριότερους σταθμούς του στη χώρα, σχεδίασαν και χρωμάτισαν τον χάρτη της Αγγλίας. Στη συνέχεια εντόπισαν τις περιοχές που ο συγγραφέας επισκέφτηκε και καρφίτσωσαν πάνω σ’ αυτόν φωτογραφίες και χαρακτηριστικές του ρήσεις γι’ αυτές. Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών οι μαθητές έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον να γνωρίσουν τον σπουδαίο φιλόσοφο και συγγραφέα, του οποίου το έργο είναι παγκοσμίως γνωστό.

Καθηγητές που συμμετείχαν: Παρασκευά Ευαγγελία, ΠΕ 02, Κουρκούβελος Γιώργος, ΠΕ08, Κυριάκου Ελένη, ΠΕ02, Σπένδα Χρύσα, ΠΕ02.

3ο Γυμνάσιο Βόλου

3ο Γυμνάσιο Βόλου

Σε μια εποχή, όπου η αποχαύνωση φαίνεται να κυριαρχεί και οι αξίες να διολισθαίνουν, η λογοτεχνική ψηλάφηση του έργου του Καζαντζάκη φανέρωσε ότι οι πνευματικές αναζητήσεις των μαθητών βρήκαν απάγκιο στα μονοπάτια των ταξιδιωτικών του εντυπώσεων ειδικά σε μια χώρα που στις αρχές του 20ού αι. ταλανιζόταν πολιτικά, τη Ρωσία.1 6 μαθητές της 3ης τάξης περιπλανήθηκαν λογοτεχνικάμε μια διάθεση παρελθοντικής ανασκόπησης, ανακαλύπτοντας έναν κόσμο με ποικίλο φολκλορικό και εθνογραφικό χρωματισμό, αλλά δεκτικό σε αλλαγές. Σχολίασαν τις ηθογραφικές του περιγραφές, τις κεκαλυμμένες πολιτικές του αναφορές, τις προσωπικές του καταθέσεις σε επίπεδο ευχολογίου, αλλά και την ιδιαιτερότητα του λόγου του, ο οποίος ξεκάθαρα παραπέμπει σε δημοσιογράφο της εποχής. Όλα αυτά υπήρξαν ερεθίσματα που αποτυπώθηκαν στις δημιουργίες των μαθητών, ενώ ο Καζαντζάκης κέρδισε επάξια μια θέση στις καρδιές τους.

Υπεύθυνη φιλόλογος 3ου Γυμνασίου Βόλου, Σοφία Κανταράκη.

3ο ΓΕΛ Βόλου

3ο ΓΕΛ Βόλου

Το 3ο Λύκειο Βόλου παρουσιάζει αποσπάσματα από το έργο του Καζαντζάκη «Αδερφοδάδες», τα οποία συνοδεύονται από μουσική.

Η ομάδα μας αποτελείται από τους μαθητές της Β’ Λυκείου Ζάχου Αντιγόνη, Μουντούρη Αντώνη, Πούλιο Κωνσταντίνο και Σκαμάγκα Κασσιανή. Υπεύθυνες για την εκδήλωση είναι οι φιλόλογοι Ζούζουλα Αγγελική και Μελισσουργού Βασιλική.

Οι μαθητές προσέγγισαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το κείμενο, απόλαυσαν αισθητικά το έργο, προβληματίστηκαν για θέματα που αφορούν στην ιστορία μας, αλλά και το σύγχρονο γίγνεσθαι.

Το μυθιστόρημα αναφέρεται στα ιστορικά γεγονότα της σύγχρονης Ελλάδας, που σπαράσσεται από αδελφοκτόνες μάχες, κατά την περίοδο 1946-1949. Οι ήρωες συνθλίβονται από τη ζοφερή πραγματικότητα του εμφυλίου πολέμου και μοναδική διέξοδο αποτελούν οι διαχρονικές κι αξεπέραστες αρετές του ανθρώπου. Η θεώρηση μέσα από την οποία ο Νίκος Καζαντζάκης προσεγγίζει τα τραγικά γεγονότα απηχεί σύγχρονους προβληματισμούς κι έντονη ανησυχία για την τύχη της ανθρωπότητας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το