Άρθρα

Αναθεώρηση του Συντάγματος και Εκπαίδευση- Οι κίνδυνοι και οι αποκλεισμοί

Της δρ. Φαίης Τζανετουλάκου,
πανεπιστημιακού, υποψήφιας βουλεύτριας με ΜέΡΑ 25 – Συμμαχία

Η προτεινόμενη Αναθεώρηση του Συντάγματος, μεταξύ πολλών καταπατήσεων των βασικών μας δικαιωμάτων, που σχετίζονται μεταξύ άλλων με το περιβάλλον, τις έμφυλες διεκδικήσεις, την περαιτέρω σύνδεση κράτους-θρησκείας και την ελευθερία του Τύπου, αποτελεί τη βάση για την υπονόμευση και διάλυση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.
Ειδικά το περίφημο άρθρο 16 στο οποίο κατά την τελευταία συζήτηση αναθεώρησης το 2019, ο τότε εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τασούλας είχε δηλώσει: «Να επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων από ιδιώτες, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής που θα διασφαλίζει την αυτοτέλεια των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Όσοι είναι αντίθετοι στην αναθεώρηση του άρθρου βρίσκονται στην παλαιολιθική εποχή. Η καλύτερη λύση είναι να διαχέουμε την ευμάρεια, να μη μας φοβίζει ο πλούτος».
Σε αυτό το λινκ υπάρχουν όλες οι τότε προτάσεις της ΝΔ: https://anatheorisi.parliament.gr/.

Αυτή τη θέση της ΝΔ, ενίσχυσε η επιτηδευμένη απαξίωση των πανεπιστημίων, τα οποία χαρακτήρισε ως άντρα ανομίας, ενώ αντιθέτως, παρόλη την έλλειψη πόρων, συνεχίζουν να σημειώνουν υψηλές θέσεις στις παγκόσμιες κατατάξεις. Υπήρξε σθεναρή αντίδραση των φοιτητών και της πανεπιστημιακής κοινότητας, και παρόλη τη βίαιη καταστολή που έστειλε παιδιά στο νοσοκομείο, η ύπαρξη της πανεπιστημιακής αστυνομίας εξακολουθεί να αποτελεί μια παγκόσμια πρωτοτυπία καθώς τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν υπερτερούν επουδενί σε παραβατικότητα από ότι τα ιδρύματα του εξωτερικού, και επιδεικνύει κατάφορα τη διασπορά φόβου και πρόταση ως μοναδικής λύσης σε κάθε υποτιθέμενο πρόβλημα, την Αστυνομία μέσα από διαρκείς προσλήψεις, αλλά και επιδόματα στα σώματα ασφαλείας, μία τροπολογία που μόνο το ΜέΡΑ25 καταψήφισε.
Αλλά η απαξίωση της εκπαίδευσης, προλειαίνοντας τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης, ξεκινά από τα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια με μεγάλα τμήματα, χωρίς πόρους, αίθουσες που καταρρέουν, με ελλείψεις προσωπικού και βιβλίων, με σπατάλη πόρων σε εργολαβίες, με «μεταρρυθμίσεις» σχεδιασμένες για να αποκλείουν μαθητές και μαθήτριες και να δυσχεραίνουν το έργο και την εργασιακή πραγματικότητα των εκπαιδευτικών.

Και όταν τα παιδιά επιχειρούν να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια έρχονται αντιμέτωπα με πτυχία χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, με δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, αποδεκατισμό των εισακτέων, ολιγαρχικά συμβούλια διοίκησης με μάνατζερ, υποχρηματοδότηση σε υποδομές και έρευνα.
Έχοντας λάβει το διδακτορικό μου πτυχίο από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, και δέκτης μιας εξαιρετικής δωρεάν εκπαίδευσης που μου έδωσε τα εφόδια να διδάξω κι εγώ στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, θεωρώ αυτονόητο ότι και τα παιδιά μου θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα στην ίδια δωρεάν παιδεία, χωρίς ταξικούς και οικονομικούς περιορισμούς και διακρίσεις.

Το ΜέΡΑ25 – Συμμαχία για τη Ρήξη αγωνίζεται για:
-Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων που έχουν περάσει στα χρόνια των μνημονίων. Από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, την ισοτίμηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων κολεγίων με αυτά των αποφοίτων ΑΕΙ, το πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, τα συμβούλια διοίκησης και τα δίδακτρα, μέχρι την ΟΠΠΙ, τα πειθαρχικά, τις διαγραφές φοιτητ(ρι)ών και τη νομοθετική κατάργηση του ασύλου – όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι πρέπει να ξηλωθούν.
-Στήριξη της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας. Στα σχολεία μας πρέπει να γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με αξιοπρεπείς μισθούς και εξασφάλιση στέγης στον τόπο διορισμού, άμεση συντήρηση των υποδομών, μεγάλη προοδευτική μεταρρύθμιση μακριά από το δόγμα «δεν είναι όλοι ίσοι» που θέλει να αποκλείσει μαθητές και μαθήτριες από την εκπαίδευση.
-Στα πανεπιστήμιά μας πρέπει να έχουμε εστίες, δωρεάν σίτιση και μετακίνηση για τη φοιτητική κοινότητα, όχι ΟΠΠΙ. Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να είναι ένας χώρος συνδιαμόρφωσης ακαδημαϊκής γνώσης, ανεξάρτητης βασικής έρευνας, ελεύθερης διακίνησης ιδεών και δημοκρατικής λειτουργίας – ένα πανεπιστήμιο στην υπηρεσία της κοινωνίας.
Παλεύουμε για ένα σχολείο ανοιχτό, στελεχωμένο, συμπεριληπτικό. Για ένα πανεπιστήμιο δημόσιο, δωρεάν, μαζικό και δημοκρατικό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το