Τοπικά

Μία οικογένεια στο Βόλο βουτηγμένη στις εξισώσεις “Θ”

Ο πάτερ-φαμίλιας της οικογένειας Θωμάς Ποδηματάς
Ο πάτερ-φαμίλιας της οικογένειας Θωμάς Ποδηματάς

Ο Θωμάς και η Ρόζα Ποδηματά, ζευγάρι μαθηματικών από τον Βόλο, μεταλαμπάδευσαν στις δύο κόρες τους την αγάπη για την επιστήμη που υπηρετούν πολλά χρόνια τώρα. Η Χαρά, η οποία είναι και μεγαλύτερη, ετοιμάζεται να αναχωρήσει με υποτροφία για την Αμερική, όπου σε λίγο καιρό θα ξεκινήσει το μεταπτυχιακό της στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ πάνω στην «Αλγοριθμική θεωρία παιγνίων και μηχανιστική εκμάθηση», ενώ η μικρότερη, Στέλλα, βρίσκεται στο 3ο έτος στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το όνομα της οικογένειας Ποδηματά είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα μαθηματικά, αφού και τα τέσσερα μέλη της μοιράζονται το ίδιος πάθος για τις… εξισώσεις, τα αξιώματα, τις συναρτήσεις και τα θεωρήματα.

 

Με κοινό παρονομαστή την έφεση όλων στα μαθηματικά, η οποία πέρασε από την παλαιότερη γενιά στην πιο νέα, ο Θωμάς, η Ρόζα, η Χαρά και η Στέλλα Ποδηματά αποτελούν μία αξιοθαύμαστη οικογένεια, στην οποία το μήλο όχι απλώς έπεσε κάτω από τη μηλιά, αλλά έχουν βαθιά χαραγμένο στο DNA τους οτιδήποτε αφορά μαθηματικές πράξεις. «Είμαστε βουτηγμένοι στα μαθηματικά. Τόσο η σύζυγός μου, η Ρόζα κι εγώ, όσο και οι κόρες μας αφιερώνουμε πολλές ώρες καθημερινά», τόνισε χαρακτηριστικά ο πάτερ-φαμίλιας της οικογένειας Θωμάς Ποδηματάς. «Κατά τα άλλα, είμαστε μία κλασική οικογένεια, η οποία όμως κρατήθηκε, επειδή η γυναίκα μου καταλαβαίνει από μαθηματικά. Βλέπει τον όγκο της δουλειάς και αντιλαμβάνεται τον χρόνο που απαιτείται για να τη φέρουμε σε πέρας. Έτσι υπάρχει μία ανεκτικότητα, την οποία, πάντως, την φτάνω στα άκρα», συμπλήρωσε με νόημα ο Βολιώτης μαθηματικός.

 

Πνεύμα ανήσυχο, ο Θωμάς Ποδηματάς το τελευταίο διάστημα συνεργάζεται με το «Lisari», μία διαδικτυακή ομάδα εργασίας που ασχολείται με τα μαθηματικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. «Εντάχτηκα στη «Lisari Team» τον περσινό Ιούνιο. Είναι μία ομάδα ανήσυχων μαθηματικών, συνολικά 35 άνθρωποι από ολόκληρη την Ελλάδα. Από την Αλεξανδρούπολη μέχρι και την Κρήτη» θα πει, για να καταλήξει: «Όλα ξεκίνησαν από το lisari.blogspot.gr του Μάκη Χατζόπουλου, ενός συναδέλφου από την Αθήνα, ο οποίος δημιούργησε το ιστολόγιο την εποχή που το υπουργείο Παιδείας καθιέρωσε την Τράπεζα Θεμάτων. Όποιος ασχολείται με τα δρώμενα, ξέρει ότι την 1η χρονιά εφαρμογής ήταν το αποτέλεσμα να δώσουν τα θέματα πολύ αργά, γύρω στις 20 ημέρες πριν από τις εξετάσεις. Μιλάμε για εκατοντάδες ασκήσεις που δεν θα ήταν δυνατό να λυθούν από τα παιδιά. Το blog δραστηριοποιήθηκε άμεσα, είχαμε 600 θέματα στην Α’ Λυκείου και αναμέναμε ίσως άλλα 900 στη Β’ Λυκείου στην επόμενη χρονιά που θα ήταν πρακτικά αδύνατο να λυθούν από έναν άνθρωπο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό ήταν το αρχικό έναυσμα».

Στις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου αυτή η πρωτότυπη συνεργασία οδήγησε στην πρώτη εκδοτική προσπάθεια της «Lisari Team», με την κυκλοφορία δύο τόμων με τίτλο «Μαθηματικά Γ΄ Λυκείου Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών & Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής». Το έργο, που ξεπέρασε τις 1.000 σελίδες, ήταν συλλογικό και ο κ. Ποδηματάς ήταν ένας από τους 19 συγγραφείς που ασχολήθηκαν. Η ανταπόκριση του κοινού υπήρξε εντυπωσιακή. Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 5.000 αντίτυπα, ενώ από μεγάλη αλυσίδα πολυκαταστημάτων ο εν λόγω τίτλος συμπεριλαμβάνεται στα best-seller της χρονιάς στην κατηγορία του. «Πρόκειται για μία δουλειά, που ξεκίνησε για έναν πολύ απλό λόγο. Υπήρξε ένα τεράστιο κενό στα μαθηματικά, αφού τη σχολική χρονιά που πέρασε, είχαμε αφαίρεση ύλης και τα βιβλία που κυκλοφορούσαν στην αγορά δεν ήταν κατάλληλα για την προετοιμασία των υποψηφίων. Έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε θέματα που κάλυπταν τους μαθητές με την υπάρχουσα ύλη, προσπαθώντας να αποφύγουμε την οποιαδήποτε κακοτοπιά. O σχεδιασμός του βιβλίου διέφερε από τα υπάρχοντα της αγοράς, δώσαμε το στίγμα μας και ξεφύγαμε από τα κλασικά φροντιστηριακά βοηθήματα που κυκλοφορούν», τόνισε ο Θωμάς Ποδηματάς, ο οποίος συνέχισε λέγοντας: «Το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι ένα μήνα μετά από την έκδοση του βιβλίου και στην ουσία πάρα πολύ κοντά στις εξετάσεις, γύρω στις αρχές Μαρτίου, βγήκε μία οδηγία από το υπουργείο Παιδείας που τροποίησε εκ νέου την ύλη. Η ομάδα δραστηριοποιήθηκε απίστευτα γρήγορα και αλλάξαμε τα θέματα του βιβλίου που συμπεριλαμβάνονταν στα νέα δεδομένα. Μετά από δέκα ημέρες κυκλοφορήσαμε ένα ένθετο, που το διανείμαμε δωρεάν σε όσους είχαν αγοράσει το βιβλίο. Θελήσαμε να σώσουμε ό,τι προλαβαίναμε και το κάναμε. Τώρα έχουμε στα σκαριά και νέα βιβλία, ώστε σιγά-σιγά να επεκταθούμε σε όλο το Λύκειο. Οικονομικό όφελος στην ουσία δεν υπάρχει από αυτή την ιστορία. Τα κίνητρά μας είναι άλλα. Για να ασχοληθείς τόσο έντονα με ένα αντικείμενο, πρέπει να έχεις τρελό πάθος. Ας μου επιτραπεί η έκφραση. Όσοι είμαστε στην ομάδα έχουμε αυτό το κοινό χαρακτηριστικό. Θέλουμε πάνω απ’ όλα να προσφέρουμε και χαίρομαι που ενώ η προσπάθειά μας ήταν τόσο επίπονη, μας αντάμειψε το αποτέλεσμα».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το