Πολιτισμός

Μάγεψε «Ο μπερντές της Γης»

Για μια ακόμη φορά μάγεψε το κοινό του Βόλου, ο Φορέας Πολιτισμού «Ιωνία» με την πρωτότυπη, πρότυπη παραγωγή «Ο μπερντές της Γης», βασισμένη στην ιδέα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φορέα Νεκτάριου Δεμελή.
Έτσι, λοιπόν, τη Δευτέρα 31 Ιουλίου και την Τρίτη 1 Αυγούστου, στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος, έναν χώρο με ξεχωριστή αύρα κι ενέργεια, κάτω από την πανσέληνο, το κοινό ψυχαγωγήθηκε κι αφυπνίστηκε, στόχοι που πάντα εκπληρώνει στο μέγιστο η «Ιωνία».
Αυτή τη φορά, το θέμα ήταν η κλιματική αλλαγή, η καταστροφή του περιβάλλοντος, στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», σε κείμενα και σκηνοθεσία της Ρεγγίνας Καπετανάκη, δημιουργού της θρυλικής Λιλιπούπολης, η οποία μίλησε για πρώτη φορά για τα προβλήματα του περιβάλλοντος το 1977.
Στον ρόλο του Καραγκιόζη ο εξαιρετικός ηθοποιός Τάκης Βαμβακίδης. Ο Καραγκιόζης πότε πίσω από τον μπερντέ ως φιγούρα κι αφηγητής και πότε μπροστά από τον μπερντέ, ως φυσική παρουσία, αναρωτιόταν, σχολίαζε και προκαλούσε το κοινό σε μια διαδραστική επικοινωνία, έχοντας ως θέμα την κλιματική αλλαγή. Άλλοτε σαρκαστικός και παιχνιδιάρης, άλλοτε προφητικός, μα πάντα σύγχρονος.

Το ελληνικό τραγούδι, έχοντας μια βιωματική υπαρξιακή σχέση με τη φύση, αποτέλεσε βασικό συντελεστή της παράστασης. Επί σκηνής αποδόθηκε εξαιρετικά από την Ορχήστρα και τη Χορωδία «Ιωνία» υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Νεκτάριου Δεμελή και τη διδασκαλία – διεύθυνση της Χορωδίας της Κορνηλίας Φραγκογιάννη, συμπράττοντας με τον καταξιωμένο τραγουδοποιό κι ερμηνευτή Θοδωρή Κοτονιά.
Παράλληλα τα video και οι 3D mapping προβολές δημιουργούσαν ένα εντυπωσιακό, σύγχρονο πλαίσιο συμβάλλοντας ουσιαστικά στη νοηματική αφήγηση της παράστασης.
Την επιμέλεια του ψηφιακού σκηνικού είχε ο visual artist Χαράλαμπος Σεβοζλίδης.
Ιδιαίτερη εντύπωση δημιούργησε η πληρότητα και η άκρως επαγγελματική οργάνωση της παραγωγής της παράστασης από τη μοναδική στο είδος Βούλα Τουλούδη.
Η συνύπαρξη τριών τεχνών, του θεάτρου σκιών, της μουσικής και της παρουσίασης τρισδιάστατων προβολών, ενθουσίασε και εντυπωσίασε το κοινό όλων των ηλικιών.

«Ο μπερντές της Γης» είναι μια μουσικοθεατρική παράσταση που τόσο εύστοχα στέλνει μηνύματα για το πάντα επίκαιρο και φλέγον θέμα της καταστροφής του περιβάλλοντος, γεγονός που την καθιστά εξαιρετική πρόταση για την ευαισθητοποίηση όλων.
Η γη είναι ακόμα παράδεισος… και είναι το μοναδικό μας σπίτι!!!

Ο κ. Δημήτρης Μαραγκόπουλος, συνθέτης, ομότιμος καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου, τόνισε για τη μουσικοθεατρική παράσταση:
Μια εξαιρετική παράσταση από την κορυφαία βολιώτικη ομάδα παραδοσιακής μουσικής Ιωνία, ενταγμένη στο πρόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» που συνδύασε την παράδοση με την καινοτομία. Κατάφερε να ευαισθητοποιήσει και να αφυπνίσει τον νου και το συναίσθημα των ενηλίκων και ανηλίκων θεατών που κατέκλυσαν δύο φορές το αναξιοποίητο αρχαίο θέατρο Δημητριάδος πάνω στο κρίσιμο θέμα της απειλητικής για τον άνθρωπο κλιματικής κρίσης. Η ομάδα Ιωνία συνεχίζει το χωρίς τυμπανοκρουσίες εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό της έργο χωρίς στήριξη, βασισμένη στις δικές της δυνάμεις. Είναι ίσως η μόνη αυτή τη στιγμή πολιτιστική ομάδα της πόλης που η δράση της με πολύ μεγάλη επιτυχία απλώνεται πέρα από τον Βόλο σε όλη την Ελλάδα όπως στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, σε αρχαία θέατρα και φεστιβάλ υψηλού κύρους με τη συνακόλουθη υπερθετική δημοσιότητα Ένα αληθινό και θερμό εύγε!».

Από την πλευρά της η κ. Ρεγγίνα Καπετανάκη, συγγραφέας, σκηνοθέτις, σε σημείωμά της αναφέρει: «Για πρώτη φορά το θέμα της κλιματικής αλλαγής το είχαμε επεξεργαστεί σε πολλά σενάρια της ραδιοφωνικής εκπομπής «Λιλιπούπολη» του 3ου Προγράμματος του Μάνου Χατζιδάκι το 1977-78 όταν το σύννεφο της αιθαλομίχλης έπνιγε τον Αττικό ουρανό, όπως και οι τρομαχτικές πλημμύρες σάρωναν με την καταστροφική τους ορμή.
Όταν η φίλτατη Βούλα Τουλούδη, η ψυχή της μουσικής και πνευματικής ζωής του Βόλου και μαζί ο συνεργάτης και φίλος μου επί 50 χρόνια Δημήτρης Μαραγκόπουλος, μου έκαναν την πρόταση να γράψω το κείμενο της παράστασης, δέχτηκα ευχαρίστως, αλλά όχι αμέσως, γιατί έγγραφα «κάτι άλλο». Επέμεναν, και έτσι δέχτηκα.
Για να μη μακρηγορώ, ήταν μια εξαιρετική εμπειρία για μένα γιατί είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ με την εξαιρετική σε ποιότητα χορωδία και ορχήστρα, αλλά αυτό που με συγκίνησε αφάνταστα ήταν τα προικισμένα παιδιά της χορωδίας Η αφοσίωσή τους, η δυναμική τους σε κάθε δευτερόλεπτο, η ευγένειά τους, το ήθος και συγχρόνως το πάθος τους να είναι άριστοι. Προπαντός τα μικρά παιδάκια από ηλικίας μόλις 4 χρονών. Ο Ηρακλής που έπαιξε το «Φάντασμα της Κλιματικής Αλλαγής», ο μικρός Γιώργος με τον άψογο λόγο του, φωνητικά και προφορικά.
Και οι καταπληκτικοί ΔΑΣΚΑΛΟΙ, ναι, με κεφαλαία, η Κορνηλία Φραγκογιάννη και ο Νεκτάριος Δεμελής. Είναι ότι καλύτερο όχι μόνο σε μουσική τελειότητα, αλλά τον σημαντικό ρόλο που παίζουν στη διαμόρφωση χαρακτήρων! Πιστεύω ότι αυτό τα λέει όλα. Έχω δουλέψει με πολλές χορωδίες και ορχήστρες. Οι χορωδοί του συγκροτήματος Ιωνία, είναι οι άριστοι των αρίστων.

Επίσης οι μουσικοί της ορχήστρας με τα παραδοσιακά όργανα είναι σπουδαίοι πρεσβευτές στην παράδοση του σπουδαίου δάσκαλου Αϊδονίδη!
Ο σολίστ Θοδωρής Κοτονιάς με την ανυπέρβλητη φωνή του συγκίνησε όλο το κοινό. Είναι σπάνιος καλλιτέχνης και ερμηνευτής και πολύ χάρηκα που τον γνώρισα από κοντά και είναι ένα πολύ σημαντικό και αναπόσπαστο μέρος αυτού του θεάματος.
Και τέλος, το αριστοφανικό μέρος αυτού του πολυθεάματος είναι το Θέατρο Σκιών (Καραγκιόζης) του Τάκη Βαμβακίδη, που σκόρπισε το γέλιο σε μικρούς και μεγάλους, με πάρα πολλά μηνύματα.
Τα μηνύματά μας είναι μεγάλα και άκρως επίκαιρα.
Η οπτική εικόνα στην τεράστια οθόνη συνοδεύει με δυνατά σήματα.
Θέλω να υπογραμμίσω το εξής: Μπροστά σε όλα τα καταστροφικά γεγονότα που κατακεραύνωσαν τον Πλανήτη Γη φέτος, δεν είδα κανένα άλλο – έργο, συγκρότημα, θεατρική παράσταση, θέαμα – να παρουσίασε «κάτι» με το θέμα της Κλιματικής Αλλαγής. Γι’ αυτό τον λόγο, πιστεύω ακράδαντα ότι αυτή η παράσταση πρέπει να την δουν όλοι οι Έλληνες, αλλά κυρίως τα Παιδιά! Πρέπει να ταξιδέψει παντού και τέλος στο Ηρώδειο για το 2024».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το