Πολιτισμός

Όταν ο προσωπικός νταλκάς γίνεται χορός…Η Βολιώτισσα Κατερίνα Φώτη μιλά για την παράσταση «Dalga»που μετείχε στο Arc for Dance

Από το πάλκο του ελληνικού κινηματογράφου, στη χορευτική σκηνή του σήμερα. Δύο από τα πιο γνωστά κινηματογραφικά ζεϊμπέκικα, που έγραψαν τη δική τους ιστορία, όπως με τον Ντίνο Ηλιόπουλο να χορεύει μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας στον αριστουργηματικό «Δράκο» του Νίκου Κούνδουρου, αλλά και τον Γιώργο Αρμένη να χορεύει, ενώ γκρεμίζει ένα σκυλάδικο στο αξέχαστο «Όλα είναι δρόμος» του Παντελή Βούλγαρη, αποτέλεσαν τη βασική ιδέα για τη σύλληψη της χορευτικής παράστασης «Dalga» που παρουσιάστηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Αθήνα και μετείχε μεταξύ άλλων η Βολιώτισσα χορεύτρια Κατερίνα Φώτη.

Το έργο «Dalga» αποτέλεσε την πρόταση της χορευτικής ομάδας «Στέρεο Νερό» που έχει ιδρύσει η 31χρονη καλλιτέχνιδα, μαζί με την χορογράφο Εύη Σούλη και συμμετείχε στο 9ο Arc for Dance festival. Πρόκειται για ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονου χορού, που ξεκίνησε τη διαδρομή του το 2008 στην Αθήνα υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Φρόσως Τρούσα, ενώ είναι μέλος του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού δικτύου σύγχρονου χορού, του Aerowaves dance across Europe. Το φετινό καλλιτεχνικό πρόγραμμα περιελάμβανε πέντε παραστάσεις, με την παραγωγή της ομάδας χορού «Στέρεο Νερό» να κάνει πρεμιέρα την Κυριακή 22 Οκτωβρίου στο Γκάζι.
Η Κατερίνα Φώτη μίλησε για την παράσταση, η οποία μάλιστα επιχορηγήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και θα παρουσιαστεί σε μεγαλύτερη διάρκεια την άνοιξη του 2018. «Ο τίτλος που επιλέξαμε για το έργο, ακριβώς μεταφράζεται ως «κύμα» από τα τούρκικα, αλλά στη γλώσσα μας σημαίνει το σφοδρό συναίσθημα που κατακλύζει τις ψυχές των ανθρώπων», εξήγησε η Βολιώτισσα χορεύτρια, η οποία παρότι έχει αποφοιτήσει από τη Νομική Σχολή Αθηνών και από το 2010 ασκεί τη δικηγορία, την τελευταία τετραετία ασχολείται επαγγελματικά και με τον σύγχρονο χορό.

Η ατμόσφαιρα των νυχτερινών κέντρων ενέπνευσε επίσης τη δημιουργία της παράστασης. «Πιο παλιά τα ζεϊμπέκικα ήταν χοροί εσωστρεφείς, με προσωπικό πρόσημο. Ωστόσο, στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έφτασαν να έχουν μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ίσως και στα όρια της υπερβολής, λόγω της ευημερίας, επίπλαστης ή όχι, που υπήρχε εκείνη την εποχή. Με την Εύη Σούλη πάνω σ’ αυτό το έργο δουλεύουμε τον τελευταίο χρόνο, όπως και με τους υπόλοιπους συνεργάτες μας επί σκηνής», σημείωσε η Κατερίνα Φώτη, ενώ στη συνέχεια στάθηκε στο πόσο επηρέασαν την υλοποίηση του «Dalga» γνωστές ταινίες από τον ελληνικό κινηματογράφο: «Αντλήσαμε στοιχεία από ταινίες όπως ο «Δράκος» του Νίκου Κούνδουρου, «Αυτή η νύχτα μένει» του Νίκου Παναγιωτόπουλου και «Όλα είναι δρόμος, του Παντελή Βούλγαρη. Κυρίως, διότι κάθε μία από αυτές έχει μία ειδική προσέγγιση στο πώς ένας άνθρωπος έρχεται να πραγματώσει τον νταλκά του και πώς λειτουργεί εκείνη τη στιγμή».

Στα 30 λεπτά που διήρκησε η πρεμιέρα της παράστασης, επιχειρήθηκε να συμπυκνωθεί η έννοια του «νταλκά», με την ταλαντούχα χορεύτρια να λέει: «Όλο αυτό που παρουσιάσαμε στη σκηνή από το θέατρο «Ροές», προέκυψε από έρευνα του ίδιου του χορού για το πώς αντιδρά το σώμα, όταν έρχεται δημόσια να δηλώσει τον νταλκά του από μία κίνηση, είτε καθημερινή, είτε χορευτική που συνηθίζουμε να βλέπουμε σε ένα κέντρο διασκέδασης. Έτσι καταλήξαμε στο κλείσιμο της χορογραφίας που παρουσιάσαμε στο φετινό Arc for Dance».
Ο σύγχρονος χορός αποτέλεσε το βασικό εργαλείο έκφρασης για τους συντελεστές της ομάδας «Στέρεο Νερό», με την 31χρονη Βολιώτισσα να τονίζει: «Ο σύγχρονος χορός, είναι ένας χορός που ανταποκρίνεται στο σήμερα. Σε επίπεδο παράστασης αυτό το υλικό μπορεί να προκύπτει από διαδικασίες αυτοσχεδιασμού. Μελετάμε ακριβώς αυτές τις σωματικές και συναισθηματικές καταστάσεις, που μπορεί να περνάει ένα άτομο με βάση το θέμα, το οποίο παραμένει προσαρμοσμένο στις σημερινές απαιτήσεις».

Η στήριξη που έλαβε από το υπουργείο Πολιτισμού εξασφάλισε τη συνέχεια της παράστασης «Dalga», η οποία εντός του νέου έτους θα συνεχίσει το «ταξίδι» της: «Χάρη στην επιχορήγηση και υποστήριξη που είχαμε από την Πολιτεία, η παράσταση θα μεγαλώσει σε διάρκεια και θα παρουσιαστεί σε χώρους μη θεατρικούς την άνοιξη του 2018, χωρίς ωστόσο ακόμη να έχουμε κλεισμένες κάποιες ημερομηνίες. Πιθανότατα αυτό γίνει σε χώρους διασκέδασης. Έτσι θα επιχειρήσουμε να έρθουμε σε σύνδεση με το ευρύ κοινό, που δεν γνωρίζει τι σημαίνει σύγχρονος χορός, αφού ως τέχνη δεν είναι ευρέως διαδεδομένη στην Ελλάδα, όσο το θέατρο ή η μουσική. Στόχος της ομάδας, επειδή ακριβώς έχει αυτή τη θεματική, είναι να μπορέσει να κάνει ένα «άνοιγμα» στον κόσμο, ο οποίος μπορεί να αισθάνεται αυτό το πράγμα, αλλά δεν το έχει δει ποτέ να αποτυπώνεται με έναν διαφορετικό τρόπο, πιο έντεχνο».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το