Τοπικά

Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας στο 30ό Δημοτικό Σχολείο Βόλου

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Μητρικής Γλώσσας οργανώθηκαν φέτος στο 30ό Δημοτικό Σχολείο Βόλου δράσεις δύο εβδομάδων από 22/2-5/3/2021 σε συνεργασία με μια σειρά φορέων με στόχο την παρουσίαση και την ανάδειξη των καλών πρακτικών διδασκαλίας των Ελληνικών ανά τον κόσμο, αλλά και τις όποιες μορφές διδασκαλίας μητρικής γλώσσας των μεταναστών στη χώρα μας. Η Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας καθιερώθηκε από την UNESCO το 1999, γιατί η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας συμβάλλει τόσο στη γλωσσική, όσο και στη συναισθηματική ανάπτυξη. «Σε αυτή την προσπάθεια αξιοποιήσαμε τις δράσεις του Παγκόσμιου Σωματείου Απόδημων Μαγνήτων «Το Κοινόν των Μαγνήτων», το οποίο είτε ως οργανωτικός φορέας είτε ως συνδιοργανωτής με θεσμικούς επιστημονικούς παράγοντες, προχώρησε από το 2009 τόσο στον Βόλο, όσο και στις χώρες διαμονής των μελών του στην πραγματοποίηση ημερίδων, αλλά και ομάδων μελέτης και προαγωγής της σημασίας εκμάθησης της Μητρικής Γλώσσας» ανέφερε ο διευθυντής του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου κ. Πασχάλης Δήμου. Αρωγοί στη δράση ήταν το Γραφείο της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, το Εργαστήριο Μελέτης Διάδοσης και Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το Σερβικό Συμπληρωματικό Σχολείο Βόλου, η Ρωσική Πρεσβεία της Αθήνας, το Hellenic Foundation of the Nordic Countries. Δυστυχώς το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης EUROPE DIRECT Περιφέρειας Θεσσαλίας δεν μπόρεσε να συμμετάσχει, καθώς βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης.
Οι συγκεκριμένες δράσεις έχουν την αφετηρία τους τις αντίστοιχες που ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2009 και πραγματοποιήθηκαν στον χώρο της Ελληνικής Κοινότητας Solna στη Στοκχόλμη, με ομιλίες Ελλήνων και Σουηδών πανεπιστημιακών, αλλά και πλήθους ομογενειακών φορέων μέσα από μια ημερίδα-συζήτηση με θέμα «Το παρόν και το μέλλον της διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας στη Σουηδία».

Ακολούθησε τον Φεβρουάριο του 2010 διημερίδα που πραγματοποιήθηκε σε χώρους του Δήμου Solna με θέμα «Η Διδασκαλία της Μητρικής Γλώσσας σε μια Πολυπολιτισμική Κοινωνία» με εισηγήσεις μελών του Κοινού, αλλά και τη συμμετοχή επιστημόνων από ελληνικά και αμερικανικά πανεπιστήμια. Στη συγκεκριμένη εκδήλωση παρουσιάστηκαν στοιχεία από τη φοίτηση Βολιωτών μαθητών σε ελληνόγλωσσα προγράμματα στο εξωτερικό, αλλά και για τον ρόλο των γονέων τους σε αυτήν την επιλογή.
Από τον Φεβρουάριο του 2012 πραγματοποιούνται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ανά διετία ημερίδες, οι οποίες κινούνται στην ανάδειξη της ελληνικής πραγματικότητας στο θέμα της Μητρικής Γλώσσας, το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία ενός τέτοιου προγράμματος με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, αλλά και την παρουσίαση καλών πρακτικών τόσο στη χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό. Υπήρχε η δυνατότητα να παρουσιαστεί η γλωσσική εκπαίδευση σε σχέση με τη μητρική γλώσσα των παιδιών με μεταναστευτικό υπόβαθρο που ζουν στη χώρα μας. Επισημάνθηκε ότι στο σύγχρονο σχολείο υπάρχει χώρος για συνύπαρξη τόσο της γλώσσας της χώρας υποδοχής, όσο και της μητρικής γλώσσας μαθητών.
Φέτος παρουσιάστηκε η εμπειρία της Βολιώτισσας εκπαιδευτικού στη Μ. Βρετανία Λένας Ζέρβα, η οποία τα τελευταία είκοσι χρόνια που βρίσκεται στο Λούτον, έχει διδάξει ελληνικά στο ελληνικό σχολείο της κοινότητας, σε κολέγιο όπου ενήλικες Άγγλοι ήθελαν να μάθουν ελληνικά.
«Είχαμε την τύχη η συμπατριώτισσά μας κ. Μαρία Λαλιώτη, που δραστηριοποιείται ως γενετίστρια στη Βοστώνη, να μας στείλει υλικό από το εθελοντικό εκπαιδευτικό έργο που προσφέρει στην Κοινότητά της στα Ελληνόπουλα της Διασποράς.
Παρουσιάστηκε η σημαντική δράση της πρέσβειράς μας στο Μεξικό με παράλληλη διαπίστευση στις χώρες της Κεντρικής Αμερικής και την Τζαμάικα και επί χρόνια γενική πρόξενος της Ελλάδας στη Σμύρνη με σπουδαίο έργο Αργυρώς Παπούλια και ο τρόπος που τίμησαν οι Έλληνες του Μεξικού την Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας πριν δέκα ημέρες. Δράση στην οποία αναφέρθηκε και η εμπειρία της κ. Παπούλια από τη βράβευση της κορυφαίας ελληνίστριας Jacqueline de Romilly με το βραβείο του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. Σε προχωρημένη ηλικία η Jacqueline de Romilly μας συγκίνησε υπογραμμίζοντας πως «αν η Ελλάδα μας ζητούσε πίσω όλες τις λέξεις που έχουμε δανειστεί, ο Δυτικός Πολιτισμός θα κατέρρεε»» σημείωσε ο ίδιος.


Παρουσιάστηκε επίσης η δράση του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Ιθάκη», που ιδρύθηκε το 2018 και είναι ένας επίσημος φιλανθρωπικός οργανισμός (Reg.Charity:1183839) μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Αποτελεί μία εθελοντική πρωτοβουλία Ελλήνων της Μεγάλης Βρετανίας που κατοικούν στο Birmingham και στην ευρύτερη περιοχή των West Midlands και αποσκοπεί στη διατήρηση και προβολή των ηθών, εθίμων και παραδόσεων της Ελλάδας τόσο ανάμεσα στους ήδη υπάρχοντες Έλληνες κατοίκους, όσο και στους μη Ελληνόφωνους που επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για τον ελληνικό πολιτισμό. Αξίζει να αναφερθεί ότι μια ακόμη Βολιώτισσα η Εμμανουέλα Τερλεξή είναι μέλος στο Δ.Σ. της Ιθάκης.
Έγινε αναφορά στη διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «Σεφέρης-Ελύτης: Από την Ελλάδα στον Κόσμο». Εκδήλωση που πραγματοποίησαν το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη και το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης και ήταν αφιερωμένη στους δύο Έλληνες νομπελίστες ποιητές Γιώργο Σεφέρη και Οδυσσέα Ελύτη και η παρουσίασή της έγινε από τον συντονιστή Εκπαίδευσης κ. Γιάννη Γιγουρτσή.
Παρουσιάστηκαν επίσης οι δράσεις του Hellenic Foundation of the Nordic Countries, το οποίο έχει ως στόχο να προωθηθούν η ελληνική εκπαίδευση, ο τουρισμός και ο πολιτισμός σε ιδρύματα, σχολεία και ερευνητικά κέντρα των σκανδιναβικών χωρών. Πρόεδρός του είναι ο Σπύρος Μυλωνόπουλος, Έλληνας ομογενής από τη Σουηδία και μέλη του οι κ.κ. Κωνσταντίνος Παπαξάνθης, Κυριάκος Ελευθεριάδης, Καρλ-Μίκαελ Bergendahl-Μυλωνόπουλο και τη Σοφία Bergendahl-Μυλωνοπούλου, μια ομάδα πεπειραμένων και επιτυχημένων ανθρώπων σε πολλούς επιχειρηματικούς τομείς. Στόχος του Ιδρύματος είναι να συγκεντρωθεί μέσα σε δύο χρόνια 1 εκατομμύριο ευρώ με μια ετήσια απόδοση τουλάχιστον 4%, που θα διανέμεται για την υποστήριξη της εκμάθησης των ελληνικών στις βόρειες χώρες.


«Ολοκληρώνοντας τη δράση γνωρίσαμε δομές μητρικής γλώσσας μαθητών μας από άλλες χώρες, οι οποίες λειτούργησαν ή λειτουργούν στον Βόλο» επισήμανε ο κ. Πασχάλης Δήμου.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον διευθυντή του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου, «η Ljubica Pokrajac-Psarros, εκπαιδευτικός του συμπληρωματικού σερβικού σχολείου Θεσσαλίας, μας μετέφερε χρήσιμες πληροφορίες για τη μακραίωνη σχέση των δύο λαών και την ιστορία των Σέρβων στον Βόλο. Όπως αναφέρει η εκπαιδευτικός, μετά τις εξελίξεις του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου τον Αύγουστο του 1916 υπάρχει οργανωμένη παρουσία Σέρβων στην πόλη μας. Οι κάτοικοι του Βόλου αγκάλιασαν τους Σέρβους πρόσφυγες, όπου τους διέθεσαν κάθε Κυριακή, την εκκλησία της Αναλήψεως για τις θρησκευτικές τους ανάγκες. Μετά από έτοιμα της σερβικής κυβέρνησης, δόθηκε άδεια από τις Ελληνικές Αρχές για τη δημιουργία σερβικού σχολείου, για αυτό τον σκοπό ενοικιάστηκε το οίκημα Μαρκόπουλου στη Μεταμόρφωση του Βόλου, ως μαθητική εστία και αίθουσες διδασκαλίας. Υπάρχουν αναφορές για κατασκευή σερβικής βιβλιοθήκης στη Ζαγορά». Επίσης η κ. Κατερίνα Λεβαντή, Ελληνίδα ηρωίδα εθελόντρια του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, από τα Καλά Νερά του Βόλου, σε εκείνη τη δύσκολη περίοδο γνώρισε τον σύζυγό της, τον Σέρβο Πέταρ Στάνκοβιτς, μετακομίζοντας στο Πίροτ της Σερβίας, το 1923 περισυνέλεξε και μετέφερε σε κοιμητήριο τα οστά των 358 Ελλήνων πεσόντων αξιωματικών και στρατιωτών, της 3ης Μεραρχίας Πατρών, που συμμετείχε στις επιχειρήσεις της ΑΝΤΑΝΤ. Η Σερβία σε ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης προς τον ελληνικό λαό, κήρυξε το κοιμητήριο Ελληνικό Έδαφος όπου και είναι μέχρι σήμερα. Τα τελευταία χρόνια με τη στήριξη των τοπικών αρχών λειτουργεί στον Βόλο με σημαντική παρουσία μαθητών το συμπληρωματικό σερβικό σχολείο Θεσσαλίας.

«Οι μαθητές/τριές μας, από την κ. Γιονάλντα Πρέμτο, μητέρα μαθητών μας, είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τη δράση του συλλόγου ILIRIA και των μαθημάτων που πρόσφερε για την εκμάθηση της Αλβανικής γλώσσας στα παιδιά Αλβανών μεταναστών στην πόλη μας, με στόχο τη διατήρηση των ηθών και εθίμων» τόνισε ο ίδιος.
Τα μαθήματα της μητρικής γλώσσας ξεκίνησαν για πρώτη φορά στον Νομό Μαγνησίας από τον σύλλογο ILIRIA τον Οκτώβριο του 2001 με την άψογη συνεργασία των τοπικών φορέων και είχαν ως βασικό σκοπό τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα και τον πολιτισμό των γονιών τους. Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας πραγματοποιούνταν από δασκάλους του συλλόγου εθελοντικά σε παιδιά μεταναστών ηλικίας 5 έως 17 ετών. Από το 2001 έως 2017 παρακολούθησαν αλβανικά πάνω από 350 παιδιά και το εκπαιδευτικό υλικό το παραλαμβάναμε από την αλβανική πρεσβεία στην Αθήνα
Ο σκοπός του συλλόγου ήταν η ομαλή ένταξη των Αλβανών μεταναστών στην ελληνική κοινωνία, η διατήρηση της μητρικής γλώσσας, η προβολή του πολιτισμού για να γνωρίσει καλύτερα η τοπική κοινωνία τους Αλβανούς μετανάστες.
Όπως σημειώνει η κ. Πρέμτο, «όταν γεννιέσαι σε έναν άλλο τόπο, τον αγαπάς γιατί γνωρίζεις αυτή για πατρίδα σου, αλλά όλοι έχουμε έναν πατέρα και μια μητέρα. Η καρδιά είναι μία, μα χωρά δύο πατρίδες!».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το