Άρθρα

κυκλο – φ – οριακα

Γράφει ο συγκοινωνιολόγος Χαράλαμπος Α. Σκυργιάννης

Καλημέρα αγαπητοί μου συν-πολίτες. Δεν ξέρω για σας (και εύχομαι να μην…) αλλά εμείς είχαμε μια δύσκολη αρχική εβδομάδα του Φλεβάρη, που δεν επέτρεψε τη μεταξύ μας επικοινωνία – μέχρι παραπροχθές Κυριακή, που ο Άγιος Χαραλάμπης, βοήθειά μας, μάς ξαναέφερε κοντά και σας ευχαριστώ όλες και όλους.
Και σ’ αυτό το μεταξύ να συμβαίνουν πράματα και θάματα στην πόλη, στη χώρα στον κόσμο. Τρέλα στη Βενεζουέλα, 13 εβδομάδες κίτρινα γιλέκα στη Γαλλία, απίστευτες εκφράσεις πεζοδρομίου στην Ελληνική Βουλή, ακόμη πιο απίστευτες ανακοινώσεις κομματικών και εκλογικών σχηματισμών στην πόλη, έχασε και ο Ολυμπιακός από τον ΠΑΟΚ, άστα να πάνε, τίποτε όρθιο δεν έχει μείνει.
Όσον αφορά στο Πανεπιστήμιο και τη θετική επίδρασή του στον Βόλο απάντησε εύστοχα και τεκμηριωμένα ο καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Σπουδών και πρώην αντιπρύτανης κ. Μιχάλης Ζουμπουλάκης, το κείμενο υπάρχει στο e-thessalia, στην κατηγορία Άρθρα. Διαβάστε το εσείς γιατί κανένας άλλος από τους ανησυχούντες μπας και γίνει «πανεπιστημιούπολη» ο Βόλος δεν πρόκειται να το διαβάσει – σιγά-σιγά αντιλαμβανόμαστε με τι «επιχειρήματα» θα πάμε στην προεκλογική εκστρατεία.
Πάμε στο θέμα της οδού Καραμπατζάκη, που κάποιοι έχουν κάνει σκοπό της ζωής τους να την καταστρέψουν. Πριν από 30 χρόνια, τότε που οι Έλληνες δεν ήξεραν περί τίνος πρόκειται, εγώ ο γερμανοσπουδαγμένος μίλαγα κι έγραφα και προσπαθούσα να εξηγήσω τι εννοούμε ως Ήπια Κυκλοφορία. Και «τρελαίνομαι» πραγματικά όταν 30 χρόνια μετά έρχεται τώρα ένας Δήμος, ένας συνάδελφος πολιτικός μηχανικός που εγώ ονόμασα «συγκοινωνιολόγο», κι ένας καθηγητής Πανεπιστημίου, και ονομάζουν «ήπιας κυκλοφορίας» έναν μονόδρομο-ευθεία ατελείωτη από Περιφερειακό μέχρι Φιλαδελφείας κι ακόμα παραπέρα.


Έγραφα εγώ, και κάποιοι άνθρωποι, ευτυχώς, καταλάβαιναν τότε και υλοποιούσαν, στα τέλη της δεκαετίας του ’90:
«Ως ορισμό της Περιοχής Ήπιας Κυκλοφορίας μπορούμε να δώσουμε:
Είναι περιοχή κατοικίας κυρίως, μέσα στην πόλη, όπου έχουν γίνει ειδικές διαμορφώσεις που περιορίζουν σημαντικά την κυκλοφορία αυτοκινήτων χωρίς να την απαγορεύουν εντελώς και επιτρέπουν αφ’ ενός τη στάθμευση και αφ’ ετέρου τη χρήση όλων των ελεύθερων χώρων και από πεζούς και από ποδηλάτες, χωρίς απαραίτητα ειδικές λωρίδες. Τα τρία «δόγματα» των Περιοχών Ήπιας Κυκλοφορίας είναι: 1. λιγότερος κυκλοφοριακός φόρτος, 2. όσο το δυνατόν πιο χαμηλή ταχύτητα, 3. άριστη οπτική επαφή». Τα ίδια δίδασκα και στους μηχανικούς Χωροταξίας Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης από το 2000 ώς το 2010.
Πριν έναν χρόνο, στις 14 Ιανουαρίου 2018 ο κύριος καθηγητής έδωσε συνέντευξη στην κυρία Ελένη Χάνου:
«ΕΧ -Από το βήμα των εγκαινίων του πρώτου κυκλικού κόμβου αναφερθήκατε στη μελέτη βιώσιμης κινητικότητας για τον Βόλο. Τι αλλαγές πρέπει να περιμένουμε στην πόλη;
Θα πρέπει να περιμένετε σημαντικές ανατρεπτικές προτάσεις, που σαν κεντρική ιδέα θα έχουν «Να δώσουμε πίσω τον δημόσιο χώρο που κλέψαμε από τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους ευάλωτους χρήστες, τη δημόσια συγκοινωνία, και τον παραδώσαμε ανενδοίαστα στα ΙΧ αυτοκίνητα».
Επειδή η βιώσιμη αστική κινητικότητα δεν επιβάλλεται αλλά προκύπτει από ευρύτατες διαβουλεύσεις και συναινέσεις, οι πολίτες του Βόλου θα πρέπει να αποφασίσουν αν θέλουν να ζουν σε μια πόλη ανθρώπινη (σαν αυτές που βλέπουμε στο εξωτερικό και ζηλεύουμε) ή στην πόλη με την απάνθρωπη λειτουργία που έχει σήμερα».
Ωραία λόγια ν’ αγαπιόμαστε, δηλαδή, σανό για προβατάκια. Και το τι έχουμε να περιμένουμε φάνηκε ξεκάθαρα έναν χρόνο μετά, τώρα, με μια φαρδιά-πλατιά υπογραφή για την καταστροφή ενός έργου που έχει ήδη κάνει «την πόλη ανθρώπινη (σαν αυτές που βλέπουμε στο εξωτερικό και ζηλεύουμε)» και που, πλέον, μας επιστρέφει «στην πόλη με την απάνθρωπη λειτουργία που έχει σήμερα». Προς δόξαν του αυτοκινήτου και της ιδεοληψίας των «μαζών».
Θλίβομαι, θλίβομαι βαθύτατα. Και σταματώ εδώ γιατί αν συνεχίσω… Γεια σας.
Η φωτογραφία της οδού Καραμπατζάκη είναι από παρουσίαση που έκανα ως υπάλληλος της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου στις 14 Δεκεμβρίου 2012 με θέμα «Δρόμοι και Περιοχές Ήπιας Κυκλοφορίας. Θεωρία και Πράξη στον Βόλο», στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το