Άρθρα

Εκπαιδευτικό σύστημα εν μέσω κορωνοϊού

Της Σταυρούλας Χολέβα*

Αν μία λέξη μπορούσε να χαρακτηρίσει την πορεία της παιδείας τους τελευταίους 2 μήνες σίγουρα αυτή θα ήταν η αβεβαιότητα. Ούσα πρωτοετής φοιτήτρια είμαι σε θέση να γνωρίζω την τρέχουσα κατάσταση στην εκπαίδευση καθώς και το συναίσθημα του μέσου έλληνα μαθητή! Μαζί με την λήψη των απαραίτητων για την κοινή ασφάλεια και την υγεία όλων περιοριστικών μέτρων η παιδεία επλήγη σε μεγάλο βαθμό και αυξήθηκε το ήδη υπάρχον άγχος που προκαλεί στους μαθητές\φοιτητές το εκπαιδευτικό μας σύστημα που παρά τον κακό σχεδιασμό του γεννά σπουδαίους επιστήμονες σε όλους τους τομείς του επιστητού!

Αρχικά, θα ήθελα να επικεντρωθώ στο θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Τα παιδιά φέτος πέρα από το φορτισμένο πρόγραμμα διαβάσματος πέρα από το γεγονός ότι ζούσαν επί μήνες με την αβεβαιότητα για τον τρόπο εξέτασης, την εξεταστέα ύλη και τα εξεταζόμενα μαθήματα τώρα καλούνται να αντιμετωπίσουν και την πιθανή παράταση των πανελληνίων. Κάπου εδώ οι υπεύθυνοι θα έπρεπε να αναλογιστούν ότι πρόκειται για δεκαεφτάχρονους εφήβους των οποίων η ψυχολογία είναι εύθραυστη ειδικά όταν έχουν να αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα. Για κάποιους οι πανελλήνιες θεωρούνται μία απλή εξέταση ενώ για κάποιους άλλους η μοναδική ευκαιρία να χτίσουν ένα ευνοϊκό για τους ίδιους μέλλον! Είναι υποχρέωση όλων να νοιαστούν για την ψυχολογία αυτών των παιδιών που θεωρούνται το μέλλον της Ελλάδας! Φυσικά δεν μπορούμε να μην επικροτήσουμε και την μείωση της ύλης από το Υπουργείο Παιδείας που για πολλούς ήταν μία ανάσα από το διαρκές άγχος και μία ελπίδα που ώθησε τους μαθητές να διαβάσουν πιο ευχάριστα.

Εξίσου σοβαρά πλήττεται και η παιδεία στο επίπεδο των πανεπιστημίων, καθώς το εξάμηνο αυτό ουσιαστικά κινδυνεύει να χαθεί ιδίως για τις σχολές που απαιτούν εργαστήρια και υποχρεωτικά μαθήματα. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι φοιτητές να μην διαθέτουν τα απαραίτητα εγχειρίδια για τη μελέτη τους και πολλοί να μην έχουν πρόσβαση στο διαδικτυακό μάθημα είτε λόγω της έλλειψης υπολογιστή είτε λόγω της αδυναμίας των διαδικτυακών συστημάτων να ανταποκριθούν σε τόσο μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων. Το κόστος των χαμένων μαθημάτων μπορεί φυσικά να υπολογιστεί και πιο πρακτικά με μονάδα μέτρησης τα χαμένα χρήματα πολλών γονιών οι οποίοι στο όνομα της «δωρεάν» παιδείας υποχρεούνται κάθε μήνα να καταβάλουν ποσά που αν μη τι άλλο δεν είναι ασήμαντα για τη μέση ελληνική οικογένεια του 2020. Μήπως για την επαλήθευση του ελληνικού κράτους πρόνοιας θα έπρεπε ο κρατικός μηχανισμός να μεριμνήσει γι αυτό το άκρως σημαντικό ζήτημα?

Ενόψει του ανοίγματος των σχολείων τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους εκφράζουν εύλογες ανησυχίες για την προφύλαξη από τον ιό και την πιθανή μετάδοσή του σε -συγγενικές και μη ευπαθείς- ομάδες. Βέβαια σύμφωνα με τα επιστημονικά πορίσματα πρόκειται για έναν ιό από τον οποίο δεν πρόκειται η ανθρωπότητα να απαλλαγεί σύντομα, οπότε θα πρέπει σταδιακά όλες οι χώρες να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα μετάβασης στην «κανονικότητα» με τις μικρότερες πιθανές απώλειες! Επίκεντρο? Το κοινωνικό σύνολο και ο κάθε άνθρωπος μεμονωμένα ώστε με τη σωστή υγιεινή, τις απαραίτητες αποστάσεις και με αισιοδοξία να μπορέσουμε να επανέλθουμε στο ρυθμό της ζωής μας πριν τον covid19! Ας ελπίσουμε ότι σε λίγο καιρό αυτή η σκοτεινή περίοδος για την ανθρωπότητα θα μοιάζει μια μακρινή ανάμνηση από την οποία τόσο τα κράτη όσο και οι πολίτες τους θα έχουν πάρει ένα μάθημα ζωής για την αξία της υγείας και για το πώς όλα γρήγορα ανατρέπονται . Ας είναι αυτή η αφορμή για την βελτίωση των δημοσίων νοσηλευτικών μονάδων αλλά και των τεχνολογικών μέσων που χρησιμεύουν στην υγεία και την παιδεία της χώρας μας με καλύτερες καταρτίσεις καθηγητών, καλύτερη ποιότητα ηλεκτρονικών προγραμμάτων σχολών και σχολείων καθώς και την εξασφάλιση όλων των μαθητών με τα απαραίτητα ηλεκτρονικά μέσα για την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες αυτές διότι δεν είναι αυτονόητο ότι όλες οι οικογένειες εν έτη 2020 έχουν την οικονομική άνεση να αγοράζουν φορητό υπολογιστή σε κάθε παιδί τους! Ας είναι αυτή η αρχή για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, να νοιαζόμαστε για τον συνάνθρωπο, να αγαπάμε και να το δείχνουμε πιο συχνά!

*Η Σταυρούλα Χολέβα είναι φοιτήτρια στο πολιτικό τμήμα της Νομικής (πολιτικής επιστήμης και δημόσιας διοίκησης) του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το