Τοπικά

Δημιουργία Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων – Συνεργασία για ενίσχυση δεσμών μαθητών από Ειδικά και Γενικά σχολεία

του Απόστολου Μιχαλόπουλου,
ειδικού παιδαγωγού, διευθυντή Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγριάς

Αξιοποιώντας τα αποτελέσματα της συνεργασίας του Ειδικού Σχολείου Αγριάς με σχολικές μονάδες τόσο της Πρωτοβάθμιας, όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διαπιστώθηκε για πολλοστή φορά ότι ο καλύτερος τρόπος για να προσφέρεις στα παιδιά τη γνώση, εκπαιδευτικές και κοινωνικές εμπειρίες, είναι να δημιουργήσεις ασφαλείς προϋποθέσεις επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών διαφορετικών σχολείων, Ειδικών και Γενικών. Σκοπός, είναι το άνοιγμα των σχολείων προς την κοινωνία που πρόκειται να ζήσουν στο μέλλον οι μαθητές κάθε τύπου σχολείων.
Το άνοιγμα αυτό βασίζεται στη δημιουργία ενός «Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων» και αναφέρεται στη συγκεκριμένη περίπτωση σε έναν μικρό αριθμό τεσσάρων σχολείων της Γενικής Εκπαίδευσης από τα οποία προήλθαν αρκετοί από τους μαθητές του Ειδικού Σχολείου Αγριάς και δύο Ειδικών Σχολείων. Συγκεκριμένα η πρόταση αφορά τα σχολεία:
Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Αγριάς, 2ο Κάτω Λεχωνίων, 1ο Άνω Λεχωνίων, 27ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, 28οΔημοτικό Σχολείο Βόλου και Σχολική Μονάδα Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου.

Τα παραπάνω σχολεία συμμετέχουν στη δημιουργία «Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων» με σκοπό την ανταλλαγή πόρων, εμπειριών και ιδεών προς όφελος της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης των μαθητών. Ο στόχος του «Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων» είναι να δημιουργηθεί κοινότητα σχολείων που θα συνεργάζονται, θα αναπτύσσουν κοινές πρωτοβουλίες, θα εκσυγχρονίζονται με βάση τις καλύτερες εκπαιδευτικές προτάσεις και θα μοιράζονται καλές πρακτικές. Όταν μιλάμε για «καλές πρακτικές» αναφερόμαστε σε εκείνες τις μεθόδους, τεχνικές, διαδικασίες ή προσεγγίσεις που δοκιμάστηκαν στα σχολεία του Δικτύου, έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές, προσφέρουν δείγματα θετικής εμπειρίας και παρέχουν ένα πρότυπο για άλλους να ακολουθήσουν. Είναι γνωστό ότι οι καλές πρακτικές βασίζονται στην πείρα, την έρευνα, την καινοτομία και τη συνεχή βελτίωση. Θα μπορούν να εφαρμοστούν τόσο σε μαθητές Ειδικού Σχολείου, όσο και σε μαθητές Τυπικής Ανάπτυξης. Είναι πρακτικές αποδεδειγμένα αποτελεσματικές, αφού έχουν δοκιμαστεί στα σχολεία του Δικτύου.
Άλλος τομέας στον οποίο στοχεύει η δημιουργία του «Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων» είναι η ενδοσχολική επιμόρφωση, η οποία αναφέρεται στη συνεχή εκπαίδευση και την εξέλιξη των εκπαιδευτικών εντός του σχολικού τους περιβάλλοντος. Θα είναι ένας σημαντικός τρόπος για τους εκπαιδευτικούς όλων των εκπαιδευτικών του Δικτύου να ενημερώνονται και να επιμορφώνονται τόσο από εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων του Δικτύου ή από καλεσμένους επιστήμονες που θα παρέχουν τις γνώσεις τους σε εξειδικευμένα θέματα που θα προκύπτουν μετά από πρόταση των μελών του Δικτύου.

Συνοψίζοντας, πιστεύουμε ότι οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θα ανταλλάσσουν γνώσεις και εμπειρίες, μαθαίνοντας από τις πρακτικές των άλλων και αναπτύσσοντας νέες ιδέες. Οι κοινές δράσεις θα συμβάλλουν στην κατανόηση και τον σεβασμό των διαφορετικοτήτων και θα προάγουν τη συνεργασία πέρα από τα όρια του σχολείου. Οι κοινές δράσεις θα μπορούν να βελτιώσουν τις διδακτικές πρακτικές, προσφέροντας νέες προοπτικές και ερεθίζοντας την καινοτομία.
Οι μαθητές των γενικών σχολείων βασικά, αλλά και του Ειδικού Σχολείου θα αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και κοινωνικούς δεσμούς με τους μαθητές των άλλων σχολείων του Δικτύου. Οι κοινές δράσεις θα συμβάλλουν στην ενίσχυση των δεσμών μεταξύ των μελών της κοινότητας και θα προάγουν τη συνοχή. Εν ολίγοις, οι μαθητές θα αναπτύξουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες όπως αυτοπεποίθηση, επικοινωνία, εργασία σε ομάδες και τομείς στους οποίους παρατηρούνται δυσκολίες και ελλείμματα.

Η οργάνωση του Δικτύου Σχολείων Κοινών Δράσεων περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα και διαδικασίες που αποσκοπούν στη δημιουργία και λειτουργία ενός αποτελεσματικού συνεργατικού περιβάλλοντος.
1. Βήμα: Καθορισμός Στόχων και Θεμάτων: Θα καθοριστούν από κοινού οι στόχοι και τα θέματα ενδιαφέροντος που θα απασχολήσουν τα σχολεία του δικτύου. Αυτά μπορούν να είναι εκπαιδευτικά θέματα, προγράμματα μάθησης, κοινωνικές πρωτοβουλίες κ.λπ.
2. Βήμα: Επιλογή Συμμετεχόντων Εκπαιδευτικών: Επιλογή των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν κάθε χρόνο στο δίκτυο. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να είναι όλων των ειδικοτήτων και θα μπορούν να αναπτύσσουν καινοτόμες εκπαιδευτικές θεματικές.
3. Βήμα: Δημιουργία Ομάδας Συντονισμού: Κάθε σχολείο του δικτύου θα προτείνει ένα εκπαιδευτικό και τον αναπληρωτή του για να δημιουργηθεί έτσι μια οργανωτική ομάδα εκπαιδευτικών με σκοπό τον συντονισμό και τη διαχείριση των δραστηριοτήτων του δικτύου.
4. Βήμα: Καθορισμός Δραστηριοτήτων: Στην πρώτη συνάντηση της συντονιστικής ομάδας του δικτύου θα καθοριστεί το πλαίσιο των δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιηθούν, όπως σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, ανταλλαγές επισκέψεων και άλλες συνεργατικές δράσεις.
5. Βήμα: Προετοιμασία Προγραμμάτων: Θα δημιουργηθεί το πρόγραμμα για τις κοινές δραστηριότητες, περιλαμβάνοντας τα θέματα, την ανταλλαγή επισκέψεων, τους ομιλητές αν πρόκειται για εισηγήσεις, τα εργαστήρια και το χώρο που θα γίνονται και τα χρονοδιαγράμματα.
6. Βήμα: Επικοινωνία και Συνεργασία: Θα διασφαλιστεί η ανοιχτή επικοινωνία και η ουσιαστική συνεργασία, καθώς οι προτάσεις που θα μεταφέρονται στην συντονιστική ομάδα θα προέρχονται από τις ανάγκες που θα προκύπτουν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους της κάθε σχολικής μονάδας του δικτύου.
7. Βήμα: Υλοποίηση Κοινών Δραστηριοτήτων: Αρχικά θα πραγματοποιηθούν κοινές δραστηριότητες ανάμεσα στα Γενικά Σχολεία του δικτύου και το Ειδικό Σχολείο της Αγριάς, προωθώντας τη συνεργασία και την ανταλλαγή γνώσεων, ανάμεσα σε Εκπαιδευτικούς της Γενικής Αγωγής με εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων της Ειδικής Αγωγής.
8. Βήμα: Αξιολόγηση και Βελτίωση: Από τον Μάιο και μέχρι τη λήξη του κάθε σχολικού έτους θα αξιολογούνται τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων και θα συζητούνται οι πιθανοί τρόποι βελτίωσης των μελλοντικών δράσεων.
9. Βήμα: Συνέχιση της Συνεργασίας: Όσο το δίκτυο θα λειτουργεί και θα προσφέρει σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, θα συνεχίζουν τα μέλη να ανταλλάσσουν ιδέες, πόρους και εμπειρίες μεταξύ τους για να διατηρηθεί η συνεργασία.
Έχοντας ως βαθύτερο πιστεύω μας ότι, όσα και να προσφέρεις στα παιδιά δεν είναι ποτέ αρκετά, το Δίκτυο Σχολείων Κοινών Δράσεων (ΔΙ.Σ.ΚΟΙ.ΔΡΑ.) θα προσπαθήσει να κάνει το καλύτερο δυνατό για τους μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς του Δικτύου σε πρώτο βαθμό και στη συνέχεια θα περάσει στη διάχυση των πρακτικών που χρησιμοποιήθηκαν και έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το