Πολιτισμός

Δέκα μυθιστορήματα για το καλοκαίρι – Επιλογές από την πρόσφατη βιβλιοπαραγωγή

 

Της
Χαριτίνης Μαλισσόβα

Α’ Μέρος
Το κλείσιμο των σχολείων και το τέλος των εισαγωγικών εξετάσεων σηματοδοτούν παραδοσιακά την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών. Για πολλούς σημαίνει και την επίσκεψη στο γειτονικό βιβλιοπωλείο ή στο διαδίκτυο, προς αναζήτηση βιβλίων που θα τους συνοδεύσουν σε ώρες καλοκαιρινής ραστώνης ή στην παραλία.
Στο α’ μέρος του αφιερώματος στις νέες εκδόσεις, φιλοξενούνται και προτείνονται βιβλία που αντιπροσωπεύουν τη λεγόμενη μεγάλη φόρμα, το μυθιστόρημα. Το αστυνομικό μυθιστόρημα θα φιλοξενηθεί στο β’ μέρος, ενώ θα ακολουθήσουν βιβλία μικρότερης φόρμας (διηγήματα, νουβέλες, ποίηση) και μεταφρασμένης λογοτεχνίας .
Καλές αναγνώσεις!
Καλό καλοκαίρι!

Θανάσης Βαλτινός,
Νέα Σελήνη, Ημέρα Πρώτη,
εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας


Δύο αγόρια, μαθητές γυμνασίου στην Τρίπολη την εποχή του εμφύλιου πολέμου, οδηγούνται προς την ενηλικίωση μέσα από την πραγματικότητα των ερωτικών φαντασιώσεων και των σκηνών του θανάτου που υπάρχουν γύρω τους. Το βιβλίο αποτελείται από έντεκα κεφάλαια που τα ονομάζει Ημέρες, και από πενήντα πέντε ιστορίες που δημιουργούν το παζλ της πλοκής. Παρόλο που τα κεφάλαια ονομάζονται «Ημέρα Πρώτη», «Ημέρα Δεύτερη» κ.λπ., ο χρόνος του 24ωρου δεν έχει τόση σημασία σ’ αυτήν τη συμπυκνωμένη αφήγηση. Ο χρόνος υπάρχει. Δεν μετριέται, όμως, από το ρολόι, αλλά περισσότερο από τα χτυπήματα της καμπάνας (Ν. Μπακουνάκης, LIFO).

Μάρω Δούκα,
Να είχα, λέει, μια τρομπέτα,
εκδ. Πατάκη


Παραμιλητό, ονειροπόλημα, η χειμαρρώδης εξομολόγηση μιας γυναίκας από πλατεία σε πλατεία, από γειτονιά σε γειτονιά, από παγκάκι σε παγκάκι. Από το εδώ στο εκεί, από την Αθήνα του σήμερα στην Κρήτη των παιδικών της χρόνων. Ασφαλής μέσα στις φαντασιώσεις της, βέβαιη ότι η ζωή της εξαρτάται από τα μικρά και τα ταπεινά, παίρνει τους δρόμους με τις τρεις πεθαμένες γιαγιάδες της για συντροφιά: την όμορφη Αφροδίτη, με τα παραμύθια και τις γητειές‧ τη Σφακιανή Εργινιά, τη βουνίσια αρχόντισσα με τα δώρα‧ την περίλυπη Φιλαρέτη, τη σπουδαγμένη, με τα ιταλικά και το μαντολίνο της. Εικόνες, σκέψεις, εμμονές, περιπλανήσεις, στόματα πεινασμένα για ιστορίες, καθείς και το παγκάκι του. Έρωτες, γάμοι, φονικά, πανηγύρια και γεννητούρια, η ορμή του χρόνου, το βουητό της Ιστορίας, πόλεμοι, κακουχίες, ο μόχθος των ανθρώπων.

Πολύμνια Αθανασιάδη,
Μετανάστες,
εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας


Οι «Μετανάστες» εστιάζουν στο χρονικό μιας σχέσης που ξετυλίγεται από το 1978 ώς το 1983 ανάμεσα στη Μεσόγειο και τη Βόρεια θάλασσα. Οι δυο πρωταγωνιστές και οι χαρακτήρες που τους πλαισιώνουν συνυφαίνουν τις προσωπικές τους τύχες στον γεωπολιτικό ιστό του πολιτισμικού δίπολου Ανατολή – Δύση.
Ολοκληρωμένο πριν την κατάρρευση των σοσιαλιστικών καθεστώτων της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, τη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση και τη σύμφυτη έκρηξη του ψηφιακού πολιτισμού και των πολιτικών του ορθοτήτων, το μυθιστόρημα εξεικονίζει την πορεία (και υποδηλώνει τα αδιέξοδα) του άμεσου μέλλοντος, που είναι το δικό μας παρόν.

Ελιάνα Χουρμουζιάδου,
Μια τελευταία επιστολή αγάπης,
εκδ. Πατάκη


Ο Τάκης Γαζής σκοτώνεται σε τροχαίο πριν δει τυπωμένο το μοναδικό μυθιστόρημά του: Μια ιστορία αγάπης μεταξύ δυο αταίριαστων ανθρώπων στην Αθήνα του millennium.
Η τύχη του κειμένου του φέρνει αντιμέτωπες τη γυναίκα του, η οποία θέλει να το εξαφανίσει, και την επιμελήτρια και ερωμένη του, που προσπαθεί να το εκδώσει. Τι σημαίνει άραγε το μυθιστόρημα για την καθεμιά και πόσο μπορούν να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους στους χαρακτήρες του;
Ένα βιβλίο για την επιβίωση μετά από την απώλεια, για τη μοναξιά και την αγάπη. Ένα μυθιστόρημα για το πώς γράφονται τα βιβλία, για τη δημιουργική διαδικασία στη λογοτεχνία και για τη θεραπευτική της διάσταση σε έναν κόσμο όπου αφθονούν τα δεινά.

Γεωργία Συλλαίου,
Ο δικός της καθρέφτης,
εκδ. Πόλις


Ο καθρέφτης, ανάλογα με τη γωνία που τον κοιτάς, αντανακλά κάθε φορά μια διαφορετική εικόνα. Τρεις γυναίκες, τρεις χώρες, τρεις πόλεις (Ελλάδα, Ιταλία και Σουηδία). Μέσα στο σκοτεινό πλαίσιο της αφήγησης, κινούνται και τρία φωτεινά πρόσωπα: Ένας νεαρός αγρότης από την Αλεξανδρούπολη, μια μετανάστρια από τη Ρωσία και μια Ιταλίδα καθηγήτρια. Τρεις γυναίκες από την παιδική τους ηλικία μέχρι την ενηλικίωση, δύο εκδοχές της πραγματικότητας και μία ακόμα, αυτή της Νόρας, που δεν υπάρχει πουθενά. Ο δικός της καθρέφτης μένει σιωπηλός μέχρι το τέλος.

Δημήτρης Σωτάκης,
Μισή καρδιά,
εκδ. Κέδρος


Ένας άντρας ανακαλύπτει τυχαία, σε μια φωτογραφία, κάποιον με τον οποίο μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό, έναν πραγματικό σωσία του. Ξεκινάει την αναζήτησή του, ψάχνοντας για μια λογική εξήγηση σ’ αυτό το μυστήριο. Τι μπορεί να συμβαίνει; Ποια μυστικά κρύβονται πίσω από αυτή την παράξενη ιστορία; Ένα μυθιστόρημα για τις πιο κρυφές μας επιθυμίες, για όσα δεν τολμάμε να ομολογήσουμε ούτε στον ίδιο μας τον εαυτό. Ένα παιχνίδι με την ίδια τη ζωή, που κυλάει με τους δικούς της ρυθμούς μπροστά απ’ τα έκπληκτα μάτια μας.

Πασχαλία Τραυλού,
Η ιέρεια με το Τατουάζ,
εκδ. Διόπτρα


Έπειτα από τον θάνατο του γιου της, η αρχαιολόγος και συγγραφέας Αίθρα Μπάξερ βυθίζεται στο ποτό και την κατάθλιψη.
Όταν, όμως, της γίνεται η πρόταση από την ανθρωποαρχαιολόγο Άντριαν Μάγιορ να συμμετέχει σε μια αρχαιολογική αποστολή στα Αλτάια όρη προκειμένου να αποδειχτεί πως οι Αμαζόνες ήταν πρόσωπα υπαρκτά, αποφασίζει να ενδώσει.
Ένα βιβλίο για μια εποχή όπου τα όρια ήταν ρευστά ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον θρύλο, την ιστορία και τον μύθο, τους ανθρώπους και τους θεούς.

Κωνσταντίνα Γιαχαλή,
Ποτέ δεν ξέρεις,
εκδ. Αρμός


Από μια πολυκατοικία στα Ιλίσια μέχρι το λιμάνι της Ύδρας και τους πανηγυρισμούς για τη νίκη της Ελλάδας στο Euro, η Κατερίνα και θα ερωτευτεί και θα φοβηθεί και θα κάνει πίσω κι οι φίλοι της θα τρέχουν να τη βοηθήσουν να μην τα κάνει μαντάρα. Που θα τα κάνει, αλλά εμείς στο μεταξύ θα έχουμε γελάσει, γιατί αν δεν μπορείς να γελάσεις με τον φόβο, δεν μπορείς και να τον νικήσεις.
Και το 2004 ήταν χρονιά νίκης κόντρα σε κάθε προσδοκία.

Νόελ Μπάξερ,
Από δρυ παλιά κι από πέτρα,
Μεταίχμιο


Μια οικογένεια, τρεις γενιές ανθρώπων με φόντο τις χαμένες πατρίδες. Ένα σαγηνευτικό, πολυεπίπεδο μυθιστόρημα, μια εξαίσια τοιχογραφία του ελληνικού 20ού αιώνα, πλημμυρισμένο με εικόνες και μυρωδιές εποχής.
Το πρώτο μέρος της διλογίας, που ολοκληρώνεται με την Επιστροφή της Πηνελόπης.
Από το Αϊδίνι και τη Σμύρνη ώς την Κύπρο, την Αθήνα και την εξωτική Ινδία, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας σύγχρονης Πηνελόπης με φόντο τις χαμένες πατρίδες. Γύρω από την Πηνελόπη, σαν γαϊτανάκι, πρόσωπα που τη σημάδεψαν: Η Ζόι, ο Καλφατζής που «ξέρει να σώζει», ο Παρασκευάς με το «παρασκευάκι» του, η Κατίνα που ο «Ιορδάνης της πέθανε», ο βροχερός Φίλιππος και ο φωτεινός Φώτης, η μαγείρισσα η Φραγκώ…

Λία Νικολάου,
Θύματα,
εκδ. Βακχικόν


Μέσα από τους κύκλους της ζωής και τις κοινωνικές νόρμες, αναπτύσσονται σε αυτό το μυθιστόρημα δύο ιστορίες. Δύο ιστορίες με ένα νήμα δεμένες, ακριβώς όπως δένονται οι ζωές των ανθρώπων έξω από τα βιβλία, στη ζωή. Επιλογές σωστές ή λανθασμένες που επηρεάζουν περισσότερους ανθρώπους από αυτούς που φανταζόμαστε, αγάπες διαφορετικές ή άλλες περισσότερο συνηθισμένες, πόθοι κι ανάγκες, στοργή και βία, έρωτες περαστικοί και άλλοι που αποφασίζουν να μείνουν, φίλοι που στηρίζουν την ώρα που όλοι απομακρύνονται, εξομολογήσεις σπαρακτικές που θα σας κάνουν να κλάψετε και άλλες που θα σας θυμώσουν.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το