Άρθρα

Η Ευρώπη… απέτυχε – ζητεί αυστηρότερα μέτρα οδικής ασφάλειας

Του Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας – εκπαιδευτή οδηγών

Τον προηγούμενο μήνα, οι ευρωβουλευτές που συνήλθαν στην Ολομέλεια στο Στρασβούργο ενέκριναν σε πρώτη ανάγνωση, σχέδιο Ευρωπαϊκής Οδηγίας, που αποσκοπεί στην περαιτέρω τιμωρία των απερίσκεπτων οδηγών. Στόχος αυτού του κειμένου είναι να τεθεί τέρμα στην ατιμωρησία των επικίνδυνων οδηγών αλλοδαπών και τελικά, να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό το σχέδιο εγκρίθηκε με 372 ψήφους υπέρ, 220 ψήφους κατά και 43 αποχές. Πιο συγκεκριμένα, οι ευρωβουλευτές κατέληξαν ότι οι σοβαρές τροχαίες παραβάσεις πρέπει να οδηγούν πλέον σε απώλεια του δικαιώματος οδήγησης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο διαπράχθηκε η παράβαση.

Περίπου 23.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους της Ευρώπης και 120.000 τραυματίζονται σοβαρά. Επίσης, η πρόοδος στη μείωση του ποσοστού θνησιμότητας έχει παραμείνει στάσιμη εδώ και αρκετά χρόνια. «Αποτύχαμε», δηλώνουν οι σχεδιαστές του μεγαλεπήβολου σχεδίου με στόχο τη μείωση στο μισό του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ 2010 και 2020, καθώς ο αριθμός των θανάτων μειώθηκε κατά 36% σε αυτή τη χρονική περίοδο. Μπορεί να υπάρχει στην προηγούμενη δεκαετία σημαντική μείωση και μια διαφορά μόλις 14% να είναι η αιτία να κριθεί το σχέδιο αποτυχημένο, αλλά μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για αποτέλεσμα που αφορά χαμένες ανθρώπινες ζωές. Πόσοι άνθρωποι θα ζούσαν αυτή την στιγμή, αν όλα πήγαιναν όπως θα έπρεπε, ή μάλλον καλύτερα όπως οι ειδικοί είχαν στοχεύσει. Πληροφοριακά, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι ασφαλέστεροι δρόμοι στην Ευρώπη παραμένουν στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους) και το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας (85 ανά εκατομμύριο κατοίκους) είναι στη Ρουμανία. Το μέσο ποσοστό στην ΕΕ είναι 42 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Έναν χρόνο μετά, το 2021, οι ευρωβουλευτές, συζήτησαν και επεξεργάστηκαν τα παραπάνω αποτελέσματα. Ζήτησαν την κινητοποίηση των κρατών μελών για αυτό το θέμα, δίνοντας αρκετές επιλογές, όπως η γενίκευση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h, ειδικά σε κατοικημένες περιοχές και όπου κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών. Για την περαιτέρω προώθηση της οδικής ασφάλειας, ζήτησαν και την καθιέρωση μηδενικής ανοχής στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τονίζοντας ότι το αλκοόλ εμπλέκεται στο 25% περίπου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Έτσι φτάσαμε στο πρόσφατο ψήφισμα, που επιτέλους, οι σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, θα πρέπει να οδηγούν πλέον σε απώλεια του δικαιώματος οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ, ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο διαπράχθηκε η παράβαση. Έλλειψη συντονισμού υπήρξε τόσα χρόνια και ίσως, μεγάλο ρόλο έπαιξε και μια σειρά κωλυμάτων που οφείλονταν σε νόμους περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Από εδώ και πέρα, οι αποφάσεις για αναστολή, περιορισμό ή ανάκληση άδειας οδήγησης που λαμβάνονται από κράτος μέλος σε βάρος οδηγού αλλοδαπού πρέπει επισήμως να ανακοινώνονται στο κράτος μέλος που εξέδωσε την άδεια οδήγησης. Με λίγα λόγια, πρόκειται για στέρηση του δικαιώματος οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους 10 εργάσιμες ημέρες για να ενημερώσουν το ένα το άλλο σχετικά με τις αποφάσεις του αποκλεισμού από την οδήγηση και 15 εργάσιμες ημέρες για να αποφασίσουν εάν η έκπτωση από την οδήγηση θα ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ. Τέλος, ο ενδιαφερόμενος οδηγός πρέπει να ενημερωθεί για την τελική απόφαση εντός 7 εργάσιμων ημερών.

Ο απώτερος στόχος αυτού του συνόλου ευρωπαϊκών κανόνων είναι να πλησιάσει το μηδενικό θάνατο στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050 – ένας στόχος γνωστός και ως «Vision Zero».
Αν αγαπητοί αναγνώστες σας άρεσαν όλα τα παραπάνω όπως και σε εμένα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι απλά «πέρασε», ψηφίστηκε δηλαδή, η πρώτη ανάγνωση ενός σχεδίου Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Δυστυχώς, αυτό, όπως και πολλά άλλα, Θα παραμείνουν σε αναμονή σε ερυθρό φωτεινό σηματοδότη, με σβησμένο κινητήρα λόγω μεγάλης αναμονής, καθώς έπονται ευρωεκλογές, που θα καθορίσουν το μελλοντικό νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο με τη σειρά του, θα πρέπει να συνεχίσει τις εργασίες και… «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι». Έχω παρατηρήσει ότι τα δύσκολα προβλήματα που η λύση τους περνά αποκλειστικά από την απόλυτη συνεργασία των χωρών μελών της ΕΕ, απλά συζητιούνται και μένουν στην μέση, λίγο πριν το τέλος της θητείας του κάθε Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Τελικά, ποιος μετέδωσε τον ιό της κωλυσιεργίας. Εμείς στους Ευρωπαίους ή οι Ευρωπαίοι σε εμάς. Μέχρι να λυθεί αυτή η φιλοσοφικού τύπου απορία, ένα είναι το σίγουρο. Ότι εμείς οι απλοί Έλληνες οδηγοί και πεζοί, οι όχι και τόσο γνωστικοί και ειδικοί σε αυτά θέματα, είμαστε διπλωματούχοι εμπειροτέχνες, που ο κάθε ένας από εμάς έχει ένα βιογραφικό με αμέτρητες σελίδες βιωματικών περιστατικών στους Ελληνικούς δρόμους. Δεν το επιδιώξαμε να συμβεί. Η Ελληνική πραγματικότητα μας προίκισε παρά τη θέλησή μας με δαύτα. Εύκολα λοιπόν, μπορείτε να φανταστείτε το Ελληνικό οδικό δίκτυο ως μια αίθουσα εργαστηριακού μαθήματος με θέμα «Οδική Ασφάλεια – προϋποθέσεις». Είμαι απολύτως σίγουρος ότι όλοι θα συμφωνήσετε πως εκεί μέσα, θα πρέπει να επικρατεί ηρεμία, συντονισμός και απόλυτη συνεργασία και το κλειδί επιτυχίας, δεν είναι τίποτα άλλο παρά η πειθαρχία. Την βίτσα του δασκάλου μου στο δημοτικό την έχω ευτυχώς (έτσι πιστεύω τουλάχιστον) τοποθετήσει σε καλά κρυμμένα κουτάκια στον πάτο των παιδικών μου αναμνήσεων. Στην μοναδική περίπτωση που θα την ήθελα να υπάρχει, θα ήταν σε αυτή την αίθουσα που πριν λίγο μαζί φανταστήκαμε. Κρεμασμένη κάπου ψηλά, για να την βλέπουμε όλοι και να μας θυμίζει τις συνέπειες που «πονάνε». Ας πάρει μορφή ανιχνευτή Radar ταχύτητας. Ας αφαιρέσει για ένα χρονικό διάστημα μερικά διπλώματα και άδειες κυκλοφορίας παραβατών και αν χρειαστεί ναι γίνει ακόμα και… καταστροφέας εγγράφων σε επαναλαμβανόμενες παραβατικές συμπεριφορές. Ας γίνει έμπνευση σε κάθε δικαστική αρχή για δίκαιη εφαρμογή των νόμων σε όλους ανεξαιρέτως. Δύσκολο να απαιτήσουμε κάτι όταν αυτό δεν αποτελεί προτεραιότητα στην προσωπική καθημερινότητά μας. Είμαστε ένας λαός που ταλαιπωρείται αναλώνοντας χρόνο, διαβάζοντας τίτλους fake news, επιτρέποντας έτσι να μας επαναπρογραμματίζουν τον εγκέφαλο για την επόμενη μέρα και στιγμή που μας ξημερώνει, εκμεταλλευόμενοι την δική μας απάθεια. Τις περισσότερες φορές με αχρείαστες και ανεπίκαιρες υποχρεώσεις φαντάσματα, που δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με κάτι τόσο ορατό ως προβληματική κατάσταση, όπως η καθημερινή μας επιβίωση στους επικίνδυνους Ελληνικούς δρόμους.

Κλείνω το άρθρο και σας βάζω μια εργασία για το σπίτι. Κάντε αναζήτηση στο διαδίκτυο με τίτλο «δίπλωμα οδήγησης παλαιού τύπου». Είμαι σίγουρος ότι μετά από αυτό, όσοι ακόμα έχετε δίπλωμα παλαιού τύπου-ροζ (κακά παιδιά), θα τρέξετε προς το παράθυρο να δείτε προς τα έξω αν έχει αρχίσει η συντέλεια του κόσμου. Απαντώ: «υποχρεωτική αντικατάσταση μέχρι 19 Ιανουαρίου του 2033». Έλεος!

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το