Τοπικά

«Κλειδί» για την επιτυχία το σωστό μηχανογραφικό – Σχολές με μέλλον και με επαγγελματική αποκατάσταση

Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων έχει αρχίσει και γονείς και μαθητές επιθυμούν διακαώς με την ανακοίνωση των βαθμολογιών, να έχουν συγκεντρώσει όσα περισσότερα μόρια γίνεται.
Ωστόσο, τα μόρια και μία σχολή υψηλής βάσης δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα την επαγγελματική επιτυχία, αλλά ούτε και την προσωπική ευτυχία του υποψήφιου. Λίγες ημέρες πριν τις πανελλαδικές ο κ. Πάνος Σταυρόπουλος, σύμβουλος σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού, τονίζει ότι σημασία έχει τι είναι αυτό που θέλει ο κάθε μαθητής και επισημαίνει τη βαρύτητα της σωστής συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. «Οι μαθητές έχουν άγχος και αυτό είναι φυσιολογικό. Το θέμα είναι να καταλάβουν ότι δεν είναι το τέλος των πάντων, αλλά ότι οι πανελλαδικές είναι η αρχή ενός ταξιδιού. Κανείς δεν καταστράφηκε ή δεν ευτύχησε λόγω των πανελλαδικών. Είναι τέσσερα διαγωνίσματα, σαν αυτά που έγραφαν στο φροντιστήριό τους, ίσως και λίγο πιο εύκολα. Είναι επίσης τέσσερις μάχες και αν δεν γράψουν καλά στη μία, μπορούν εύκολα στις άλλες να κερδίσουν το χαμένο έδαφος». Όπως ανέφερε, υπάρχει το ρητό «κλάμα τον Ιούνιο με τις βαθμολογίες, χαρά όταν βγαίνουν τα τελικά αποτελέσματα». Και αυτό γιατί τα δύσκολα θέματα δεν σημαίνει ότι κάποιος μαθητής δεν περνάει, αλλά ότι τους δυσκόλεψαν όλους, άρα θα πέσουν οι βάσεις. Μάλιστα οι τελευταίες ημέρες, πριν τις εξετάσεις, είναι για τους μαθητές όπως για τους αθλητές. Χρειάζονται αποθεραπεία και δεν ωφελεί το διάβασμα 13 ώρες την ημέρα. «Χρειάζεται η βόλτα, καθαρό μυαλό, και ποιοτικό διάβασμα, για να καλύψουν κυρίως τα κενά τους», πρόσθεσε. Χαρακτήρισε ιδιαίτερες τις φετινές πανελλαδικές, καθώς υπάρχει για πρώτη φορά η ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ). «Υπολογίζω γύρω στους 15.000 υποψήφιους. Πέρυσι αν είχαμε την ΕΒΕ, δεν θα πέρναγαν και φέτος θα μείνουν έξω από τα πανεπιστήμια», δήλωσε. Τόνισε όμως πως και πάλι δεν χάθηκε τίποτα, καθώς χιλιάδες παιδιά έχουν περάσει στη σχολή που ήθελαν, δίνοντας 2η ή 3η φορά πανελλαδικές. Υπάρχουν επίσης εξαιρετικά δημόσια ΙΕΚ, ενώ με το παράλληλο μηχανογραφικό, οι απόφοιτοι των λυκείων θα μπορούν να παρακολουθήσουν για δύο χρόνια μια ειδικότητα και μετά να δώσουν κατατακτήριες εξετάσεις για συναφές τμήμα του πανεπιστημίου.

Οι «σημαντικοί άλλοι»
Ένα από τα βασικά λάθη είναι η επιλογή σχολής με βάση τα μόρια που συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι. «Επιλέγω αυτό που θέλω να περάσω. Κοπέλα είχε γράψει 18.000 μόρια και επέλεξε τη Φυσικοθεραπεία, που είχε 14.000 μόρια. Σήμερα είναι αποκατεστημένη και ευτυχισμένη», εξήγησε ο κ. Σταυρόπουλος. Ένα ακόμη λάθος των υποψήφιων είναι ότι αφήνουν τους «σημαντικούς άλλους» να παρεμβαίνουν. «Οι γονείς πρέπει να στηρίξουν το παιδί, αλλά να μην αναμειχθούν», υπογράμμισε. Ανέφερε επίσης ότι ένα στα τέσσερα παιδιά δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του. «Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος των παιδιών έκανε λανθασμένη επιλογή στο μηχανογραφικό. Για την επιλογή της σχολής πρέπει να έχει κοιτάξει ο υποψήφιος τα μαθήματα, αλλά και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Έχουμε τρεις σχολές μηχανικών επιστήμης υλικών στην Ελλάδα, αλλά μόνο η μία έχει επαγγελματικά δικαιώματα αναγνωρισμένα με ΦΕΚ».

Λάθη στο μηχανογραφικό
Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις μαθητών, που τα πήγαν περίφημα στις πανελλαδικές, αλλά καθόλου καλά στο μηχανογραφικό. Φυσικά ισχύει και το αντίθετο, με μαθητές που έκαναν έξυπνες επιλογές σχολών, καθώς υπάρχουν τμήματα με χαμηλά μόρια, που προσφέρουν επαγγελματικές δυνατότητες. Οι μαθητές πρέπει να συμβουλευτούν έναν ειδικό σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. «Καλύτερα να δώσει ένας γονιός 70 ευρώ, παρά να ξοδέψει 20.000 ευρώ και τελικά το παιδί να παρατήσει τη σχολή. Οι μαθητές δεν πρέπει να διαλέξουν με βάση τη φήμη της σχολής, αλλά με τι τους ταιριάζει. Μεγάλο λάθος είναι και η επιλογή της σχολής λόγω της έδρας της. Όταν τελειώσω δεν θα μου μείνει η Θεσσαλονίκη, αλλά θα κουβαλάω μαζί μου ένα πτυχίο», τόνισε και πρόσθεσε ότι η επιλογή πρέπει να γίνει από όλη την γκάμα των βάσεων. «Πολλά παιδιά πέρασαν σε χαμηλή σχολή, γράφτηκαν για να πάρουν το πάσο, τη δοκίμασαν, παρακολούθησαν τα μαθήματα, τους άρεσε και δεν ξαναέδωσαν πανελλαδικές».

Οι προοπτικές
«Δεν υπάρχουν σχολές με προοπτικές αλλά άνθρωποι με προοπτικές», τονίζει ο κ. Σταυρόπουλος. Φέρνοντας ως παράδειγμα τη νομική, είπε ότι ναι μεν υπάρχει ανεργία, αλλά μπορεί κάποιος να γίνει νομικός σύμβουλος και να εξειδικευτεί στα νομικά ή στα περιβαλλοντικά ζητήματα. «Αν κάποιος γίνει φιλόλογος, αλλά ασχοληθεί με τη γλωσσική τεχνολογία ή την τεχνητή νοημοσύνη. Δυσκολία υπάρχει π.χ. και με την αρχαιολογία, αλλά αν ασχοληθεί με την ενάλια αρχαιολογία, ανοίγει άλλους ορίζοντες μπροστά του. Δεν επιλέγω επάγγελμα, αλλά σπουδές». Όσο για την αποκατάσταση, σίγουρα στη λίστα αυτή περιλαμβάνονται οι σχολές, που σχετίζονται με την πληροφορική. «Αποκατάσταση θα έχουν και όσες σχολές έχουν σχέση με υλικά, καθώς έρχεται το 3d printing, αλλά και οι σχολές που έχουν σχέση με βιολογία, φάρμακα, καθώς θα υπάρχει πάντρεμα με τη γενετική. Το ίδιο συμβαίνει και με τις σχολές που σχετίζονται με την περίθαλψη (επαγγέλματα υγείας)», δήλωσε. Ανέφερε επίσης τις σχολές που σχετίζονται με το ψηφιακό μάρκετινγκ, το ηλεκτρονικό εμπόριο, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη διοίκηση. Μέλλον έχουν και οι σχολές για την ψυχική υγεία των ανθρώπων. «Ένας ψυχολόγος μπορεί να δουλέψει στη διαφήμιση, στην έρευνα και στη διερεύνηση του εγκεφάλου», εξήγησε.

Σχολές με μέλλον στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολές πληροφορικής, σχολές υγείας που θα έχουν αποκατάσταση διαθέτει και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το οποίο μάλιστα διαθέτει και πολύ καλές παιδαγωγικές σχολές. «Όποιος παντρέψει τα παιδαγωγικά με την τεχνολογία στην εκπαίδευση, θα έχει μέλλον. Σε λίγα χρόνια τα μαθήματα θα γίνονται με εικονική πραγματικότητα, με ολογράμματα και όχι μόνο με ένα βιβλίο», εξήγησε. Πολύ καλές σχολές είναι και οι γεωπονικές του Π.Θ και το τμήμα ζωικής παραγωγής. «Αν η χώρα δεν τονώνει τον πρωτογενή της τομέα, θα έχει δυσκολία. Οι γεωπόνοι, φυτικοί και ζωικοί, και οι ιχθυολόγοι μπορούν να λειτουργήσουν και ως επιχειρηματίες, δημιουργώντας superfoods ή να εργαστούν σε φαρμακευτικές εταιρείες, για τις κρέμες και τα καλλυντικά». Άμεση αποκατάσταση έχουν και οι απόφοιτοι ηλεκτρολόγοι μηχανολόγοι και μηχανικοί μηχανολόγοι. Ακόμα και οι πολιτικοί μηχανικοί και οι τοπογράφοι μπορούν να ασχοληθούν με τον τομέα της γεωπληροφορικής. «Όσο η τεχνολογία θα ανεβαίνει, τόσο περισσότερο θα χρειαζόμαστε και τις ανθρωπιστικές επιστήμες», πρόσθεσε και σημείωσε ότι την επαγγελματική ταυτότητα μπορεί να τη δώσει και το μεταπτυχιακό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το