Κόσμος

Αεροπορικό μπλακ άουτ στη Βρετανία: Πάνω στα 100 εκατ. ευρώ το κόστος για τις αεροπορικές – «Δεν θα ξαναεπαναληφθεί το πρόβλημα»

Το τεχνικό πρόβλημα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας που προκάλεσε την ακύρωση χιλιάδων εναέριων δρομολογίων και καθυστερήσεις στις πτήσεις από και προς τη Βρετανία τη Δευτέρα διορθώθηκε και δεν θα προκύψει ξανά, δήλωσε ο επικεφαλής της βρετανικής Εθνικής Υπηρεσίας Εναέριας Κυκλοφορίας (NATS).

Χιλιάδες επιβάτες αποκλείστηκαν στο εξωτερικό μετά την ακύρωση τη Δευτέρα 1.500 πτήσεων, ενώ η διατάραξη των προγραμμάτων συνεχίστηκε και την Τρίτη. Το γεγονός ότι πρόκειται για περίοδο αιχμής στις μετακινήσεις των ταξιδιωτών σημαίνει ότι σε αυτούς που επηρεάστηκαν δεν προσφέρονται εναλλακτικές πτήσεις για μέρες.

Ο διευθύνων σύμβουλος της NATS Μάρτιν Ρολφ σημείωσε σήμερα ότι το τεχνικό πρόβλημα προκλήθηκε από σχέδιο πτήσης που δεν ήταν “επαρκώς τυπικό”. Το πρόβλημα αυτό έχει έκτοτε διορθωθεί, υπογράμμισε. «Εργαστήκαμε απίστευτα σκληρά από την ώρα που αποκαταστήσαμε τη λειτουργία της υπηρεσίας τη Δευτέρα για να εξασφαλίσουμε ότι αυτού του είδους το περιστατικό δεν θα μπορεί να προκύψει ξανά», δήλωσε στο BBC.

Μιλώντας στο Sky News ο διευθύνων σύμβουλος NATS ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο ένα και μόνο λάθος καταχωρημένο σχέδιο πτήσης να ήταν η αιτία της αναστάτωσης των ταξιδιών τις δύο τελευταίες ημέρες. Το σύστημα υπέστη «αποτυχία στην επεξεργασία ορισμένων από τα δεδομένα πτήσεων που λαμβάνουμε», δήλωσε.

Ο οργανισμός κατέφυγε στη χειροκίνητη επεξεργασία των δεδομένων για να «διασφαλίσει ότι δεν μπορούμε ποτέ να παρουσιάσουμε λανθασμένα ή εσφαλμένα δεδομένα κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια στους ελεγκτές», είπε.

Ερωτηθείς εάν η διαταραχή προκλήθηκε από ένα λανθασμένα κατατεθειμένο σχέδιο πτήσης από μια γαλλική αεροπορική εταιρεία, είπε: «Δεν είμαστε ακόμη σε θέση να το εξετάσουμε αυτό».

Το πρόβλημα εντοπίστηκε στις 8.30 π.μ. της Δευτέρας και οι κανονικές πτητικές λειτουργίες συνεχίστηκαν για τέσσερις ώρες πριν τεθούν περιορισμοί, εξήγησε. Το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας είναι σχεδιασμένο να σταματά αυτόματα την επεξεργασία δεδομένων εάν ένα αρχείο επισημανθεί ως προβληματικό.Translated with DeepL

Η Ryanair επέκρινε την NATS ότι δεν διέθετε εφεδρικό σύστημα. Οι αεροπορικές εταιρείες αγωνίζονται τώρα θα βοηθήσουν για την επιστροφή των ταξιδιωτών. Ο Ρολφ πρόσθεσε ότι η NATS προσπαθεί να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες. «Βρισκόμαστε σε απίστευτα στενή συνεργασία μαζί τους για να διασφαλίσουμε ότι τους βοηθάμε να ανακάμψουν όσο πιο γρήγορα μπορούν και όσο πιο αποτελεσματικά μπορούν», κατέληξε.

Ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) Γουίλι Γουόλς δήλωσε παράλληλα σήμερα στο BBC ότι το κόστος του προβλήματος αυτού για τις αεροπορικές εταιρείες είναι πιθανόν να φτάσει περί τα 100 εκατομμύρια στερλίνες (περίπου 116 εκατομμύρια ευρώ).

Τι ακριβώς συνέβη με τις πτήσεις – Ειδικός εξηγεί
Για το χάος που προκλήθηκε στα αεροδρόμια της Βρετανίας και επηρέασε και τις πτήσεις στην Ελλάδα ανέλυσε ο τόνισε ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Όπως διευκρίνισε στην ΕΡΤ: «Δεν έκλεισε κανένα αεροδρόμιο, αλλά κυρίως δεν έκλεισε ο βρετανικός εναέριος χώρος. Αλλιώς θα είχαμε καταστάσεις σαν την 11η Σεπτεμβρίου» τόνισε.

Επίσης, διευκρίνισε πως: «Δεν κινδύνευσε κανένας σε καμία πτήση και αυτό ήταν ίσως η αιτία που μεγεθύνθηκε το πρόβλημα. Να διευκρινίσουμε ότι ο βρετανικός εναέριος χώρος δεν έκλεισε ποτέ. Δεν κατέρρευσε το σύστημα εναέριας κυκλοφορίας. Αυτό που έγινε και δημιούργησε το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έπαψε να λειτουργεί ένα αυτόματο σύστημα υποστήριξης της διαχείρισης των σχεδίων πτήσης των αεροσκαφών».

«Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να το βάλουμε στα πλαίσια ενός μέσου ανθρώπου είναι πως εάν είσαι στα διόδια και το αυτόματο σύστημα που περνάτε με το pass καταρρεύσει και παύει να λειτουργεί ξαφνικά θα δημιουργηθεί ένα πρόβλημα και όλοι πρέπει να πάνε από το χειροκίνητο. Αυτό ακριβώς συνέβη και στο εναέριο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας. Δηλαδή το αυτόματο σύστημα έπαψε να λειτουργεί και πέσαμε σε ένα «χειροκίνητο» τόνισε για το μετά το τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε στα συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, το οποίο έπληξε τη δυνατότητα αυτόματης επεξεργασίας των σχεδίων πτήσεων.

Απαντώντας σε παρόμοιο πρόβλημα που είχαν τα βρετανικά αεροδρόμια πριν από μερικούς μήνες υπογράμμισε πως «το πρόβλημα πριν από μερικούς μήνες ήταν διαφορετικό και αφορούσε τη διαχείριση των πτήσεων όσον αφορά τα αεροδρόμια, εδώ αφορούσε τη διαχείριση ενός κομματιού του συστήματος εναερίου κυκλοφορίας».

Πότε θα λυθεί το οριστικά το πρόβλημα
Στη συνέχεια, αναφερόμενος στο χρονικό περιθώριο που θα χρειαστεί προκειμένου να επιστρέψει η κανονικότητα σημείωσε πως «για να δούμε πότε θα ξεμπλέξει το κουβάρι πρέπει να δούμε ποιο είναι το κουβάρι. Δηλαδή χθες υπήρχαν αεροπλάνα τα οποία εντόπισαν το πρόβλημα ενώ βρισκόντουσαν έτοιμα για απογείωση. Υπήρχαν όμως κυρίως αεροπλάνα τα οποία βρισκόντουσαν στον αέρα. Ίσως οι πιο ταλαιπωρημένοι επιβάτες είναι κάποιοι οι οποίοι κατευθύνονταν προς την Μεγάλη Βρετανία. Υπήρχαν τόσο μεγάλες καθυστερήσεις και επειδή το σύστημα δεν μπορούσε να τους κρατήσει στον αέρα, καθοδήγησε τα αεροπλάνα των αεροπορικών εταιρειών σε άλλα αεροδρόμια, στην Ιρλανδία, στην ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτοί ίσως είναι ακόμη εκεί πέρα και περιμένουμε τώρα για να γίνει εδώ στην ουρά. Υπήρχαν άλλοι βέβαια, οι οποίοι, όπως εδώ στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, περίμεναν να γυρίσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αλλά δεν πρόκειται να ξεκινούσε ποτέ μια πτήση η οποία δεν έχει τη δυνατότητα να προσγειωθεί, άρα αυτοί έμειναν εδώ. Και βέβαια υπήρχαν οι επιβάτες από το Ηνωμένο Βασίλειο και από την ηπειρωτική Ευρώπη, οι οποίοι με τη ροή που υπήρχε, όποια ροή υπήρχε εξυπηρετήθηκαν με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις».

Ακόμη, συμπλήρωσε πως όλο το γεγονός «φεύγει από την κρισιμότητα που είχε χθες, διότι ήταν πραγματικά κρίσιμη κατάσταση σε ό,τι αφορά τις συγκοινωνίες, όχι την ασφάλεια πτήσεων. Σε καμία περίπτωση».

Επιπλέον, υπογράμμισε πως το συμβάν «δεν είναι πρωτόγνωρο. Δηλαδή έχει ξανασυμβεί και άλλες φορές, αλλά όχι υπαιτιότητα συστήματος. Δηλαδή εδώ μέσα στο μυαλό όλων μπήκε σε κυβερνοεπίθεση, το οποίο δεν επιβεβαιώνεται. Στο παρελθόν έχει υπάρξει κάτι αντίστοιχο με κακοκαιρία, δηλαδή μια ισχυρή κακοκαιρία στο κέντρο της Ευρώπης, η οποία δεν ήταν ακριβώς προβλέψιμη στο μέγεθός της, δημιούργησε αυτό που λέμε περιορισμό της ροής των αεροπορικών συγκοινωνιών, της εναέριας κυκλοφορίας».

Λόγω απρόοπτου συμβάντος δεν δικαιούνται οι αποζημίωση οι επιβάτες
Κλείνοντας, ο κ. Καραϊσηφίδης τόνισε πως «λεπτό σημείο είναι πως επειδή αυτό ήταν απρόβλεπτο γεγονός, ο επιβάτης δε δικαιούται αποζημίωση. Η αεροπορική εταιρεία, από τη στιγμή που καθυστέρησε πάνω από δύο ώρες η πτήση, έστω και αν ήταν ανωτέρα βία, πρέπει να του παράσχει ορισμένα πράγματα, ξεκινώντας από φαγητό, από τη δυνατότητα να επικοινωνήσει τηλεφωνικά αν δεν έχει ο ίδιος τηλέφωνο και τον κοιμίσει. Αλλά δεν δικαιούται αποζημίωσης, όπως συμβαίνει όταν αεροπορική εταιρεία ξαφνικά αποφασίζει να μην κάνει την πτήση.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το