Τοπικά

Αιχμές Δωροθέας Κολυνδρίνη κατά Πόπης Γερακούδη

kolindrini

Νίπτει τας χείρας της η Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας για το θέμα των κυκλοφοριακών έργων στην πόλη του Βόλου, που έχει ταράξει την τοπική κοινωνία. Σε έγγραφό της η αντιπεριφερειάρχης κ. Δωροθέα Κολυνδρίνη, αποποιείται κάθε ευθύνη για τα έργα, σημειώνοντας πως αρμοδιότητά της είναι να εγκρίνει τις κυκλοφοριακές μελέτες που η ίδια εκπονεί  και όχι κυκλοφοριακές  μελέτες άλλων ΟΤΑ. Μάλιστα, είναι εμφανείς οι αιχμές που αφήνει η κ. Κολυνδρίνη προς τη Γεν. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Γερακούδη, καλώντας τη να μην παρερμηνεύει το νόμο κατά το δοκούν.

Το έγγραφο απευθύνεται στη Γενική Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδος κ. Γερακούδη, τον Δήμαρχο Βόλου κ. Αχιλλέα Μπέο, αλλά και τον Αστυνομικό Διευθυντή Μαγνησίας κ. Τόλια.

Αναλυτικά οι τοποθετήσεις της Περιφερειακής Ενότητας είναι οι εξής:

Σε σχέση με το θέμα που ανέκυψε τις τελευταίες μέρες σχετικά με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από το Δήμο Βόλου στο κέντρο της πόλης του Βόλου, λαμβάνοντας υπ’οψη την κείμενη νομοθεσία και αποβλέποντας στην άρση οποιασδήποτε σύγχυσης των εμπλεκομένων φορέων, από το γραφείο της Αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας και Β. Σποράδων κ. Δωροθέας Κολυνδρίνη ανακοινώνονται τα εξής:

Α’. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 186 Ν. του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», στις αρμοδιότητες   Έργων – Χωροταξίας – Περιβάλλοντος της Περιφέρειας  Θεσσαλίας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η συντήρηση και ανακαίνιση των οδών, που η συντήρηση τους ανήκε στην αρμοδιότητα της Κρατικής Περιφέρειας και των αντίστοιχων πρώην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, β) η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών, καθώς και ο έλεγχος των μελετών αυτών, γ) η θεώρηση και έγκριση μελετών ιδιωτικών λιμενικών έργων κ.α.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας δηλ.  έχει αρμοδιότητα να ελέγχει και να  εγκρίνει τις κυκλοφοριακές μελέτες που η ίδια εκπονεί  και όχι κυκλοφοριακές  μελέτες άλλων ΟΤΑ. Αυτό υποδηλώνει εξάλλου η χρήση της επαναληπτικής αντωνυμίας «των μελετών αυτών».

Αν ο νομοθέτης επιδίωκε,  οι συσταθείσες με το νόμο του Καλλικράτη  περιφέρειες  να ελέγχουν και να εγκρίνουν κυκλοφοριακές μελέτες  ΟΤΑ Α’ Βαθμού (Δήμων και Κοινοτήτων),  θα το προέβλεπε ρητά, όπως προβλέπει για την θεώρηση και έγκριση μελετών ιδιωτικών λιμενικών έργων.

Εξάλλου η σχέση μεταξύ των ΟΤΑ α’ βαθμού (Δήμων και Κοινοτήτων) και β’ βαθμού (Περιφερειών)  είναι σχέση παράλληλης ισοτιμίας και ουδεμία  σχέση εποπτείας ή ελέγχου υφίσταται μεταξύ τους.

Β’. Σύμφωνα  με το άρθρο 46 Ν. 3542/2007, το οποίο επικαλείται η Γ.Γ. Αποκεντρωμένης  Διοίκησης, μέτρα που αφορούν στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, στον καθορισμό των μονόδρομων, ποδηλατοδρόμων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, στην προτεραιότητα οδών, στην αλλαγή της διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, στον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά στον καθορισμό χώρων στάθμευσης και στην επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας ή στάθμευσης, λαμβάνονται με αποφάσεις του Νομαρχιακού ή Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου με βάση μελέτες, που έχουν εκπονηθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι αποφάσεις αυτές εγκρίνονται από τον Γενικό Γραμματέα  Περιφέρειας.

Η διατύπωση στο ίδιο άρθρο ότι, κατ’ εξαίρεση, τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου λαμβάνονται με βάση μελέτες  που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες κυκλοφορίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων ή της Περιφέρειας, έχει να κάνει με την τότε, κατά την ψήφιση του νόμου (2007),  υπάρχουσα  Περιφέρεια Θεσσαλίας  ήτοι τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας και όχι την Περιφέρεια Θεσσαλίας, που τότε δεν υπήρχε, αλλά υφίσταται μετά την ψήφιση του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης)

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι ουδεμία αρμοδιότητα  έχει η Περιφέρεια Θεσσαλίας για έλεγχο ή έγκριση μελετών, που αφορούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, προβλεπόμενες από τη  με αρ. 720/2014 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου. Η έγκριση των μελετών αυτών αποτελεί αρμοδιότητα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Τα προαναφερόμενα επιβεβαιώνονται από τις έως τώρα  εγκρίσεις   και θεωρήσεις κυκλοφοριακών μελετών του Δήμου Βόλου, οι οποίες  έγιναν  από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση  και όχι από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, όπως η έγκριση μελετών για την τοποθέτηση κορινών στις  ίδιες οδούς του οδικού δικτύου του Δήμου Βόλου, ο καθορισμός χώρων λαϊκών αγορών, ο καθορισμός χώρων στάθμευσης οχημάτων  κ.α.

Εξάλλου ο Δήμος Βόλου διαθέτει  Διεύθυνση βιώσιμης κινητικότητας, Τμήμα της οποίας είναι  αυτό της κυκλοφορίας και συγκοινωνιών και συνεπώς την τεχνική επάρκεια εκπόνησης κυκλοφοριακών μελετών, τη νομιμότητα των οποίων δεν είναι αρμόδια να ελέγξει  η Δ/νση Τεχνικών ‘Εργων των  ΠΕΜΣ.

Επισημαίνεται, τέλος, ότι ουδέποτε η Διεύθυνση Τεχνικών ΄Εργων   Π.Ε. Μαγνησίας και Σποράδων ενέκρινε κυκλοφοριακές μελέτες  Δήμων  ή Κοινοτήτων του Ν. Μαγνησίας.

Προς επιβεβαίωση της ισχύουσας νομοθεσίας περί αρμοδιοτήτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης επικαλούμαστε τις αποφάσεις 1115/12 και 49/12 του Συμβουλίου της Επικρατείας (4ο τμήμα) καθώς και την ειδική εγκύκλιο 15109/13ης Μαίου 2013 της Γενικής Διεύθυνσης Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία βρίσκεται και στην αρμόδια Υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και με βάση την οποία απεστάλη ειδική απόφαση της Γ.Γ προς όλους τους Ο.Τ.Α Α΄και Β΄βαθμού της χωρικής της αρμοδιότητας.

Η πιστή εφαρμογή των νόμων αποτελεί  αναγκαία προϋπόθεση του κράτους δικαίου, το οποίο επιτάσσει την αποφυγή ερμηνείας των νομικών διατάξεων κατά το δοκούν.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το