Τοπικά

Γονείς παιδιών με αναπηρία προβληματισμένοι μιλούν για το Ειδικό Σχολείο Αγριάς

Οι Γεώργιος Ματζανάς, πρόεδρος Συλλόγου ΑμεΑ Μαγνησίας, Σταματία Νάνου, πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Ειδικού Σχολείου Αγριάς και Χάρης Μπουρνής, μέλος του ίδιου Συλλόγου μιλούν για το σχολείο των παιδιών τους, για την «αγκαλιά» που έχουν βρει τα παιδιά τους στο Σχολείο της Αγριάς, όπου μετά από 20 χρόνια λειτουργίας φιλοξενεί 40 μαθητές.

Παρότι η φοίτηση των παιδιών τους στο συγκεκριμένο σχολείο γίνεται σε ένα πλαίσιο πρότυπο, υπογραμμίζουν ότι στην πόλη υπάρχει έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής για τα παιδιά με αναπηρίες, που, ωστόσο, αμβλύνεται από τη δραστηριότητα ευαίσθητων λειτουργών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Επιπλέον, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου) μοιράζονται τις αγωνίες τους για κοινωνική ένταξη και την πορεία της ζωής των παιδιών τους, καθώς, όπως τονίζουν, «βρίσκεσαι συνεχώς αντιμέτωπος με προκλήσεις, που ούτε μπορείς να φανταστείς ότι θα αντιμετωπίσεις. Κι αυτό δεν σταματάει ποτέ». Οι τρεις γονείς σημειώνουν ότι «δεν είναι λίγες οι στιγμές που η ίδια η ζωή, σου κλείνει πονηρά το μάτι, θέλοντας κάθε φορά είτε να σου υπενθυμίσει ή να σε ενημερώσει για κάτι είτε απλά να σε προειδοποιήσει, υπενθυμίζοντάς σου ότι πολλές φορές τα πράγματα δεν έρχονται έτσι όπως τα περιμένεις. Το να είσαι γονέας ενός παιδιού με αναπηρία, είναι αδιαμφισβήτητα μία από αυτές, με τη διαφορά, όμως, ότι πρόκειται για την καθημερινότητά σου… Οι γονείς παιδιών με αναπηρία είμαστε μόνιμα προβληματισμένοι σχετικά με το ποια θα είναι η πορεία του παιδιού μας, όταν θα φύγουμε από τη ζωή. Είναι μια σκέψη που μας συνοδεύει κάθε στιγμή, από την ώρα που θα ξυπνήσουμε το πρωί, μέχρι την ώρα που θα ξαναπέσουμε για ύπνο το βράδυ. Ακόμη, όμως, κι αυτός ο ύπνος δεν μπορεί ποτέ να είναι ανάλαφρος, καθώς το μυαλό μας είναι στο επιληπτικό παιδί μας, μη τυχόν πάθει κάποια κρίση στον ύπνο του ή στο αυτιστικό παιδί μας, μη τυχόν τρομάξει από κάτι και συμπεριφερθεί απρόβλεπτα». Καθώς η κοινωνική ενσωμάτωση και ένταξη των παιδιών αποτελεί γι’ αυτούς προτεραιότητα υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο της εκπαίδευσης. «Εκτός των διαφόρων προβλημάτων υγείας, που πρέπει να αντιμετωπιστούν από επαγγελματίες υγείας, υπάρχει και το κομμάτι της κοινωνικής ενσωμάτωσης και ένταξης. Αυτό είναι κάτι που σχετίζεται άμεσα με την αποδοχή του διαφορετικού, την ενσυναίσθηση, την παροχή ενός κατάλληλου πλαισίου που θα στηρίξει και θα βοηθήσει το ανάπηρο άτομο, με οποιοδήποτε είδος αναπηρίας, τόσο στα πρώτα χρόνια της ζωής του, όσο και αργότερα στην ενήλικη ζωή του. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφερθούμε στο δεύτερο σπίτι των παιδιών μας, το σχολείο τους και την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η εκπαίδευση είναι ένα από τα πιο σημαντικά ορόσημα στην εξέλιξη του παιδιού, καθώς αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ένταξή του στην κοινωνία. Υπάρχει η ανάγκη για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού μοντέλου το οποίο θα αντιλαμβάνεται την αναπηρία ως συνέπεια της μειωμένης συμμετοχής των παιδιών στην εκπαίδευση. Ο κάθε μαθητής ανεξάρτητα του σωματικού, διανοητικού, ψυχικού, κοινωνικού, πολιτισμικού, θρησκευτικού, φυλετικού κλπ. γνωρίσματός του, μπορεί να καταθέσει την προσωπική του συμβολή και η πολιτεία οφείλει να οργανώσει τις δομές, που θα τη διασφαλίζουν. Η πόλη μας πάσχει από την έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής για τα παιδιά με αναπηρίες, καθώς οι δομές Ειδικής Αγωγής φιλοξενούνται σε μέτρια ή ακατάλληλα για την περίπτωση κτίρια. Είναι μεγάλη αλήθεια και δεν αποτελεί σχήμα λόγου, ότι σε ένα μεγάλο βαθμό οι ελλείψεις αυτές αμβλύνονται από την ύπαρξη δραστήριων και ευαίσθητων λειτουργών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, που αγωνιζόμενοι σε καθημερινή βάση, προσφέρουν και προσφέρονται στα παιδιά».

Πρότυπο η φοίτηση των μαθητών στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγριάς
«Μια τέτοια αγκαλιά έχει δημιουργηθεί και στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο της Αγριάς, όπου φοιτούν τα παιδιά μας, ένα μεγάλο σχολείο τόσο αριθμητικά σε μαθητές όσο και συναισθηματικά, χάρη στις πρωτοβουλίες του διευθυντή, αλλά και του συνόλου των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων. Μιλώντας ως γονείς παιδιών με αναπηρία, θεωρούμε τους εαυτούς μας από τους τυχερούς, καθώς τα παιδιά μας φοιτούν σε ένα πλαίσιο πρότυπο για τα δικά μας δεδομένα, που με τη στήριξη φορέων, αλλά και φυσικών προσώπων πλησιάζει στη λειτουργία ιδιωτικού φορέα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγριάς ιδρύθηκε και λειτούργησε κατά το σχολικό έτος 2000 – 2001 αρχικά ως διθέσιο με 6 μαθητές, ενώ σήμερα λειτουργεί ως οκταθέσιο αγκαλιάζοντας 40 μαθητές και τις οικογένειές τους. Από την ημέρα που δημιουργήθηκε μέχρι και σήμερα έχουν γίνει πολύ σοβαρά βήματα στη βελτίωση των εγκαταστάσεων και των υποδομών με τη βοήθεια φορέων και φυσικών προσώπων, που στήριξαν και συνεχίζουν να στηρίζουν άκοπα τις προσπάθειες τόσο του Συλλόγου Διδασκόντων, όσο και του Συλλόγου Γονέων. Η λειτουργία του εν λόγω πλαισίου αφορά τα κτίρια 7 και 8 της Παιδόπολης Αγριάς, όπου οι χώροι του πλέον είναι ειδικά διαμορφωμένοι για τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών. Στο διδακτήριο λειτουργούν 8 αίθουσες διδασκαλίας του Δημοτικού, το συστεγαζόμενο Ειδικό Νηπιαγωγείο, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, γυμναστήριο, χώρος Φυσικοθεραπείας, γραφείο Ψυχολόγου και Κοινωνικού Λειτουργού, χώρος Λογοθεραπείας, χώρος Εργοθεραπείας, νοσηλευτήριο, βοηθητικοί χώροι, αυλή και παιδική χαρά. Στους μαθητές καθημερινά παρέχεται δεκατιανό και μεσημεριανό φαγητό που παρέχεται σε καθημερινή βάση από την τοπική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Αγριάς, καθώς και από το «Ανώτερο» Αγριάς. Οι μαθητές που φοιτούν παρουσιάζουν κινητικά προβλήματα, πολλαπλές αναπηρίες και σύνδρομα νοητικής υστέρησης. Αναφορικά με τις συνεργασίες, το Ειδικό Σχολείο Αγριάς συνεργάζεται με άλλα Γενικά Δημοτικά Σχολεία, το ΚΕΣΥ, το Πανεπιστήμιο, το ΚΔΑΠ Ν. Ιωνίας, πολλούς θεραπευτές του ιδιωτικού τομέα και με το παράρτημα της ΕΛΕΠΑΠ Βόλου. Οι μαθητές είναι κατανεμημένοι σε 8 πρωινά τμήματα ανάλογα με το δυναμικό τους και 2 τμήματα ολοήμερου προγράμματος. Η ηλικία εγγραφής, όπως ορίζεται από το νόμο, είναι μετά το κλείσιμο των 6 ετών και η φοίτησή τους διαρκεί ως και το 14ο έτος. Το σχολείο διαθέτει κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, προκειμένου να αντιμετωπίζονται οι ανάγκες των μαθητών με κινητικές και νοητικές δυσκολίες. Σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς εξελίσσονται: Πρόγραμμα συνεκπαίδευσης σε συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγριάς, Πρόγραμμα κοινωνικοποίησης και δημιουργικής απασχόλησης με το Κέντρο Ξένων Γλωσσών WonderSchool, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων από όλα τα τμήματα του σχολείου με την ευθύνη και οργάνωση των εκπαιδευτικών, Πρόγραμμα θεραπευτικής Ιππασίας και Πρόγραμμα Κολύμβησης, σε εβδομαδιαία βάση με την ευθύνη του γυμναστή και όλων των εκπαιδευτικών που ορίζονται κάθε φορά από το Σύλλογο Διδασκόντων. Ταυτόχρονα, στα πλαίσια συνεργασίας με τους γονείς, λειτουργούν ομάδες γονέων αλλά και ατομικές συναντήσεις. Επίσης, το σχολείο συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα της UNESCO, Erasmus+ , e-Twinning και Teachers4Europe (T4E). Στελεχώνεται από ειδικούς παιδαγωγούς, κοινωνική λειτουργό, ψυχολόγο, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, γυμναστή, λογοπεδικό, εργοθεραπεύτρια, φυσικοθεραπεύτρια, εκπαιδευτικό εικαστικών, εκπαιδευτικό Θεατρικής Αγωγής, μουσικό Ειδικής Αγωγής, εκπαιδευτικό Πληροφορικής και νοσηλεύτρια. Οι μετακινήσεις των μαθητών από τα σπίτια τους προς το σχολείο και το αντίθετο πραγματοποιούνται με το σχολικό λεωφορείο, δωρεά της ΑΓΕΤ Ηρακλής, καθώς και με άλλα μισθωμένα ταξί και ιδιωτικά λεωφορεία. Οι μετακινήσεις κατά την πραγματοποίηση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων γίνονται αποκλειστικά με το σχολικό λεωφορείο.

Η δημιουργική σχέση με τον διευθυντή και το επιστημονικό προσωπικό του σχολείου
«Όλα τα παραπάνω, υποδομές, παιδαγωγικό κλίμα και προγράμματα δεξιοτήτων, αποτελούν για μας τους γονείς πολύ σημαντικές παραμέτρους και το τοποθετούν, στα δικά μας τουλάχιστον μάτια, ως ένα από τα εξαιρετικά σχολεία ειδικής αγωγής στην περιοχή μας. Τόσο οι κτιριακές εγκαταστάσεις, οι οποίες είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο, διευκολύνοντας έτσι την πρόσβαση σε παιδιά με κινητικά και μη προβλήματα, όσο και το γεγονός ότι βρίσκεται σε ένα υπέροχο φυσικό περιβάλλον, ανάμεσα σε ελαιόδεντρα και πολύ κοντά στη θάλασσα, το κάνουν ξεχωριστό. Να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι οι προσπάθειές όλων μας αυτή την εποχή, τόσο του Σχολείου όσο και των γονέων, είναι να καλυφθεί η σχολική αυλή με κάποιο υλικό, που θα επιτρέπει στα παιδιά να κινούνται με ασφάλεια, χωρίς να λερώνονται. Κατά τα λοιπά υπάρχει κατάλληλος ειδικός εξοπλισμός, με τον οποίο διασφαλίζεται η καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων για την ολόπλευρη ψυχοσωματική, αισθητηριακή, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Εν ολίγοις, το Ειδικό Σχολείο Αγριάς, είναι από τα σχολεία που μπορούν να υποστηρίξουν ένα παιδί με αναπηρία από πολλές απόψεις. Όλα αυτά, βέβαια, δεν θα είχαν καμία σημασία, αν το έμψυχο δυναμικό του σχολείου δεν ήταν σε θέση να τα αξιοποιήσει. Η κατάρτιση του συνόλου του επιστημονικού προσωπικού, η φιλοσοφία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, αλλά κυρίως η αγάπη για τα παιδιά μας, έχουν δημιουργήσει ένα κλίμα αποδοχής και σεβασμού προς όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το επίπεδο των δεξιοτήτων τους. Η υλοποίηση του προγράμματος συνεκπαίδευσης με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγριάς από το 2017 έχει ως σκοπό την σταδιακή ένταξη των παιδιών σε ένα γενικό σχολείο, την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των μαθητών σε θέματα Ειδικής Αγωγής και γενικότερα την ενσωμάτωση των μαθητών του Ειδικού Σχολείου με τα υπόλοιπα παιδιά. Είναι ένα τρομερά δύσκολο εγχείρημα, αλλά όχι ακατόρθωτο και προσφέρει τεράστια οφέλη. Όλα, όμως, εξαρτώνται από το έμψυχο δυναμικό που στελεχώνει το σχολείο, καθώς από εκεί βρίσκεται η κινητήριος δύναμη. Εδώ θέλουμε να αναφερθούμε συγκεκριμένα στον διευθυντή του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου της Αγριάς. Ορισμένες φορές γνωρίζοντας κάποιους ανθρώπους αισθάνεσαι τόσο τυχερός, που έχεις τη δυνατότητα να συνομιλήσεις μαζί τους, να μοιραστείς το πρόβλημά σου, να νιώσεις ασφαλής κοντά τους, να είσαι σίγουρος ότι πραγματικά σε ακούν, είναι δίπλα σου σε ό,τι και αν χρειαστείς, ενώ είναι και άριστοι στη δουλειά τους, σε αυτό που αποδεδειγμένα αγαπούν. Ακόμη περισσότερο, όταν αυτός ο άνθρωπος είναι κοντά στο ίδιο το παιδί σου. Ο κ. Μιχαλόπουλος είναι ένας από αυτούς τους ανθρώπους, που όποιος έχει την τύχη να τον γνωρίζει προσωπικά, θα συμφωνήσει μαζί μας. Αν και ξέρει πόσο τον εκτιμούμε, θα θέλαμε και δημόσια να τον ευχαριστήσουμε για όλα όσα κάνει καθημερινά για το καλό των παιδιών μας. Είναι τόσο δημιουργική η σχέση μας μαζί του, αλλά και τόσο μεγάλο το ενδιαφέρον από το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου, που οι γονείς βρισκόμαστε σε καθημερινή επικοινωνία, καταστρώνουμε από κοινού στόχους, μοιραζόμαστε τη χαρά της κατάκτησής τους και προβληματιζόμαστε πάνω σε χρήσιμες ήττες. Με δεδομένο ότι τα παιδιά μας περνούν στο σχολείο το πιο δημιουργικό κομμάτι της μέρας τους, αποτελεί μεγάλη τύχη να γνωρίζουμε ότι αντιμετωπίζονται με αγάπη, σεβασμό και θέτουν τις πρώτες τους βάσεις για την κοινωνική τους ενσωμάτωση».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το