Τοπικά

Περιζήτητες ειδικότητες με προοπτικές από το Δημόσιο ΙΕΚ Βόλου

Πολλές επαγγελματικές πόρτες ανοίγουν οι ειδικότητες τουρισμού, βοηθών φυσικοθεραπείας και βρεφονηπιοκόμων, όπως και βοηθών φαρμακείου που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών του Δημόσιου ΙΕΚ Βόλου.
Οι εκπαιδευτές Άννα Σαράφη, Γ. Γεροντίδης, Γ. Βογιατζής μιλούν για τις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς και τις πολύ γερές βάσεις που δίνουν αντίστοιχα οι ειδικότητές τους.

Άννα Σαράφη: Διέξοδος στον τουρισμό και από σχολές Βιολογίας, Φιλολογίας, Θεολογίας…

Θα μπορούσατε να μας ενημερώσετε σχετικά με τον ρόλο σας στο Δημόσιο ΙΕΚ Βόλου;
Είμαι εκπαιδεύτρια στο ΙΕΚ στο Δημόσιο ΙΕΚ από το 1995 για πρώτη φορά με την ιδιότητά μου ως γεωπόνος και από το 2015 συνεχώς στον κλάδο των τουριστικών επαγγελμάτων.

Τι έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν στις σπουδές των νέων;
Οι νέες τεχνολογίες πλέον παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Το μάθημα έχει αλλάξει ριζικά σε σχέση με το παρελθόν και υπάρχει η είσοδος της τεχνολογίας και ό,τι υπήρχε μέχρι τότε σε χειρόγραφη μορφή έχει περάσει στη μηχανογράφηση, η οποία διευκολύνει πάρα πολύ την παρακολούθηση των μαθημάτων.
Το πρόγραμμα Ερμής που χρησιμοποιούμε στο ΙΕΚ, χαρακτηρίζεται ως πρόγραμμα pms και εφόσον οι σπουδαστές το μαθαίνουν είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε πρόγραμμα χρειασθεί στην εργασία τους.

Ο Τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία και εδώ φαίνεται να απουσιάζει το Πανεπιστήμιο. Πιστεύετε ότι το ΙΕΚ δίνει βάσεις στο πεδίο του Τουρισμού;
Πιστεύω ότι στον Τομέα του Τουρισμού τα ΙΕΚ δίνουν πολύ γερές βάσεις και τα παιδιά μαθαίνουν πολλά χρήσιμα πράγματα.
Συμπυκνώνουν τη γνώση σε δυο έτη και ένα εξάμηνο πρακτικής και είναι πάρα πολύ χρήσιμα και τα παιδιά μένουν πολύ ευχαριστημένα.
Στο δικό μας τμήμα των τουριστικών επαγγελμάτων για παράδειγμα στο 4ο εξάμηνο υπάρχουν 16 ώρες εβδομαδιαίως που διατίθενται για πρακτική και 4 ώρες μόνο μάθημα στο ΙΕΚ. Αυτό σημαίνει ότι εξασκούνται πάρα πολύ στο αντικείμενό τους και μαθαίνουν και φυσικά αυτό τους συνδέει άμεσα με την αγορά εργασίας.

Είναι γνωστό πως φέτος στον τουρισμό έμειναν 50.000 θέσεις κενές. Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;
Ναι αυτό συμβαίνει, διότι ο χώρος του τουρισμού δεν είναι και ο πιο εύκολος. Έχει σκληρά ωράρια, αλλά πολύ καλή αμοιβή. Π.χ. υπάρχουν και δικοί μας σπουδαστές που έχουν απασχοληθεί σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος και έχουν πάρει έως και 3.300 εύρω μαζί με τα πουρμπουάρ, δυστυχώς, όμως, είναι λίγοι, δεν φτάνουν και πολλοί από αυτούς εγκαταλείπουν γιατί κουράζονται. Είναι απαιτητικό το ωράριο 6 μέρες από τις επτά της εβδομάδας με ένα ρεπό σύμφωνα με τη νομοθεσία και πιστεύω πως εκεί βρίσκεται το πρόβλημα.
Π.χ. οι επιχειρήσεις της Θεσσαλίας το καλοκαίρι του 2022 δεν έβρισκαν προσωπικό να απασχοληθεί στις μονάδες τους, διότι δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά ή και όση υπάρχει κατευθύνεται σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στη νησιωτική χώρα.

Πιστεύετε ότι το ΙΕΚ δίνει δεύτερη ευκαιρία και σε πτυχιούχους άλλων σχολών πανεπιστημιακού επιπέδου;
Ναι και βέβαια υπάρχουν σπουδαστές στο Τμήμα που έχουν τελειώσει Βιολογία, Φιλολογία, Θεολογία και άλλες σχολές και δεν απασχολούνται στο αντικείμενό τους και βρίσκουν διέξοδο στον τουριστικό κλάδο και πετυχαίνουν σε αυτόν.
Το ποσοστό αυτών των σπουδαστών είναι περίπου στο 20% του συνόλου.
Είναι ζητούμενο να έχουμε ποιοτικές υπηρεσίες στον τουρισμό και όχι προχειρότητες. Ζητούμενο είναι επίσης και η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στην Ελλάδα, κάτι που το ΙΕΚ το καταφέρνει σε ποσοστό περίπου στο 90% και αυτό γίνεται γιατί τα ΙΕΚ συνδέονται με την αγορά εργασίας και «βλέπουν στο μέλλον», καθώς δημιουργούνται στην πορεία νέες ειδικότητες που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς.

Πόσα άτομα υπάρχουν στο τμήμα σας;
Έχουμε δυο τμήματα και αυτά είναι των 30 ατόμων έκαστο, είμαστε πλήρεις και λειτουργούμε στο 100%.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον τουρισμό στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες; Τι λείπει για να είμαστε ανταγωνιστικοί;
Λείπει η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και οι υποδομές. Επίσης, λείπει και η γνώση και η κουλτούρα των επιχειρηματιών, οι οποίοι πολλές φορές δεν είναι γνώστες του αντικειμένου. Απλά έχουν για κάποιο λόγο βρεθεί με επιχειρήσεις στο όνομά τους, τις οποίες προσπαθούν να διαχειριστούν με πρόχειρο και πολλές φορές λανθασμένο τρόπο.
Θα πρέπει και οι ίδιοι να επιμορφωθούν για να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς στον Τομέα του Τουρισμού.

Γεώργιος Γεροντίδης: Αν ακολουθήσεις αυτό που αγαπάς και το κυνηγήσεις, δεν θα αποτύχεις ποτέ στη ζωή σου…

Πώς συνδυάζεται η Οδοντιατρική με την εκπαίδευση;
Η βασική μου ειδικότητα είναι η Οδοντιατρική, ενώ ταυτόχρονα είμαι ωρομίσθιος εκπαιδευτής στα ΙΕΚ από το 2010, πρώτα στην περιοχή του Νομού Θεσσαλονίκης και γενικώς της κεντρικής Μακεδονίας και τα τελευταία 5 χρόνια στην περιοχή της Μαγνησίας. Ταυτόχρονα είμαι και εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ΕΠΑΛ του Νομού Μαγνησίας.
Ξεκίνησα σαν οδοντίατρος μετά την αποφοίτησή μου και τη στρατιωτική μου θητεία σε δικό μου οδοντιατρείο. Στη συνέχεια, επειδή είχα μια αγάπη για την εκπαίδευση ασχολήθηκα με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, συγκεκριμένα με τα ΙΕΚ και πλέον από τον Αύγουστο του 2021 είμαι διορισμένος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Υπάρχει ενδιαφέρον και ζήτηση στις ειδικότητές σας;
Αυτή τη στιγμή διδάσκω στο τμήμα βοηθών Φυσικοθεραπείας όπως και στο τμήμα βοηθών βρεφονηπιοκόμων.
Και οι δύο ειδικότητες έχουν μεγάλη ζήτηση, λόγω του μεγάλου αριθμού των εξειδικεύσεων των οποίων προσφέρουν, ειδικά με μία μετεκπαίδευση πάνω στο στοιχείο τους. Για παράδειγμα, ένας φυσικοθεραπευτής μπορεί να ασχοληθεί με τριπληγίες, με τετραπληγίες, με μεγάλες ή και με μικρές ηλικίες, μεταξύ άλλων.

Ποια τα κίνητρα για να σπουδάσει κάποιος τις ειδικότητες αυτές στο ΔΙΕΚ και όχι κάπου αλλού;
Το δικό μας δημόσιο ΙΕΚ έχει τις υποδομές, την εμπειρία μέσω των εκπαιδευτών του και είναι ευκολότερο να έχεις πρόσβαση στη γνώση. Κατά τη γνώμη μου στο ΔΙΕΚ του Βόλου υπάρχει πολύ υψηλό επίπεδο παροχής εκπαίδευσης και ενίσχυσης των μαθησιακών ικανοτήτων.

Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο που αλλάζει κατεύθυνση και ακολουθεί μία νέα εκπαιδευτική και επαγγελματική πορεία;
Αυτό που έχω σαν φάρο είναι ότι αν ακολουθήσεις αυτό που αγαπάς και το κυνηγήσεις, δεν θα αποτύχεις ποτέ στη ζωή σου. Έχουν περάσει από τα χέρια μου μαθητές που ήρθανε στο ΔΙΕΚ μετά από σπουδές σε άλλες σχολές ακόμα και από εντελώς διαφορετικές ειδικότητες και πάντα λέω ότι όταν σου εμφανιστεί η ευκαιρία να κάνεις αυτό που αγαπάς πρέπει να το κυνηγήσεις, και αν το κάνεις, δεν υπάρχει περίπτωση να μην πετύχεις.

Πώς είναι η απορρόφηση στην αγορά εργασίας;
Όσον αφορά τους βοηθούς βρεφονηπιοκόμων υπάρχει ζήτηση από τους γονείς να υπάρχουν θέσεις, ώστε τα παιδιά τους να πάνε σε κάποιον παιδικό σταθμό, το οποίο οδηγεί στο να δημιουργηθούν νέες δομές όχι μόνο παιδικών σταθμών, αλλά και ΚΔΑΠ μεταξύ άλλων, οι οποίες χρειάζονται απόφοιτους της ειδικότητας των βοηθών βρεφονηπιοκόμων για να στελεχωθούνε, γι’ αυτό λοιπόν τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία αύξηση στη ζήτηση στους βοηθούς βρεφονηπιοκόμων. Για τους βοηθούς φυσικοθεραπείας, ισχύουν ακριβώς τα ίδια με μία σημαντική σημείωση ότι αν εξειδικευτούν σε ένα αντικείμενο, η επαγγελματική αποκατάσταση είναι παραπάνω από βέβαιη.

Γιώργος Βογιατζής: Όσο υπάρχουν φαρμακεία θα υπάρχει και ζήτηση για τους βοηθούς φαρμακείου

Πόσα χρόνια διδάσκετε;
Διδάσκω από το 2014 στην ειδικότητα βοηθός φαρμακείου. Είμαι φαρμακοποιός και διατηρώ φαρμακείο στον Βόλο τα τελευταία 16 χρόνια. Η ειδικότητα έχει αρκετή ζήτηση. Ανοίγουν πολλά φαρμακεία, αλλά δεν είναι όπως ήταν παλιά μια οικογενειακή επιχείρηση. Υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος λειτουργίας με την αύξηση της γραφειοκρατίας. Χρειάζονται περισσότερα χέρια. Από δω και πέρα όσον αφορά την εκπαίδευση, εγώ κάνω το πρακτικό κομμάτι για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε την εργασία τους φυσικά. Η πρακτική αποτελεί ένα σημαντικό εφόδιο για να αποκτήσεις μια άλφα εμπειρία στο να μπορείς να δουλέψεις στα φαρμακεία, έτσι ώστε οι εργοδότες να προσλάβουν άτομα, τα οποία έχουν κάποια πτυχιακή εμπειρία για να μην χρειαστεί να τους εκπαιδεύσουνε.

Η εκπαίδευση παλιότερα ήταν πιο εμπειρική σε σχέση με τώρα;
Ναι, τα τελευταία χρόνια όπως και σε άλλες ειδικότητες υπάρχει μια καλύτερη οργάνωση και στο θέμα της ύλης. Παλαιότερα δεν υπήρχε σταθερή ύλη. Στο κομμάτι που έχω αναλάβει εγώ είναι στάνταρ τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε.

Πόσους σπουδαστές έχετε σε αυτήν την ειδικότητα;
Έχω 16 παιδιά στο Δ’ εξάμηνο και στο Α’ γύρω στα 20.

Η αγορά απορροφά τους εκπαιδευόμενους;
Στη συγκεκριμένη ειδικότητα για να είναι κάποιος καταρτιζόμενος πρέπει να έχει τελειώσει και τα δύο χρόνια και το εξάμηνο της πρακτικής για να πάρει το χαρτί της πιστοποίησης του επαγγέλματος. Όσοι φτάσουν μέχρι το τέλος, βρίσκουν δουλειά.

Μπορεί το φαρμακείο να προσλάβει υπαλλήλους μόνο αν έχουν πάρει την ειδικότητα ή και με απολυτήριο λυκείου;
Πρέπει να έχει βγάλει την ειδικότητα, γιατί για να εκτελέσει τις συνταγές χρειάζονται κάποιες δεξιότητες. Απλά για να δουλέψει κάποιος στο φαρμακείο πρέπει να ξέρει και τη συγκεκριμένη δουλειά.

Υπάρχει και σε ιδιωτικό ΙΕΚ η συγκεκριμένη ειδικότητα και γιατί κάποιος να έρθει στο δημόσιο;
Ναι υπάρχει. Καταρχήν είναι δωρεάν και εδώ υπάρχει μακροχρόνια εμπειρία, από το 2008 που ήταν ΕΠΑΣ δηλαδή πριν γίνουν ΙΕΚ.

Κάθε χρόνο έχει περισσότερη ζήτηση;
Νομίζω πηγαίνει κατά κύμα. Υπάρχουν και περιπτώσεις με λίγα άτομα. Τα τελευταία χρόνια λόγω Covid επηρέασε τα πράγματα, βοήθησε στο ότι μπορείς να παρακολουθήσεις πιο εύκολα εκτός από τα πρακτικά μαθήματα δεν μπορούσαν να γίνουν σε ένα φαρμακείο. Πρέπει τα παιδιά που ακολουθούν αυτόν τον δρόμο να είναι συνειδητοποιημένα και ότι η δουλειά είναι πολύ δύσκολη και με πολλές ευθύνες.

Είναι μια δουλειά με μέλλον;
Ναι. Όσον υπάρχουν φαρμακεία θα υπάρχει και ζήτηση για τους βοηθούς φαρμακείου.

Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο;
Ναι, ότι η συγκεκριμένη ειδικότητα είναι δύσκολη σε σχέση με άλλες ειδικότητες. Υπάρχουν παιδιά που φτάνουν μέχρι το τέλος και ανταμείβονται, αλλά υπάρχουν και παιδιά που τα παρατάνε.

Υπάρχουν φάρμακα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ;
Όχι. Παλιά πωλούνταν τα μη συνταγογραφημένα τύπου Depon, Panadol, αλλά σταμάτησαν. Στην Ελλάδα αυτό δε γίνεται όπως σε άλλες χώρες, γιατί υπάρχουν παντού φαρμακεία. Στη Σουηδία που πωλούσαν τα φάρμακα στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 20% οι δηλητηριάσεις στην παρακεταμόλη, τύπου Depon και μπορούν να προκληθούν και άλλα προβλήματα.
Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε από τους σπουδαστές του τμήματος Δημοσιογραφίας του ΙΕΚ Βόλου Αρτέμη Χαλάτση, Μαριάνα Χαλάτση, Βιολέτα Θεοδοσίου, Στέφανο Νακόπουλο, Γιώργο Βαϊσμένο

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το