Τοπικά

Δήμος Νοτίου Πηλίου: Αρνητική εισήγηση Δημάρχου Μιχ. Μιτζικού για την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας LNG στον Παγασητικό

 

Την άρνηση στη δημιουργία πλωτού σταθμού μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) οπουδήποτε εντός του Παγασητικού Κόλπου εισηγείται ο Δήμαρχος Νοτίου Πηλίου Μιχ. Μιτζικός προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Νοτίου Πηλίου και ακολούθως το θέμα θα τεθεί προς ψήφιση στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που είναι προγραμματισμένη για σήμερα, Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023.

Όπως αναφέρεται- μεταξύ άλλων-στην εισήγηση του Δημάρχου Νοτίου Πηλίου “το μεγαλύτερο μέρος της ακτογραμμής του Δήμου Νοτίου βρίσκεται εντός του Παγασητικού Κόλπου με πολλούς οικισμούς και χωριά στα παράλιά του”. Μέριμνα και καθήκον της Δημοτικής Αρχής είναι η προάσπιση της Ασφάλειας , της Δημόσια Υγείας των Δημοτών και η Προστασία του Περιβάλλοντος.

Η θέση του Δημάρχου Νοτίου Πηλίου έχει εκφραστεί με σαφήνεια και κατά την συνάντησή του, στις 18 Ιανουαρίου 2023, με την τριμελή «Συντονιστική Επιτροπή κατά της εγκατάστασης μονάδας LNG στον Παγασητικό Κόλπο». Παρουσία των κ.κ. Μουτσινά, Γεραμπίνη και Κολοβού, εκπροσώπων της Επιτροπής, ο κ. Μιχ. Μιτζικός τόνισε πως ο Δήμος Νοτίου Πηλίου , που είναι μέλος του «World Coastal Forum για την Προστασία των Ακτογραμμών», δεν συναινεί στην εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας LNG εντός του Παγασητικού Κόλπου.
Σημειώνεται πως αρνητική θέση για το ζήτημα έχουν λάβει τόσο η Περιφέρεια Θεσσαλίας στις 29/9 /22, όσο και οι Επιστημονικοί Φορείς και Σύλλογοι της Μαγνησίας στις 23/3/22.

Η εισήγηση:

Α. Στις 15 Φεβρουαρίου 2023, ο Δήμος Νοτίου Πηλίου έλαβε έγγραφο με αριθμό πρωτοκόλλου 0-101153/14.02.2023 Ανακοίνωση της ΡΑΕ σχετικά με αίτηση προκαταρκτικής εξέτασης τροποποίησης της άδειας ΑΣΦΑ της εταιρίας MEDITERRANEAN GAS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, με την οποία ενημέρωνε τον Δήμο για την αλλαγή θέσης του πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου στον Παγασητικό Κόλπο.

Το Δημοτικό Συμβούλιο καλείται να εκφράσει την γνώμη του, αναφορικά με το περιγραφόμενο έργο.

Β. Αρνητική Εισήγηση Δημάρχου προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Νοτίου Πηλίου.

Λαμβάνοντας υπόψη:

Το εν λόγω έργο σχεδιάζεται να υλοποιηθεί εντός του Παγασητικού Κόλπου.

Ο Δήμος Νοτίου Πηλίου με ξεκάθαρο τρόπο έλαβε αρνητική θέση στην δημιουργία μονάδας εντός του Παγασητικού Κόλπου σε απόλυτη ταύτιση με την θέση της Περιφέρειας Θεσσαλίας επί του θέματος (Δελτίο Τύπου 18/1/2023).

3. Όπως σαφώς τονίζεται στο Δελτίο Τύπου 29/9/2022 της Περιφέρειας Θεσσαλίας:
«Είναι σαφές ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου σταθμού υγροποιημένου αερίου (LNG) σε έναν Κόλπο, ήτοι περίκλειστη θάλασσα και όχι σε ανοικτή όπως της Αλεξανδρούπολης, ενέχει σοβαρές συνέπειες για την περιοχή μας. Η διεθνής πρακτική έχει αποδείξει ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη η λειτουργία τέτοιων σταθμών πλησίον οικισμών, σε περίκλειστες θάλασσες.»
……..
«..σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, για να διατηρηθεί στις πλωτές αποθήκες το φυσικό αέριο σε υγρή μορφή υπό θερμοκρασία – 162 ο C, απαιτείται η χρήση εκατοντάδων τόνων ψυκτικού υλικού, το οποίο σε περίπτωση διαρροής του καταστρέφει ολοσχερώς το θαλάσσιο περιβάλλον με ολέθριες συνέπειες για το υδάτινο (και όχι μόνο) οικοσύστημα ενός κλειστού και αβαθούς κόλπου, όπως ο Παγασητικός. Υφίσταται επίσης ο κίνδυνος πυρκαγιάς ή/και εκρήξεως από διαρροή εντός του σταθμού, με τις συνέπειες ενός τέτοιου ατυχήματος να περιγράφονται ως απολύτως καταστροφικές από ανθρωπιστικής και περιβαλλοντικής άποψης. Δεν είναι άλλωστε λίγα τα σημαντικά περιστατικά εκρήξεων σε ανάλογες μονάδες ανά την υφήλιο τα τελευταία χρόνια.
Παράλληλα, με την συχνή διέλευση τεράστιων φορτηγών πλοίων (LNG carriers) που τροφοδοτούν την πλωτή αποθήκη υγροποιημένου φυσικού αερίου επιβαρύνεται και αλλοιώνεται η ισορροπία του υδάτινου οικοσυστήματος, ενώ θα επιβαρυνθεί η αλιεία, η ναυσιπλοΐα και οι τουριστικές δραστηριότητες των παρακείμενων περιοχών.»

Ο Δήμος Νοτίου Πηλίου είναι ενεργό μέλος του Παγκόσμιου Φόρουμ για την Προστασία των Ακτογραμμών (World Coastal Forum).

Δεδομένου την αρνητική θέση της Επιτροπής των Επιστημονικών Φορέων και Συλλόγων της Μαγνησίας (Δελτίο Τύπου 23/3/2022).

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με σχετική βιβλιογραφία:
α. Το LNG είναι εγγενώς ασταθές και μεταφέρεται και αποθηκεύεται σε μεγάλες ποσότητες. Συνοπτικά οι κίνδυνοι οι συνδεόμενοι με την άντληση, την επεξεργασία, την υγροποίηση, την μεταφορά και την κατανάλωση του φυσικού αερίου είναι οι εξής:
-Ευφλεκτότητα. Ο συχνότερα αναμενόμενος κίνδυνος ανάφλεξης, προέρχεται από φλόγες ή σπινθήρες. Οι ατμοί LNG λόγω εξάτμισης είναι εύφλεκτοι και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες είναι δυνατόν να προκαλέσουν έκρηξη.
-Αυτό-ανάφλεξη. Η θερμοκρασία αυτανάφλεξης είναι η χαμηλότερη θερμοκρασία στην οποία (εύφλεκτο) αέριο ή ατμός αναφλέγεται αυτόματα, χωρίς ύπαρξη πηγής ανάφλεξης (π.χ. σπινθήρα). Για τους ατμούς μεθανίου οι οποίοι προέρχονται από την εξάτμιση LNG, με αναλογία μεθανίου–ατμοσφαιρικού αέρα περίπου 10% προς 90% και σε πίεση ίση με την ατμοσφαιρική, η θερμοκρασία αυτό-ανάφλεξης είναι περίπου 500°C.
-Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, τερματικός σταθμός LNG ορίζεται από την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (οδηγία 96/82/ΕΚ) ως μια από τις πλέον επικίνδυνες εγκαταστάσεις -ή “εγκατάσταση Seveso II”. Η οδηγία πήρε το όνομά της από το γνωστό ατύχημα διαρροής χημικών (διοξίνης) στο Sevezo της Ιταλίας το 1976.“Πυρκαϊά λίμνης” (Firepool).
-Εάν το LNG διαρρεύσει και δημιουργήσει υγρή κηλίδα κοντά σε μια πηγή ανάφλεξης, όπως θα εξατμίζεται, οι ατμοί του (σε μια εύφλεκτη συγκέντρωση με τον αέρα, 5% έως 15%) θα αρχίσουν να καίγονται στροβιλιζόμενοι πάνω από την κηλίδα. Η προκύπτουσα “πυρκαϊά λίμνης” θα εξαπλώνεται μαζί με την κηλίδα LNG, μακριά από την πηγή διαρροής. Η “πυρκαϊά λίμνης” είναι πολύ έντονη, η καύση της είναι ταχύτατη και αναπτύσσει πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες από ότι οι φωτιές πετρελαίου ή βενζίνης και δεν είναι δυνατόν να κατασβησθεί. Θα πρέπει να αναλωθεί πρώτα όλη η κηλίδα LNG για να σβήσει.
-Διασπορά, ανάφλεξη και έκρηξη ατμών LNG. Το LNG εάν διαρρεύσει, αεριοποιείται ταχέως. Ο όγκος του αυξάνει 600 φορές και αναμειγνυόμενο με τον αέρα, τον ψύχει και σχηματίζει κρύο λευκό νέφος ατμών το οποίο επειδή είναι πυκνότερο από τον αέρα, δεν διαλύεται. Ταξιδεύει με την βοήθεια του ανέμου σε μεγάλες αποστάσεις, έως ότου συναντήσει πηγή ανάφλεξης ή διαλυθεί όταν αυξηθεί αρκετά η θερμοκρασία των ατμών. Εάν εισέλθει σε κλειστό χώρο (π.χ. δωμάτιο ή κτήριο) θα αναφλεγεί και θα εκραγεί. Εάν διεισδύσει σε εγκαταστάσεις χημικών είναι εξαιρετικά πιθανόν να παραχθούν καταστρεπτικές υπερπιέσεις.
-Μεγίστη διασπορά κινδύνου. Αναλόγως με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες και την μορφολογία του εδάφους. Σταχυολογώντας την βιβλιογραφία: Άτομα τα οποία ζουν σε ακτίνα 5 km από τερματικό σταθμό LNG ευρίσκονται σε κίνδυνο. Συνεπώς η ζώνη ασφαλείας μεταξύ ενός τερματικού σταθμού LNG και μιας κατοικημένη περιοχής θα είναι της ίδιας ακτίνος τουλάχιστον. H μέγιστη επίδραση της θερμικής ακτινοβολίας από πυρκαϊά σε δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG χωρητικότητος 200.000 m3 θα οδηγήσει σε 50% απώλειες ζωής αυτών οι οποίοι ευρίσκονται σε απόσταση 4 km από την πηγή της πυρκαϊάς.
-Κρυογονικά “εγκαύματα”. Επαφή με LNG (-161 οC) προκαλεί άμεση κατάψυξη εγκαταστάσεων και ατόμων έως και σοβαρή βιολογική βλάβη και θάνατο. Συστήματα προστατευτικών περιβλημάτων γύρω από τις δεξαμενές αποθήκευσης LNG συγκρατούν το περιεχόμενο των δεξαμενών και σε επικίνδυνες περιοχές το προσωπικό φέρει προστατευτικό ιματισμό.
-Ασφυξία. Σε μία μεγάλης κλίμακας απελευθέρωση LNG, αυτό θα αρχίσει να εξατμίζεται και οι ατμοί του να εκτοπίζουν τον αναπνεύσιμο αέρα. Εάν το ήδη εξατμισμένο LNG δεν αναφλεγεί και η συγκέντρωση του αερίου στον αέρα είναι αρκετά υψηλή, τότε είναι ικανό να δημιουργήσει ασφυξία.
-Κίνδυνος “ανατροπής” (Roll-over) LNG. Όταν διοχετευθούν ποσότητες LNG διαφορετικών πυκνοτήτων σε δεξαμενή, δεν αναμιγνύονται αμέσως. Αντίθετα, εναποτίθενται κατά ασταθή στρώματα μέσα στην δεξαμενή. Μετά από ένα χρονικό διάστημα και κάτω από ορισμένες συνθήκες, είναι δυνατόν να προκληθεί αυθόρμητη ανατροπή της στρωματοποίησης (αναποδογύρισμα – “Roll-over”). Για παράδειγμα, εάν τα κατώτερα στρώματα θερμανθούν με την φυσική θερμότητα, θα μειωθεί η πυκνότητά τους σε σχέση με τα ανώτερα στρώματα. Η συνεπακόλουθη “ανατροπή υγρών” (δηλ. τα κατώτερα στρώματα LNG ανέρχονται) στο περιεχόμενο της δεξαμενής, δύναται να οδηγήσει σε σημαντική εξάτμιση του υγρού υπερκεράζοντας τις μηχανικές ασφαλιστικές δικλείδες των συσκευών εκτόνωσης της πίεσης. Σε κάποιο σημείο, η υπερβολική πίεση είναι πιθανόν να οδηγήσει σε ρωγμές ή δομικά προβλήματα στην δεξαμενή. Για την αντιμετώπιση αυτού του κινδύνου, οι δεξαμενές LNG έχουν συστήματα προστασίας για την “ανατροπή” τα οποία περιλαμβάνουν ανιχνευτές θερμοκρασίας και συστήματα ανάμειξης.
-Απότομη αλλαγή φάσης (Rapid Phase Transition, RPT). Εάν μεγάλες ποσότητες LNG απελευθερωθούν σε νερό, είναι πιθανόν (ανάλογα με την θερμοκρασία του νερού) να εξατμιστούν ταχύτατα προκαλώντας “απότομη αλλαγή φάσης” (από υγρό σε αέριο). Λόγω της μεγάλης ποσότητας ενέργειας η οποία απελευθερώνεται, είναι πολύ πιθανόν να σημειωθεί φυσική έκρηξη (έκρηξη χωρίς φλόγα). Αν και δεν υπάρχει καύση, αυτή η φυσική έκρηξη μπορεί να είναι επικίνδυνη για άτομα και για τα πλησιέστερα κτίρια και εγκαταστάσεις. Το φαινόμενο αυτό, αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό κίνδυνο για δεξαμενόπλοια LNG και ελέγχεται με την χρήση διπλού κύτους.
-Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σχετίζονται με την διαρροή LNG και περιορίζονται στην πρόκληση πυρκαϊάς και στις επιπτώσεις κατάψυξης κοντά στην κηλίδα, καθώς τελικά το LNG διαλύεται εντελώς και δεν αφήνει υπολείμματα. Κοντά σε δασικές εκτάσεις όμως υπάρχει κίνδυνος περιβαλλοντικής καταστροφής από δασικές πυρκαγιές. Για την μετατροπή του LNG πάλι σε αέρια μορφή ώστε να απομακρυνθεί, απαιτούνται τεράστιες ποσότητες θαλάσσιου ύδατος, ως πηγή θερμότητος. Συνήθως για την πρόληψη οργανικών εναποθέσεων εντός του συστήματος, προστίθεται συνεχώς στο θαλάσσιο νερό χλωρίνη. Η απορρόφηση και η μετέπειτα απόρριψη τεράστιου όγκου και χημικά επεξεργασμένου θαλάσσιου ύδατος σε ημερήσια βάση, επηρεάζει την ποιότητα των υδάτων και την θαλάσσια ζωή, θανατώνοντας το ιχθυοπλαγκτόν.

β. Επίσης σημειώθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής περιστατικά :

-. Skikda (Algeria), 2004. Ένας ατμολέβητας, τμήμα εγκατάστασης LNG, εξερράγη προκαλώντας και δεύτερη έκρηξη νέφους ατμών LNG και πυρκαγιά. 27 άτομα σκοτώθηκαν και 74 τραυματίστηκαν σοβαρά.
-. Ghislenghien Belgium), 2004. Αγωγός ο οποίος μετέφερε αέριο από τερματικό σταθμό LNG εξερράγη και προκάλεσε τον θάνατο 23 ατόμων και τον σοβαρό τραυματισμό άλλων 50 ατόμων.
-. Okrika (Nigeria), 2005. Υπόγειος αγωγός LNG εξερράγη και η πυρκαγιά η οποία προκλήθηκε κατέστρεψε 27 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Έντεκα άτομα αγνοούμενοι και η υδρόβια ζωή καταστράφηκε ολοσχερώς στην ψαράδικη κοινότητα Ogoloma στο Kalakama, στο νησί Okrika.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της ακτογραμμής του Δήμου Νοτίου Πηλίου βρίσκεται εντός του Παγασητικού Κόλπου με πολλούς οικισμούς και χωριά στα παράλιά του.

Την προάσπιση της Ασφάλειας και Δημόσιας Υγείας των Δημοτών.

Την προστασία του Περιβάλλοντος.

ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΑΡΝΗΤΙΚΑ

-Στη δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ( LNG) σε οποιοδήποτε σημείο εντός του Παγασητικού Κόλπου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το